Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afElse Christensen Redigeret for ca. et år siden
1
Hovedarbejdsmiljøudvalget AU, 19. februar 2013
APV 2013 AU Hovedarbejdsmiljøudvalget AU, 19. februar 2013
2
Analysen
3
Datasættet Høj svarprocent Høj forklaringskraft Høj legitimitet
82,5 – høj på alle dele af AU Åbne spørgsmål: Reorg.: 288 s./ 2000 udsagn; Psykisk Arbejdsmiljø: 231 s. /1600 udsagn Høj forklaringskraft Justeret R2 = 0,629 (VIP) og 0,704 (TAP) Høj legitimitet Høring Fokusgrupper Meget få kommentarer til skemaet + høj svarprocent Præcision og proportioner Tallene brudt ned på relevante organisatoriske enheder Datasættet
4
Tabel 2.1 Svarprocenter for gruppen af fuldtidsansatte medarbejdere
Enhed n % AU 6049 82,5% ST 2072 83,5% HE 1000 73.5% BSS 745 85,5% AR 772 81,6% AU ADM 1460 87,1% Note: n er antallet af svar. Svarprocent
5
Strukturen i analysen Trivsel Oplevelse af arbejdet
Interesse kompetence Oplevelse af kollegaer Socialt fællesskab Fagligt fællesskab Oplevelse af ledelse Højere ledelsesniveauer Oplevet ledelse i hverd. Oplevelse af arbejdsbelastning Arbejdsbelastning Faktisk arbejdstid Oplevelse af reorganisering Berørthed Nye IT-systemer Administrativ reorgan. Faglig udviklingsproces Strukturen i analysen
6
Indekskonstruktion, eks
Spørgsmål, som indgår i indeks Cronbachs alfa Trivsel Føler du dig godt tilpas på dit arbejde? Jeg er overordnet set tilfreds med mit arbejde Jeg er tilfreds med fremtidsudsigterne i arbejdet Jeg kan anbefale min arbejdsplads til andre 0,839 Interesse i arbejdet Finder du dit arbejde interessant? Jeg har arbejdsopgaver, jeg har lyst til at engagere mig i 0,760 Kompetence i arbejdet Ved du nøjagtigt, hvad der forventes af dig i dit arbejde? Er du tilfreds med den indflydelse, du har på tilrettelæggelsen af dit daglige arbejde? Jeg føler, at jeg har de nødvendige kompetencer til at gøre mit arbejde godt 0,595 Fagligt fællesskab [På min arbejdsplads] er vi gode til at samarbejde om løsningen af opgaverne er vi villige til at lytte til andres opgaver og give konstruktiv feedback er der et godt samarbejde mellem forskningspersonalet og det teknisk/administrative personale er nye ideer og forslag velkomne er der frihed til at fremføre kritiske synspunkter bliver konflikter løst på en retfærdig måde bliver man anerkendt for et godt stykke arbejde 0,898 Socialt fællesskab [På min arbejdsplads] er mine kollegaer imødekommende føler jeg mig som del af et større socialt fællesskab Føler du dig ensom i din hverdag på arbejdspladsen? (REV) Indekskonstruktion, eks
7
Oplevet ledelse [Jeg oplever en daglig leder eller ledelse som] anerkender medarbejdernes arbejde er synlig i dagligdagen kan hjælpe mig med at prioritere arbejdsopgaver tør træffe ubehagelige beslutninger, hvis det er nødvendigt løser konflikter retfærdigt kan hjælpe mig med faglige problemstillinger jeg trygt kan henvende mig til 0,888 Arbejdsbelast-ning Sker det, at du føler dig udkørt? Føler du, at dit arbejde tager så meget af din tid og energi, at det går ud over privatlivet? Giver arbejdet dig stærke stresssymptomer? Oplever du, at du ikke er tilfreds med resultatet af dit arbejde, fordi der er for travlt? 0,857
8
[Har du som følge af reorganiseringen] Flyttet kontor
Berørthed [Har du som følge af reorganiseringen] Flyttet kontor Flyttet til en anden organisatorisk enhed Fået udskiftet flertallet af dine nærmeste kollegaer Fået ny nærmeste leder Fået væsentligt nye arbejdsopgaver - Vurdering af den faglige udviklings-proces [Vurdering af, om processen vil forbedre eller forringe vilkårene for] At gennemføre banebrydende forskning At producere tværfaglig forskning inden for komplekse problemfelter At højne undervisningens kvalitet At etablere et fleksibelt indre uddannelsesmarked At skabe nye uddannelser, der dækker behovene på fremtidens arbejdsmarked At udvikle kernefaglige