Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KEMIENS DAG 14 FORSIGTIGHEDSTILGANG – SET FRA EN JURIDISK VINKEL Henriette Soja, advokat (H) 20. november 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KEMIENS DAG 14 FORSIGTIGHEDSTILGANG – SET FRA EN JURIDISK VINKEL Henriette Soja, advokat (H) 20. november 2014."— Præsentationens transcript:

1 KEMIENS DAG 14 FORSIGTIGHEDSTILGANG – SET FRA EN JURIDISK VINKEL Henriette Soja, advokat (H) 20. november 2014

2 side 2 Henriette Soja er specialiseret i miljøret og er en af Danmarks førende advokater inden for denne disciplin. Henriette Soja har således rådgivet i mange principielle sager inden for miljø-, plan- og byggeområdet, udført advokatundersøgelser og ført forhandlinger og en lang række principielle retssager inden for alle de sagsområder, der traditionelt varetages af den kommunale tekniske forvaltning og den kommunale forsyningssektor. Henriette Soja har forestået nogle af de største miljørelaterede due diligence-projekter i Danmark, compliance-programmer og risikostyring i private virksomheder. Henriette Soja Partner Specialer Miljøret, planret & byggeret Offentlig ret Retssager Energiret & forsyningsret Dir: +4533344293 Mob: +4552344293 E-mail: hso@horten.dk Partner, Horten, 2006 Partner, Bech-Bruun, 2000-2006 Møderet for Højesteret, 2001 Møderet for landsret, 1996 Advokatbeskikkelse, 1993 Adv.fuldm., adv., Bech-Bruun&Trolle, 1991-2000 Juridisk kontor, Miljøstyrelsen, 1988-1991 Formand Dansk Selskab for Miljøret … HENRIETTE SOJA Uddannelse Cand.jur., Københavns Universitet, 1988

3 side 3 − Den juridiske betydning af forsigtighedsprincippet? − Hvordan har brugen af princippet udviklet sig? − Virksomhedernes juridiske udfordringer?

4 side 4 − Hvordan skal samfundet forholde sig til den situation, at der er videnskabelig usikkerhed om, hvorvidt et produkt, en proces eller en handling kan få skadelig effekt på miljøet? − Skal man træffe beslutning om (foreløbige) foranstaltninger, indtil der foreligger et mere fyldestgørende videnskabeligt datagrundlag? Og hvornår er nok så nok? eller − Skal man på det foreliggende datagrundlag acceptere anvendelsen af et givent produkt, en proces eller en handling? DET MODERNE SAMFUNDS DILEMMA/UDFORDRING

5 side 5 − Tysk miljøret (1970’erne ) - ”Das Vorsorgeprincip” − Internationale konventioner og deklarationer: ( Rio Declaration on Enviroment and Development, Principle 15): ”In order to protect the enviroment, the procautionary approach shall be widely applied by States according to their capabilities. Where there are threats of serious or irreversible damage, lack of full scientific certainty shall not be used as a reason for postponing cost-effective measures to prevent enviromental degradation” − Den Europæiske Union – traktatfæstet i 1992 (EF-traktaten) FORSIGTIGHEDSPRINCIPPETS OPRINDELSE

6 side 6 − Artikel 191, stk. 2 (tidligere artikel 174): ”Stk. 2. Unionens politik på miljøområdet tager sigte på et højt beskyttelsesniveau under hensyntagen til de forskelligartede forhold, der gør sig gældende i de forskellige områder i Unionen. Den bygger på forsigtighedsprincippet og princippet om forebyggende indsats, princippet om indgreb over for miljøskader fortrinsvis ved kilden og princippet om, at forureneren betaler (…)” − Kommissionens meddelelse KOM (2000) 1 om forsigtighedsprincippet  Bredt anvendelsesområde  Ikke begrænset til miljøsager i snæver forstand  Restriktiv TRAKTAT OM DEN EUROPÆISKE UNIONS FUNKTIONSMÅDE

