Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt under: ”Naturfag for alle”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt under: ”Naturfag for alle”"— Præsentationens transcript:

1 Projekt under: ”Naturfag for alle”
Titel: ”Gør viden en forskel på elevholdninger og –argumenter?” Tema: ”Hvorfor GMO?” Søren Kirchheiner Randersgades Skole Københavns Kommune

2 Elementer i projekt ”Naturfag for alle” :
Læringsformer: Kropslig – orienterings – handlings – sensomotorisk – kontakt – værdi – æstetisk – fantasi - redskabssproglig - videns – overbliks – symposie – og autopædagogisk læring. Naturfaglige kompetencer: Emperi – repræsentations – modellerings – og perspektiveringskompetence Undersøgelse 1: Elevudsagn før undervisningsforløb Undervisningforløb: Elevarbejde Undersøgelse 2: Elevudsagn efter undervisningsforløb Metarefleksion

3 Før-viden: (listet op som stikord)
GMO Kloning Gen-kanoner Forbedre produktet Laboratorier Helbredsmæssig virkning Ikke-økologiske produkter Mærkning Lovgivning (Louise) Før-holdning: (Imponerede over teknologien) Eks: ”Ved at erstatte ét gen med et andet kan produktet forbedres (Fiona)

4 Forsøg med konservering:
Der anvendtes forskellige salte

5 Uden konserveringsmiddel
Efter 1 døgn Farve: Blegt Lugt: Stærk Med konserveringsmiddel Efter 1 døgn Farve: ok Lugt: ok

6 Repræsentanter fra Greenpeace og DTU diskuterer
TV-dokumentar Repræsentanter fra Greenpeace og DTU diskuterer

7 Magnus Falke fra miljøorganisationen NOAH
Interview Magnus Falke fra miljøorganisationen NOAH

8 af synspunkter fra interviewet med Mikey Gjerris fra KVL
Fremlæggelse af synspunkter fra interviewet med Mikey Gjerris fra KVL

9 Metareflektion Scenario: ”Et liv uden konserveringsmidler”
Scenario: ”Uforbeholdent brug af konserveringsmidler”

10 Efter-viden (listet op som stikord):
Soyabønner og majs Modstandsdygtige over for ukrudtsmidler Insekter trues pga. brugen af ukrudtsmidler Modstandsdygtige over for insektangreb Den særlige dyrkning kræver stordrift Kløften mellem rige og fattige bliver større Der kan kun dyrkes samme afgrøde for at undgå utilsigtede resultater Argentina står for 20% af GMO-majsproduktionen Der fældes regnskov for at inddrage nye arealer Hvad sker der, når jorden er udpint Argentina er ikke længere selvforsynende Hvilke konsekvenser får det for andre GMO-producenter

11 Efter-holdning: Der kan ses et mere nuanceret billede
13. GMO-laks vokser hurtigere og klarer sig bedre ved parring – men har større dødelighed 14. Mærkning af produkter, hvori indgår dyrkede GMO 15. Ikke-mærkning af kød, hvor dyret har fået GMO-foder Efter-holdning: Der kan ses et mere nuanceret billede ”Tingene skal tænkes nøje igennem før en GMO-vare produceres” (Fiona)

12 Gør viden så en forskel på elevholdninger og elevargumenter?
…sikke noget……. undervisning! Kan denne metode bruges som en måde at arbejde med naturvidenskablige projekter?


Download ppt "Projekt under: ”Naturfag for alle”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google