Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bliv klogere på salg til kommuner!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bliv klogere på salg til kommuner!"— Præsentationens transcript:

1 Bliv klogere på salg til kommuner!
HVORDAN BLIVER JEG LEVERANDØR TIL FREDERIKSBERG KOMMUNE? Eller én/flere af de øvrige 97 kommuner? Afdelingschef Adam Hey Udbud & Indkøb 3. Juni 2014

2 Tre temaer: Hvad er kommunen for en størrelse? Hvordan købes der ind?
Hvordan kan jeg evt. (!) blive leverandør?

3 Hvad er kommunen for en størrelse? (I)
Borgere (aktionærer) ………….(vækst) Bestyrelse ( ) : (10 + 6) = = 25 Budget 2014: ,6 mia. kr. ……..uændret siden 2010! Årlige indkøb: Ca. 1,7 mia. kr. Effekter/udbud: : 82 mio. kr. ( : ¼ mia. kr.) Off./priv. samarbj. i gang: a) Udbud af to plejecentre b) Udbud af hele hjemmeplejen c) OPP-projekt/Svømmehal d) FM-tiltag i ”proces”! Indikator for KonkurrenceUdsæt IKU: 27,1 (2013) Skatteprocent: ,8 (3. laveste i DK) Medarbejdere: Ca (ca. 600 i admin.) Medlem af KL (interesseorg.) I alt 98 kommuner (Før 2007: 273) Areal: Incl. Frb. Have + Sdr. mark.! ,7 km2 (Mindre end Kbh. Lufthavn!) Omegnskommune: København (!)

4 Hvad er kommunen for en størrelse? (II)
Borgmester Kommunaldirektør Direktion (5) Stabsområdet: Økonomi HR-funktioner Kommunikation Service- området Udbud & Indkøb: 10 personer Juridisk afd. Borgerservice Kultur IT-afdeling By- og Miljø-området Fysisk planlæg. Infrastruktur Grønne omr. Ejendomme Brandvæsen Renovation Børne- og Ungeområdet Daginst. Skoler/SFO Specialinst./børn Social-, Sundhed- og Arbejdsmarked Adm. sociallovg. Ældreomr. Særligt udsatte Beskæftigelse

5 Hvordan købes der ind? (I)
Reglerne: Udbudspligt! Varer og tjenester (værdi opgjort over tre år!): Større end 1,4 mio. kr. (EU’s udbudsdirektiv) Mellem 0,5 og 1,4 mio. kr. (Tilbudslov/annoncering) Under 0,5 mio. kr.: Sund fornuft/hjemtag tilbud! Bygge- og anlæg: Opgaver større end 34 mio. kr. (EU’s bygge- og anlægsdirektiv) Opgaver mindre end 34 mio. kr. (Tilbudsloven: Licitation) A.+B.: Formkrav, procedurer, klagemuligheder etc. => Ressourcer for såvel ordregiver som tilbudsgiver!!

6 Hvordan købes der ind? (II)
Hvordan håndteres udbudspligten? Egne udbud (langt de fleste!) Mulighed for dialog med markedet forud for udbud SPAR5-udbud (Gentofte, Rudersdal, Lyngby-T.,Gladsaxe + Frb.) Kommunalt Indkøbsfællesskab (ligeledes dialogmulighed) SKI-aftaler (Statens og Kommunernes Indkøbsservice) SKI-forpligtende aftaler fra og med 2012 (Staten/KL) FM-aftaler (Statens/Finansministeriets Aftaler) Marginal rolle!

7 Hvordan købes der ind? (II)
Antal kontrakter: Ca. 140+ Compliance: Bygge- og anlæg: pct. (ca. 0,5 – 0,7 mia. kr.) Øvrige køb: Varer på aftale: Ca. 10 mio. kr. Varer/tjenester hos aftaleleverandør: Ca. 300 mio. kr. Varer/tjenester - fremmed leverandør: Ca. 400 mio. kr.

8 Hvordan købes der ind? (III)
Større fokus på: Social ansvarlighed (CSR) Arbejdsklausuler (ILO-konvention) samt lærlinge- og praktikpladser Udland: Produktions- og distributionsforhold i bred forstand Miljøhensyn/CO2-regnskab (energiforbrug etc.) Økologi (bespisning/daginstitutioner m.v.) ”Vugge- til grav betragtning”! Total Cost of Ownership (TCO) Frb. Kommune medlem af: Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI) Dansk Initiativ for Etisk handel (DIEH) Konsekvenser: Øgede ressourcer for såvel ordregiver som tilbudsgiver!!

9 Hvordan kan jeg evt.(!) blive leverandør? (I)
Kommunens bidrag Indhold/information: Indkøbspol.: Hvad er de store linjer? Procedurer: Hvilke typiske ”step” leder frem til en ordre?, Indgåede aftaler: Hvor er kommunen aftaledækket? Planlagte udbud, etc.: Hvad er på vej – mulighed som underleverandør? Form: Arrangementer/gå-hjem-møder/work-shops (sammenhæng til erhvervspol.) Formidling via organisationer Målrettede møder/dialog forud for udbud/køb Konkrete værktøjer: Prækvalificere mindre virksomheder sammen med større Operere med delaftaler/korte aftaler Lægge op til anvendelse af underleverandører Efterlys spidskompetencer/innovation

10 Hvordan kan jeg evt. (!) blive leverandør? (II)
Råd til leverandører (A) Kommunalreformen: Nye vilkår - færre kommuner/større professionalisering! Glem: Salgsbrochurer, telefonisk kontakt, tilbudsaviser, uopfordrede mails etc., etc. til Borgmester eller centrale Udbudskontor……men sondér mulighederne! Husk: Hvor er produkt/tjenesteydelse relevant?, Nye tiltag ….følg debat/dagsorden i pol. udvalg, følg officielle udbud, gå med i netværk, følg formalia, stil spørgsmål før tilbudsfrist etc., etc.

11 Hvordan kan jeg evt. (!) blive leverandør? (III)
Råd til leverandører (B) Hvor er kommunen ikke aftaledækket? Hvordan ser markedet ud? Hvem er allerede leverandør på området? Hvor kan hentes viden om erfaring/udvikling? Hvilke tilgrænsende produkter/tjenesteydelser? Hvor er det relevant at henvende sig? Chef-/ledelsesniveau? Fagpersoner? Hvordan skabe interesse? Hvilke relevante kontakt- og vidensnetværk?

12 Adam Hey Ahey@frederiksberg.dk 3821 2050 www.frederiksberg.dk/udbud
Behov for opfølgning? Adam Hey


Download ppt "Bliv klogere på salg til kommuner!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google