Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion"— Præsentationens transcript:

1 Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion
Efteruddannelseskurset i Vingsted 15 sept 2011 Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion Jenny Iwarsson, Adjunkt, Københavns Universitet

2 Agenda Velkommen! Mål og indhold for dagen Opvarmning af stemmen
Baggrund To eleveksempler Værktøjer til undersøgelse Om målformulering Værktøjer til stemmeundervisning -praktiske øvelser

3 Baggrund Metodefrihed -på hvilken måde? Krav om effekt
Nyere forskningsfund Individuelt tilpasset undervisning.

4 To eleveksempler Linus 7,5 år Mike 14 år

5 Værktøjer til undersøgelse
Anamnese Auditiv vurdering Skema til udredning af dysfoni (STUAD) Akustisk analyse Undersøgelse fra ØNH-lægen

6 Anamnese Baggrund og problemernes opståen Problemernes type Medicinsk
Pludseligt eller gennem lang tid? I forbindelse med forkølelse? I forbindelse med stress, trauma? Hvis tilbagevendende problemer; Kan der ses et mønster? Problemernes type Er det selve lyden af stemmen? Omgivelserne kommenteret? Eller er der (også) subjektive, fonasteniske gener (stemmetræthed, tørhed, klumpfornemmelse, rømmetrang..).Værre i forbindelse med megen tale? Periodicitet, værre om aftenen? osv. Medicinsk Astma? Allergi? Ofte forkølet? Reflux? Hørenedsættelse? Andre sygdomme? Operationer? Medicinering? Smerter? Fysioterapi? Undersøgelse fra ØNH-lægen? Psykosocialt Skole, fritid, krav til stemmen? Sang, musikalitet? Miljømæssige faktorer? Rygning? Familie? Emotionelt? Temperament? Stress? Forventninger, motivation

7 Anamnese Linus 7,5 år Har været hæs fra og til gennem flere år, fortæller moren. Hæsheden bliver værre i løbet af dagen. Kan miste stemmen helt f eks efter fodboldkamp og børnefødselsdage. Linus svarer Ja til at han bliver ’træt i stemmen’ nogle gange, men er ellers ret ubekymret. Sund og rask. Ingen astma eller allergi. Linus har en fremskudt hovedstilling og taler hurtigt. Er nr tre ud af fire søskende. Moren udtrykker uro over hæsheden. Klasselæreren har spurgt til, hvorvidt Linus skal befries fra f eks højtlæsning. Linus beskrives som en meget motorisk aktiv og meget talende dreng. Han kan godt lide at synge, men det kniber nogle gange..

8 Anamnese Mike 14 år Har været hæs i godt et år. Hæsheden opstod snigende sidste sommer. Mike føler ømhed og har fornemmelse af en klump i halsen mellem strubehoved og hage. Sund og rask. Ingen tidligere stemmeproblemer. Ingen operationer. Ingen medicin. Ingen astma eller allergi. Ryger ikke. Normal larynxstatus. Mike er lidt genert og oplever sin stemme som ustabil. Han fortæller at han er begyndt at tale mindre end tidligere.

9 Auditiv stemmeanalyse
’Røntgenøret’ Anatomi og fysiologi Terminologi Træning Reference-CD Konsensus Indikationer for indhold i undervisningen Indikationer for rækkefølgen

10 Auditiv stemmeanalyse
Hyperfunktionel Skurrende Grov Diplofon Hypofunktionel Knirkende Luftfyldt Afonisk Med registerbrud

11 Akustisk analyse Grundtonemåling (f eks med Praat)
Smalbåndsspektrum (f eks med Praat) Perturbationsmål (f eks med MDVP)

12 Undersøgelse hos ØNH-lægen
Flexibel fiberscopi (gennem næsen) Stivt endoscop (ind i munden) I første omgang ”egen otolog” (specialistlæde i ØNH). Helst undersøgelse i Foniatrisk-Logopædisk klinik (Stroboskopi/High-speed)

13 Om målformulering Overordnet mål udgangspunkt i elevens problem
dermed motiverende for eleven kræver stor faglig kompetence af TP: -hvad er realistisk? mulighed til afslutning mulighed til evaluering

14 Om målformulering Eksempler på overordnet mål:
”Emma skal kunne læse højt i klassen uden kommentarer om, at hun ikke bliver hørt” ”Andreas skal kunne klare det lange frikvarter uden at blive øm på halsen.”

15 Om målformulering Overordnet mål Linus:

16 Om målformulering Overordnet mål Mike:

17 Om målformulering Delmål TP’s indre plan Bidrager til struktur
Rækkefølgen vigtig

18 Om målformulering Eksempler på delmål: stemmehygiejne
auditiv bevidsthed kropsholdning afspænding hals vejrtrækning intensitet

19 Hvornår stemmeundervisning?
Uro hos forældre Psykosociale følger af den hæse stemme Skolearbejde Musikalitet og sanginteresse Gruppeundervisning, møde andre Prognose, mål og forventning?

20 Stemmeundervisning for børn
’Rammer’ Information og råd til pårørende Konkret tilgang, tydeligt mål, motivation –sjovt! Hjemmetræning, konkret, dagbog Evaluering, hvordan skal effekten måles?

21 Stemme-øvelser i grupper
Information om stemmens funktion Information om stemmehygiejne Bevidsthedsøvelser (mærke, høre, se) Afspændingsøvelser Kropsholdningsøvelser Vejrtrækningsøvelser Koordination vejrtrækning og stemme

22 Stemmeøvelser for at mindske den glottale kompression/adduktion
forts. Stemme-øvelser Stemmeøvelser for at mindske den glottale kompression/adduktion Stemmeøvelser for at øge den glottale kompression/adduktion Øvelser for intensitet og stemmekondition Øvelser for kontrol af toneleje og omfang Klang-, resonans- og artikulationsmodificerende øvelser Generalisering og overføring

23 Stemmeundervisning for Linus

24 Stemmeundervisning for Mike


Download ppt "Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google