fællesskaber At tiltrække de bedste forskertalenter At dele viden med det omgivende samfund At rådgive og betjene offentlige myndigheder 0,905 Vurdering af den administrative reorganisering At reagere hurtigt på brugernes behov At give en ensartet sagsbehandling At træffe korrekte afgørelser At skabe et interessant administrationsfagligt miljø At gøre tydeligt hvem der har beslutningskompetencerne At betjene og samarbejde med forskere og undervisere At betjene andre administrative enheder 0,903 Baggrundsfaktorer Er du ansat i en tidsbegrænset stilling? Er din ansættelse afhængig af, at der søges og modtages eksterne midler (fx fra forskningsfonde)? Køn
9
Analysemodel
10
Oplevet trivsel
11
Godt tilpas på arbejde
12
Overordnet tilfreds med arbejdet
13
Tilfreds med fremtidsudsigterne
14
Kan anbefale min arbejdsplads til andre
15
Tilpas, tilfreds, fremtid, anbefale
16
Tilpas
17
Oplevelse af arbejdet
19
Oplevelser af kollegaer
21
Oplevelse af ledelse
23
Jeg oplever, at der er en daglig ledelse, som …
24
3. niveau som nærmeste leder
26
Oplevelse af universitetsledelsen
27
Oplevelse af universitetsledelsen
28
Oplevelse af reorganisering
29
Berørthed af flytning - en betinget sammenhæng med trivsel
30
Oplevelse af forandringsprocesserne
31
VIP AU vurdering af den faglige udviklingsproces
32
TAPadm’s vurdering af den administrative reorganiseringsproces
34
Adm forandringsproces på sigt
35
Vurdering af nye IT-systemer
36
IT-systemer på sigt
37
Oplevelse af arbejdsbelastning
38
VIP arbejdstid
39
TAP arbejdstid
40
VIP arbejdstid fordelt på opg.
41
Arbejdsbyrde, ensomhed, stress
42
Arbejdsbyrde, stress og ensomhed (Altid/næsten altid + ofte)
2009 2012 Sker det at du føler dig udkørt? 24% 31% Føler du, at dit arbejde tager så meget af din tid og energi, at det går ud over privatlivet? 25% 33% Giver dit arbejde stærke stresssymptomer 10% 17% Føler du dig ensom i din hverdag på arbejdspladsen 9% 11%
43
Stress 2009 og 2012
44
Stress 2009 og 2012
45
Stress og berørthed
46
Stress mv. AU-adm
47
Stress mv. Arts
48
Mobning, chikane mv
50
Sammenfattende (I) God undersøgelse (teknisk, legitimitet)
Overordnet trivsel høj Højt engagement og interesse i arbejdet Høj kompetencefølelse Imødekommende kollegaer Gode arbejdsfællesskaber (de fleste steder) Arbejdsomme Lave tal for mobning, chikane, diskrimination … Oplevelse af at daglige ledelsesfunktioner varetages Sammenfattende (I)
51
Sammenfattende (II) Mange berørt af flytning mv. i 2012
Andelen af medarbejdere med stærke stress- symptomer er steget markant Lave tal for oplevet transparens og lydhørhed hos ledelsen på 1. og 2. niveau (variation på 3. niveau) Et mindretal vurderer, at den faglige udviklingsproces vil forbedre vilkårene for forskning mv. Et mindretal vurderer, at den administrative udviklingsproces vil forbedre vilkårene for kvaliteten i forvaltningen Et mindretal vurderer, at IT-systemerne kommer til at gøre hverdagen nemmere Sammenfattende (II)
52
Anonymitet
53
Tærskler for rapportering
Tallene rapporteres kun, hvis der i hver celle er flere personer end: Diskrimination (knyttet til en minioritet): 50 Chikane: 20 Vurdering af leder på 3. niveau: 20 Alle andre: 10 ”Tal med medarbejderne i stedet for at efterspørge flere tal” Tærskler for rapportering
54
Mobning som eksempel – ‘Mobbecirklen’
55
Særkørsler
56
Opdelinger VIP/TAP VIP-kategorier TAP-kategorier AC/HK
Front/back office Arbejdsmiljøgrupper Adresser Gamle enheder (i et vist omfang) Altid under iagttagelse af anonymitets-tærskler Opdelinger
57
Til diskussion Enhedsspecifikke forhold
Trivsel som en særlig ledelses- og samarbejdsmæssig udfordring Ledere under tredje niveau ‘Lande’ forandringsprocesserne Arbejde-familie-balance som kollektivt ansvar Institutionalisere anerkendelse Passe på interessen og engagementet Til diskussion
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.