Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Regnskab & økonomistyring - Lektion 11 HD 5. semester forår 2010

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Regnskab & økonomistyring - Lektion 11 HD 5. semester forår 2010"— Præsentationens transcript:

1 Regnskab & økonomistyring - Lektion 11 HD 5. semester forår 2010
v/ Jens Godik Højen, April 2010

2 Logistikmodeller og definitioner del II
Det efterfølgende materiale omhandler logistikrelaterede elementer. Der vil blive forklaret logistiske basisbegreber og logistik set i forhold til økonomiske bidrag. Der vil blive forklaret det udvidede logistikbegreb Supply Chain Management. Emnerne her under følger overskrifterne i bogen. De enkelte kapitler er følgende: Organisering af materialeflow, Logistik og informationsteknologi, intern integration, strategisk leverandørsamarbejde.

3 Materialeflow i produktionen s. 136
Første niveau, betegner produktionsenhed, f.eks. en manuelt betjent drejebænk til fuldautomatiske arbejdspladser, CNC, NC osv. Andet niveau, betegner Styring af værkstedet, en montageafdeling med relationer til lagre, transport planlægning osv. Tredje og fjerde systemniveau, betegner Hele fabrikker og dist. Til kunder og markeder, her inddrages prod. Udv. Marketing, indkøb, osv. Se figur side 137

4 Layout typer i logistiskorganisering s. 142
Funktionslayout Produktlinjelayout Gruppelayout Selvstyre i gruppelayout Gruppeteknologi

5 Distribution s. 144 - fortsættes
Decentraliserede lagre Minimere transportomkostninger -> stort volumen til regionale lagre -> stor kapital binding Markedsopdelt produktion Typisk placering tæt på store kunder Centralt lager med distributionscentre Fra et større lager -> ”satellitlagre” -> kompleks lager styring Direkte distribution Direkte fra produktion til slutkunde -> indebærer højere transportomk. -> nemmere at overskue lager og beholdning

6 Distribution s. 144 Tredjepartsleverandører
f.eks. lagerhotel, kan udliciteres efter ønske -> modtage, opbevare, plukke, forsende osv. Partnerskabsaftaler (outsource) Tredjepartsaftale (kundetilpasset løsning) Integreret aftale Leverandøren overtager væsentlige dele af logistikfunktionen.

7 Historisk Udvikling (generation) s. 151
Integrerede batch systemer (60’erne) Interaktive realtidssystemer (70’erne) Brugerudviklede systemer (80’erne) Digitale standarder og udveksling (00’erne)? Se figur side 153 I takt med systemernes volumenmæssigt vokser stiger behovet i 90’erne for at kunne overskue de voksende mængder af data.

8 Integrerede informationssystemer s. 154
SAP Microsoft Oracle Underskov af gratis og ikke gratis ERP systemer. Større integration af egentlige logistik funktioner, produktionsplanlægning, indkøb, materialestyring, lager, ordremodtagelse og distribution. HVORFOR UDEBLIVER DE STORE JUBELSCENER VED INDFØRELSE AF ERP? 

9 ERP – Enterprise Ressource Planning
Funktioner i virksomheden der understøttes af ERP systemet Finans Controller HR – Human Ressource Logistik Salg og distribution Materialestyring Produktionsplanlægning Kvalitetsstyring Fabriksvedligeholdelse, Her anvendes Navision Attain 3.6 til beskrivelse af modulernes placering.

