Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vidensbutikken -Til: Kids’n’Tweens –

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vidensbutikken -Til: Kids’n’Tweens –"— Præsentationens transcript:

1 Vidensbutikken -Til: Kids’n’Tweens – 2011-01-31
Emneformulering: Kort intro til Videnshjulet - hvordan er det blevet til? hvad kan vi bruge det til Vidensbutikken -Til: Kids’n’Tweens –

2 den væsentligste faktor i fremtidens samfund og
Leg bliver den væsentligste faktor i fremtidens samfund og vil påvirke både uddannelse og vores hverdag

3 Strategi ”tænke nyt” Møde kunden / brugerne på ”anden” vis på nye måder Supplerende shop profil Innovativ profilering Forældrekunden: Den bevidste middelklasse Afstand til konkurrenterne? – hvordan? Andet?

4 Videnshjulets muligheder?
- at vise at der findes intelligente produkter - at en intelligent sammensætning af forskellige produkter udvikler børns kompetencer - at skabe opmærksomhed om virksomhedens forretningsstil - at profilere virksomheden som innovativ og nytænkende (at få flere og meget opmærksomme forældre / kunder / brugere)

5

6 - og hertil behøver de intelligent legetøj!
Legeoversigt og lege – som markedsføring: Børnene leger (blandt meget andet) som om de er: gode venner ”arbejdskolleger” lærere, trænere, præster, skuespillere, socialrådgivere og politikere videnskabsmænd, matematikere, beregnere, revisorer, detektiver sangere, musikere, musiske artister komponister og kyndige lyttere sejlere, navigatører, orienteringskyndige, meteorologer, landmænd, biologer, natur kyndige forskere og dyrepassere fortællere forfattere poeter, foredragsholdere journalister eksistentielle filosoffer, forfattere, kunstnere, lærere og som om at de er ansvarlige og ansvarsbevidste drømmere, ”op”fattere, opfindere, forskere, kunstnere, religiøse tænkere ”fysisk stærke” monsterleg dansere, idrætsstjerner, kirurger og håndværkere malere, arkitekter, billedhuggere, fotografer piloter Iagttagere billedfortællere ”enestående” filosoffer, psykologer, forfattere og Kunstnere Prinsesser og prinser - og hertil behøver de intelligent legetøj!

7 Produkter udvalgt og sorteret efter videnshjulet
3 eksempler Konstruktionslegetøj Geometriske klodser Tal og tallotterier Numeriske ting og genstande LEGO Tegne og skrive redskaber Historie og billedbøger Ord og lyd puslespil Alfabet spil og Ord kort Flip-over Tegne-, farve og formningsmaterialer Optisk legetøj til rummelighed Mønster og mosaik spil Geometriske klodser

8 Hvilke af dine enkeltprodukter – find dem selv
Hvilke af dine enkeltprodukter – find dem selv! hører hjemme under de forskellige produktgrupper? Dukker Biografier – personskildringer Sanse- og ”nyde” oplevelser Samle og bytteobjekter Spil Seriedukker og –dyr Samle og bytte objekter og kort Kortspil Udklædning og rekvisitter Sociale spil og lege Tegne og skrive redskaber Historie og billedbøger Ord og lyd puslespil Alfabet spil og Ord kort Flip-over Konstruktionslegetøj Geometriske klodser Tal og tallotterier Numeriske ting og genstande LEGO Sportsrekvisitter Legepladsen Cross-country natur redskaber Genbrugsmaterialer Store fysiske klodser Finmotoriske spil og redskaber Øje hånd spil og lege Tegne-, farve og formningsmaterialer Optisk legetøj til rummelighed Mønster og mosaik spil Geometriske klodser Naturdele og genstande At finde ting Puslespil med dyr og planter Billeder af dyr og planter Vand luft lys og ild redskaber Musik og rytmeinstrumenter Genstande til fremstilling af lyde og klange Mobiler til bevægelse Penduler – metronom Naturoplevelser Skæbnefortællinger og historier Rollespil og teater Kims lege Genstande ”Mærkelige” ting Billeder til fortællinger Specialredskaber – kikkert – Vandkikkert - lup – gyroskop - stetoskop - periskop – mikroskop Materialer til gættelege

9 Eksempel: Empatidukken
Dukkens biografier Dukkens personskildringer Sanse- og ”nyde” oplevelser Samle og bytteobjekter Spil

10 Empatidukken Jeg-klog – Personlig viden – Basisskema Andre kulturer
Dukkens biografier Dukkens personskildringer Sanse- og ”nyde” oplevelser Samle og bytteobjekter Spil Empatidukken Jeg-klog – Personlig viden – Basisskema Andre kulturer Den man elsker Det anderledes Egen krop Følelser Normer Slægtshistorie Sprog og udtryksformer Søskende og familie Vise mennesker

11 Empatidukken Slægtshistorier Familie og søskende Den man elsker:
Kærlighed - forældre Kærlighed - søskende At være kærester Kærlighed og venskab Kærlighed og hjælpsomhed Kærlighed og trofasthed Pige / pige kærlighed Dreng / dreng kærlighed Umulig kærlighed Umage kærlighed Kærlighed og had Hjælpsomhed Opofrelse Slægtshistorier Familie og søskende Den man elsker: Egen krop Følelser: Normer Andre kulturer Det anderledes Vise mennesker Sprog og udtryksformer Glæde Sorg Lykke Tristhed Smerte Skuffelse Magtesløshed Afmagt Opgivelse Trøst Hjælpsomhed At dele med hinanden

