Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Afslutningskonference 12. Juni 2007 Region Midtjylland

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Afslutningskonference 12. Juni 2007 Region Midtjylland"— Præsentationens transcript:

1 Afslutningskonference 12. Juni 2007 Region Midtjylland
v/ psykolog Bent B. Schultz.

2 Overskriftens tre elementer:
”Udredning, udredningsmodeller og – redskaber som grundlag for at kunne definere behov og designe tilbud. Hvilket menneskesyn skal være det bærende? – og hvilke grundkompetencer stiller opgaven til sagsbehandlerne?”

3 Vores virkelighed – vores praksis
Sønderparken – en ”guided tour”

4 Præsentation MÅLGRUPPE
Mennesker med invaliderende, skizofrene lidelser og personlighedsforstyrrelser – funktionsevnen er betydeligt nedsat Behov for omfattende social støtte og personlig og praktisk hjælp Voksne p.t. 21 – 71 år Omfatter dobbeltdiagnosticerede og behandlingsdømte.

5 Præsentation Konstellation brugere og professionelle komplekst
kaotisk til tider konkurrerende sandheder Fordrer plads til mangfoldighed og refleksion.

6 Udvikling af dokumentation
Udgangspunkt: Alle brugerne forventer præcis den støtte og hjælp – dokumenteres -, som de har brug for, for at få det godt og klare sig selv. Alle medarbejdere vil, at brugerne får noget ud af vores indsats og vil vise/dokumentere det. Alle medarbejdere har brug for selv at opleve succes med arbejdet, dokumentere overfor sig selv og andre. Opgaven – udfordringen: Tilvejebringe relevant, overskuelig og ubureaukratisk, systematisk evaluering – dokumentation.

7 Udvikling af dokumentation
1998 Serviceloven – krav om skriftlig handleplan - udvikle systematik: dataindsamling, analyse, handling,evaluering. - brugerdeltagelse. 2004 Strategi- og organisationsudvikling - faglig fokusering, differentiering: adskille og synliggøre bostøtte, aktivitet og samvær, beskyttet arbejde. - overordnet og gennemgående rehabiliterende tilgang - udvikle og trimme kerneydelse og organisation til - kerneydelser skal være dokumenteret

8 Udvikling af dokumentation
Altså: ”Både og ” dokumentation: målinger og refleksivitet til at højne bevidstheden hos - brugerne - medarbejderne - organisationen/arbejdspladser - det forvaltningsmæssige/politiske system (social- arbejdsmarkeds- og sundhedsområdet) om hvad der er god kvalitet og virker. ”Både og” = kvantitativ og kvalitativ tilgang til evaluering og dokumentation.

9 En vigtig erkendelse !! Grundig udredning og dokumentation er både svært og tidskrævende. Et visitations (eller matchnings) skema, fortæller ikke ret meget om personen, det beskriver, eller de problemer, som der er behov for hjælp til.

10 Det tværfaglige rehabiliteringsteam
et socialpsykiatrisk initiativ om rehabilitering og dokumentation Navnet er måske misvisende, idet det ikke er os, der yder den rehabiliterende indsats, men vi er ikke kommet op med noget andet mere passende endnu.

11 Tillempet organisationsdiagram, mangler husholdning og indkøb i de to bostøtte-afdelinger, service under beskæftigelses-afdelingen og den opsøgende funktion under støttecentret.

12 Formål: At forbedre mulighederne for den enkeltes aktive livsudfoldelse i samspil med andre gennem en målrettet, planlagt og tidsbegrænset rehabiliteringsindsats.

13 Målgruppen Sønderparkens beboere. Sønderparkens støttecenterbrugere.
Eksterne brugere af psykiatrien, hvor rehabiliteringsmedarbejderen fungerer som konsulent.

