Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHans Mortensen Redigeret for ca. et år siden
1
1.Hvordan gjorde vi som virksomhed? 1.Hvad har udbyttet været? 2.Hvilke udfordringer har der været? 4. OPS i relation til funding 5. 5 gode råd til virksomheden
2
Bernstofs slot 14.12.11
3
Mission ”Kunstgreb arbejder for at kunsten og dens kapaciteter skal berige det danske samfund.” Kunstgreb vil inspirere og skabe genveje til udvikling og innovation for virksomheder og deres medarbejdere. Vision ”Vi ønsker at kunstens kapaciteter bliver udnyttet i alle dele af det danske samfund. Vi ønsker at etablere Kunstgreb som Europas førende kapacitet indenfor innovation gennem kunstneriske og kreative processer” Hvad er vi drevet af…
5
OM KUNSTGREB Kunstnere uddannes inden for innovation og procesledelse Innovations- projekter i danske virksomheder forskningstimer ph.d. projekt under Copenhagen Business School Kunstgrebs samlede budget Tilskud fra Den Europæiske Socialfond
6
MUSIKER, SCENOGRAF, ARTIST, SANGER, SKUESPILLER, INDRETNINGS- ARKITEKT, DESIGNER MV. Mindst 4 års erfaring som professionelle kunstnere Top motiverede for at arbejde i erhvervslivet Kønsfordeling ca. 60/40 Gennemsnitsalderen er omkring 40 år
7
Sådan arbejder en Kunstgrebsinnovatør Forstår organisation og kultur via observation og interviews. Udvikler resultatet gennem workshops der primært er struktureret efter KU- modellen og med erfaringer som kunstner som input Udformer produkt(er) som indeholder forskellige grader af - og aftryk af - kunstnerisk kapacitet.
9
Hvor har Kunstgreb arbejdet? ATPKulturhuset Islands Brygge Brüel & KjærLokalavisen Allerød Nyt CampingrådetNokia Campus Bornholm / Bornholms ErhvervsskolePharmakon kursuscenter CBSI – Cent. F. Beskæftigelse Sprog og IntegrationPost Danmark CEFAL (del af LO skolen)Prismen ColoplastProfessionshøjskolen Metropol. Comwell A/SPUC. Pædagogisk udviklings Center, Helsingør Comwell Hotel HolteRigshospitalets IT-afdeling Crostini restaurantRingsted kommune DR ProgramudviklingRudersdal Kommune DR UndervisningRundt om Hjørnet. Center for beskæftigelse DSBServial containerfabrik Herlev BibliotekSFK Systems A/S Høje Tåstrup kommuneSKAT Institut for fremtidsforskningSocialt udviklingscenter SUS Karens Minde KulturhusSøndre skole KEATrommen Kulturhus Kildevæld Sogns PlejehjemVia University College, Århus Klaverfabrikken i HillerødVilla Fem Kommunernes LandsforeningÅrhus Universitets bibliotek Kræftens Bekæmpelse
10
Uddelt af Creative City Challenge Uddelt til det bedste eksempel på succesfulde partnerskaber mellem de kreative og de traditionelle erhverv i den nordlige region af EU. til Kunstgreb….. Vinder af kategori 1: Cases hvor innovativ praksis er forankret og har synlige resultater. Prisen uddeles af: Nordisk netværk for voksnes læring (NVL), Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) og Nationalt center for Kompetenceudvikling (NCK)
11
1.Hvordan gjorde vi som virksomhed? Research – referencer – workshops – sommerhus - 2. Hvad har udbyttet været? Kæmpe læring – nyt markedspotientiale – gæld – priser - fordybelse 3. Hvilke udfordringer har der været? Alt skal opfindes hvilket kræver stort iværksætter og afsluttergen. Samt tro, motivation, control 4. OPS i relation til funding 5. 5 gode råd til virksomheden
12
Cases: SKAT Udfordring : Videntab Metode til identifikation af kritisk viden og indsamling af denne viden Proces: Afdække virksomhedsforhold, herunder omfanget af medarbejderreduktioner og betydningen heraf Udvikling af prototypemetode sammen med en arbejdsgruppe. Heri indgik en sanselig oplevelsesrejse Afprøvning af metoden på målgruppen. ”Flyttekasse” blev metafor for den samlede viden, en medarbejder indeholder Resultat: Model for hvordan videntab bringes i fokus. Valgt metode: Medarbejderworkshops. Nye innovationskompetencer indlejret i projektgruppen Workshops gennemføres nu efterfølgende i SKAT – emnet videntab er i fokus Udtalelse: ”Vi har fået kvalificeret vores arbejdet med problematikken om videntab på en måde som ellers ikke var sket. Det har haft sin klare berettigelse at hive kunstneren ind i design-processen. Vi har fået innoveret metoder til dataindsamling frem, som samtidigt rummer løbende formidling. Og vi har samtidig fået leveret et startskud på en forandringsproces, som vil bringe organisationen i retning af at SE og FØLE sig kaldet til at forebygge den problematik, som metoden er udviklet til.” Kontorchef Helle Vibeke Carstensen
