Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Landskursus - Landsmøde 2005

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Landskursus - Landsmøde 2005"— Præsentationens transcript:

1 Landskursus - Landsmøde 2005
Tema: Sprog og det musisk-kreative Gl.Avernæs Kursuscenter, Sydfyn lørdag d. 9. april 2005

2 Nyt fra Undervisningsministeriet
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Nyt fra Undervisningsministeriet v. fagkonsulent Anne-Marie Schæffer, engelsk Regeringsgrundlaget – nye mål Det praktisk musiske- og EVA undersøgelsen Ny prøvebekendtgørelse Prøverne - hvor er de på vej hen? Tidligere sprogstart - erfaringsindsamling Eventuelt

3 Uddannelser i verdensklasse
50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab OECD og PISA m.m. danner baggrund for regeringsgrundlaget. En Skole I Bevægelse (ESIP) - indtil midtvejsevalueres NU! … men der skal handles FØR!

4 OECD rapporten peger bl.a. på flg. problemer
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab OECD rapporten peger bl.a. på flg. problemer En generel ringere kompetence end man kunne forvente i et moderne land med et veletableret uddannelsessystem En manglende evalueringskultur Manglende faglige udfordringer Utilstrækkelig opmærksomhed på tidlige læseproblemer Dårlige resultater mht at bekæmpe den negative sociale arv Utilstrækkelig teoretisk læreruddannelse og manglende efteruddannelse

5 Nye mål- regeringsgrundlaget:
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Nye mål- regeringsgrundlaget: Bedre læreruddannelse Styrket efteruddannelse af lærere og skoleledere National handlingsplan for læsning Styrket danskundervisning Historiefaget skal styrkes Styrkelse af det faglige niveau i naturfag og matematik En god start i folkeskolen Obligatoriske afgangsprøver i folkeskolen Reform af pædagoguddannelsen Fremme af evalueringskultur Dokumentation af folkeskolens resultater Styrket kommunalt tilsyn med skoler Rådet for evaluering og kvalitetsudvikling i folkeskolen

6 EVA engelskundersøgelsen af faget engelsk
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab EVA engelskundersøgelsen af faget engelsk 2003 Evalueringsgruppen anbefaler bl.a. at engelsklærerne : Giver plads til musiske, kreative og praktiske aktiviteter og ægte sproglige oplevelser Prioriterer variation i indhold og materialer og øger brugen af aktuelt og autentisk materiale Gør formålet med de forskellige elementer i undervisningen tydeligt for eleven

7 Uddannelser i verdensklasse
50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab En skole i bevægelse Udviklingsarbejde med prøverne For at imødekomme skolernes ønske om at medinddrage udviklingsarbejder i det kommende års planlægning er ansøgningsfristen ændret. Ansøgningsfrist for prøvetermin maj-juni 2006: 15. april 2005 Kommunen/skolen vil senest den 1. juni 2005 få besked, om de kan deltage i forsøgsarbejdet.

8 Nyt om folkeskolens afsluttende prøver
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Nyt om folkeskolens afsluttende prøver I forbindelse med kommende ændring af prøvebekendtgørelsen har Undervisningsministeriet i samarbejde med relevante organisationer og samarbejdsparter, udarbejdet forslag til fravigelse af bestemmelserne ved folkeskolens afsluttende prøver i den kommende prøvetermin. Ifølge mail af 18. januar 2005 til alle skoler er det muligt at erstatte læseteksten ved prøverne i sprog med et visuelt oplæg for elever med store læsevanskeligheder. 070

9 Modernisering af folkeskolens prøver i forhold til regeringens krav
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Modernisering af folkeskolens prøver i forhold til regeringens krav Bedømmelsen ved den enkelte prøve skal udtrykke graden af målopfyldelse Prøverne skal have høj reliabilitet. Reliabilitet vægtes højere end validitet. Der skal ikke anvendes nogen form for gruppeprøve, medmindre dette er nødvendigt for at kunne foretage en bedømmelse af målopfyldelsen Gruppeprøver afskaffes Resultatet af prøverne skal have så stor spredning, at de kan bruges til effektivt at differentiere mellem eksaminanderne.