14 Mål i praksis I visiteringen til Sønderparken afdækkes og vurderes det, om der er et udviklings-potentiale og dermed grundlag for en egentlig rehabiliteringsindsats. Afdækningen baseres på det bredest mulige grundlag; test af funktionsniveau, ressourcer og begrænsninger, evt. behandlings-journaler, brugerens ønsker og drømme samt brugerens livshistorie. At der etableres et samarbejde imellem brugeren, brugerens kontaktperson og bostøtteteam, samt personalet i rehabiliteringsteamet. At der udformes en afdækning af støttebehov med anbefalinger for den første indsats. At afdækningen anvendes som en del af den samlede handleplan. Afdækningen er vigtig af flere grunde. Dels ved vi ofte nærmest ikke andet om brugeren eller beboeren end hvad er står i visitationspapirerne. Hvilket langt fra giver os et fornuftigt grundlag for vores støtte indsats. Da vi er en ”total institution”, der i princippet kan yde en kompenserende indsats på alle områder, risikerer vi let at overdrive vores støtte, så beboeren fratages muligheden for selv at tage ansvaret for de opgaver, som vedkommende magter og ønsker

15 Rehabilitering forstås som
Tidsbegrænsede, planlagte processer med klare mål og virkemidler (metoder). Flere aktører samarbejder om at give nødvendig assistance til brugerens egen indsats. Der arbejdes med at brugeren kan opnå bedst mulig funktionsevne, selvstændighed og deltagelse i det sociale liv på Sønderparken og i samfundet.

16 Hvor? Hvordan? I støttecentrets lokaler i Søndergade og Kildegade
I beboerens/brugerens egen bolig Omkringliggende lokalsamfund. Hvordan? Individuel og helhedsorienteret tilgang, dvs. anvendelse af individuelle og fleksible løsninger i forhold til den enkeltes ressourcer og begrænsninger. Beboeren/brugeren, rehabiliteringsmedarbejderen og evt. øvrige kontaktpersoner udarbejder sammen en plan for rehabiliteringsindsatsen efter principperne i kontaktpersons-ordningen og handleplanen.

17 Teamets Sammensætning
1 Socialrådgiver 37 t./ugentligt 1 Ergoterapeut 30 t./ugentligt 1 Psykolog 37 t./ugentligt Fælles kontor og base i Hornsyld. Arbejder som interne konsulenter i begge huse. Alle tre nuværende i teamet blev ansat Pt. er ut. eneste i teamet pga. barsler.

18 Arbejdsopgaver: Rehabiliteringsopgaver/Kerneydelser (fælles for alle i teamet). Øvrige mere fagspecifikke arbejdsopgaver, der ikke nødvendigvis er relaterede direkte til de enkelte brugeres tilknytning til rehabiliteringsteamet.

19 Kerneydelser. Afdækning/helhedsorienteret beskrivelse og afdækning af hvorvidt brugeren er parat til en rehabiliterende indsats. Støtte i arbejdet med brugeren, der ikke vurderes klar til eller ønsker egentlig rehabilitering. Hvad enten brugerens funktionsniveau er for dårligt eller om der er ”rødt lys”/manglende parathed for at arbejde med problemerne. ”at arbejde med at fremme parathed til rehabilitering er et nødvendigt, men ofte overset trin mellem manglende evne og rehabilitering” Planlægning af Handleplans/målformulering, samt metoder til at nå målene. En plan → Din plan. Her arbejdes i ”det grønne felt”.

20 Kerneydelser (fortsat)
Faglig sparring til kontaktpersoner og teamkolleger under arbejdet med 2) & 3). Herunder støtte med det løbende ”motivationsarbejde”. I arbejdet med denne opgave fungerer vi primært som proceskonsulenter, og sekundært som faglige eksperter. Fremme kommunikation mellem aktørerne omkring brugeren for at sikre den bedst mulige koordination af og sammenhæng mellem forskellige indsatser for brugeren. At være formel eller uformel tovholder. Tidsperspektiv: rehabiliteringsprocessen er eller kan være livslang – Vores funktion er derimod tidsbegrænset (typisk 2 år), hvor vi yder støtte til indsatsen overfor brugeren, hvad enten denne indsats er rehabiliterende eller ej. Fremme kontaktpersonernes arbejde med at observere og dokumentere deres indsats, metode samt effekten heraf (frem for brugernes adfærd, der er uafhængig heraf), for at synliggøre deres indbyrdes samspil/sammenhæng. Understøtte det etablerede handleplansarbejde.

