Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRikke Brøgger Redigeret for ca. et år siden
1
Vorup skole 8.8.08
2
....et par ord at stikke sig på......... Velkomst og forventninger Repetition: mobbe-teori Antimobbe-strategi i en moderne verden Metoder - mål og midler Vorup skoles antimobbe-strategi,team-arbejde sidsel stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.mobbeland.dkwww.mobbeland.dk / sidselstenbak.dk
3
Mobning er en gruppes systematiske udelukkelse og forfølgelse af en person over lang tid. Det foregår et sted man ikke kan forlade frivilligt. Sidsel Stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.amoktrix.dkwww.amoktrix.dk/sidselstenbak.dk
4
Mobningens grobund og årsag er LAV TOLERANCE
5
Roller i Mobbeland Offer Aktiv mobber Mobbe-assistent Supporter Tilskuere Forsvarer Sidsel Stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.amoktrix.dkwww.amoktrix.dk/sidselstenbak.dk
6
Konsekvenser af mobning Forkrøblet selvværd hos offeret Ringe fagligt udbytte for alle Dårlig trivsel for alle Medfølelsen bliver slidt ned Både mobbere og ofre i risiko for kriminel løbebane Sidsel Stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.amoktrix.dkwww.amoktrix.dk/sidselstenbak.dk
7
“UTRYGHEDEN UNDERTRYKKER UDTRYKSFULDHEDEN” K.E.LØGSTRUP
8
Den vigtige anden Find tidspunkter i dit skoleforløb, som du synes havde positiv betydning for dig Hvilken lærer var af vigtighed for det/de betydningsfulde oplevelser Hvordan viste læreren, at du havde betydning? Hvad opdagede hun/han ved dig? På hvilken måde fik dette betydning for dig senere i livet? Hvilke tanker sætter disse spørgsmål i gang hos dig mht din hverdag?
9
En Anderledes fremtid
10
Sidsel Stenbak Antmobbekonsulent / AMOK www.mobbeland.dkwww.mobbeland.dk / sidselstenbak..dk
11
Særlige træk ved digital mobning AMOKs undersøgelse og Eurobarometeret Der er intet “helle” De digitale medier står i vejen for den direkte kontakt Mobberollerne bliver vanskeligere at gennemskue Udstødelsen offentliggøres, mobningen udvides De voksne er fraværende
12
At være - er at være sammen “mennesket virkeliggøres i samtale og samspil med andre” Rendtorff To be - is to be related
13
min handlen i verden Den sorte boks ideer > præmisser bestemmer konstruerer
14
ANTIMOBBEARBEJDE: At udfordre elevernes selvbillede Trygge og positive børnefællesskaber Anerkendelse Trivsel
15
At tage et menneske alvorligt Anerkende den andens ret til det behov, den følelse, den oplevelse og det udtryk den anden har. At kunne se, hvad der sker fra den andens vinkel - empati At koncentrere sig om den andens udtryk for at lære den andens virkelighed at kende At svare på den andens udspil med forståelse og tage sin egen position alvorligt sidsel stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.mobbeland.dkwww.mobbeland.dk / sidselstenbak.dk
16
Anerkendelse PÅ LÆRERVÆRELSET VÆRDIER - er levet liv - hver dag, også på lærerværelset Anerkendende kollegialt samarbejde Kendt og anerkendt konflikthåndtering Åbenhed - at tage kollegaen alvorligt Sidsel Stenbak, AMOK www.amoktrix.dkwww.amoktrix.dk / mobbeland.dk / sidselstenbak.dk
17
DEN GODE LÆRER FAGLIGT DYGTIG IKKE SELVHØJTIDELIG TROVÆRDIG
18
typiske reaktioner på konflikter med elever F.oser 1989 Systematisk at gå udenom, overse Overlade dem til andre Diktere en løsning uden at tage fat i underliggende årsager Uægte diskurs-etik - appel til fornuft, kognitive argumenter Ægte diskurs-etik - eleverne bliver inviteret i dialog om grundliggende årsager. Læreren lytter til elevernes forslag Sidsel Stenbak AMOK www.amoktrix.dkwww.amoktrix.dk/ mobbeland.dk / sidselstenbak.dk/ sidselstenba
19
Tre svar på konflikter Undvige flygte, tage maske på, bøje af, glatte ud, aflede, ignorere, fortrænge, være sarkastisk, undskylde Svare aggressivt med samme mønt, angribe, true, psykisk, fysisk vold, sarkasme Møde konflikten åbent erkende uenighed, undersøge, turde spørge, være tydelig Sidsel Stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.mobbeland.dkwww.mobbeland.dk / sidselstenbak.dk
20
“Ordet skaber, hvad det nævner”
21
“ordet skaber hvad det nævner” f.n.s.Grundtvig Sproget benævner - navngiver for at vi kan tale om ting og fænomener Sproget begrunder - vi konstruerer meninger for at forstå verden Sproget befaler - vores forståelse medfører forskellige handlemuligheder efter Jørgen Riber sidsel stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.mobbeland.dkwww.mobbeland.dk / sidselstenbak.dk
22
“HOLD KÆFT”
23
“Hvor mange af jer har husket at lave lektier?”
