Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006"— Præsentationens transcript:

1 Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006
Brobyggeri Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006

2 Klassen blev delt op i 5 entreprenørgrupper med 5 elever i hver:
3 drenge- og 2 pigegrupper

3 Grupperne skulle sørge for
Udforske konstruktioners bæredygtighed Designe en bro Konstruere den designede bro - Udfærdige en rapport over projektforløbet

4 A4-broen Den første udfor-dring var en kon-kurrence mellem de 5 entreprenør-grupper om at til-danne et ark A4-papir til at bære mest muligt over et spand på 25 cm

5 Efter et rum tid skulle de første bromodellers bæreevne testes
Vægtskålen blev lastet med søm indtil bristepunktet

6 Sikken diversitet såvel i udformning som i bæreevne
Forsøgsobservationerne havde alle mulighed for at benytte i endnu et A4-bro

7 Så kom der fornyet gang i udformningen af stærkere konstruktioner
som resulterede i øget bæreevne.

8 Den nyerhvervede indsigt skulle nu bruges på en større bro.
Papirbro over 50 cm Den nyerhvervede indsigt skulle nu bruges på en større bro. Materialet var stadigvæk A4-ark – lige så mange det skulle være, men bæreevnen skulle måles i forhold til antallet af ark

9 Broernes maximale bæreevne blev målt på vægten
Nu var det ikke nok med småsøm til at belaste broerne til bristepunktet Broernes maximale bæreevne blev målt på vægten

10 og bogført. Derefter blev hver enkelt bros bæreevne pr
og bogført. Derefter blev hver enkelt bros bæreevne pr. ark papir beregnet for at finde vinderen. Alle har udarbejdet en rapport over deres konstruktionsmetoder og forsøgsberegningerne. Siden har enkelte gentaget beregningerne i regnearket Excel.

11 Yderligere eksperimenter med Technolego blev gjort for at bestyrke forestillingerne om bæredygtige konstruktioner. Herefter var der ingen tvivl om trekantskonstruktioner er de stærkeste.

12 samt øvelser i korrekt udmåling af vinkler.
Trekantskonstruktionens nødvendighed gjorde det påkrævet at gennemføre et lynkursus i cirklens graddeling samt øvelser i korrekt udmåling af vinkler.

13 Nu gjaldt det om at finde lidt inspiration til brodesignet,
og hvad kunne være bedre end at google sig frem til alskens billeder af bro’er, Brügge og bridge’s?

14 Og en præsentation på Smartboard’et af de mest gængse spærrefagsbroer underbyggede forestillingerne om en mulig brokonstruktion.

15 Design Inspirationsbillederne kunne blæses op den interaktive tavle som baggrund for skitsering af bromodellen i nogenlunde naturlig størrelse.

16 Derefter kunne skitserne pudses bedre af med mere nøjagtige proportioner og vinkler

17 Undervejs nærmede skitserne sig mere og mere en brugbar konstruktionstegning

18 En målfast pindeskitse er et godt grundlag for konstruktionstegningen

19 Vejen fra skitse over konstruktionstegning til konstruktion er lang men lærerigt

20 Vinkelmålene indstilles på smigvinklen
og aftegnes på de udmålte byggematerialer

21 For siden at saves og stemmes ud.
Hvor bliver Arbejdstilsynet dog af?

22 Langt om længe ligger spærfagenes dele klar til samling

23 Søm stukkes samt forhamres og samlingerne limes

24 og omsider er en af broens spærrefag færdig

25 takket være gode hoveder,
mange hænder og en række værktøj

26 Tilsidst samles spærrefagene til en gangbar bro


Download ppt "Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google