Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videndeling i Region Hovedstaden - indledende refleksioner Web- og udviklingschef Nis Peter Nissen, 16. april 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videndeling i Region Hovedstaden - indledende refleksioner Web- og udviklingschef Nis Peter Nissen, 16. april 2007."— Præsentationens transcript:

1 Videndeling i Region Hovedstaden - indledende refleksioner Web- og udviklingschef Nis Peter Nissen, 16. april 2007

2 16. april 2007Nis Peter Nissen Program: •Region Hovedstaden – kort præsentation •Videndeling - hvorfor •Viden – hvad er det •Videndeling - hvordan •Videndeling i praksis

3 16. april 2007Nis Peter Nissen Region Hovedstaden •Region Hovedstaden er en af Danmarks største offentlige arbejdspladser med 35.000 ansatte fordelt på 14 større virksomheder, der leverer ydelser til1,6 millioner borgere for et samlet budget på ca. 28 mia. kr. •Region Hovedstaden er kun 3 mdr. gammel, men er samtidigt et resultat af en omfattende og langvarig fusionsproces •Region Hovedstaden er styret af et folkevalgt Regionsråd, ledet af en fælles Koncernledelse med tilhørende stabsfunktioner. Virksomhederne har egne direktioner og stabe •Koncern Kommunikation leverer fællesregionale løsninger f.eks. Integrerede webløsninger, fælles medarbejderavis, pressekoordinering samt netværk og kompetenceudvikling.

4 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling … en konklusion Det kan betale sig at opfinde en dyb tallerken … … flere gange !

5 16. april 2007Nis Peter Nissen … fordi • én dyb tallerken ikke passer til alle måltider … • … og slet ikke til nye måltider • viden om at hvordan man opfinder derfor er mere værd end selve opfindelsen

6 16. april 2007Nis Peter Nissen Udgangspunktet – Region Hovedstaden • Omfattende videndeling i dagligdagen – manualer, møder, oplæring, databaser mm • Systematiseret klinisk videndeling bl.a. i form af akkreditering, sundhedsfaglige råd, kliniske databaser • Men ingen systematiseret videndeling på koncernniveau - ingen Koncern videnchef - ingen større Koncern videndelingsstrategi - videndeling optræder kun to gange på regionens website

7 16. april 2007Nis Peter Nissen Udgangspunktet - kommunikationspolitik • Viden som grundlag for kommunikation ”... kommunikation deles, så vi kan lære af hinandens erfaringer og blive bedre til at kommunikere i det daglige” • Videndeling som mål ”...at medarbejdere og ledere oplever kommunikation som et element, der motiverer til videndeling og udvikling” • Videndeling som proces ”... løbende foregår en erfaringsopsamling og videndeling, så brugere, borgere og medarbejdere kan bidrage med løbende input og dialog”

8 16. april 2007Nis Peter Nissen Opgaven Hvordan gør vi så det i praksis?

9 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – Koncern Kommunikation Tre funktioner • Videndeling som input til kommunikation – skal sikre relevant indhold af kommunikation • Videndeling om kommunikation – best practice - skal sikre kvalitet af kommunikation • Kommunikation som videndeling - skal gøre videndeling mulig

10 16. april 2007Nis Peter Nissen Hvad er viden • Konkret viden • Faglig viden • Koordinerende viden • Relationsviden

11 16. april 2007Nis Peter Nissen VidentypeIndholdFunktionHvorEksempler Konkret viden Viden om konkrete forhold (leksikon) Kan ikke bruges til at løse opgaver – men som input til løsning Ikke personafhæng. Kan lagres Ofte udenfor KKO Faktuel viden: -Fakta om regionen -Statistik -Lovgivning Faglig viden Viden om fagligt indhold (ekspert) Kan bruges til at løse fagspecifikke opgaver Ofte personafhæng. Kan ikke lagres I KKO + Virksomhed Også ekstern Uddannelse (Sprog, IT, Journalist etc.) Erfaring (webredaktør, presse, grafisk kommunikation) Koordinerende viden Viden om hvordan viden bruges koordineret Kan bruges til at løse komplekse opgaver med forskelligt fagligt indhold Ofte systemafhæng. Kan delvist lagres I KKO + Virksomhed Ikke ekstern (unik) Projektledelse Forandringskommu nikation Patientvejledning Relationsviden Viden om hos hvem eller hvor viden findes Vigtig til løsning af komplekse opgaver i løst koblede organisationer Ofte netværk Kan delvist lagres I KKO + Virksomhed Ikke ekstern (unik) Netværkskommuni- kation Stakeholderrelations

