Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

itSMF efterårskonference 2012

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "itSMF efterårskonference 2012"— Præsentationens transcript:

1 itSMF efterårskonference 2012
Introduktion til TIPA® – Proces modenhedsmåling

2 Indhold ØBERG Partners Introduktion til TIPA TIPA analysen metoden
TIPA uddannelse og medlemskab Yderligere information

3 Vi er Specialister Vi betragter vi os selv som specialister. Det betyder, at vi kun udtaler os om det, vi ved noget om. Vi ved til gengæld alt, hvad der er værd at vide om IT Service Management: IT Strategi og IT Governance. ITIL® processer (implementering, optimering og forankring). SAM & ITS processer TIPA proces Assessment IT Service Management evaluering og værktøjsvalg. Etablere grundlag for en god arbejdskultur ved etablering af struktureret samarbejde på tværs af organisation og medarbejdere. ØBERG Partners har igennem 10 år givet kompetent og uvildig rådgivning til større danske virksomheder, i forbindelse med design og implementering af IT Service Management processer og værktøjer. 3

4 Introduktion til TIPA

5 TIPA® TIPA® (Tudor IT Proces Assessment) er en international anerkendt analysemetode, som anvender principperne indenfor ISO/IEC standarden til at vurdere IT processerne i en organisation. Metoden tilbyder en løsning til måling af IT processernes modenhedsniveau, f.eks. Best Practices rammeværket ITIL®. ITIL® Anvendelse af ISO/IEC sammen med ITIL® Bestemme IT Proces modenhed Første trin i en retningsbestemt ITSM forbedring Struktureret, objektiv og gentagelig analyse ITIL® ISO/IEC 15504 + TIPA for ITIL® 5

6 Udviklet af Henri Tudor
CRP* Henri Tudor i Luxembourg har gennem tiden bidraget til en forbedring og styrkelse af innovationen i virksomheder og offentlige organisationer. Største offentlige forskningscenter i Luxembourg 450 analysemedarbejdere Eksperter er involveret i mange ISO standardiseringsprojekter TIPA® er resultatet af mere end 7 års dedikeret forskning CRP* Public Research Center 6

7 TIPA® - analysen Gentagelig og objektiv, som tillader monitorering og udvikling af processer, selvom disse er udarbejdet af forskellige designgrupper Anvendelig til benchmarking Åben metode til analyse og vurdering af processer Gennemprøvet analyse metode 7

8 Konsulenter og audit organisationer
Interessenterne Virksomheder Konsulenter og audit organisationer Leverandør neutral, struktureret og gentagelig evalueringsmetode Procesforbedring baseret på målstyring og objektive målinger Sikre medarbejder motivation ved etablering af milepæle Forbedre ROI af ITSM processer Proces modenhed kan måles i forhold til andre organisationer Færdig løsning og en solid analysemetode med tilhørende værktøjer En standard proces Benchmark, som ikke baseres på konkurrerende metoder TIPA 8

9 TIPA® værktøjskassen TIPA® værktøjskassen
TIPA proces analyse model Projekt styring Spørgsmål Proces bedømmelses skala Analyse rapport skabelon Præsentations skabelon T10 Standard TIPA proces analyse model (PAM) T12 Standard analyse præsentation T14 Analyse kick-off møde præsentation T18 Analyse resultat præsentation T17 Analyse rapport skabelon T12 Standard TIPA proces bedømmelses ark T16 Overordnet profil og analyse T11 Standard TIPA analyse spørgsmål T2 Service estimerings værktøj …… T3 Service tilbuds skabelon T4 TIPA metode checkliste T5 Checkliste for analyse koordinator T6 Checkliste identificering af indhold T7 Interview planlægnings og opfølgnings skabelon T8 Analyse team kalender T9 Aftale skabelon analyse omfang T13 Interview feedback skabelon T15 Dokumentstyring T19 Leverance kvittering

10 TIPA® analyse metode 10

11 ISO/IEC 15504 ISO standard for proces vurdering Også kendt som SPICE
Standard der vinder frem som anerkendt metode til måling af proces modenhed TIPA mapper hver proces ind i skalaen defineret af ISO15504 standarden

12 Proces modenhedsniveau ISO15504
Optimizing Processen forbedres kontinuerlig for at imødekomme relevante gældende og fremtidige forretningsmål 5 OPTIMIZING (Løbende forbedring) 5.2 Process Optimization 5.1 Process Innovation Predictable Processen er konsekvent indenfor definerede grænse værdier 4 PREDICTABLE (Kvalitativ håndteret) 4.2 Process Control 4.1 Process Measurement Organisatorisk orienteret Established En defineret proces anvendes og er baseret på en standard proces 3 ESTABLISHED (Vel defineret) 3.2 Process Deployment 3.1 Process Definition Managed Processen håndteres og nødvendige forudsætninger er etableret, kontrolleret og vedligeholdt 2 MANAGED (planlagt og monitoreret) 2.2 Work Product Management 2.1 Performance Management The process maturity levels define a roadmap for the improvement of each process Handlingsorienteret 1 PERFORMED (Uformel) 1.1 Process Performance Performed Processen er implementeret og opfylder proces formålet Incomplete Processen er ikke implementeret eller fejler i opfyldelse af proces formål 0 INCOMPLETE 12

