Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En dag i papirets verden

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En dag i papirets verden"— Præsentationens transcript:

1 En dag i papirets verden
September 2002

2 September 2002

3 Præsentation September 2002 Janne Høgshøj,
Bureaukonsulent, Papyrus A/S Besøger og rådgiver marketingafdelinger, inhouse-bureauer, reklamebureauer og selvstændige grafikere. Underviser i virksomheder, på designskoler, tekniske skoler og Teknologisk Institut. Uddannet reklametegner og tidligere AD’er og projektleder på reklamebureauer, inhouse-bureauer og medievirksomheder. Alle deltagere splittes i f.eks. 3 grupper, der arbejder med analyse af hver sit udvalgte område til næste møde i oktober September 2002

4 Emner Præsentation Hvad er papir? Historie og produktion.
Bestemmelse af papirkvaliteter Papirkollektion Konvolutkollektion Brikken Eksempler fra kåring af Danmarks bedste tryksager Spændende trykprøver Kreative papirkvaliteter September 2002

5 Tryksagen: kultur- og kundskabs formidler
September 2002

6 Papirhistorisk oversigt
Papirfagets historie er ca år gammel. Det ældste papirlignende materiale er PAPYRUS, som kommer fra stænglen fra en papyrus plante i Egypten. Danmarks første papirmølle blev bygget i 1573 i Skåne (Klippan) Strandmøllen ved Mølleåen blev bygget i 1693. Jylland første papirfabrik var Engelsholm ved Vejle i 1732. Danmarks eneste papirfabrik Dalum Papir i Odense September 2002

7 Papirhistorisk oversigt
Hvad skete: Hvornår – år: Ægypten – Papyrus fra stænglen af papyrusplanten fk. pergament Kina - papir af morbærtræets bast ek. Pergament Japan - papir Arabien - linnedklude Spanien, Italien Gutenberg - løse bogtryktyper 1440 Papirmølle i Danmark - Strandmøllen 1600 Hollænderen opfindes papir Papirmaskinen - opfindes i 1800 – færdig i Papirmaskine i Danmark - J.C. Drewsen 1829 Mekanisk træmasse - træslib 1843 Kemisk træmasse - træcellulose 1875 September 2002

8 Definition og anvendelse
Papir er et sammenfiltret væv af bearbejdede plantefibre. Dette betyder at papiret stadig er “levende” når du åbner en pakke. Derfor er papir, især meget følsomt overfor høj fugt og tørhed. Alle plantefibre kan anvendes til papir. Papir har mange anvendelsesmuligheder: Kommunikation, emballage, dekoration, forbrugsartikler September 2002

9 Papirbestemmelse September 2002 Farve Hvidt har mange nuancer
2. Træfrit - træholdigt Afgøres ved kemiske tests 3. Overflade Ubestrøget, bestrøget, mat eller glittet 4. Bund/Skyer Rolig eller skyet bund 5. Opacitet Gennemsigtighed 6. Rivstyrke Fiberlængde og rivstyrke aftager ved gentagende bearbejdning 7. Karakter Hårdt eller blødt, papirets klang 8. Gramvægt - Tykkelse - Bulk My eller millimeter 9. Baneretning Smal eller bred bane 10. Over- og vireside Forskel på papirets for- og bagside 11. Efterbehandling Struktur i papirer 12. Vandmærker Filigran - relief September 2002

10 Papirproduktion September 2002 Transport fra skoven Opbevaring Renseri
Flishugger Blegning Vask Kogeri Flisbjerg Si Si Til tørremaskine Genanvendelses anlæg Papirmaskinen Skæring Færdigt produkt Bestrygningsmaskine Arkning September 2002

11 Råstoffer Nåletræ Løvtræ Genbrug Klude September 2002 Birk Poppel Gran
Fyr Eucalyptus Genbrug Klude September 2002

12 Træholdigt papir September 2002
Cellulose Afbarket træ Egenskaber ved træholdigt papir: Grov formering God opacitet Høj bulk Lav styrke Dårlig bestandighed Anvendes til billigbøger, aviser og tilbudsaviser. September 2002

13 Papir produceres af træ og kaldes træfrit?
Fordi: Træet koges med en kemisk kogevæske af sulfit eller sulfat der opløser træet 100 %, herefter fjernes bindemidlet i træet (lignin & harpiks) Sulfat er en alkalisk (basisk) kogevæske, der består af kautisk soda (natronlud) og natriumsulfid. Sulfit er en sur kogevæske der består af calsiumbisulfit og svovlsyrling. September 2002

