Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DET FORSØMTE FORÅR Bogens opbygning:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DET FORSØMTE FORÅR Bogens opbygning:"— Præsentationens transcript:

1 DET FORSØMTE FORÅR Bogens opbygning:
1. – 2. KAPITEL: En mand dør på Østerbro. KAPITEL: Præsentation af 19 herrer der mødes adskillige år efter / i deres 25 års studenterjubilæum KAPITEL: Skoleårene; herrerne som unge mænd. Hvad døde manden af? 52. KAPITEL: Studenterjubilæet igen. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

2 DET FORSØMTE FORÅR PERSONER PRÆSENTERES: 1. – 2. Lektor Blomme og hans død. 4. Overlæge Thorsen. 5. Dommer Edvard Ellerstrøm. 6. Pastor Nørregård Olsen. 7. Michael Mogensen, Harald Horn, Knud Jørgensen. 8. Adjunkt Axel Nielsen  4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

3 DET FORSØMTE FORÅR  PERSONER PRÆSENTERES: 9. Dommerfuldmægtig Hernild, Politimester Erik Rold 10. Doktor Robert Riege 11. Tygesen, Hurrycane (fraværende), Aage Mørdrup (død). 12., 13.,14. Flere oplysninger om bogens personer. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

4 Oplæg til diskussion Hvad siges der om Lektor C. Blomme og hans død.
Hvordan beskrives herrerne når de ankommer til jubilæet. Hvad får vi at vide om herrerne i kapitler 4 – 14. F.eks. Hvilken status de har opnået i livet Hvordan de mindes skoleårene o.s.v 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

5 Oplæg til diskussion Kapitler 15 – 18.
Hvorledes beskrives de mørke morgne, hjemme, på vej i skole, lovsang o.s.v. Skolns fortid, traditioner, lussinger…. Skolen som en verden for sig. Lektor Blomme på vej i skole og i skolen. I frikvarteret: pusten og skubben. Discipler og sutter. Lindetræet. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

6 Oplæg til diskussion Kapitler 15 – 18.
Hvorledes beskrives de mørke morgne, hjemme, på vej i skole, lovsang o.s.v. Skolns fortid, traditioner, lussinger…. Skolen som en verden for sig. Lektor Blomme på vej i skole og i skolen. I frikvarteret: pusten og skubben. Discipler og sutter. Lindetræet og hvad det symboliserer. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

7 Oplæg til diskussion Kapitler 19 – 22.
Aben (lektor Duemose), som en person og som matematik-lærer. Hans undervisningsmetoder. Hurrycane og hans familie. Hvordan kommer lærerne hjem. Hvad gør rektor efter endt skoledag Amsteds og Mogensens drømme og deres hjem. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

8 Oplæg til diskussion Kapitler 23 – 25.
Hos damen i Landemærket. Duemose/aben Mere om Familien Hurrycane. Thorsen, ordensduksens opgaver. Havmanden – hvordan beskrives han Hurrycane drilles. Karakterbogen og hvordan den ødelægger søndagen for drengene Sanglæreren og lovsangen. Beskrivelse af lærerne. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

9 Oplæg til diskussion Kapitler 26 – 30.
Drengene mødes, danner er broderskab (en hemmelig forening): Den sorte hånd. Traditioner ved juletid. Hver lærer har sin juleskik. Lærerne snakker om eleverne. Den sorte hånd mødes i juleferien De ”gode” og de ”dårlige” i klassen 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

10 Oplæg til diskussion Kapitler 30 - 31
Drengenes angst for lærerne og fagene og nytteløse opgaver. Tygesen i gymnastik. Fysikklassen med sine apparater og kemiklassen med giftskabet. Den lange vinter afløses af forår og snart er det sidste skoledag. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

11 Oplæg til diskussion Kapitler 32 – 33
Afslutningshøjtidelighed og dimission. Eleverne får karakterer, nogle elever og deres forældre er tilfredse men andre utilfredse. Sommerferie: de fleste er ude på landet , andre har ikke råd på det men en af dem skal læse hele sin ferie. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

