Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DHF Kompetencegruppe Udvikling 117-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Velkommen til DHF Vejlederkursus Kay Dam, DHF Instruktør Diskuter aldrig med idioter,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DHF Kompetencegruppe Udvikling 117-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Velkommen til DHF Vejlederkursus Kay Dam, DHF Instruktør Diskuter aldrig med idioter,"— Præsentationens transcript:

1 DHF Kompetencegruppe Udvikling 117-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Velkommen til DHF Vejlederkursus Kay Dam, DHF Instruktør Diskuter aldrig med idioter, de trækker dig ned på deres niveau og vinder over dig med erfaring. Citat Storm P.

2 217-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Program for vejlederuddannelsen  Velkomst og præsentation  Hvad har de dommere med i bagagen, som jeg skal arbejde med?  3 vigtige ting for mig som vejleder  Gennemgang af vejlederskema  Videoklip  Kaffe og udfyldelse af skema i henhold til klip  Gennemgang af vejledning  Feed Back på kurset. Kursusbevis Evaluering  Afslutning Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling

3 317-08-2010 DHF Vejlederuddannelse  Præsentation af instruktør  Præsentation af deltagerne og ambitioner for deltagerne  Skriv 3 vigtige ting for dig som vejleder  Hvordan taler vi sammen på samme niveau? Hvordan taler vi sammen på samme niveau?  Væsentlige ord at vælge Væsentlige ord at vælge  Kan man stille krav til en vejleder?  Krav Krav  Cases Cases  Forståelse mellem dommer og vejleder – (opgave) Forståelse mellem dommer og vejleder – (opgave)  VEJLEDERSKEMA VEJLEDERSKEMA  Hvornår møder jeg før en kamp?  Hvornår møder dommeren?  Hvilke opgaver er der inden en kamp?  Hvor sidder jeg i hallen? Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling

4 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 417-08-2010 DHF REGELKURSUS Modul 2.4. Lektioner Hvad har de nye dommere gennemgået? 10 timers regelkursus Gennemgang af spillereglerne Løsning af små cases Regel spørgsmål

5 517-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Som vejleder i håndbolddommer verden har du kontakt med mange forskellige mennesker. Det er personer, som har behov for hjælp og vejledning i forbindelse med deres uddannelse som håndbolddommere. Du skal derfor være god til at kommunikere og have personlig kontakt med andre mennesker. AdfærdAdfærd Det vigtigt, at du har en god adfærd / personlighed/ regelkundskab og ikke mindst evnen som praktikker, så du kan give en optimal vejledning. Vejleder for nye håndbolddommere.

6 617-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Krav til vejlederen Skal have gyldigt dommerkort Skal have et godt kendskab til spillereglerne og fortolkningerne i regelsættet Skal kunne kommunikere forståeligt og venligt Skal kunne formulere sig i både skrift og tale Skal være en god og aktiv lytter Skal være åben, ærlig og konstruktiv Skal have engagement for opgaven

7 717-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Skal være i stand til at skelne mellem væsentligheder – både positive og udviklingssider Skal i vejledningssamtalen med dommerne optræde som udvikler og støtte for disse Skal besidde humoristisk sans, samt selv være et godt eksempel – både sportsligt og menneskeligt Krav til vejlederen

8 817-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Når man skal kunne forstå og lede andre mennesker, er det nødvendigt at kende sine egne fordomme og "blinde pletter". I 1955 offentliggjorde Joseph Luft og Harry Ingham en afbildning af personligheden, som de kaldte for JOHARI-vinduet efter deres fornavne. Modellen er et kommunikationsvindue, hvor ruderne er bevægelige og i øvrigt ændrer sig hele tiden, afhængigt af: Hvem du er sammen med Hvor godt du kender dem Hvor interesseret du er i dem Hvad du ønsker, de skal vide om dig JOHARI-vinduet Kilde: APROPOS kommunikation

9 917-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling JOHARI-vinduet Kilde: APROPOS kommunikation Kendt områdeBlindt område Skjult områdeUkendt område Kendt af andre Ukendt for andre Kendt af dig selvUkendt for dig selv

10 1017-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Det Kendte Område viser, hvad jeg ved om mig selv, og som andre også ved om mig. Når jeg føler mig tryg og fortrolig med andre og fortæller noget om mig selv, bliver feltet større. De Blinde pletter er det, jeg ikke ved om mig selv, men som andre ved. Det andre kan se, men som jeg ikke selv er klar over. Det kan fx være mit kropssprog, min mimik og min betoning. Det kan også være måden, jeg siger noget på. Men hvis andre siger noget til mig, som jeg ikke var klar over, har de gjort rummet med de blinde pletter tilgængeligt for mig. Det Skjulte område viser, hvad jeg ved om mig selv, men som andre ikke ved. Der kan være forskellige grunde til, at jeg skjuler mig, fx angst for, hvordan andre vil reagere, om de vil synes om mig, men hvis jeg vælger at vise mig noget mere, gør jeg mit skjulte område mindre. Det ukendte område består af viden om mig, som hverken jeg selv eller andre kender noget til. Det kan være skjulte oplevelser fra barndommen, ukendte kræfter og evner, jeg endnu ikke har opdaget. Noget i det ukendte område ligger godt gemt, mens andet kan ligge lige under overfladen og kan blive bevidst for mig gennem møde med omverdenen. Det er godt at være sig bevidst, at man har et ukendt område, ikke mindst, hvis der skulle dukke noget op i forbindelse med et mundtligt oplæg. Kilde: APROPOS kommunikation

