Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med Talentundervisning. NATURVIDENSKABELIGE TALENTER Hvem er naturvidenskabelige talenter? Naturvidenskabelige talenter er elever, som er gode.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med Talentundervisning. NATURVIDENSKABELIGE TALENTER Hvem er naturvidenskabelige talenter? Naturvidenskabelige talenter er elever, som er gode."— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med Talentundervisning

2 NATURVIDENSKABELIGE TALENTER Hvem er naturvidenskabelige talenter? Naturvidenskabelige talenter er elever, som er gode til naturvidenskab og har mulighed for at blive blandt de bedste, hvis potentialet stimuleres. Det er elever, der har lysten og viljen til at yde en ekstra indsats.

3 High Tech-typen Den nysgerrige generalist Karriere-typen NATURVIDENSKABELIGE TALENTER

4 KanKan måske VilXX Vil måskeX-- NATURVIDENSKABELIGE TALENTER

5 Hvorfor satse på Talenterne? - International konkurrence om de bedste - De dygtigste blive ikke dygtige af sig selv - Positiv feedback på andre elever NATURVIDENSKABELIGE TALENTER

6 AKTIVITETER for talenterne Lærerene -Kurser -konferencer TALENTER Events Konkurrencer -Egne konkurrence -Træningscamps -Turneringer/finaler Camps -Feriecamps -Camps bestilt af skole -Egne camps -Egne campforløb

7 Forløb over 7., 8. og 9. klassetrin I alt 7 faglige camps - et naturvidenskabeligt område pr. camp – Fordybelse og tværfaglighed – Formidlingsopgave Et fagligt løft og faglige udfordringer som kan fastholde deres interesse for naturvidenskab – Smitte af på klassen – Kompetencer eleverne kan bruge i mange sammenhænge – Skabe netværk Fedt at være talent inden for naturvidenskab! CAMPforløb: MasterClass Junior

8

9 CAMP: SundhedsCamp Budskab Sundhed og ernæring er et høj-aktuelt emne i samfundet og inden for den naturvidenskabelige forskning Formål - Udvikle en innovativ kursusform, der inspirerer talenterne til at gå videre med sundhed og ernæring på universitets niveau - At videreformidle talenternes viden om sundhed og ernæring til klasser i folkeskolen Mål Talenterne skal af- eller bekræfte påstanden ”kulhydrater feder ikke” - Talenterne skal opnå en nærmere forståelse af problemstillingen: ”kulhydrater feder ikke” - Talenterne skal arbejde eksperimentelt og innovativt med problemstillingen, og selv designe processen hvorigennem de skal belyse problemstillingen

10 CAMP: SundhedsCamp • Diætplanlægning + kur • Kostanalyseprogram • Kemiske analyser af mad: Ekstraktion, fødevarekalorimeter, HPLC, gaskromatografi • Fedtmålinger (bioelektrisk impedance, hudfold, livvidde m.v.) • Kropsmassefylde (person nedsænket i kar) • Menneskekalorimeter (Isoleret boks med person) • Respirationsforsøg (iltoptagelse, respiratorisk kvotient) • Puls og blodtryk • Termokamera • Overfladetemperaturcensorer • Hudfugtigtig • Luftfugtighed • PET scanning (ultralyd – totalscanning – sker eksternt)

11 CAMPindhold: Det Sociale aspekt • Fokus på de sociale - fritid - fælles aktiviteter - gruppe arbejde - værelseskammerat - oplevelser • Skabe relationer - møde ligesindede • Det at blive taget seriøst af jævnaldrene - det er ok at være interesseret i naturvidenskab

12 CAMPteknologien • 3D rummet (scanning, print, modellering) • Tågekammeret • HPLC (high-performance liquid chromatography) • IR spektrometer • NAO • Brintbiler • Luftraketter • Musefælde biler • Segway

13 CAMPkonceptet • Åbne opgaver - større krav til eleverne - tværfagligt • Det at få lov til at fordybe sig fagligt i længere tid • Det at blive taget seriøst – over for klassen/hjemme - det er ok at være interesseret i naturvidenskab


Download ppt "Erfaringer med Talentundervisning. NATURVIDENSKABELIGE TALENTER Hvem er naturvidenskabelige talenter? Naturvidenskabelige talenter er elever, som er gode."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google