Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation og fremtidens sunde fødevarer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation og fremtidens sunde fødevarer"— Præsentationens transcript:

1 Innovation og fremtidens sunde fødevarer
Ankerhus 110 års jubilæum Torsdag d

2 Præsentation Lisbeth Wassmann Sørensen, Professionsbachelor i ernæring og sundhed med speciale i produktudvikling, dimitterede januar 2011 Produktudvikler, marketingkoordinater og ansvarlig for sociale medier og web. Ansat i The Whole Company siden april 2011. The Whole Company er et holdingselskab for en række af Danmarks kendte mærkevarer. INNOVATION Copenhagen Business School definerer innovation ved Innovation opstår, når teknologi og opfindelser kombineres med forretningsforståelse i bestræbelsen på at løse reelle udfordringer og problemstillinger. Innovation i et forretningsperspektiv, er en ny idé, der omsættes til et nyt eller forbedret produkt og endelig, at dette markedsføres og sælges over en længere periode med profit.

3 INNOVATION Copenhagen Business School definerer innovation ved Innovation opstår, når teknologi og opfindelser kombineres med forretningsforståelse i bestræbelsen på at løse reelle udfordringer og problemstillinger. Innovation i et forretningsperspektiv, er en ny idé, der omsættes til et nyt eller forbedret produkt og endelig, at dette markedsføres og sælges over en længere periode med profit.

4 Case – Ny innovation i Castus
Problemstilling: Vi har kun en målgruppe på det danske marked og det er børnene. Idé: Ønsker at tilbyde Castus’ unikke produkter til en ny målgruppe. Bibeholde de positive egenskaber vores nuværende sortiment tilbyder, men udvikle et produkt der på smag, konsistens, sammensætning, emballage samt distribution er tilpasset en ny målgruppe. Müslibarer er den hurtigst voksende kategori i dagligvarehandlen i Der er i denne kategori potentiale, og det er denne kategori vi tager udgangspunkt i. Målgruppe: Kvinder i alderen Den bevidste ”kvinde“, som går op i at være sund og have høj livskvalitet. Hun søger at være i balance igennem hverdagen og spiser mellemmåltider

5 Udkast til projektidé - sportsbar
Ide: En sportsbar baseret på naturlige ingredienser, med funktionelle egenskaber. Design: Produktnavn kan stå inden for funktionaliteten. Ide en sportsbar baseret på naturlige ingredienser, med funktionelle egenskaber. Udkast til mulige varianter og idéer til sammensætning – Udarbejdet ud fra Trend, funktionelle egenskaber og sensoriske parametre. Er startet på baggrund af en brianstorm Idé fremlægges for fokusgrupper.

6 Projekt idé efter fokusgruppeinterviews
Sportsbar Naturlig frugt- og nøddebar Forbrugeren forstår ikke emballagen, og budskabet med funktionelle ingredienser. Sportsbar sammenlignes med proteinbar og mænd Kvinderne vil have naturlighed, enkelthed, sundhed og en god smagsoplevelse. Udvikle en bar karakteriseret ved: Tørret frugt Naturlig sødme, bindeevne (base), fibre, vitaminer og mineraler. (Konservering) Nødder, kerner og fuldkorn Bid, struktur og fylde i produktet, bidrage med proteiner og sunde fedtsyrer, vitaminer, mineraler. Ærlig og Naturlig Få ingredienser. Sundhed Meget mæthed for få kcal. God samvittighed, Den lette løsning og Livsstilsprodukt Til hverdag og til sport. Efter fokusinterviews, blev vi meget klogere. De danske kvinder vil ikke have en sportsbar, med funktionelle ingredienser. De har svært ved at forstå budskabet og emballage design. De ønsker i stedet enkelhed, naturlighed, god smag og naturlighed. Ud fra dette laver vi et nyt fundament.

7 Produktudvikling i praksis
Innovation og fremtidens sunde fødevarer Produktudvikling i praksis

8 Mange faktorer der skal gå op i en højere enhed:
Det er vigtigt for forbrugeren, at baren har en god smag, et højt fiberindhold, lavt fedtindhold, indeholder fuldkorn og få kalorier pr. bar. Sensoriske parametre og sammensætning Ernæringssammensætning, anprisninger Nye råvarer Procestekniske egenskaber Pris Holdbarhed, konservering (aw og mikrobiologiske faktorer) Sensoriske parametre og sammensætning Skal smage godt og føles godt. Balance i smagskomponenter Ernæringssammensætning(udgangspunkt) Skal ”føles” sundt. Et sundt nærende ”feel good” mellemmåltid. Energiindhold: kJ. Bør indeholde sunde essentielle fedtstoffer. Tilstrækkeligt med protein ca g. Ca. 5 g. kostfibre Total vægt på baren: 30 g

9 Proces og flow: 1 2 3 4 5 6 Leverandørkontakt
Udvikle nye recepter (5 varianter) Kostpriskalkulation og næringsberegning Sensoriske parametre - sammensætning 3 Sensorisk test af håndprøver -> receptjustering 4 Pilotforsøg laves i produktionen. Procestekniske egenskaber -> recepter tilpasses 5 Smagstest – Halltest og fokusgruppeinterview 6 Holdbarhedsstudie Udvælgelse af råvarer. Her er det et eks. over tørrede frugter Skema over råvarer, inddelt i det forskellige kategorier der skal gå op i en højere enhed

10 Råvarer og sammensætning
Udvælgelse af råvarer. Her er det et eks. over tørrede frugter Skema over råvarer, inddelt i det forskellige kategorier der skal gå op i en højere enhed