14 Træfrit papir Cellulose September 2002
Opbevaring Opblødning Kogning af cellulose Cellulose Egenskaber ved træfrit papir Høj styrke Fin formering Høj hvidhed God arkivbestandighed Lav bulk Anvendes til: brochurer, kunstbøger, årsberetninger mm. September 2002

15 Blegning af cellulosemasse
I gamle dage blegede man massen med klorgas, som er det mest effektive og billigste. I dag bruger man i de nordiske lande Klordioxcid (max 2 % klor) som kaldes ECF = elementær klorfri eller brintoverilte som dermed er total klorfri = TCF September 2002

16 Hjælpestoffer September 2002 1 - 33% hjælpestoffer 4 - 8% vand
Fyldstoffer Limstoffer Farvestoffer 1 - 33% hjælpestoffer Lim 4 - 8% vand Rød Kaolin Div. hjælpestoffer % cellulosefibre September 2002

17 Papirfremstilling 1 3 September 2002 5 7 6 7 6 2 4
99% vand 82% vand 58% vand 4% vand 22% vand 6,5% vand 1% papir 18% papir 42% papir 96% papir 78% papir 93,5% papir 1. Indløbskasse 2.Langvire 3.Sugekasser 4.Dandyrulle 5.Presseparti 6.Lim- eller coatestation 7.Tørreparti September 2002

18 Baneretning Bred Smal September 2002

19 Baneretning September 2002
Bred Bane – fibrene peger mod papirets brede side Smal bane – fibrene peger mod papirets smalle side September 2002

20 Test af baneretning smal September 2002

21 Opacitet Opacitet måles i %.
Jo højere %, jo mindre gennemskinneligt er papiret Under 95% Lav opacitet 0% = helt transparent Fra 95 til 100% Høj opacitet 100% = helt ugennemskinnelig September 2002

22 Gramvægt Format 21,0 x 29,7 x gramvægt 80 10.000
Gramvægt udregnes altid pr. m2: 16 ark A4 = vægt på 1 m2 Format 21,0 x 29,7 x gramvægt 80 10.000 = 5,0 kg pr ark September 2002

23 Bulk Samme vægt Høj bulk Lav bulk September 2002

24 Papirfremstilling - vandmærker
5 7 6 7 6 1 2 4 3 99% vand 82% vand 58% vand 4% vand 22% vand 6,5% vand 1% papir 18% papir 42% papir 96% papir 78% papir 93,5% papir 1. Indløbskasse 2.Langvire 3.Sugekasser 4.Dandyrulle 5.Presseparti 6.Lim- eller coatestation 7.Tørreparti September 2002

25 Vandmærker Ulokaliseret vandmærke Lokaliseret vandmærke September 2002

26 Vandmærker September 2002

27 Efterbehandling Omrulning Bestrygning / Coating Kalandrering glitning
Prægning / krepning Anden belægning gummering, PE belægning, selvkopierende, selvklæbende m.v. Skæring rulle / ark / A4 ark September 2002

28 Papirkvaliteter September 2002

29 Fordele ved bestrygning
Visuelle egenskaber Glans Hvidhed Jævn overflade Funktionelle egenskaber Bedre punktgengivelse Jævnere farveabsorbtion Højere trykdensitet Mindre farveforbrug Bedre glans på trykket September 2002

30 Bestrygningsmaskine Tørring Tørring Bestrygningsmasse September 2002

31 Bestrygningsmassen Pigment Kaolin Kridt Bindemiddel Latex Stivelse
Tilsætninger Farve (nuancering) Optisk hvidt Hærdere September 2002

32 Bestrøgne kvaliteter 30-40 g/m2 30-35 g/m2 20-30 g/m2 9-16,5 g/m2
Castcoated Chromolux 700 Chromolux 800 Chromolux Color Chromolux Metallic 30-35 g/m2 Krideret kunsttryk Ikono Gloss Ikono Silk Ikono Ivory 20-30 g/m2 Tripple/dobbelt- bestrøget Maine Club Satimat Club Chromomat Club Eggshell MultiArt Silk/Gloss Zanders Mega Matt/Gloss TerraPrint Silk/Gloss Alparex halvmat/Gloss 9-16,5 g/m2 Medium bestrøget G-Print mat Sweprint RePrint CyclusPrint Basepapir September 2002