7 side 7 − Krav til anvendelse af forsigtighedsprincippet: 1.Fastsættelse af risikoen, herunder risikovurdering  Vurderingen skal ske på grundlag af tilgængelige videnskabelige data 2.Vurdering af det acceptable risikoniveau (er dette niveau overtrådt?)  Fastlæggelse af det acceptable risikoniveau er i hovedsagen en politisk beslutning 3.Afgørelse om behovet for indgreb og indgrebets karakter  Vurderingen skal ske på grundlag af tilgængelige videnskabelige data DET EU-RETLIGE FORSIGTIGHEDSPRINCIP

8 side 8 − Væsentlige forudsætninger: − Forsigtighedsprincippet gælder alene, hvor der er tale om videnskabelig usikkerhed, og foranstaltningerne er derfor foreløbige, indtil der foreligger et mere fyldestgørende videnskabeligt grundlag. − Der stilles i praksis høje krav til myndighedernes viden om den videnskabelige usikkerhed − Forsigtighedsprincippet er ikke et selvstændigt hjemmelsgrundlag − Almindelige fællesskabsretlige principper om legalitet, proportionalitet og ikke- diskrimination gælder sideløbende DET EU-RETLIGE FORSIGTIGHEDSPRINCIP

9 side 9 − Reach-forordningen artikel 1, stk. 3: ” Denne forordning bygger på princippet om, at det er producenter, importører og downstream-brugere, der skal sikre, at de fremstiller, markedsfører og anvender stoffer, der ikke skader menneskers sundhed eller miljøet. Bestemmelsen i forordningen bygger på forsigtighedsprincippet. ” − Systematiseret anvendelse af forsigtighedsprincippet: − Gradvis registrering af kemiske stoffer − Krav om stofvurdering − Godkendelsesordning − Anvendelsesbegrænsninger REACH-FORORDNINGEN

10 side 10 − Forsigtighedsprincippet ses ikke lovfæstet i dansk miljølovgivning. − Miljøbeskyttelseslovens § 3, stk. 2, nr. 1: ”Stk. 2 Ved bedømmelsen af omfanget og arten af foranstaltninger til forebyggelse og imødegåelse af forurening skal der lægges vægt på 1) de ydre omgivelsers beskaffenhed og forureningens sandsynlige virkning på disse og 2) … ” DANSK MILJØLOVGIVNING

11 side 11 − Kemikalielovens § 2: ”§ 2. Loven skal sikre, at der tilvejebringes fornødne oplysninger om stoffer og blandinger, der sælges her i landet, og sikre at der kan foretages regulering af salg og anvendelse af de stoffer og blandinger, som er eller på grundlag af foreliggende undersøgelser eller erfaringer formodes at være farlige for sundheden eller skadelige for miljøet” − Forsigtighedsprincip eller proportionalitetsprincip? DANSK MILJØLOVGIVNING (FORTSAT)

12 side 12 − Miljøministeriets konference om forsigtighedsprincippet (1998), dog uden at give entydige svar på den indholdsmæssige afgrænsning af princippet. − Forsigtighedsprincippet er ikke udbredt i dansk miljølovgivning, men princippet påberåbes ikke sjældent af miljømyndighederne: − I praksis ses forsigtighedsprincippet hovedsagelig anvendt i relation til VVM-reglerne og habitatdirektivet − Ved fastsættelse af vilkår i afgørelser (vilkår i miljøgodkendelser m.v.) − Regeringens handlingsplan for PCB DANSK MILJØRET

13 side 13 − Politisk norm eller juridisk begreb? − Et spørgsmål om retssikkerhed − Åbenhed om den indholdsmæssige afgrænsning af forsigtighedsprincippet − Den omvendte bevisbyrde − Er det tilstrækkeligt at anvende udtrykket en forsigtighedstilgang eller et forsigtighedsperspektiv? VIRKSOMHEDERNE OG FORSIGTIGHEDSPRINCIPPET

14 side 14 SPØRGSMÅL?


Download ppt "KEMIENS DAG 14 FORSIGTIGHEDSTILGANG – SET FRA EN JURIDISK VINKEL Henriette Soja, advokat (H) 20. november 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google