Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Dr. Eyjólfur Guðmundsson
Inntektsfordeling i værdikæder for sjømat Fiskeri- og havbruksnæringens verdiskapende betydning i de nordiske land Trondheim Oktober 11 – 12, 2006 Dr. Eyjólfur Guðmundsson Dean and associate professor Faculty of Business and Science University of Akureyri
2
Indtægtsfordeling i værdikæde for nogle fiskeriprodukter
Hvordan opdeles indtægterne gennem værdikæden? Er værdikæden forskelige mellem arter og/eller lander? FAO rapport Frank Asche, Universitet I Stavanger, Norge Max Nielsen, Fødevarøkonomisk institut, Denmark ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/009/a0564e/a0564e00.pdf
3
Også..... Hvordan er den Islandske værdikæde for torsk i dag!
4
Metodologi Værdikæde analyse ”Price spreads” Business litteratur
Fokusere på værdiaktiviteter i hver lænke i værdikæden ”Price spreads” Ag. Econ. Litteratur Fokusere på proportionen som hver del har i værdikæden.
5
Værdikæde for sjømat Primary forarbejdning Secondary Fangst Handel
Wholesale Handel Kunde Fangst/forarbejdning Handel
6
Fire værdikæder
7
To fiskerier, data 2000/2001 Torsk – Island Nile Perch – Tanzania
Kald vandt North Atlantic Hvidfisk Fersk og frystet Skip og fly EU og USA Nile Perch – Tanzania Varm vandt Lake Viktoria, East Afrika Hvidfisk Fersk og frystet Fly EU og USa
8
Værdikæde for torsk, Island
Restaurants Catering Wetfish/freezer trawlers Processor Export companies Wholesaler Retailers Gillnett/longline Fish market Processor Restaurants Catering Hook and line Containers Foreign Fishmarkets Retailers
9
Verdikjede for torsk
10
Værdikæde for torsk
11
Fartøj kostnader - torsk
12
Processing costs – Torsk
Data source: Statistic Iceland and own data
13
Værdikæde for torsk - trawlfiskeri
Islandske fiskeri firmaer – ca. halvedelen
14
Værdikæde for Nile Perch, Tanzania
Segment 1 FISHERS (fishing grounds) Segment 2 FISH COLLECTORS/BUYERS (at landing sites or mid-water purchase) Segment 3(b) LOCAL MARKET (BY PRODUCTS) Segment 3 (a) PROCESSING ESTABLISHMENTS Segment 4 INTERNATIONAL MARKET e.g. EU Regional markets
15
Samnenligning af torsk og Nile perch
Tanzanian firmaer ejer mindre en 30%
16
Stor forskel! Islandske fisker for del af en storre fangst
max 1000 kg per fisker per dag i Island max 50 kg per fisker per dag i Tanzania Islandske firmaer sælger direct til retail Firmaer i Tanzania sælger til ”wholesalers”
17
Stor forskel... Det er ikke spørgsmålet om hvor stor del af værdikæden fiskerne har men heller hvor effektive de er at fange sin fisk og sælge den for høj pris.
18
Islandsk værdikæder for torsk
Head Fillet Skrei – 183 ISK/kg Cut-offs Block fryset – 122 ISK/kg Other cuts I.Q.F. – 368 ISK/kg Loin Fersk ISK/kg
19
Islandske værdikæder for fersk torsk
Fersk torsk med højeste export verdi Harvest and auction Cutting and packaging Airfreight Distribution Consumptioin timer 18 – 24 timer 30 – 36 timer 36 – 48 timer 48 – 96 timer Tid fra fangst í timer Verdien findes i at sælge fersk produkter der skal avleres på den tidspunkt som kunden bestemer
20
Værdikæde for torsk, Island
Restaurants Catering Wetfish/freezer trawlers Processor Export companies Wholesaler Retailers Gillnett/longline Fish market Processor Restaurants Catering Hook and line Containers Foreign Fishmarkets Retailers
21
Værdikæde for torsk Processor/exporter Retailers Fish market
Wetfish/freezer trawlers Processor/exporter Retailers Gillnett/longline Fish market Processors Foreign Fishmarkets Hook and line
22
Konklusion Ikke stor forskel i værdikæden mellem torsk fra Island og Nile Perch fra Tanzania Stor forskel i effektivitet og control af værdikæden Islandsk industry kan spile med i den globaliserede verden Tanzanian industry har ikke muligheder til at spile med uden at forændre sig. Fiskeri control Know - how Storre forændringer i de islandske værdikæder Maximere verdiskapning i hvert trin på værdikæder med hensyn til hele verdikæden og andre værdikæder Globalization er allrede at forændre Islandsk fiskindustri
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.