33 Variation i bestrygningsmængden
1 = Ren papirmasse, der er overfladelimet 2 = Bestrygning Offset Ren papirmasse F.eks. MultiDesign 2 1 2 Medium bestrøget 9-16,5 g/m2 F.eks. G-Print Trippel- eller dobbelt- Bestrøget, g/m2 F.eks. Chromomat eller MultiArt Krideret kunsttryk 30-35 g/m2 F.eks. Ikono September 2002

34 Bestrygningsmængde/rasterfinhed
Offset max. 54 lin/cm Mediumbestrøget max. 64 lin/cm Dobbeltbestrøget/triplebestrøget max. 80 lin/cm Krideret kunsttryk ingen begrænsning i repro September 2002

35 Glitning September 2002 Fordele Ulemper Højere jævnhed / glans
Bedre punktgivning Lavere farveforbrug Ulemper Glans (svært at læse tekst) Dårlig opacitet Lavere stivhed September 2002

36 Pap og karton Basiskvaliteterne Grå pap Falsæske karton Homogen karton
White lined chipboard Bogbind m.m. Emballage Grafisk Emballage Grafisk Ved valg af karton til emballage skal man vurdere varen, der skal emballeres. Dyr vare Dyr karton Billig vare Billig karton September 2002

37 Papirvalg September 2002

38 Miljø og papir September 2002 Myter og sandhed om miljø og papir:
Vi hører tit at papiret ødelægger regnskoven  Men sådan er det ikke, fordi regnskovstræ ikke kan bruges til papirproduktion, der skal bruges nåletræer og løvtræer Regnskoven ødelægges af manglende pleje og unødig skovhugst og især afbrænding, samt en stor del der anvendes til møbler m.m. September 2002

39 Papiret giver svaret September 2002
1. Skal papiret være en del af formgivningen? 2. Hvilken følelse skal papiret formidle? En eksklusiv følelse? Et dokument? 3. Er billedgengivelsen det vigtigste? 4. Er det et spørgsmål om farvetryk eller sort/hvidt tryk? 5. Er det vigtigt, at papiret kan løfte store tekstpartier? 6. Er det nødvendigt med en lang levetid for brochuren? 7. Skal den helt eller delvis lakeres? 8. Skal brochuren hæftes, limbindes eller trådbindes? 9. Skal der tages hensyn til porto ved en udsendelse? 10. Hvor fint raster skal man have og hvad stiller det af krav til papiret? 11. Hvilket oplag handler det om? Begrænsninger og muligheder i budgettet? September 2002

40 Vælg papiret rigtigt Glittet bestrøget ved mange 4-farve-billeder.
F.eks. Ikono gloss Zanders Mega Gloss MultiArt Gloss Maine Club TerraPrint Gloss Alparex Gloss NeoPrint Gloss September 2002

41 Vælg papiret rigtigt September 2002
Mat bestrøget eller ubestrøget ved meget tekst og ønske om naturlig billedgengivelse F.eks. Mat bestrøget: Ikono silk og Ikono Ivory Zanders Mega Matt MultiArt Silk og MultiArt Mat Satimat Club og Chromomat Club G-Print og Sweprint RePrint, CyclusPrint og Cyclus Offset TerraPrint Matt og Alparex Halvmatt Ubestrøget: MultiDesign og MultiOffset MultiColour Micha Cyclus Offset September 2002

42 Lakering September 2002 Offset lak Partielt + hel flade Mat/Blank
Vandlak Partielt + hel flade Mat/Blank UV-lak Partielt + hel flade Mat/Blank Serigrafisk lak (Spot on) - Partielt + hel flade Mat/Blank Kachering (Folie) - kan ikke foretages partielt Mat/Blank Laminering (Folie) - kan ikke foretages partielt Mat/Blank September 2002

43 Papiret: væsentlig del af det kreative
Kunsten at vælge: Mål Designmanual Kreativt udtryk Profilerer og understøtter strategien Enestående eller følge designlinie September 2002

44 Holdbarhed Prestigetryksag eller tilbudsavis?
Pynte på sofabordet eller arkiveres? Træfrit papir giver lang levetid Lys får papiret til at ændre farve Brug kaschering til omslag på håndbøger September 2002

