Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kilde: Flickr. Ingen kendt ophavsret. National Archive

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kilde: Flickr. Ingen kendt ophavsret. National Archive"— Præsentationens transcript:

1 Kilde: Flickr. Ingen kendt ophavsret. National Archive

2 . KATEGORI 1: Projektledelse .

3 . HVAD ER ET PROJEKT? .

4 SVAR .

5 HVOR MANGE LANCEREDE PROJEKTER GENERERES CA. UD AF HVER 3000 RÅ-IDE?
1700 170 1,7 .

6 SVAR succes! Stevens & Burkley, 1999 3000 rå ideer (ej nedfældet)
300 opsamlede ideer 125 små projekter (individuelle og/eller samlede) 9 udviklingsprojekter 4 store projekter 1,7 lanceringer succes!

7 HVAD KENDETEGNER ET LINEÆRT PROJEKT?
. HVAD KENDETEGNER ET LINEÆRT PROJEKT? .

8 . Lineær (Vandfald) model brugt til software udvikling. Veldefinerede faser. Ikke fleksibel overfor forandringer.

9 HVAD KENDETEGNER ET AGILT PROJEKT?
. HVAD KENDETEGNER ET AGILT PROJEKT? .

10 Adaptivt projekt med defineret ramme, men åbent
. Adaptivt projekt med defineret ramme, men åbent for forandring. .

11 GIV ET EKSEMPEL PÅ EN ITERATIVT DESIGN METODE?
. GIV ET EKSEMPEL PÅ EN ITERATIVT DESIGN METODE? .

12 . . PROTOTYPING. Cirkulær udviklingsmetode, der er baseret på at designe, teste og videreudvikle prototyper flere gange (flere iterationer)

13 HVAD ER ET PROJEKTS INTERESSENTER?
. HVAD ER ET PROJEKTS INTERESSENTER? .

14 SVAR . DE MENNESKER DER HAR INTERESSE I PROJEKTET
(ØKONOMISK, PERSONLIGT, FAGLIGT) Projektlederen Projektdeltagere Kunder/forbrugere Leverandører Investorer Offentlige myndigheder Politikere NGOer og interesseorganisationer Medier/pressen Brancheorganisationer Lokalsamfundet/borgerudvalg

15 HVAD ER DESIGN THINKING?
. HVAD ER DESIGN THINKING? .

16 SVAR . Designmetode udviklet og anvendt på Standford University 1980  pt. Kommercialiseret af IDEO i 1990’erne Kendetegnet ved: 1) Human centered (user centered) design approach. Dvs. Design skal skabes ud fra menneskers (brugernes) behov, ønsker og drømme. 2) Collaborative (conversations, critique, teamwork) 3) Experimental (try something new, permits you to fail and learn from mistakes because you come up with new ideas, get feedback then iterate. 4) Optimistic (designing has to be joyable no matter what constrains. Design Thinking has the fundamental belief that we all can create change no matter how big a problem, little time, small budget) Design som en måde at tænke på  design som formgivning (tradition). Metodologien bruges til produkt design, business models, models for education, usercentered experiences, innovation. .

17 HVILKE FASER INDGÅR I MODELLEN FOR DESIGN THINKING?
. HVILKE FASER INDGÅR I MODELLEN FOR DESIGN THINKING? .

18 IDEO – Design Thinking model
SVAR IDEO – Design Thinking model

19 IDEO – Design Thinking model

20 HVORDAN KAN MAN HÅNDTERE RISIKO I ET PROJEKT?
. HVORDAN KAN MAN HÅNDTERE RISIKO I ET PROJEKT? .

21 SVAR . Ved at analysere og vurdere trusler for projektet og planlægge løsninger? . Problem Farer (1-5 points) Risikoen for at det vil ske (1-5 points) Respons/løsning

22 . HVAD STÅR WBS FOR? .

23 WORK BREAKDOWN STRUCTURE
SVAR . WORK BREAKDOWN STRUCTURE .

24 . GIV 3 EKSEMPLER PÅ WBS .

25 SVAR . Gantt Asana Trello .

26 . KATEGORI 2: Teamwork .

27 NÆVN 3 AF MEREDITH BELBINS 9 TEAM ROLLER?
. NÆVN 3 AF MEREDITH BELBINS 9 TEAM ROLLER? .

28 SVAR MERIDITH BELBINS 9 TEAMROLLER Idémanden/idékvinden Opstarteren
Koordinatoren Analysatoren Organisatoren Kontaktskaberen Specialisten Afslutteren Formidleren Kommunikation i multiimediedesign s. 29 ( / Digital media management p. 68

29 . NÆVN 4 AF 8 PRÆFERENCE FRA MEYERS-BRIGGS TYPE INDIKATOR PERSONLIGHEDS TEST? .

30 Opfattende (spontan) (P)
SVAR MBTI PRÆFERENCER Ekstroverte (E) Introverte (I) Sansende (S) Intuitive (N) Tænkende (T) Følende (F) Vurderende (J) Opfattende (spontan) (P) Kommunikation i multimediedesign s

31 . KATEGORI 3: Virksomheden .

32 HVAD BRUGER VI DEN HER TIL? HV Business Model Generation

33 HVAD BRUGER VI HENRY MINTZBERGS VIRKSOMHEDSMODELLER TIL?
sherwin.co.uk/guide_managing_change/html_change_strategy/07_mintzberg.htm .

34 SVAR . Til at danne overblik over virksomheders og organisationers overordnede strukturer.

35 HVAD ER EN VIRKSOMHEDS MISSION?
. HVAD ER EN VIRKSOMHEDS MISSION?

36 En virksomheds konkrete opnåelige mål -beskrevet i én sætning.
SVAR . En virksomheds konkrete opnåelige mål -beskrevet i én sætning. Eks. ”Vi gennemfører en målrettet og effektiv international markedsføring af Danmark over for ferie- og mødeturister i samarbejde med partnere” (Visit Denmark)

37 HVAD ER EN VIRKSOMHEDS VISION?
. HVAD ER EN VIRKSOMHEDS VISION?

38 SVAR . En virksomheds erklærede ønske om, hvad den gerne vil blive -beskrevet i én sætning. Eks. ”Vi vil være verdens bedste nationale organisation til international turismemarkedsføring.” (Visit Denmark)

39 . KATEGORI 4: Jura .

40 . HVAD ER OPHAVSRET?

41 . HVAD ER DESIGNRET?

42 . HVAD ER AFTALERET?

43 HVAD ER MARKEDSFØRINGSLOVGIVNING?
. HVAD ER MARKEDSFØRINGSLOVGIVNING?


Download ppt "Kilde: Flickr. Ingen kendt ophavsret. National Archive"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google