12 Oplæg til diskussion Kapitler 34 – 35
Nyt skoleår, nye fag; latin. De har fire år tilbage af gymnasiet. Manus nigra. Drengene har forandret sig. Ellestrøm er ikke Blommes yndlingselev mere. Konfirmationsforberedelse hos en kendt modepræst men ikke den gamle Magnus. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

13 Oplæg til diskussion Kapitler 35 – 36. Hvorfor skal man lære latin?
Drengenes drømme om fremtiden, de har store drømme. Hvad er de blevet til? En ny frorening stiftes af klassen. Havmanden skal fredes. Hvorfor gør drengene det? Hvad sker der i klassen? Hurrycanes rolle i det? Hvorfor? 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

14 Oplæg til diskussion Kapitel 37. Drengenes konfirmation.
Noget om drengenes stillling i klassen, nogle er rykket op andre har sunket ned. Drengene er blevet gymnaster, klassen er delt, nye fag. De har fået jakkesæt på. Noget om lærerne 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

15 Oplæg til diskussion Kapitler 38 – 40.
Mere om lektor Blommes latintimer. Nye fag. Oremarks fransktimer. Om lærernes undervisningsmetoder og hidsighed. Naturhistorie hos adjunkt Lassen. Thorsens interesse for naturhistorie. Deres krig. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

16 Oplæg til diskussion Kapitel 41.
Eksamenstid i 3. g. Drengenes klasse må skifte om lokale. Latintimerne finder sted i kemilokalet. Ellerstrøm (Naso) er nervøs på Blomme, som truer med at han ikke kan komme op i næste klasse. Her finder 1. og 2. kapitel sted. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

17 Oplæg til diskussion Kapitler 42 – 44.
Rektor mindes den afdøde lektor Blomme. Livet går videre, endnu en sommer og endnu et nyt skoleår. Morderens oplevelse af mordet. Drengene har modnes. Erik Rold elsker en pige, Mikael Mogensen er kvindehader. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

18 Oplæg til diskussion Kapitler 45 – 46.
Om lærerne. Den ny lærer som har ukendte omgangsformer; som ikke slår eleverne. Man har ingen angst for ham. Om ungdommens tid – vårens tid. Om drengene: Hurrycane, Ellerstrøm og Amsted og pigen i hans liv. Rold og Else. Mogensen og hans liv. Nytteløse lektier. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

19 Oplæg til diskussion Kapitel 47.
Endnu en forår. Man læse om ting der skete for 100 år siden og man forsøger at læse til eksamen. Thorsens interesse for naturen men han får dårlige karakterer i naturhistorie. Harald Horn læser litteratur. Den nye lærer 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

20 Oplæg til diskussion Kapitler 48 – 49.
Drengene er 3. g´ere. Hvordan det er gået hos dem. Tygesen er i 2.g for anden gang. Blomme er død for et år siden. Ellerstrøm er ikke bange for latinen nu. Thorsens skilpadde. Snart er det forår. Drengene læser til studentereksamen 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

21 Oplæg til diskussion Kapitler 50 – 51.
Studenter. Hvordan det er gået hos dem. Stolte forældre, taler og sang. Studenterne fejrer. De kommer på Universitetet. Pigerne har ikke tid til at vente på dem. Man må holde erotikken nede. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

22 Oplæg til diskussion Kapitel 52.
Studenterjubilæet fortsætter se kap Drengene er blevet til noget, men ikke hvad de drømte om. Hvorfor ikke? Hvad har skolen gjort dem? Hvem tilstår at have slået Blomme ihjel? Er de lykkelige/ulykkelige? Hvorfor? 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

23 DET FORSØMTE FORÅR afslutningsopgave
Opgaven skal afleveres skriftligt. Skriv den í Word og send som Attachment i Assignment. Opgaven skal være på dansk, 2½ - 3 A4 sider, (font)12p. (line spacing) 1,5. Pas godt på retskrivning, grammatik osv.!! 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

24 Det forsømte forår afslutningsopgave
Skriv om ét af disse emner: 1. Skolen og dens påvirkning på drengenes liv. 2. Drømme der ikke kan virkeliggøres. Drengenes drømme og deres liv som voksne mænd. 3. Skriv en anmeldelse om bogen, ligesom man gør i en tidsskrift. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað


Download ppt "DET FORSØMTE FORÅR Bogens opbygning:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google