Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital dannelse. Den nye digitale dannelse omfatter, ud over basale færdigheder i betjening af it, også kompetencer. Det gælder kompetencer i kritisk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital dannelse. Den nye digitale dannelse omfatter, ud over basale færdigheder i betjening af it, også kompetencer. Det gælder kompetencer i kritisk."— Præsentationens transcript:

1 Digital dannelse

2

3 Den nye digitale dannelse omfatter, ud over basale færdigheder i betjening af it, også kompetencer. Det gælder kompetencer i kritisk informationssøgning, databehandling og it-brugerens evne til at fortolke de digitale mediers mangfoldige repræsentationer. Med web 2.0 bliver it-brugeren også aktør i en it-omverden. Den enkelte får behov for at forstå sig selv og de øvrige aktører på nettet. At gennemskue, hvem der kommunikerer med hvem, på hvilke præmisser og i samspillet mellem intentioner, udtryksformer og handlinger, der skaber den aktuelle it-omverden. Derudover omfatter et digitalt dannelsesbegreb evner til at kunne tilpasse sig stadige nye udfordringer og betingelser i den digitaliserede omverden. Børn og unges formelle og uformelle tilstedeværelse i web 2.0-omgivelser betyder, at skolen fremover skal kunne rumme disse uformelle kompetencer og støtte eleverne i tilegnelsen af en digital og tidssvarende dannelse.

4 Digital dannelse Man skal kunne begå sig

5 Udfordringer Det digitale stille os – voksne – overfor nye Udfordringer.

6 Nonvisualitet Begreb fra Søren Langager fra DPU

7 Nonvisualitet

8 Nonvisualitet Samlemapper i lærerintra Brug videoer fra medierådet til at få startet en dialog med eleverne: http://www.youtube.com/watch?v=- UuX_F44bIQ

9 Nonvisualitet Facebook Arbejde med case i fjerde klasse

10 Nonvisualitet Facebook. I 4. a på Langnæs Skole er der 21 børn. Der er 15 piger og 6 drenge. Mange af børnene i klassen går til håndbold i deres fritid. En del går til dans eller badminton. De fleste børn i klassen har det godt med hinanden. Men ikke alle. I klassen går der en pige, der hedder Emma. Hun går anderledes klædt end de andre børn i klassen. Hun går ikke til noget, og så er hun fan af nogle sangere, de andre piger i klassen ikke kender. Emma er ofte alene i skolen. Der går også en dreng i klassen, der hedder Jonatan. Han går til rollespil og læser bøger i alle pauserne. Jonatan går også meget for sig selv i skolen. I klassen går også Sara og Sofus. De er begge meget usikre på sig selv. De gør begge to meget for at imponere de andre børn i klassen. De fortæller tit om, hvor mange penge, de har, og om alt det de må for deres mor og far. Nogen gange gør de grin med Emma og Jonatan overfor de andre børn. Så er der også Mia og Morten. De to børn er ofte ret gode til at sige fra, hvis nogen vil lave noget dumt. Nogen gange bliver de støttet af de andre børn. Nogen gange ikke… En eftermiddag mødes to børn fra klassen. De går på Facebook. Samtidig sludrer de om forskellige oplevelser, de har haft med deres klassekammerater. De er enige om, at særligt en af deres klassekammerater opfører sig dumt en gang imellem. Vælg hvilke af børnene fra den opdigtede klasse, I vil spille, og hvem fra den opdigtede klasse, I vil være sure på. Opdigt et realistisk problem, der kunne opstå mellem de tre børn set i forhold til teksten øverst. Lav et teaterstykke, hvor I viser, hvordan de to kammerater bruger Facebook på en uheldig måde, som rammer den klassekammerat, som begge børn synes, opfører sig dumt. Lav et teaterstykke, hvor I viser, hvordan børnene kunne have klaret denne situation. Afleveringsmappe i elevintra

11 Faction Fakta + fiktion = faction Begreb fra Søren Langager fra DPU

12 Faction http://catholicism.org/files/2009/01/bonapar te-crossing-alps-delaroche-color.jpg http://blog.incipeindustries.com/wp- content/uploads/2010/08/Napoleon- Bonaparte.jpg

13 Faction Skolen skal lære eleverne at være Kritisk tolkende

14 Faction Sagen om Milena Penkowa http://da.wikipedia.org/wiki/Forside

15 Faction Sammenligning af hjemmesider – 8.klasse Udvidet bibliotekskundskab ◦ Sammenlign en række hjemmesider, hvor I skal vurdere dem efter: ◦ Overskuelighed ◦ Navigation ◦ Troværdighed

