Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarie Eskildsen Redigeret for ca. et år siden
1
Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006
Brobyggeri Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006
2
Klassen blev delt op i 5 entreprenørgrupper med 5 elever i hver:
3 drenge- og 2 pigegrupper
3
Grupperne skulle sørge for
Udforske konstruktioners bæredygtighed Designe en bro Konstruere den designede bro - Udfærdige en rapport over projektforløbet
4
A4-broen Den første udfor-dring var en kon-kurrence mellem de 5 entreprenør-grupper om at til-danne et ark A4-papir til at bære mest muligt over et spand på 25 cm
5
Efter et rum tid skulle de første bromodellers bæreevne testes
Vægtskålen blev lastet med søm indtil bristepunktet
6
Sikken diversitet såvel i udformning som i bæreevne
Forsøgsobservationerne havde alle mulighed for at benytte i endnu et A4-bro
7
Så kom der fornyet gang i udformningen af stærkere konstruktioner
som resulterede i øget bæreevne.
8
Den nyerhvervede indsigt skulle nu bruges på en større bro.
Papirbro over 50 cm Den nyerhvervede indsigt skulle nu bruges på en større bro. Materialet var stadigvæk A4-ark – lige så mange det skulle være, men bæreevnen skulle måles i forhold til antallet af ark
9
Broernes maximale bæreevne blev målt på vægten
Nu var det ikke nok med småsøm til at belaste broerne til bristepunktet Broernes maximale bæreevne blev målt på vægten
10
og bogført. Derefter blev hver enkelt bros bæreevne pr
og bogført. Derefter blev hver enkelt bros bæreevne pr. ark papir beregnet for at finde vinderen. Alle har udarbejdet en rapport over deres konstruktionsmetoder og forsøgsberegningerne. Siden har enkelte gentaget beregningerne i regnearket Excel.
11
Yderligere eksperimenter med Technolego blev gjort for at bestyrke forestillingerne om bæredygtige konstruktioner. Herefter var der ingen tvivl om trekantskonstruktioner er de stærkeste.
12
samt øvelser i korrekt udmåling af vinkler.
Trekantskonstruktionens nødvendighed gjorde det påkrævet at gennemføre et lynkursus i cirklens graddeling samt øvelser i korrekt udmåling af vinkler.
13
Nu gjaldt det om at finde lidt inspiration til brodesignet,
og hvad kunne være bedre end at google sig frem til alskens billeder af bro’er, Brügge og bridge’s?
14
Og en præsentation på Smartboard’et af de mest gængse spærrefagsbroer underbyggede forestillingerne om en mulig brokonstruktion.
15
Design Inspirationsbillederne kunne blæses op den interaktive tavle som baggrund for skitsering af bromodellen i nogenlunde naturlig størrelse.
16
Derefter kunne skitserne pudses bedre af med mere nøjagtige proportioner og vinkler
17
Undervejs nærmede skitserne sig mere og mere en brugbar konstruktionstegning
18
En målfast pindeskitse er et godt grundlag for konstruktionstegningen
19
Vejen fra skitse over konstruktionstegning til konstruktion er lang men lærerigt
20
Vinkelmålene indstilles på smigvinklen
og aftegnes på de udmålte byggematerialer
21
For siden at saves og stemmes ud.
Hvor bliver Arbejdstilsynet dog af?
22
Langt om længe ligger spærfagenes dele klar til samling
23
Søm stukkes samt forhamres og samlingerne limes
24
og omsider er en af broens spærrefag færdig
25
takket være gode hoveder,
mange hænder og en række værktøj
26
Tilsidst samles spærrefagene til en gangbar bro
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.