Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan kan vi støtte indlæring? Kontaktforældremøde 4. maj 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan kan vi støtte indlæring? Kontaktforældremøde 4. maj 2011."— Præsentationens transcript:

1 Hvordan kan vi støtte indlæring? Kontaktforældremøde 4. maj 2011

2 Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda  Giver et bedre læringsmiljø til alle eleverne  Giver forældrene redskaber til at styrke indlæring og skole-hjem samarbejdet  Agenda:  Baggrund: 80 % af indlæring kommer hjemmefra!  Hvad gør skolen?  Hvad har forældrene indflydelse på?  Hvordan gør vi det på Ordrup skole?

3 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring3 Baggrund

4 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring4

5 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring5

6 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring6 Hvad sikrer god indlæring (DNI)?

7 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring7 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  HR i skoleledelsen  Pædagogisk ledelse  Lærerens tilretlæggelse af undervisning og brug af undervisningsmetoder  Læreren som aktor i skolens organisation  Elevsammensætningen på skolen

8 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring8 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  HR i skoleledelsen jo flere års erfaring, skolelederen har, jo flere timer han eller hun lægger i arbejdet jo mere tilgængelig han eller hun er for lærerne, des mere lærer eleverne. Jo mere lederen udvikler lærerstaben fagligt, jo mere lederen har indflydelse på ansættelse og fyring af lærere jo mere lederen lader elever, lærere og forældre deltage i beslutninger om skolen des bedre lærer eleverne.

9 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring9 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Pædagogisk ledelse – fag og undervisningsmetoder jo bedre lederen kan vejlede læreren om disse forhold jo mere lederen kan involvere lærerne jo mere lederen har en stil, der er understøttende og lighedsorienteret i stedet for dirigerende og restriktiv des bedre lærer eleverne.

10 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring10 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Lærerens tilretlæggelse af undervisning og brug af undervisningsmetoder Tre hovedkompetencer hos medarbejderne fremmer elevernes læring: Relationskompetence Regelledelseskompetence Didaktisk kompetence.

11 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring11 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Læreren som aktor i skolens organisation Jo mere lærerne er tilfredse jo mindre udskiftning i lærerkorpset jo mere uddannelse lærerne har jo mere lærerne indgår i arbejdsgrupper og teams des bedre lærer eleverne.

12 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring12 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Elevsammensætningen på skolen Hvis der i klassen er en del af eleverne, der har forældre med både højere uddannelser og indtægter, har det en positiv effekt på hele klassens præstation. Jo større andel af piger i klassen, des bedre bliver den samlede elevpræstation.

13 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring13 Hvor har forældrene indflydelse på (1)? Good schools : •employ various means of communication and interaction with the parents. •Parents are invited to be active on School Boards, and are given the opportunity to participate in leadership decisions. •give parents tips about homework and encourage them to participate in focus groups and surveys to uncover children’s and parents’ needs. •Parents’ support of children and involvement in school matters and community partnership are important.

14 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring14 This framework describes six forms of parental involvement: 1. In the category ‘parenting’ are included, for example, the parents’ expectations of their children with regard to their schooling and education. This includes also the parents’ restrictions on the children’s TV watching and restrictions on the children’s behaviour and use of their free time. 2. In the category ‘communication’ are included, for example, parent-initiated contact with the school about the children’s achievement and teacher-initiated contact with the parents about the children’s educational achievement, as well as the parents’ and the children’s communication with one another about the school at home. 3. In the category ‘supporting school’ are included for example the parents’ involvement in that the schools’ voluntary work, such as collecting money for a class outing or assisting in the classroom, as well as with various social activities which are arranged by the school. 4. In the category ‘learning at home’ are included, for example, whether the child receives extra lessons in various school subjects outside the school, whether the child takes part in dancing lessons or sports activities outside the school, whether the parents talk much with the children about further studies and future employment, as well as whether the parents help the child with their homework. 5. In the category ‘decision-making’ are included, for example, the parents’ involvement in Parent Teacher Associations. (We have more to say below, about this form of parental involvement.) 6. In the category ‘collaborating with the community’ are included, for example, the family’s use of community resources, such as visits to museums and libraries, and the parents’ involvement in local sports clubs.

15 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring15 Hvor har forældrene indflydelse på (1)?  Elevens mulighed for at lære  Øge læringstid - lektier, læsning, leje  Kulturelle oplevelser og diskussioner (fra kunst til videnskab og samfundsmæssige emner)  Skole-hjem samarbejde  Interesse for og inddragelse i elevens læringsprojekt (elevplanen og opfølgning)  Kommunikation  Synlighed og utvetydighed

16 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring16 Hvor har forældrene indflydelse på (2)?  En skolekultur, der fremmer gode relationer  Relationer mellem forældrene, sociale arrangementer  Syn og udtalelser vedr. lærernes og skolens arbejde  Sociale normer og værdier  Åbenhed & Tolerance - respekt  Initiativ & Fælleskab  Omgangstone og ordforbrug

17 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring17 Hvor har forældrene indflydelse på (3)?  Elevens dagligdag skal være velorganiseret og tryg  Ro og struktureret hverdag  Klare spilleregler  Kost, søvn og motion  Morgen: udhvilet, rolig og i gang (gå eller cykle til skolen)  Generel fokus på kost og motion

18 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring18 Hvis du bare gør dette …. Så er der ikke svært at være forældre …. ;-)

19 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring19 Hvordan gør vi det på Ordrup skole?  ID café  3 caféborde med 2 emner på hver og 1 facilitator  15 min. ved hvert bord  Input: barrierer, idéer og gode erfaringer  Output: idékatalog  Opsamling og prioritering  Facilitator præsenterer output  Vi prioriteter - afstemning  Handlingsplan  Hvad skal der til?  Hvem gør det?

20 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring20 Forældre involvering Output skema Emne: Ide beskrivelseHvornårAktivitetHvem: 1 2 3

21 4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring21 Hvad så bagefter?  Bestyrelsen samler op  Bestyrelsen / arbejdsgrupper udvikler nødvendigt materiale  Kontaktforældre tager idéerne med til forældremøde og det videre arbejde  Bestyrelsen følger op på resultaterne næste år


Download ppt "Hvordan kan vi støtte indlæring? Kontaktforældremøde 4. maj 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google