10 Data Warehouse - fortsættes
Data Warehouse er begrebet der dækker over en samling af historiske data struktureret og organiseret efter definerede rapporteringskrav. EIS (Executive information system) MIS (Management information system) OLAP (Online analytical processing) ROLAP står for Relational OnLINE Analytical PEHANDLING. MOLAP står for Multidimensional OnLINE Analytical PEHANDLING OLAP Online Analytisk Processing OLTP Online transaktionsbehandling

11 Data Warehouse Oracle OLAP (MOLAP database)
Oracle Discoverer (ROLAP & MOLAP brugerfladeværktøj) Microsoft SQL Server Analysis Services (MOLAP database) Hyperion Essbase (nu købt af Oracle) Applix TM1 (MOLAP) MIS ALEA (MOLAP) PARIS Technologies PowerOLAP (MOLAP) Jedox Palo (MOLAP) (Open Source) Pentaho Mondrian (ROLAP) (Open Source) Kilde

12 EDI – Electronic data interchange s. 163
EDI er en aftalt standard “protokol” hvor igennem forskellige systemer kan “tale” sammen. EDI medvirker at der kan udveksles dokumenter med virksomhedens nære omgivelser. Målet er at afskaffe papir  Interesseparter: EANCOM for detailhandel DECIDE/S for byggeindustrien EDIFICE for elektronikindustrien EDITEX for tekstilindustrien CEFIG for kemisk industri Se figur side 165.

13 Kommunikation gennem forskellige ”net typer” s. 168
Internet Intranet Electronic Commerce QR Quick Responce systemer JIT principper se side 169 VMI - Vendor managed Inventory (sælgeren forvalter beholdning)

14 IT integration MAP – Manufacturing automation Protocol TOP – Technical and Office Protocol OSI – Open System interconnection IGES – Initial Graphics Exchange specification CALS – Computer Aided Logistics Support STEP – Standard for the Exchange og Product Definition data I sidste ende bestemmes muligheden for udveksling af om ERP understøtter disse protokoller.

15 Udvikling af datasystemer s. 173
Datakildens strukturelle opbygning Sludder side 173. se markeringen i start af første afsnit. Udviklingsmetoder af datakilder afsnittet er lidt rodet. Prøv at få bedre struktur på følgende emner Eksperimenter med systemskitser Eksperimenter med prototyper Individuel tilpasning

16 Intern integration s. 175 Koordineringsmekanismer til fremme af interne integrationstiltag i den agile virksomhed. Gensidig tilpasning: Koordinere gennem uformel kommunikation? Okay da  Direkte overvågning Standardiserede arbejdsprocesser Standardiseret output Standardisering af faglig viden

17 Organisationsformer s. 178
Basal form – direkte overvågning, f.eks. et værksted, med få regler til arbejdets udførelse Maskinbureaukrati – standardisering af arbejdets udførelse Divisionaliseret organisationsform – standardisering af output Fagbureaukrati – standardisering af færdigheder Adhocrati – standardisering af organisatorisk strukturer Træk og tryk af modsatrettede kræfter mellem organisationsformerne s. 183

18 Centralisering af logistikaktiviteter s. 184
Type 1: Her er logistik spredt under funktionerne produktion og salg Type 2: Materialestyring udskilles fra produktionen og placeres efterfølgende på samme niveau Type 3: Logistikaktiviteterne er fuldstændig integreret med direkte reference til direktionen Se figurerne side

19 Strategisk leverandørsamarbejde s. 193
Et samarbejde i form af regulære partnerskaber i forsyningskæden Hvad skal ikke være i et samarbejde: Begrænset rationalitet (manglende grundoplysning i en beslutningsproces) Opportunisme (bevist snyd og manipulering) Transaktionsspecifikke investeringer, for at minimerer usikkerhed og opnå bedste pris på en vare.

20 Samarbejde i netværk Aktører i et netværk kan være Individer Grupper
Virksomheder eller Grupper af virksomheder Skabe en synergieffekt gennem udveksling af viden og læring af hinanden.

21 Exit voice strategi s. 195 Kriterier for udvælgelse af samarbejdspartner s. 205
At holde en arms længde til en leverandør. Begrænsning af kommunikation pga. en konstant risiko for at blive skiftet ud. Se liste side 196 Kriterier Se listen side


Download ppt "Regnskab & økonomistyring - Lektion 11 HD 5. semester forår 2010"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google