Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danmarks Biblioteksskole Information Research, 15(3): The Social Psychology of Information Use: Seeking.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danmarks Biblioteksskole Information Research, 15(3): The Social Psychology of Information Use: Seeking."— Præsentationens transcript:

1 Danmarks Biblioteksskole Information Research, 15(3): http://informationr.net/ir/15-3/colis7/colis706.html The Social Psychology of Information Use: Seeking ”Friends”, Avoiding ”Enemies” Birger Hjørland & Jeppe Nicolaisen (2010) AKADEMISK TÆNKNING: 1 THE RIGHT MINDSET

2 Danmarks Biblioteksskole Forskningsspørgsmål I hvilken udstrækning foretrækker mennesker information der støtter deres grundlæggende antagelser om verden i forhold til information der går imod samme antagelser? Hvad er konsekvenserne? Hvordan undgår man at blive vildledt af sine grundlæggende antagelser?

3 Danmarks Biblioteksskole Confirmation bias Mennesker er motiverede for at beskytte deres grundlæggende antagelser mod udfordringer. Ved at undgå information, der kan udgøre en potentiel udfordring, er det nemmere at forsvare ens grundlæggende antagelser. Ved aktivt at søge information, der støtter ens grundlæggende antagelser, er det tilsvarende lettere at forsvare samme.

4 Danmarks Biblioteksskole Leon Festinger (1957; 1964) Cognitive dissonance is an uncomfortable feeling caused by holding two conflicting positions simultaneously. After having committed to a position, people will tend to gather supportive information and avoid or neglect unsupportive information to eliminate the uncomfortable feeling of cognitive dissonance.

5 Danmarks Biblioteksskole Bør det forhindres? Ja!Nej! a careful examination of advantages and disadvantages of available alternatives is the best way to make decisions Janis (1982); Nemeth & Rogers (1996) “preventing indecisiveness by immediately bolstering confidence and focusing on the opportunities of the preferred alternative often far outweigh the risk of overlooking serious disadvantages of the preferred alternative” Brunsson (1982)

6 Danmarks Biblioteksskole Burt affæren Sir Cyril Burt (1883-1971) er en af de mest belønnede og indflydelsesrige psykologer i psykologiens senere historie. Han var professor i udviklingspsykologi ved University College London, og han blev i 1946 adlet af George the VI.

7 Danmarks Biblioteksskole Modtagelsen af hans arbejde the most satisfactory attempt the most valuable the only one of its kind in which the calculation of heretability has any meaning the best data

8 Danmarks Biblioteksskole Leon Kamin (1973: 11) “The numbers left behind by Professor Burt are simply not worthy of serious scientific attention”

9 Danmarks Biblioteksskole Reaktioner 1.Ignorering og benægtelse 2.Angreb på budbringeren 3.Påstande om at have opdaget snyderiet

10 Danmarks Biblioteksskole Kontroversen Hvordan måler man intelligens? Er intelligens overhovedet et meningsfuldt begreb? Relaterer sig til forskellige teorier om kognitiv udvikling Hvordan bruger man korrelationer? Hvordan identificerer man enæggede tvillinger på en pålidelig måde? Hvilke miljøer stimulerer bedst kognitiv udvikling?

11 Danmarks Biblioteksskole Grundlæggende ideologiske antagelser Spørgsmålene kan behandles et ad gangen, men svarene afhænger svarerens grundlæggense ideologiske antagelser!

12 Danmarks Biblioteksskole Friends

13 Danmarks Biblioteksskole Confirmation bias opererer: 1.Direkte gennem en mangel på kritisk behandling af påstande, resultater og metoder. 2.Indirekte gennem ignorering af konkurrerende teorier, begreber og metoder.

14 Danmarks Biblioteksskole Igen: Bør vi undgå bias?

15 Danmarks Biblioteksskole Et dilemma “Most people, even most academics, do not have the time, training, or occasion to work through the technical literature on a controversial topic. Instead, they must rely on professionals for a disinterested evaluation” (Herrnstein, 1973: 52).

16 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Tag den videnskabelige litteratur i betragtning og overvej de videnskabelige argumenter.

17 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Vær ikke for sikker på at andre mennesker har gjort deres hjemmearbejde. Hvis muligt, check selv!

18 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Tag ikke kun de tekniske aspekter i betragtning, men også de forskellige teoretiske interesser, der kan være i spil. Prøv at finde argumenter og forskning fra forskere med forskellige teoretiske interesser (gerne modstridende).

19 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Overvej om forskningskulturen er præget af hård konkurrence eller om den i stedet er traditionel akademisk (dialogpræget).

20 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Undgå at begrænse til én disciplin eller til en national tradition eller genre. Vær opmærksom på at det samme problem ofte er behandlet af forskere i andre discipliner eller fra andre traditioner.

21 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Tag det for givet at forskellige ideologier og teorier eksisterer om alle emner, men at mainstream ofte dominerer – derfor er alternative ideologier og teorier ofte svære at finde.

22 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Indse at det er svært at arbejde alene – at checke alting selv. Prøv at finde ud af hvem du kan stole på og se dem som dine allierede i jagten på sandheden.

23 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Kræv at biblioteker og informationssystemer leverer services, der hjælper til at identificere de vigtigste argumenter fra alle videnskabelige traditioner og ideologiske antagelser.

24 Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Prøv at udforske en hypotese over en længere periode. Det tager tid at identificere og reflektere over alle argumenter. Undgå konstant at skifte fra et syn til et andet. Fejl kan også føre til afklaring. Vi er nødt til at arbejde fra grundlæggende ideologiske antagelser.

25 Danmarks Biblioteksskole Konklusion Den bedste måde at undgå bias på er ved at kende argumenterne som fremsættes fra forskellige syn. Den vigtigste funktion for biblioteker og informationssystemer er at hjælpe mennesker til netop det.

26 Danmarks Biblioteksskole Tak! Referencerne findes i artiklen http://informationr.net/ir/15-3/colis7/colis706.html


Download ppt "Danmarks Biblioteksskole Information Research, 15(3): The Social Psychology of Information Use: Seeking."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google