12 Eksempel:

13 Eksempel: Sportsrekvisitter Legepladsen Cross-country vandringer Genbrugsmaterialer Store fysiske klodser Finmotoriske spil og redskaber Øje hånd spil og lege Krops-klog - evnen til at bruge hele kroppen til at udtrykke ideer og følelser 10 Kropskloge lege- og læringskategorier Krops kloghed – fysisk intelligens udvikles gennem leg og erfaring med jord, sand, ild og vand / svømme / dykke balance gynge svæve klatre – som eksempel cykle vippe hvile rutsche løbe © 2006 Vidensbutikken ApS - Jørn Martin Steenhold

14 At klatre på taburetter
På billedet kravler et barn op af en klatre væ At klatre op – af en væg eller op i et træ eller en mast – er at krybe i lodret vertikal position (modsat at krybe i vandret, horisontal position). Forskellen er dog også, at man ved at klatre skal have noget at gribe fat i. Dette kan være et lille udhæng, en gren eller et særligt konstrueret greb, som på forhånd er fastgjort eller undervejs skal fastgøres på den lodrette væg. Det kræver både fysisk og psykisk koordination at klatre, fysisk smidighed, kropslig balance, øje og hånd koordination og fornemmelse, fordi hændernes greb skal sikre at man er fastgjort til den lodrette flade, samt at føddernes placering afgør om man er sikkert og fast understøttet. Styrke i fingre og arme Mod Smidighed Kropslig balance At klatre på taburetter Små klatrestativer At klatre i træer Klatrevægge At modtage vejledning

15 Krops-klog – det rumlige og fysiske
Børnene leger som om de er ”fysisk stærke” dansere, idrætsstjerner, kirurger og håndværkere opdagere og er eksempler på folk med denne intelligens. Eksempel

16 Fysisk legende børn tænker i ting, der påvirker kroppen
Fysisk legende børn tænker i ting, der påvirker kroppen. Det indbefatter evnen til at bruge krop og hænder med stor færdighed. De elsker at: bevæge sig, løbe, hoppe, bygge gestikulere, danse og røre ved tingene De er gode til at: dyrke sport, danse, spille teater og arbejde håndværksmæssigt De har brug for: rollespil, drama, bevægelse, ting de kan bygge, sports aktiviteter og praktisk indlæring De stimuleres af: steder, hvor de kan bevæge sig og røre ved tingene som f.eks. tumleområder og børnemuseer De udtrykker sig gennem: hele kroppen og ved at agere og repetere ting samt at udforme ting med hænderne Eksempel

17 - og hermed videre til – Videnshjulet som redskab i praksis

18 Videnshjulet ® © - er internationalt mønsterbeskyttet og findes på flere sprog
Videnshjulet er et effektivt redskab udviklet til at synliggøre - hvilke intelligenser og udviklingsområder der bedst stimulerer børn, unge, brugere og forbrugere af produkter – kreative aktiviteter samt eksperimenterende lege og læreprocesser. I undervisning og pædagogik bliver Videnshjulet benyttet - som et redskab til – - personlig udvikling og læring hos børn og unge - udvælgelse af de rigtige redskaber til bestemte formål - inspiration til udvælgelse af emner og temaer - tilrettelæggelse af lære- og læseplaner - evaluering  Videnshjulet bliver benyttet af mange forskellige virksomheder - som et redskab til – - produktudvikling, produkttest og evaluering - salg og som salgsredskab - competitor analyse - ide generering - brugeranalyse Vidensbutikken ApS

19 Markedsføring/kommunikation
Videnshjulet som redskab.. Produktudvikling Kundesegmentering Markedet Markedsføring/kommunikation Vidensbutikken ApS

20 Produktudvikling Ide Anvendelse Brugbarhed Validitet Konkurrerende produkter Test
Vidensbutikken ApS

21 Knowledge Wheels Group
Kundesegmentering Test Alder Køn Eksperter Knowledge Wheels Group

22 Institutionsmarkedet
Undervisning Institutionsmarkedet Detailmarkedet Oplevelser Events . Vidensbutikken ApS

23 Markedsføring/kommunikation
Test Netværk Formidling Platforme Medier Vidensbutikken ApS

24 Lege og læringsværdier i Madsby Legepark
Madsby Legepark er en oplevelse for hele familien. Der er gratis entre, og det er gratis at gøre brug af de fleste af de mange legemuligheder. ”Ud fra en fastholdelse af gratis adgang princippet til Madsby Legepark, er vores vision, at rammerne i Madsby Legepark skal at fremme kulturelle oplevelser i samspil med hygge og aktivitetstilbud, herunder ”den frie leg”. Aktivitetstilbuddene kan enten være gratis eller brugerbetalte. I år 2013 har vi fastholdt positionen som Sønderjyllands største turist attraktion med 4 stjerner fra DTA og over gæster om året, og tilbyder kulturelle oplevelser og aktiviteter hele året rundt.” Madsby Legepark er en stor legeplads med gynger klatreredskaber, ”Tarzanbane” og et afsnit med dyr, fugle, græsningsområder og stalde. Vidensbutikken ApS

25 Lege og læringsværdier i Madsby Legepark
Legepladsen Krops-klog Jeg-klog Os- klog Billed-klog Tarzanbane Fornemme-klog Dyr, fugle og stalde Natur-klog Tal-klog Ord-klog Livs-klog Vidensbutikken ApS

26 Tak for opmærksomheden
Leg og legende læring bliver den væsentligste faktor i fremtidens samfund, og vil påvirke både uddannelse og vores hverdag! Tak for opmærksomheden Vidensbutikken ApS


Download ppt "Vidensbutikken -Til: Kids’n’Tweens –"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google