13
Udfordring : Videntab Metode til identifikation af kritisk viden og indsamling af denne viden Proces: Afdække virksomhedsforhold, herunder omfanget af medarbejderreduktioner og betydningen heraf Udvikling af prototypemetode sammen med en arbejdsgruppe. Heri indgik en sanselig oplevelsesrejse Afprøvning af metoden på målgruppen. ”Flyttekasse” blev metafor for den samlede viden, en medarbejder indeholder Resultat: Model for hvordan videntab bringes i fokus. Valgt metode: Medarbejderworkshops. Nye innovationskompetencer indlejret i projektgruppen Workshops gennemføres nu efterfølgende i SKAT – emnet videntab er i fokus Udtalelse: ”Vi har fået kvalificeret vores arbejdet med problematikken om videntab på en måde som ellers ikke var sket. Det har haft sin klare berettigelse at hive kunstneren ind i design-processen. Vi har fået innoveret metoder til dataindsamling frem, som samtidigt rummer løbende formidling. Og vi har samtidig fået leveret et startskud på en forandringsproces, som vil bringe organisationen i retning af at SE og FØLE sig kaldet til at forebygge den problematik, som metoden er udviklet til.” Kontorchef Helle Vibeke Carstensen
14
Cases: Coloplast Udfordring : Nye og forbedrede måder at inddrage slutbrugere i innovation Metode til identifikation af kritisk viden og indsamling af denne viden Proces: Afdækning af virksomhedens værdier og metoder i brugerinddragelse. Interview om styrker og svagheder i nuværende praksis. Udviklingsworkshops med medarbejdere hhv. brugere. Skuespilleren og forfatteren udfolder kunstneriske metoder og praksis som metodemæssig inspiration Resultat: Brugerdialogen har mere potentiale i sig hvis Kunstgrebs metoder anvendes. De kan afdækker flere aspekter dybere for brugerne Produktudviklingsprojekter kan derfor gennemføres hurtigere og med større kvalitet, bl.a. fordi beslutningerne bliver mere fakta-baserede og med færre antagelser Coloplast vil engagere sig med endnu flere brugere Kunstgrebsinnovatørerne holder et aktivt kommenterende spejl op for Coloplast Udtalelse: ”Værdien af jeres deltagelse i brugermøder har været, at vi får det sande billede af brugermøder. Jeres feedback på sessioner har været meget præcise, og værdien er således, at vores indsigt i, hvad der foregik på brugermødet, har været højere, end den ellers ville være. I har været en inspiration: I hele innovationsprocessen handler det meget om inspiration hele vejen igennem. Og I tvinger os til at gøre det anderledes, end vi plejer. I minder os om, at vi kan gøre det bedre og ikke falde i søvn med at gøre det samme igen og igen og igen. Jeres anbefalinger har været spot on: Med jeres input bliver brugermødet mere effektivt og dermed mere værdifuldt”. Jan Thorstensen,R&D Senior Project Manager Concept Development Global R&D, Coloplast
15
Cases: SFK (producent af slagteriteknoilogi) Udfordring :Implementering af CRM strategi. Starte bevidsthedsproces op om Kundens betydning i alle processer(”Så et frø”) Proces: Afdække virksomhedensproblematikken Workshop med direktionen om værdier i kundeforholdet Workshop med medarbejdere om tværgående samarbejde og kunderelationer Visualisering ind i alle aktiviteterne Resultat: Vigtigheden af udvikling i kundeforhold er sat på dagsordenen Tværgående kendskab til hinanden og kommunikation er sat i proces Den videre bevidstgørelsesproces omkring CRM er skitseret Udtalelse: ”Forskellen på at samarbejde med en kunstgrebsinnovatør frem for en mere traditionel konsulent er, at du får en mere kreativ tilgang, der åbner op – du får ganske enkelt mere innovation og får bedre muligheder for at arbejde med medarbejdernes mentale forandring på tværs af virksomheden. Derfor bliver forandringer også lettere at implementere og fastholde efterfølgende. Det er mere i hjertet, i stedet for ’bare’ i hjernen. Traditionelle fremstillingsvirksomheder bruger oceaner af ressourcer på økonomi og rapporter men glemmer ofte et fokus på kunderne – og at få hjertet med. Men kunder er også mennesker og i bund og grund handler alt i sidste ende om menneskelige relationer”. Claus Hebor, Marketing Director, SFK Systems A/S
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.