45 Trykomkostning og oplag
I forhold til den kreative proces og produktionen er papirets andel af omkostningerne minimal. Er oplaget mellem – udgør papiret en relativ lille del af total-omkostningerne – ca %. Husk at indhente priser på forskellige kvaliteter. Vælg papir der styrker budskabet og det kreative udtryk 20% 32% % % % Ide Formgivning Tryk Emballage Papir Oplæg Billede Bind Fragt Tekst Repro Porto Sats September 2002

46 Format September 2002 Format på tryksagen og arkformatet er vigtig
Undgå papirspild og kontakt dit trykkeri Alle deltagere splittes i f.eks. 3 grupper, der arbejder med analyse af hver sit udvalgte område til næste møde i oktober September 2002

47 Vægt og distribution September 2002
Få trykkeriet til at udregne tryksagens vægt allerede i forbindelse med udregning af tilbud Husk at farve, lak, lim og kaschering også vejer Husk at få en papirdummy Husk at medregne omslag, brevpapir, konvolut, labels og clips! Alle deltagere splittes i f.eks. 3 grupper, der arbejder med analyse af hver sit udvalgte område til næste møde i oktober September 2002

48 Kollektion Papyrus’ kollektion – værktøj til inspiration og papirvalg hos endusere, bureauer og trykkerier Bestrøget Ubestrøget Grafisk Karton Kontor / Digital Selvklæbende/ Specialkvaliteter Kulørt Kulørt Stribet Kulørt Struktur Konvolutkollektion September 2002

49 Gmund kollektion September 2002
GMUND-kollektion med kreativt papir, der giver dobbelt så meget opmærksomhed 25 fantastiske prøvebøger bl.a. skabt af designeren fra Louis Vuitton og andre designere fra hele verden kreativt papir - både til offset og digitaltryk papir med metal, perlemor, øl, bomuld eller fløjl spændende partikler, flotte strukturer, der ligner træ, læder, stof, jord og sten med stjerner, striber og spændende mønstre mange farver, gramvægte og konvolutter specifikationer på tryk og efterbehandling kreativt og inspirerende værktøj til papirvalg velegnet til bureauer, in-house-bureauer produktionsafdelinger, trykkerier og designskoler gratis A4-prøver i løbet af nogle få dage papir og kollektion kan købes via Papyrus pris kun kr.895,- ekskl. moms A4 æsker med ark kr. 320,- September 2002

50 Brikken – etbinds minikollektion og papirguide
Brikken er en lille smart og kreativ papirkollektion, der er opdelt efter hvilken tryksag du skal lave. Den er nem at have med til møder, giver et hurtigt overblik, er fyldt med papir- og trykprøver og nyttige tips til papirvalg og grafisk produktion. Kort sagt den grafiske branches svar på en 3-i-ener. Fanerne er: 1. Brochurer og årsberetninger 2. Brevlinier og visitkort 3. Magasiner, tidsskrifter og bøger 4. Plakater 5. Kataloger, prislister og manualer 6. Omslag og mapper 7. Omslag og mapper – farver og struktur 8. Kalendere og postkort 9. Emballage, display og POS-materialer 10. Effekt og opmærksomhed 11. Ordbog Pris pr. stk. kr. 189,- ekskl. moms og porto September 2002

51 www.papyrus.com/dk September 2002
service, selvbetjening og opdaterede oplysninger om kvaliteter, anvendelse og priser Produktkatalog Specifikationer på tryk og efterbehandling Ordbog, events og kurser Om Papyrus Login: Priser Butik Prøver Dummy September 2002

52 Og mere information September 2002 Leksikon om grafisk produktion:
Præsentationsmaterialer: Efterbehandling: Papirfabrikker: Trendbureau: Miljø: September 2002

53 Kunsten at vælge – kræver kendskab
September 2002

54 Papir er en væsentlig del af designet
September 2002

55 Trykt eller elektronisk
Budskabet gør størst indtryk, når det læses mellem hænderne og arkiveres mellem ørene. Budskabet skaber mest opmærksomhed udformet som en god historie og placeret i et seriøst og levedygtigt medie. Selv om skærmen styrer, er det på papiret, at dine budskaber virkelig folder sig ud – og kan give modtageren en oplevelse igen og igen. Alle deltagere splittes i f.eks. 3 grupper, der arbejder med analyse af hver sit udvalgte område til næste møde i oktober September 2002

56 Spørgsmål? September 2002

57 Tak for opmærksomheden 
September 2002


Download ppt "En dag i papirets verden"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google