16 Faction Arbejdsrum 8.klasse – Sammenlign hjemmesider. Sammenligning af 3 virksomheders hjemmesider: Dong energy Vestas Jysk atomkraft Arbejdsrum i elevintra

17 Faction I dette arbejdsrum skal I sammenligne en række hjemmesider. Kig nedenstående hjemmesider igennem. I skal bagefter give hjemmesiderne karakter indenfor følgende kategorier: Overskuelighed Navigation - (er siden nem at finde rundt i) Troværdighed I skal begrunde jeres vurderinger. I skal nå frem til en samlet bedømmelse af den bedste hjemmeside. Olie og kul http://www.dongenergy.dk/Pages/portalforside.aspx Olie og kul Vindenergi http://www.vestas.com/da/ Vindenergi Atomkraft http://www.jydskatomkraft.dk/ Atomkraft Jeres karakter ark skal sammen med jeres vurderinger afleveres i afleveringsmappen.

18 Faction Troværdighedsbarometer Samlemappe i lærerintra

19 Faction

20 Faction

21 Faction

22 Privat-personlig-offentlig Udviskning af grænser Bliver jeg optaget nu? Mon jeg bliver lagt på YouTube? - Og vil det være godt?

23 Privat-personlig-offentlig http://www.youtube.com/watch?v=5l8Kog z1eeQ http://www.youtube.com/watch?v=5l8Kog z1eeQ Kan man tillade sig: ◦ At snakke i mobiltelefon i en undervisningstime? ◦ At ødelægge en mobiltelefon? ◦ At oploade denne film? Arbejdsrum i elevintra

24 Privat-personlig-offentlig Samlemappe i lærerintra

25 Privat-personlig-offentlig

26 Privat-personlig-offentlig Profiler på nettet? Koder?

27 Etik – god opførelse

28 Løftet pegefinger… Hvordan får man hul igennem til elevernes moral?

29 Etik – god opførelse Lave et forløb, hvor brugen af elevernes værker bliver ”misbrugt”.

30 Etik – god opførelse Undgå tåbeligheder Tænk, hvis man blev lagt på www.lamebook.com www.lamebook.com

31 Etik – god opførelse

32 Creative commons Hvad er bedre end at blive citeret? Ophavsret Tyske forsvarsminister

33 Faghefte 48 Informationssøgning og -indsamling Produktion og formidling Analyse Kommunikation, vidensdeling og samarbejde.

34 Faghefte 48 Informationssøgning og -indsamling Produktion og formidling Analyse Kommunikation, vidensdeling og samarbejde. Lav et journalistisk forløb med brug at it- medier

35 Faghefte 48 Informationssøgning og -indsamling Produktion og formidling Analyse Kommunikation, vidensdeling og samarbejde. Lav f.eks. en webavis i elevintra.

36 Link med små videoer http://www.youtube.com/watch?v=oLZwt byVaag&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=oLZwt byVaag&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=- UuX_F44bIQ http://www.youtube.com/watch?v=- UuX_F44bIQ http://www.youtube.com/watch?v=5l8Kog z1eeQ http://www.youtube.com/watch?v=5l8Kog z1eeQ http://www.youtube.com/watch?v=iS1cGK en3aA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=iS1cGK en3aA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Wwxz Q_JYpwA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Wwxz Q_JYpwA&feature=related

37 Links til ophavsret m.v. http://www.creativecommons.dk/ http://www.avisnet.dk/AvisNET/applicatio n.do?command=getDocument&document Id=A9FCE81F55CABFE1C12570A0004A 38A2 http://www.avisnet.dk/AvisNET/applicatio n.do?command=getDocument&document Id=A9FCE81F55CABFE1C12570A0004A 38A2

38 Links til falske hjemmesider http://www.jydskatomkraft.dk/ http://www.buydehydratedwater.com/

39 Diverse links http://www.lamebook.com/ http://www.kristeligt- dagblad.dk/artikel/410345:Udland-- Guttenbergs-politiske-karriere-slut http://www.kristeligt- dagblad.dk/artikel/410345:Udland-- Guttenbergs-politiske-karriere-slut


Download ppt "Digital dannelse. Den nye digitale dannelse omfatter, ud over basale færdigheder i betjening af it, også kompetencer. Det gælder kompetencer i kritisk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google