Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Temamøde Succesfuld webshop og markedsføring Silkeborg Iværksættercenter 9. september 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Temamøde Succesfuld webshop og markedsføring Silkeborg Iværksættercenter 9. september 2010."— Præsentationens transcript:

1 Temamøde Succesfuld webshop og markedsføring Silkeborg Iværksættercenter 9. september 2010

2 soalive.dk Rådgivning og online optimering Uvildig rådgivningsvirksomhed indenfor internet Strategi og konceptudvikling Sparringspartner, mentor og indpisker Projektledelse – fra ide til færdig implementering Forhandling og valg af leverandører

3 soalive.dk Rådgivning og online optimering Kunder Forskellige brancher og størrelser – fra iværksættere til SMV’er Eksempelvis… Teleselskab Byggemarked Møbelproducent Børnetøjsbutik Bilforhandler Netværksgrupper

4 soalive.dk Rådgivning og online optimering Advarsel! Skrevet på Twitter en time efter nyhedsbrev blev udsendt af erhvervSilkeborg Potentielt set af 2-3.000 mennesker…

5 soalive.dk Rådgivning og online optimering Salgs- og marketingmetoder på nettet Google Adwords Søgemaskineoptimering Banner annoncering Affilliate marketing Sociale Medier Integrationsløsninger Email kampagner

6 soalive.dk Rådgivning og online optimering Google Adwords Gratis annoncevisning Betaling pr. klik Klikpris fra 0,01 - ? Godt til ”topplaceringer” Godt til ”i gang nu” Godt som input til SEO ”Dyrt” i det lange løb Helt væk når du stopper

7 soalive.dk Rådgivning og online optimering Søgemaskineoptimering (SEO) – side 1 Reelle søgeresultater Gratis besøgende * Konsulent 650+ / time Godt til ”salg” ”Langtidsholdbar” * Nr. 1 kan være dyrt Ingen garanti for topplac. Todelt proces 1.Onsite optimering – titler, tekster, linkstruktur, platform m.v. 2.Offsite optimering - linkbuilding

8 soalive.dk Rådgivning og online optimering Søgemaskineoptimering (SEO) – side 2 Mest mulig tekstmæssig indhold Tilret titletags, overskrifter, tekststruktur m.v. Lav krydslinks imellem siderne på hjemmesiden (linkstruktur) Tænk i søgetermer (longtail) Søgemaskinevenlig platform Søgeordsstrategi Ønsker du ikke for meget tekst? ”Pak det ind” Blog Artikelsektion Inspirationssektion Cases

9 soalive.dk Rådgivning og online optimering Adwords og Søgemaskineoptimering Adwords dokumenterer søgeord der virker Antal kliks (CTR / klikprocent) Antal salg (CR / konverteringsrate) Erstat effektive Adwords med søgemaskineoptimering over tid Søgemaskineoptimering er typisk vejen frem Folk ”tror” på Google og køber hos dem de finder Tænk i longtail (uddybes senere) Men det kan være dyrt, hvis det outsources og alt efter konkurrencen ”Dine sande konkurrenter på Google, er dem der tager dine besøgende – ikke nødvendigvis dine normale konkurrenter”

10 soalive.dk Rådgivning og online optimering Bannerannoncering Bannere = branding (Glem alt om salg) Afregnes typisk i CPM Udvalgte sites / netværk Frekvensstyring Målgruppe CPM 100 = 100 kr / 1000 visninger

11 soalive.dk Rådgivning og online optimering Affilliate marketing Hvor annoncører og medier mødes Afregnes typisk pr Lead Salg Klik Kan afregnes fix / % Affilliate handler ikke om at købe billigst muligt ind, men at skabe salg. Prisen deles mellem bureauet og websitet – og det skal være en forretning

12 soalive.dk Rådgivning og online optimering Sociale Medier Facebook Twitter LinkedIn m.fl. Facebook Firmaside / gruppe - gratis Målrettet annoncering $$$ Dialog Produktudvikling Kundeservice Don’t think social, BE SOCIAL!

13 soalive.dk Rådgivning og online optimering Integrationsløsninger Småfunktionaliteter giver leads Branding Troværdighed – ”TV2 og MyBanker” Kræver udvikling Kan være dyrt Afregnes typisk placering/CPA Kan (bør) bidrage til partnersitet Indtastning på site A  Resultat på site B  Konvertering på B

14 soalive.dk Rådgivning og online optimering Mailmarketing 1.Egne nyhedsbreve 2.Mailmarketing bureauer Egne nyhedsbreve Typisk bedre brugere Har ofte købt før Har selv tilmeldt sig Gratis Mailmarketing bureauer Kæmpe maildatabaser Mulighed for segmentering Typisk CPA / Fix pris ”Overvej kraftigt at lave tilpassede ’landingssider’ når I benytter bureauer”