11 Skema til brug for Flavour profil af smagsstilarter
Eks. på Fødevarer Primære smagsfaktorer Sammentrækken de mundfølelse Belæggende mundfølelse Smagsintensitet 1. Neutral Dadler, havre Lav 2. Rund Nødder, frø og kerner Høj 3.Frisk balance Citron, solbær 4. Frisk Æble, ananas 5. Kraftfuld/tør Kakao 6. Rig på smag frugtkoncentrater 7. Moden balance Peanut 8. Stikkende Ingefær, chili, 1.Neutrale: Ris, hvidt brød, pocheret eller dampet hvid fisk, kogt æg. 2.Runde: spaghetti, mælkechokolade, banan, melon, avocado, mild ost, smør og plante olie 3.Frisk balance: vinaigrette, cremet tomat suppe 4.Frisk: Æble, appelsin, lemon, grønt salat, pickles, østers, tomat, eddike 5. Kraftfuld og tør: kiks, toats, chips, nødder, ægte chokolade, grillet kød 6.Rige: Vanilje, karamel, fløde creme, jomfru oliven olie, peaunet butter 7.Moden balance: Braiseret kød, svampe, umami 8.stikkende: Rå løg, peppermynte, ingefær, chili

12 Innovation og fremtidens sunde fødevarer
Design og branding

13 Design

14 Varianter SOLBÆR: EKSOTISK: Hovedingredienser: Tørret frugt og nødder
Hovedingredienser: Tørret frugt, nødder og fuldkorn Dadler, valsede havre, mandler, macadamianødder, solbær, solsikkeolie KAKAO: Hovedingredienser: Tørret frugt & nødder Dadler, mandler, macadamianødder, solsikkeolie, rå kakao (20-22%) EKSOTISK: Hovedingredienser: Tørret frugt og nødder Dadler, ananas, macadamianødder, hørfrø, passionsfrugt, mandler, solsikkeolie.

15 PR Nye frugt- og nøddebarer til dagens små kriser
Blodsukkerkriser er et velkendt fænomen. Mange mennesker går sukkerkolde på arbejdet om eftermiddagen, efter træning - eller i de sene aftentimer. Castus lancerer nu den ideelle snack til mellemmåltider: ”Naturlig” frugt- og nøddebarer. De smager godt, og så er de nemme at have med på farten, så de kan afhjælpe den lille sult, der ellers hurtigt kan blive et stort problem. Klinisk diætist Anne Catherine Færgemann fra Nordic Clinic har smagt og vurderet produkterne: ”Vi kender alle til at gå sukkerkold foran computeren sidst på eftermiddagen eller blive lækkersulten i de sene aftentimer. Naturlig er en lækker snack med frugt og nødder, som tilfredsstiller den søde tand og giver dig en god mæthedsfølelse på en sundere måde end usunde snacks og mellemmåltider gør.

16

17 Castus er rykket i baggrunden til fordel for :
Branding Selvom grupperne ikke ser et umiddelbart problem i Castus som afsender, vil de dog anbefale, at logoet placeres på bagsiden af emballagen. Generelt fremhæver deltagerne, at man skal passe på at , designet ikke kommer til at ligne vores børneprodukter for meget, hvilket de mener for stærke farver gør. Det skal signaleres klart, at målgruppen i udgangspunktet ikke er børn både i design og i kommunikationen – især fordi Castus er afsender, hvis produktet skal ramme den voksne forbruger (kvinder) som målgruppe. Castus er rykket i baggrunden til fordel for :

18 Hvorfor Naturlig frem for andet?
Wasa Eat Natural Alpen Nupo Urtekram Naturlig Nettovægt 35 g 45 g 30 g 29 g 25 g Tilsat sukker Ja Nej Kostfibre 2,6-4,9 2-2,5 0-1 g 6,4-7,8 g 5,1-7,2 g 2,5 g Mættede fedtsyrer pr. bar 1,2-1,9 g 2,3-7,5 g 1-1,5 g 1 g 1-5 g Kalorie pr. bar kcal kcal kcal 99 kcal kcal under 100 kcal Konserveringsmidler Allergener Spor af Jordnødder og andrenødder + æg og mælk Spor af gluten, soya og mælk (+ Nødder & jordnødder) Indeholder: Gluten, soja, nødder og mælk. Kan indeholde spor af: æg og jordnødder Indeholder allergener Nødder Jordnødder Majs Ris Kan indeholde spor af Sesam Spor af jordnødder Farvestoffer Raw

19 Positioneringskort Positioneringskort – produkt, image og distribution
Naturlighed/Sundhed Pris Gourmet Premium Upper Mainstream Lower main stream Economy/ Value

20 Indmeldelse Uge 36 Uge 36 Uge 39 Uge 41

21 SWOT - NATURLIG Styrker
Dansk produceret og dermed produkt og design tilpasset den danske forbruger Eneste rene produkt i dagligvarehandlen i kategorien ”andre bars” Tørret frugt, Nødder og fuldkorn som hovedingredienser Indtjening for butikkerne Svagheder Prispunkt Muligheder Ny position hos ny målgruppe Singlepak Produktudvikling Nye distributionsveje Müslibarforbrugerne er ikke prisfølsomme Trusler mange konkurrenter - alle mellemmåltider er konkurrenter incl. Chokolade, frisk frugt og andre bars Opfattelsen af kategorien müslibars – sundt! Og dermed kan vores produkt drukne i mængden Massiv markedsføring fra konkurrenter (WASA)


Download ppt "Innovation og fremtidens sunde fødevarer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google