11 1117-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling En lille øvelse Sæt jer sammen to og to Lav hver især en liste på tre punkter om A) Hvordan tror du den anden person oplever dig. B) Hvordan har du oplevet den anden person ( prøv at koble konkrete situationer på iagttagelserne) Det kan eksempelvis være oplevelser/ iagttagelser som: stille, struktureret, afventende, snakkende, udstrålende selvtillid ect. Herefter udveksler I papirer og tager en snak om overensstemmelser/ uoverensstemmelser gerne med henvisninger til konkrete episoder. JOHARI-vinduet

12 1217-08-2010 DHF Vejlederuddannelse  Videoklip Videoklip  Vejlederskema udfyldes  Deltager foretager vejledning  Samtaleteknik Samtaleteknik  Aktiv lytning Aktiv lytning Arbejdspause – I pausen Udfyldes vejledeskemaet imens kaffen indtages. Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling

13 1317-08-2010 DHF Vejlederuddannelse  Hvad savnede du?  Levede dette op til dine forventninger?  Fik du svar på spørgsmål?  Føler du, at du er klædt på til at vejlede?  Har du fået lyst til mere? Udviklerkursus?  Lærte du noget nyt?  Evaluering udfyldes og afleveres til kursus lederen. Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling

14 1417-08-2010 SPØRGSMÅL DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling KOM GODT HJEM TAK FOR I AFTEN

15 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 1517-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør SLUT

16 1617-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Samtaleteknik - FIF Du får aldrig en ny chance for at gøre er første indtryk Tal ikke så meget, at du glemmer at lytte Gentag en gang imellem det eller de ting dommerne har sagt Brug pauser aktivt på relevante steder Der er kun én måde at bryde en pause på – spørg hvad dommerne tænker på Prøv at være mere interesseret end interessant Prøv at lade dommerne gentage eller opsummere samtalen Lyt til hvad der siges – og ikke siges!

17 1717-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Brug ordene …hvordan, hvornår og hvad er årsagen Spørg præcist…. ”Hvad er særligt svært ved at dømme” “Hvad følte du i den situation” Samtaleteknik - FIF

18 1817-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Samtaleteknik - FIF Den gode vejleder fornyer Den gode vejleder sætter dommerne I centrum Den gode vejleder - vejleder og rådgiver Den gode vejleder starter en langsigtet proces Den gode vejleder stoler på tillid Den gode vejleder gør rigtige ting Den gode vejleder fastholder sig til mennesket Den gode vejleder er en god og aktiv lytter Den gode vejleder er et godt eksempel

19 1917-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Aktiv lytning Der er mange ting der gør det vanskeligt at lytte: Det kan være støj, andres samtale, man antager ar det alligevel ligger over ens fatteevne – manglende interesse, fordomme og normer – og at man er forudindtaget OG IKKE MINDST……… Vores evne til at tænke er 4 gange så hurtig som evnen til at tale – derfor hører vi ofte kun de første 5 – 6 ord, resten gættet vi os til, mens hjernen har travlt med alt mulig andet

20 2017-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Hvad kan vi gøre for at blive bedre til at lytte? Planlæg ikke dit svar mens dommerne taler Drag ikke forhastede beslutninger Hold dine egne problemer på afstand Vær ikke forudindtaget mod dommerne Vær koncentreret og lyt efter de væsentligste ting, læg mærke til måden dommerne udtrykker sig på: Kropssproget, herunder ansigtsudtryk, håndbevægelser og tonefaldet

21 2117-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Konsekvenser af ligegyldighed overfor aktiv lytning Brudte aftaler Misforståede oplysninger Dårlig dommermoral Mistede dommere Uløste problemer Oversete løsninger Virkningsløse beslutninger Bekostelige fejl overfor dommerne

22 2217-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør DHF Kompetencegruppe Udvikling Konsekvenser af god aktiv lytning Villighed fra dommerne til at udtrykke idéer Interesse for at dele oplysninger Større overbevisning og troværdighed Øget forståelse og tillid Stærkere ønske om at yde Anerkendelse fra vejlederen om gode resultater

23 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 2317-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør Spørgsmål Hv-spørgsmål. Man kan begynde sætninger med hv-ord. Hv-ordSvaret er information TingHvad er det?(Det er) en bog. PersonHvem passer børnene?(Det er) min mormor. Hvem, der ejer nogetHvis pung er det?(Det er) min. StedHvor ligger Århus?I Jylland. grundHvorfor er du træt?Fordi jeg ikke har sovet. tid Hvornår har vi pause?Kl. 10.15. Hvor tit ser du din bror?En gang om måneden. MådeHvordan ser din kone ud?Hun er mørkhåret. periodeHvor længe har vi juleferie?I 2 uger

24 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 2417-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

25 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 2517-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør Fortsat….

26 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 2617-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

27 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 2717-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

28 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 2817-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

29 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 2917-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

30 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 3017-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

31 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 3117-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

32 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 3217-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

33 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 3317-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

34 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 3417-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør

35 DHF Kompetencegruppe Uddannelse 3517-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Kay Dam, DHF Instruktør


Download ppt "DHF Kompetencegruppe Udvikling 117-08-2010 DHF Vejlederuddannelse Velkommen til DHF Vejlederkursus Kay Dam, DHF Instruktør Diskuter aldrig med idioter,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google