13 Proces Attributter ISO15504
Proces reference model (PRM) Domain og omfang Proces formål Proces udbytte Måle rammeværk Modenheds niveauer Proces attributter Bedømmelses scala Proces analyse model Omfang Indikatorer Mapning til PRM Resultat system

14 TIPA® Analyse Fra start til slut
TIPA assessment Definering Udvælgelse af processer Definere analyse omfang Forberedelse Organisatorisk planlægning Planlægning og organisering af analyse Kick-Off møde Assessment Interview Review dokumentation Konsolidering af interviews Proces scoring Fastsæt modenhedsniveau Analyse SWOT analyse Anbefalinger til forbedringsområde Præsentere resultat Detaljeret rapport over resultater Præsentation for ledelsen Præsentation for interessenter Afslut Afslut analyse TIPA® dækker alle faser af IT procesanalyse og har værktøjer til alle faser 14

15 TIPA® – momentum et vigtigt skridt til IT proces forbedring
TIPA Indledende analyse Definering af forbedringsplaner. Mål og milepæle Implementering Forbedre Service kvalitet Opnå et bedre ROI på ITSM projekter Reducere omkostninger TIPA kontrol analyse Keep your staff motivated by establishing milestones 15

16 TIPA® analyse Analyse og resultat 16

17 TIPA® Analyse proces TIPA Proces Assessment TIPA scorings skala
Proces Profil Assessment Rapport Præsentation af Assessment resultat Assessment v/s Audit Erfaring med TIPA bedømmelses skalaen

18 TIPA® scorings skala Igennem analysen bliver hver enkelt del bedømt som “N,” = Not, “P,” = Partially, “L,” = Largely“, ”F,” = Fully eller “N.A.” = Not Assessed 0% % 16% % 51% % 86% % Ikke opnået Delvis Stort set opfyldt Fuldt opfyldt L P N F

19 TIPA® proces profil 19

20 Analyse rapport Ledelses rapport Detaljeret rapport
Procesmodenhed sammenfattet Procesmodenhed detaljeret SWOT analyse pr. proces Anbefalinger til forbedringer 20

21 TIPA uddannelse og medlemskab
21

22 TIPA certificering Certified TIPA Lead Assessor
Roller i TIPA teamet der udfører en assessment Er projektlederen for TIPA assessment projektet. Leder teamet af ‘TIPA assessorer’ Leder projektet fra udvælgelse af processer der skal vurderes til præsentation af resultatet TIPA Lead Assessor TIPA Assessor(s) for ITIL® Certified TIPA Assessor Gennemfører interview for proces vurdering Scorer processerne I forhold til vurderingsskalaen I TIPA værktøjskassen Analyserer resultaterne I forhold til proces modenhed og konklusioner 22

23 TIPA Certificerings proces
Gennemfører det officielle TIPA kursus, der tilbydes via Tudor og ITpreneurs Bestå eksamen for at bliver certificeret Vedligeholde certificering TIPA Assessor for ITIL® Varighed: 3 dage Kursustype: klasse undervisning eller Virtual klasseundervisning Forudsætninger: ITIL Foundation Certifikat tildeles individuelt til dem der består eksamen Eksamens type: Lukket bog, multiple choice, scenarie baseret, gradueret scoring af spørgsmål Eksamen tages som afslutning på kursus Giver certificerede personer adgang til tjenester som: : TIPA Professionel medlemskab Godkendt til at gennemfører TIPA analyser Præsenteret på officiel TIPA website som certificeret Assessors eller Lead Assessors TIPA Lead Assessor Varighed: 2 dage Kursustype: klasseundervisning eller Virtual klasseundervisning Forudsætninger: TIPA Assessor for ITIL * *Se kursus detaljer på website

24 TIPA overordnet ansvar:
Medlemskab TIPA medlemskab tillader individuelle personer og organisationer, at blive en del af et globalt netværk , som anvender TIPA kommercielt. Medlemskabet sikre at medlemmerne altid får tilsendt den seneste version af TIPA fra CPH Henri Tudor. Organisationer Hvor IT proces vurdering udføres Organisations medlem For organisationer der tilbyder produkter eller services baseret på TIPA (f.eks. Konsulent virksomheder, software udvilings virksomheder Professionel medlem For certificerede TIPA Assessors og Lead Assessors som deltager eller leder et proces vurderings proijekt Medlemstyper TIPA overordnet ansvar: CRP Henri Tudor 24

25 Yderligere information
Official website: TIPA reference bog fra Van Haren: ITSM Process Assessment Supporting ITIL (Tilgængelig på ) TIPA er et initiativ fra CRP Henri Tudor i Luxembourg ( 25

26


Download ppt "itSMF efterårskonference 2012"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google