15 soalive.dk Rådgivning og online optimering 3 fluer med et smæk Markedsføring, troværdighedsskabelse, salg på en gang – Case: BankTorvet.dk Fundamentet / tiltagEffekten Etablering af artikelsektion1. SEO => besøgstal øget med 10.000 på 2 mdr Med uvildige økonomiske skribenter2. Troværdighed => benytte eksterne eksperter 3. Øget salg => antal besøgende => flere ordrer Hertil… 7.500 nyhedsbrevsabonnenter Mediekontakt HVER uge (Nyhederne, P1, P3, JP…) Pris….? 0 kroner

16 soalive.dk Rådgivning og online optimering 3 fluer med et smæk – i jeres virksomhed 1. Gør jer selv til autoriteter (troværdighed) I skal være nicheeksperter Understøt gerne med udsagn, eksterne personer m.v. 2. Få mere tekst (SEO) Opret en blog, inspirationssektion, artikler m.v. 3. Sælg mere Øget besøgstal giver flere ordrer Opfordring Giv jeres viden videre til andre – gratis!

17 soalive.dk Rådgivning og online optimering Søgeordsstrategi - Grundlaget for bevidst positionering i søgemaskinerne 1.Lav en hurtig brainstorming over søgeord – tænk ikke, skriv blot ned 2.Udvælg de umiddelbart vigtigste søgeord 3.Research konkurrencen (Google Keyword Tool er eminent!) 4.Tilret eventuelt listen 5.Implementer søgeordene på jeres hjemmeside Implementering af søgeord Søgeord skal indgå i titlerne på de enkelte sider, i tekster, intern linkstruktur m.v. Vent med linkbuilding (offsite SEO) til fundamentet er på plads

18 soalive.dk Rådgivning og online optimering Longtail søgninger giver salg ”Short tail”= Cykel Longtail= Billig cykel med fodbremse Konkurrencestyrke på søgetermer ”Cykel”= 8.140.000 hits ”Billig cykel med fodbremse”= 8.360 hits Hvor tror du det er nemmest at komme til at ligge 1? Hvilken bruger tror du er mest minded på at købe? Tænk i hvordan brugere, der er i ”købsmode” ville søge

19 soalive.dk Rådgivning og online optimering Brugervenlighed – side 1 Afsløring: Folk er ”dummere” end du tror? Et godt design er bl.a. kendetegnet ved Overskuelighed og enkelthed – fjern to elementer, hver gang du tilføjer et Holder brugeren i hånden – hvad er det naturlige next step? Vis det Har rette kontekst (troværdighed) – kan du forestille dig Mærsk i pink? Eksempler på gængse fejl Hvor er varekurven? Hvordan bestiller jeg? Fejl ved betaling => brugeren opgiver For hvert klik mistes halvdelen af dine besøgende?

20 soalive.dk Rådgivning og online optimering Brugervenlighed – side 2 Eksempel på effekt af øget brugervenlighed Gns. ordrestørrelse = 500,- Besøgende pr. måned = 20.000 Konverteringsrate på 1,5%:Konverteringsrate på 3%: Oms = (20.000*1,5%)*500 = 150.000Oms = (20.000*3%)*500 = 300.000 Mange steder kan banale brugervenlighedsfejl tilrettes for ganske få midler! Lav din egen brugertest – få 5-6 tilfældige til at handle i shoppen og overvåg dem

21 soalive.dk Rådgivning og online optimering Statistik og test som grundlag I SKAL have installeret et godt statistikprogram Konstater faktuelt Hvilke marketingkanaler der virker bedst Hvilke søgeord der giver salg Hvordan brugerne navigerer rundt Hvor det er brugerne falder fra og meget mere… OBS! Det der virker for naboen virker ikke nødvendigvis for dig – TEST TEST TEST Google Analytics er gratis, rigtig godt og let at integrere

22 soalive.dk Rådgivning og online optimering Hvad skal du så gøre nu? Min opfordring til dig der starter fra scratch (og dig der er i tvivl): At tilsikre at din hjemmeside er søgemaskinevenlig At fastlægge din søgeordsstrategi At integrere et statistik program (f.eks. Google Analytics) At oprette Google Adwords At gå i gang med linkbuilding Når du har konstateret at ordrer kommer igennem og at småfejl er udluset, så skru op for blusset – men vent indtil da med at sætte nye aktiviteter i gang. Fase to er at prøve andre kanaler af, baseret på din økonomi, din prioritet, målgruppe m.v.

23 soalive.dk Rådgivning og online optimering Tak for i dag… Nettet rummer ufattelige muligheder Du skal selv gribe dem Det kræver stillingtagen, handling og vedholdenhed GOD FORNØJELSE (Psst… Du er altid velkommen, hvis du har spørgsmål – 20908257)


Download ppt "Temamøde Succesfuld webshop og markedsføring Silkeborg Iværksættercenter 9. september 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google