12 16. april 2007Nis Peter Nissen Værdifuld viden •Alle former for viden vigtig og nødvendig •Traditionelt i industrisamfundet fokuseres der på konkret og faglig viden •I vidensamfundet får koordinerende og relationsviden stigende betydning fordi - kompleksiteten i opgaveløsningen stiger – brug for mange forskellige fagligheder - organisationer bliver stadig mere komplekse – viden findes både indenfor og udenfor organisationen •Koncern Kommunikation lever i stigende grad af koordinerende viden og relationsviden (rådgivning og koordinering)

13 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling - hvordan •Social interaktion – interpersonel og samtidig •Databearbejdning – analog/digital og ikke-samtidig •Praktisk handling – relationel og samtidig/ikke-samtidig

14 16. april 2007Nis Peter Nissen VidentypeSocial interaktionDatabearbejdning (analog/digital) Praksis Konkret viden Personlig samtale Struktureret interview Informationsmøder Opslagsværker Databaser Dokumentation (EPJ) Observation Måling Faglig viden Uddannelse Dialog med fagkollegaer og eksperter Erfamøder Fagtidsskrifter Faghåndbøger Biblioteker Vidensfora på nettet Oplæring (mesterlære) Praksisfællesskaber Koordinerende viden Uddannelse (projektleder) Tværfaglige team Koordineringsmøder Forretningsgange Manualer Projektværktøj Oplæring (deltagelse) Projektgrupper Relationsviden Netværk – fagligt og socialt Møder Social software (K-forum)Netværkssamarbejde - f.eks. kampagner

15 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – hvordan •Alle måder at dele viden på skal i spil – social, databearbejdning og praksis •Vigtigt at vide hvilken metode og hvilke redskaber, der skal anvendes til hvilken type af viden •Traditionelt er der i industrisamfundet fokus på uddannelse, opbygning af (enorme) databaser og kontrol af adgang til viden (patenter) •Udfordringen i vidensamfundet er ofte social videndeling (motivation), at få praksisfællesskaber til at fungere (netværk) og åbne adgang til vidensressourcer (open source)

16 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber

17 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation - italesættelse - f.eks. i kommunikationspolitik - viden i fokus – f.eks. læs-hjemme-dag, uddannelse, undervisning (CBS) - analyser – f.eks. Benchmarking •Infrastruktur •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber

18 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur - Arbejdsplads – flerrum, projektrum, hjemmeopkobling - Webløsninger – intranet (projektrum), internet, ekstranet - Standarder – akkreditering f.eks. Den danske kvalitetsmodel •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber

19 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur •Netværk og samarbejde - Fusionsproces – arbejdsgrupper, webprojekt (webredaktører) - Kommunikationsnetværk – f.eks. forandringskommunikation - Presserådgivning og medietræning •Praktiske redskaber

20 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber - kommunikationsredskaber – mobilitet, fleksibilitet - daglig videndeling – opslagstavler, kaffemaskine, - nyhedsbreve, medieovervågning - møder - afdelings- og projektmøder - databaser - ekspertguide, medieaktivitetskalender

21 16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – opsummering •Viden er både konkret, faglig, koordinerende og relationel •Koordinerende og relationel viden får større betydning •Videndeling foregår både som social interaktion, databearbejdning og via praksis •Udfordringen i vidensamfundet er social (motivation), relationel (netværk) og strukturel (åbenhed) •Videndeling handler ikke kun om at dele eksisterende viden men om at være fælles om udvikling af ny viden … … om at kunne opfinde en (ny) dyb tallerken!

22 Tak ! www.nissenbonde.dk


Download ppt "Videndeling i Region Hovedstaden - indledende refleksioner Web- og udviklingschef Nis Peter Nissen, 16. april 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google