Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Praktisk præsentationsteknik Kom bedre igennem med dit budskab

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Praktisk præsentationsteknik Kom bedre igennem med dit budskab"— Præsentationens transcript:

1 Praktisk præsentationsteknik Kom bedre igennem med dit budskab
”Gode talere siger, hvad de tænker, og føler hvad de siger”.

2 Praktisk præsentationsteknik Formål
At give deltagerne mod og selvtillid til at fremføre deres synspunkter i forsamlinger. At lære og træne deltagerne i at holde et virkningsfyldt og effektivt oplæg. At lære og træne deltagerne i at holde et oplæg, så den er tilpasset lejligheden. At træne deltagerne i at anvende visuelle hjælpemidler At træne deltagerne i at tale til tilhørernes forstand, fantasi og følelser, så de lytter, tænker, føler og handler.

3 Praktisk præsentationsteknik Indhold
Hvad er hemmeligheden ved at holde et godt oplæg ? Hvordan gennemføres et virkningsfyldt oplæg ? Oplægget, hvor du skal overbevise en forsamling om, at dit synspunkt er rigtigt. Brug af hjælpemidler.

4 Vi starter

5 Den klassiske retoriks 5 discipliner
Kunsten at fremskaffe stoffet Kunsten at ordne stoffet Kunsten at formulere stoffet Kunsten at indøve talen Kunsten at fremføre talen for tilhørende

6 Lær at give feedback Sansebaseret - se, høre og føle - og det du gerne vil se endnu mere af

7 Lær at give feedback Jeg anerkender / værdsætter / påskønner ……
Jeg ønsker at se mere af …… Alt i alt syntes jeg …… var godt/fint.

8 Forventninger Hvad ved de allerede om emnet ?
Hvad vil de gerne vide mere om ? Hvad har de brug for at vide ? Hvad behøver de ikke at vide ? Hvad bør du afholde dig fra at tale om ?

9 Hemmeligheden ved at holde et godt oplæg
1. Tal med overbevisning. 2. Lad være at undskylde. 3. Se forsamlingen i øjnene. 4. Undgå unoder. 5. Gør pauser. 6. Pas på tiden. 7. Overhør afbrydelser.

10 Hemmeligheden ved at holde et godt oplæg
8. Vær naturlig i påklædning og optræden. 9. Smil til tilhørerne. 10.Vær rolig og behersket. Husk 3 ting: Hvad du taler om. Hvordan du skal begynde. Hvordan du skal slutte talen.

11 Glæden ved at vinde skal være større end frygten for at tabe !
Virker : Selvsikkerhed I balance Forberedt Motiveret Tændt Virker ikke : Usikker Ikke i balance Uforberedt Umotiveret ”brændt ud”

12 Model fisken Indledning. Substans. Slutning.

13 Gentagelsesmodellen 1. Fortæl hvad du vil fortælle. 2. Fortæl det.
3. Fortæl hvad du har fortalt.

14 Hvordan afsenderen disponerer oplægget
Fra skoletiden kender vi alle dispositionen: Indledning - Handling – Slutning. På Romerrigets retorik-skoler (kursus i talerteknik) krævedes af et godt oplæg, at det skulle: Indtage - Belære - Opildne til handling.

15 Overført eller billedligt udtryk
Brug metaforer Metaforer betyder : Overført eller billedligt udtryk ”Man får et andet forhold til Vejrudsigten, når man arbejder i Vindmølleindustrien” ”Spørg aldrig en dæksælger, om du har brug for nye dæk” ”Du kan ikke forvente at få jackpot, hvis du ikke putter nogle mønter i maskinen”

16 Disposition til oplæg INDLEDNING (Må jeg have lov til ….)
PÅSTAND (Jeg mener ..) Meningen med oplægget sagt i en sætning BEGRUNDELSE (Fordi …) EKSEMPEL (Billede - Vi husker …) TÆNKT INDVENDIG (Nu vil nogen måske sige…) SLUTNING (Derfor ……….)

17 Kunsten at formulere stoffet
Du skal med dine ord gøre deltagerne interesserede. Du skal holde på den interesse. Du skal overbevise - ikke overtale - dem om, at det stadigt er rigtigt. Du skal holde dig til det emne, du har vedtaget for dig selv. Du skal i dine ord og holdninger være en person, de gerne vil identificeres med.

18 Verbal præsentation Hold dig til få nøglepunkter
Brug ikke for lange sætninger (højst ord) Hvis du pludselig skulle forkorte med 10%, hvad ville du undlade ? Taler ordene til deres hjerne, hjerte og humor ? Brug kun sætninger, der underbygger dit budskab. Pas på ”gummiord” (ofte,tit,meget,lang) definer dem.

