Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Feriehusoplevelsen - et forbrugerperspektiv på fremtidens feriehus og feriehusområde Jacob R. Kirkegaard Larsen Ph.d.-stipendiat Fremtidens Feriehus og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Feriehusoplevelsen - et forbrugerperspektiv på fremtidens feriehus og feriehusområde Jacob R. Kirkegaard Larsen Ph.d.-stipendiat Fremtidens Feriehus og."— Præsentationens transcript:

1 Feriehusoplevelsen - et forbrugerperspektiv på fremtidens feriehus og feriehusområde Jacob R. Kirkegaard Larsen Ph.d.-stipendiat Fremtidens Feriehus og Feriehusområde Torsdag den 21. januar 2010

2 Formål og perspektiv Undersøge motiver og adfærdsmønstre, samt konkrete krav og oplevelsesønsker blandt brugere af feriehuse (ejere og lejere). Afdække eventuelle modsætningsforhold mellem forskellige brugergruppers efterspørgselsmønstre for feriehusoplevelser Undersøge potentielle ikke-brugeres feriemotiver og oplevelsesønsker i relation til feriehusområdet  Hvad udgør oplevelsen af at være i et dansk feriehus?  Hvordan kan danske feriehuse og feriehusområder udvikles og (for)blive en attraktiv oplevelse?

3 Undersøgelsesdesign LEJEREEJERE BLOKHUSRESSORTSHALS ANDRE LIGN. DEST. Kun eget forbrug Eget forbrug + udlejning Kun udlejning Hyppigt (weekend) Sjældent (årlig ferie) LangvarigtNyt/kort Kort (Fx 0-50 km) Lang (fx 50- km) Antal besøg Varighed af ejerskab Distance til fast bopæl Ejer- demografi Ældre u/ børn Unge m/ børn MARKEDER Danmark TysklandNorge (Sverige) BrugereIkke-brugere Gengangere1.-gangs besøgendePotentielle feriehusbrugere SEGMENTER Børnefamilier BLOKHUS HALS LOKALE

4 Undersøgelsesforløb (2010) PILOTSTUDIE (forår) Bruger- og aktørperspektiv Interviews: Feriehusudlejnings- bureauer [3-4] Lokale turistbureauer (i caseområderne) [2] Feriehusbrugere (i caseområderne) [4] 1. Delrapport Markedsundersøgelser (MA-studerende på turismeudd.) Tyskland (sem.projekt, elitestud.) Norge (Kandidatspeciale) Danmark (Speciale el. sem.projekt) BRUGERE (sommer) Interviews: Lejere : Ca. 15-20 interviews i alt med danske, tyske og norske børnefamilier i de to caseområder Ejere: 2 fokusgruppe-interviews med et repræsentativt udsnit af ejere Observationer: Adfærd blandt feriehusbrugere observeres gennem ophold i de to caseområder – evt. GPS-registrering / dagbogsreportage. IKKE-BRUGERE (efterår) Interviews: Potentielle lejere (ca. 10 interviews): Besøgende børnefamilier på ressorts og andre destinationer i både Danmark, Tyskland og Norge, der kan betegnes sammenlignelige med feriehuse / feriehusområder Observationer: Evt. ophold og observationer af brugeradfærd på ovenstående destinationer.


Download ppt "Feriehusoplevelsen - et forbrugerperspektiv på fremtidens feriehus og feriehusområde Jacob R. Kirkegaard Larsen Ph.d.-stipendiat Fremtidens Feriehus og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google