21 Øvrige arbejdsopgaver.
Organisationsudvikling. Udarbejdelse af nye handleplansskabeloner Undervisning af personale. Undervisning af beboere/brugere (psykoedukation) Eksterne konsulentopgave for kommunerne, omfattede afdækning og interventioner.

22 K.I.S.(S.)* Udredning og udarbejdelse af modeller og værktøjer til at definere behov Og implementere disse i praksis – internt såvel som eksternt. * KEEP IT SIMPLE (STUPID)

23 Afdækningen. Formålet med afdækningen:
At opnå et bredt kendskab til den nye brugers forhold, med henblik på at kunne foretage en vurdering af den første igangsættende støtte indsats. Afdækningen foretages løbende i den første måned af opstarten og er første del af en altid værende 2-årig konsulent støtteproces fra en rehabiliteringsmedarbejder. Elementer i afdækningen: Indsamling af (objektive) data fra brugeren og samarbejdspartnerne som bl.a. psykiatrisk afdeling og kommunen. Vurdering af data med henblik på at afklarer den foreløbige indsats og vejledning af indsatsformen. Vurdering af hvorvidt/hvorledes der skal igangsættes støtte til en rehabiliteringsproces fra rehabiliteringsmedarbejder. Aftaleplan for videre samarbejde omkring brugeren. Dvs. for rehabiliteringsprocessen og/eller det videre opfølgningsforløb.

24 Afdækningens indhold:
1. A. Baggrundsviden. 1. B. Formål med støttetilbudet. 2. Livshistorie. 3. Helbred. 4. Hvorledes klares dagligdagen? 5. Boligforhold. 6. Økonomi. 7. Sociale færdigheder. 8. Netværksbeskrivelse og analyse. 9. Samlet vurdering. 10. Anbefalinger vedr. den samlede indsats. 11. Videre forløb.

25 Menneskesyn? – Hvad betyder det at være ”kun” at være ansvarlig for udredningen?
Vores opgave er at belyse beslutningsgrundlaget bedst muligt – med alle dets modstridende holdninger og vurderinger, især brugerens egne!! Vi skal vide både hvad der er praktisk muligt og turde anbefale, hvad vi fagligt vurderer er ideelt. Grundlag for en gunstig relation til brugeren viser vores erfaring.

26 …. Men, men Ofte skrider udredningsopgaven og kommer til også at omfatte interventioner på individ-, institutions- eller samarbejdsniveau, for Det er jo ikke kun brugerens status, der undersøges – det er også behandlingssystemets! Opgaven kræver derfor både fagligt mod til at påpege andre problemstillinger end de, der vedrører brugerens person, sammen med en ydmyghed overfor den historie, der ofte ligger til grund for tingenes aktuelle tilstand.

27 Og så tilbage til sagsbehandlerne...
Som vores samarbejdspartnere og kunder er det vigtigt at: Det er klart hvilken ”vare” de køber. At de har tiltro til vores anbefalinger. At de kender udbudet; Hvem tilbyder udredning (institutionerne, regionerne, VISO,…) At man er villig til dialog undervejs.

28 Hvor blæser vinden hen? Etablering af den socialpsykiatriske udredning som nødvendigt supplement til den diagnostiske udredning. Udvikling af standarder på området (med tilhørende certificering?). Brug af Assesment -værktøjer i udredninger.


Download ppt "Afslutningskonference 12. Juni 2007 Region Midtjylland"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google