19 Brug af hjælpemidler Manuskript. Tavle. Flipover. Overhead projektor.
Plakater. Mikrofon. LCD projektor. White-board. Materialer til uddeling.

20 Hjælpemidler Virker projektoren ? Er den rengjort ?
Er lærred stort nok til lokalet ? Kan spritpennene skrive ? Er whiteboardpennene tørret ind ? Er der tavleklud ? Er fralægningsbordet alt for stort/lille ? Er der batteri nok på PC’en ?

21 Hvad opfatter mennesker bedst ?
Det vi ser ? Det vi hører ? Det vi rører ved ? Det vi ser !

22 Generelle råd om brug af hjælpemidler
Gør dine budskaber enkle både i omfang og ord. Ikke for mange linier på en overhead (max. 8 linier) Fremhæv hovedpunkterne Brug gerne farve, men ikke farveorgie Vis kun en ting ad gangen Klare og tydelige buskaber, så de er læselige og kan forstås. Stå ikke med ryggen til deltagerne, mens du skriver på flipoveren. Find en stilling, så du kan tegne/skrive med siden til publikum. Brug brede spritskrivere på flipoveren. Tilpas skrifttykkelse, størrelse og farver, når du skriver på overhead, samtidig med du underviser. Lad være med at overfylde med dine geniale indfald. Skriv så det er læseligt

23 Generelle råd om brug af hjælpemidler
Gør dine budskaber enkle både i omfang og ord. Ikke for mange linier på en overhead (max. 8 linier) Fremhæv hovedpunkterne Brug gerne farve, men ikke farveorgie Vis kun en ting ad gangen Klare og tydelige buskaber, så de er læselige og kan forstås. Stå ikke med ryggen til deltagerne, mens du skriver på flipoveren. Find en stilling, så du kan tegne/skrive med siden til publikum.

24 Generelle råd om brug af hjælpemidler
Vis kun en ting ad gangen

25 4 mest anvendte hjælpemidler
Whiteboard Flipover Overheadprojektor PC’en (PowerPoint)

26 Whiteboardtavlen Fordele : Nemt at gå til Ser uformelt ud
Kan hurtigt viskes bort Bliver stående Ulemper : Meget afhængig af håndskrift og ordenssans Du kan ikke blade væk Bliver stående også når du taler om noget andet Tager tid - så deltagerne sidder bare og venter Du må ofte støtte dig til dine notater Hvorfor ”føde” det visuelle hver gang Farvestifter griser let på dine finger

27 Flipover Fordele : Nemt at bruge Kan se spontant ud
Du kan blade frem og tilbage i materialet Du kan dække for det, du lige har talt om Du kan skrive små beskeder på til dig selv Ulemper : Meget afhængig af håndskrift og ordenssans Ser let krøllet ud Pas på overstregningspennen ikke strejfer dit tøj Kan være svært at få skriften stor nok Tager for lang tid at skrive

28 Overheadprojektor Fordele : Nemt at bruge
Det viste billede kan varieres i størrelse Kan styres af dig selv Kræver ikke det store udstyr Du kan tænde og slukke Kræver ikke mørkelægning Let at springe i transparentrækkefølgen Ulemper : Kan støje en del Kræver forberedelse Skrift og størrelse, fremstilling af transparenter, tænd og sluk teknik, meget materiale, læg transparenterne lige, brug pegepind, lærred ?

29 PowerPoint Fordele : Mulighed for flot billedkvalitet
Kan virke særdeles professionelt Opildnende, med levende billeder Detaljer kan vises i stor format Ulemper : Kræver viden/uddannelse Risiko for dårlig billedkvalitet Du bliver meget afhængig af teknik - og dermed andres assistance. Kræver som oftest mørkelægning

30 AV midler styrker dit budskab
Ord alene kræver ”gode talegaver” lyde siger mere end mange ord Visualisering skaber ”billeder” hos tilhøreren Demonstration øger forståelsen Afprøvning af ”produktet” huskes bedst af alt

31 4 x 20 20 første centimeter 20 første ord 20 første sekunder
20 første skridt 20 første centimeter 20 første ord 20 første sekunder

32 Et godt redskab Et menneske, der smiler meget, har som regel en mere positiv virkning på andre end den, der altid er alvorlig. Ikke overraskende opfattes smilende mennesker som varme og udadvendte - mens de, der sparer på smilet, opfattes som kølige og tilbageholdne.


Download ppt "Praktisk præsentationsteknik Kom bedre igennem med dit budskab"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google