24
“Jeg kan så godt lide Oliver, han er sådan en god dreng, der er ikke ondt skabt i ham, ikke som de andre hønisser nede bagved”
25
”Det skal du ikke tage dig af..” ”Prøv at ignorer dem, så går det nok over” ”Du ku’ jo også la’ vær’ med at irritere dem” ”Det er din egen skyld – hvis du ikke holder op med…” ”Hvis du nu selv gjorde en indsats…” ”Nu har jeg sagt det her mange gange, hvorfor gør du det så ikke?” At møde et menneske
26
positive omformuleringer Hvilken/e elever har fyldt mest i jeres samtaler sidste skoleår? Find positive omformuleringer, beskriv handlemuligheder herudfra
27
Råd til elevers samtalekultur Deltag - det er i orden indimellem at melde pas Skeln mellem sladder og omsorg - ingen “killer-kommentarer” Bring ikke sladder videre - undersøg sagen hos den, det handler om Det er OK at skifte standpunkt Respekter den andens synspunkt - han/hun er IKKE dig Lyt nøje Afbryd IKKE Sidsel Stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.mobbeland.dkwww.mobbeland.dk / sidselstenbak.dk
28
METODER synliggøre dynamikken ny viden om os selv og de andre anerkendelse forståelse og forandring
29
sociogrammer, “linien”, samtaler, ordkort, stoleleg rollespil, interview( gå på opdagelse i den andens liv, gem og glem dig selv for en stund!), “edderkoppespind”, klassemødet den varme stol, postkasse-time, hvad har vi til fælles, den gode fe, den kærlige hånd, taktil rygmassage walk&talk, lege, nye rutiner, morgensnak, girafsprog
30
Råd til forældre Beslut på forældremøde at klassens trivsel er et FÆLLES anliggende Tal aldrig dårligt om de andre børn i klassen eller deres forældre Diskuter jeres forventninger til lærerne og deres forventninger til jer Spørg til klassens regler og aftaler Beslut jer for 1-2 arrangementer i løbet af skoleåret, der handler om samarbejde og fælles oplevelser Lad dit barn dyrke mange venskaber på kryds og tværs, hjælp hinanden med at få lege- og andre aftaler organiseret Tal om - og med - de “usynlige” børn i klassen
31
.............flere forældre råd Vis at du gerne vil være sammen med de andre forældre i klassen Kontakt skolen hellere for ofte end for sent Lær klassen at kende - aftal besøgsrunder i skoleårets start Gå aktivt og fordomsfrit ind i debat om god og dårlig chatstil Vær tilgængelig for jeres børn og deres venner Vis dit barn vejen til at forsvare, opmuntre og trøste andre
32
Den gode handleplan * Mål med handleplanen * Afklaring af definitioner * Afdæk status * Både forebyggende arbejde og kendte akutte procedurer * Involverer alle aktører - elevernes og forældrenes rolle * Lokal forankring * Samarbejde med SFO * Formidling og evaluering
33
SMID MOBBERNE UD AF KLASSEN SKRID MOBBER
34
Det første skridt? Vilje til at skabe forandring, forbedring Viden - indsigt, forståelse - synliggøre spillet Visionen - hvad vil vi forandre Hvad kan jeg gøre - hvad kan du gøre
35
Hvad er jeres umiddelbare bud på de tre vigtigste handlemuligheder skolen skal gå igang med? Hvad er de tre vigtigste punkter jeres team skal diskutere og træffe beslutninger om i efteråret? Hvad er det vigtigst at bruge tema-dagen til?
36
Ingen kan hjælpe alle alle kan hælpe nogen
38
Skole - hjem samarbejde Hvordan vil I beskrive indholdet af jeres forældresamarbejde i dag? Hvad er jeres forskellige roller i forhold til forældrene? Hvilken forandring i skole-hjem samarbejdet kunne I ønske jer? Hvad skal ske for at den forandring kan sættes igang?
39
TEAM-møder evt på tværs Hvilke tanker har dagen sat igang Hvordan udtrykker skolens værdier sig i jeres hverdag? Hvad synes I, at I allerede gør? Hvilke handlemuligheder ser I
40
Hvilke tiltag giver dagen os anledning til at beslutte? Voksne er rollemodeller Værdierne på skolen udtrykt i praksis? Årets gang og hverdagens rutiner Vid at du gør en forskel - hver dag! Sidsel Stenbak, AMOK www.amoktrix.dkwww.amoktrix.dk / mobbeland.dk / sidselstenbak.dk
41
Brædstrup skole Hvilke tanker om elever og medarbejdere ligger bag formuleringerne? Stemmer formuleringer og tanker overens med din egen opfattelse af problematikken på skolen? Hvad mener du om strategien, som den er formuleret nu? Hvordan er den en del af din praksis idag? Hvad skal der til, for at den også fremover er en del af din hverdag?
42
Ikke alle negative handlinger er mobning Dominerende adfærd er ikke i sig selv mobning Hårdt sprog er ikke i sig selv mobning Enkelte aggressive episoder er ikke i sig selv mobning Drilleri er ikke i sig selv mobning Konflikter er ikke i sig selv mobning Sidsel Stenbak Antimobbekonsulent / AMOK www.amoktrix.dkwww.amoktrix.dk/sidselstenbak.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.