10 Ny fælles bekendtgørelse
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Ny fælles bekendtgørelse Alle prøver og bekendtgørelser ophæves pr Erstattes af to bekendtgørelser: De almene uddannelser og De erhvervsrettede uddannelser Prøverne i fagene i folkeskolen bliver bilag til Fælles Mål bekendtgørelsen. Herunder vil også indgå kanon og overgangsregel vedr. naturfagsprøven. Ophør af gruppeprøver skal besluttes.

11 Ny karakterskala ? International anvendelighed
2. Skalaen skal anvendes ensartet i hele uddannelsessystemet, og bedømmelsen skal udtrykke graden af målopfyldelse 3. Samme skala i hele uddannelsessystemet 4. Klar trindifferentiering 5. Mulighed for gennemsnitsberegning

12 Prøverne- hvor er de på vej hen?
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Prøverne- hvor er de på vej hen? En skole i bevægelse - hvordan ser det ud i år? Nye mål - regeringsgrundlaget

13 Reliabilitet Reliabiliteten, dvs. en prøves pålidelighed, spiller nu som før en stor rolle i folkeskolesammenhæng. Reliabiliteten søges bl.a. styrket gennem den beskikkede censur, som gennemføres konsekvent ved alle de skriftlige prøver og i stikprøveform ved de mundtlige. Reliabilitetsfremmende foranstaltninger er også (i forb. m. fremmedsprog) Rettevejledning Censorkurser

14 Validitet Validiteten opdeles gerne i fire undergrupper: Indholdsvaliditet: Dvs. om prøven omfatter et repræsentativt udsnit af den forudgående undervisnings indhold. Begrebsvaliditet: Dvs. om prøven også måle den viden og de færdigheder, den har til hensigt at måle. Fremtrædelsesvaliditet: Dvs. om prøven opleves som meningsfuld og relevant af eleverne. Forudsigelsesvaliditet: Dvs. om prøven kan sige noget om, , i hvilket omfang eleven vil kunne klare en kommende uddannelses krav.

15 Tidligere sprogstart - hvordan går det?
Uddannelser i verdensklasse 50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Tidligere sprogstart - hvordan går det? Konference som startskud Engelsk fra 3. klasse Tysk- fransk fra 6. Klasse ????

16 Engelsk på 3. klassetrin Målet er at:
Indsamle erfaringer vedrørende tidligere start på engelsk gennem fagkonsulenternes kontakt med det faglige miljøsuppleret af spørgeskemaer til udvalgte skoler. Det anses for væsentligt at belyse følgende spørgsmål: På hvilke måder ændrer undervisningsindholdet karakter, når eleverne er et år yngre? Hvilke fremmedsproglige kvalifikationer har lærere, der underviser i engelsk i 3. klasse? Hvilken betydning har den tidligere sprogstart for elever, som modtager specialundervisning i dansk? Hvilke erfaringer indhøstes med tosprogede elevers tilegnelse af engelsk som 2. fremmed-sprog?

17 Tysk og fransk Kommunalbestyrelsen kan ifølge § 55 a i folkeskoleloven efter indstilling fra skolebestyrelsen godkende, at der gennemføres forsøg med at tilbyde eleverne tysk og fransk på 6. klassetrin. Hensigten med forsøgene er at indsamle erfaringer, der kan være med til at kvalificere senere beslutninger om styrkelse af sprogundervisningen. Kommunalbestyrelsen kan godkende udviklingsarbejder uden ansøgning til Undervisningsministeriet

18 Tak for i dag ! Uddannelser i verdensklasse
50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab Tak for i dag ! AMS

19 Uddannelser i verdensklasse
50% af de unge skal gennemføre en videregående uddannelse (i dag 42%) Flere inden for teknik, natur- eller sundhedsvidenskab


Download ppt "Landskursus - Landsmøde 2005"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google