Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opgave 3 – Angel Films e-commerce

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opgave 3 – Angel Films e-commerce"— Præsentationens transcript:

1 Opgave 3 – Angel Films e-commerce
Registrering og analyse af to video/dvd e-commerce sites på internettet: www. butik-online.dk www. videoflicks.com Konceptudvikling af Angel Films e-commerce site: Flowchart Ideer til opbygning og design af Angel Films e-commerce / Storyboard Formsprog Opdateringsgrænseflade Opgavebesvarelsen er på i alt 30 sider i denne PowerPoint-fil. Sune Børsen – ITU, dkm – afleveret man. 20. marts 2000

2 Registrering og analyse I
må siges at være et rimeligt traditionelt opbygget website. Fra indgangsmenuen er der adgang til butikkens tre hovedretninger: Sport, Foto og DVD. Flowchart og struktur – DVD-online Fra DVD siden er der mulighed for vælge sig ned mod produkterne.

3 Registrering og analyse II
Headeren, indkøbskurven og de to konkurrencebanneere går igen på alle sider. Startsiden – DVD-online Menuen er gennemgående på sitet, hvilket giver en god navigation på sitet. Søgefunktionen er neutral, men præcis i udformningen.

4 Registrering og analyse III
Dette område består af en kort velkomsttekst til DVD-online Startsiden – DVD-online Fra forsiden er der tre film til salg. De to i den venstre cirkel har beskrivende tekst og et billede af filmens plakat. Filmen til højre sælges udelukkende på filmplakaten. Tankevækkende er det dog at ingen af filmene er kendte film.

5 Registrering og analyse IV
Produktpræsentation – DVD-online Når man som bruger klikker sig frem til at givent produkt gives der en god portion information: Beskrivelse af filmen, produktionsår, længde, skuespillere, format o.s.v

6 Registrering og analyse V
Produktpræsentation – DVD-online Det er til gengæld ikke særlig smart at filmplakaten har er af den ønskede film. Forklaring: Det er kun på sider med et ønsket produkt man ser den tilhørende plakat. På sitets øvrige sider er det tilsyneladende tilfældigt generede filmplakater der ses. Til højre for teksten kan man så ”få lov til” købe produktet – læs putte det i sin indkøbskurv. Hvis bruger ikke kan gennemskue at det er her man køber netop dette produkt (j.v.f. ovenfor), ja så er der ikke andre mulighede. Og dermed mistet salg… En god og meget nyttig infomation er dvd-onlines leveringstid

7 Registrering og analyse VI Registrering og analyse V
Indkøbskurven – DVD-online Indkøbskurven indgår i det øvrige design. Det er både godt og skidt. På den ene side bliver indkøbskurven integreret i sitet, på den anden skiller den sig ikke ud fra det øvrige ind. Det sidste er primært et problem fordi indkøbskurvikonen stadig er på siden… Så er brugeren i indkøbskurven eller ej??? Der mangler et billede når man står i indkøbskruven. Ikke særligt smart vel? Tanken er dog god nok: Få brugeren til købe en film mere

8 Registrering og analyse VII
Søgeresultater – DVD-online Siden med søgeresultater ligner sitets øvrige sider og søgeresultatsider generelt. Der er dog et enkelt problem: Man skal som bruger føre musen henover filmen titel før end man kan se det er et link. Titlen bliver først understreget som en mouseover-effekt.

9 Registrering og analyse VIII
Flowchart og struktur – Videoflicks.com Også Videoflcks.com er meget traditionelt opbygget. Strukturen følger en logisk klikning, da i vores tilfælde leder mod DVD-verdenen. Vi kigger lidt på siderne og sammenholder dem med DVD-online.

10 Registrering og analyse IX
Startsiden – Videoflicks.com Små ikoner og knapper giver let adgang til navigation Menuen i siden skifter afhængigt af hvilken side brugeren klikker på. Dette giver et lidt forvirret billede, men logo’et giver mulighed for at vende tilbage til startsiden

11 Registrering og analyse X
Søgefunktion, der er gennemgående på helesitet (næsten). Meget centralt placeret og derfor også noget dominerende Startsiden – Videoflicks.com Præsenterer forskellige valg på siden. Der er mulighed for af gå ned i video eller DVD delen af sitet, til en auktionsside på sitet og endeligt er der interview med instruktør. Med andre ord en blanding af sælgende information og oplysende information.

12 Registrering og analyse XI
En skæg detalje er at DVD-siden er personificeret til en person: Sean. Om han er webmaster, DVD-freak eller redaktør er i virkeligheden ikke vigtigt. DVD-siden – Videoflicks.com Menu, der er gennemgående for DVD-delen af sitet. Her er mulighed for for klikke sig til: New releases, recent releases, coming soon, Blow out specials, $9.99 specials og et par stykker flere. Jeg fremhæver de ovennævnte fordi jeg mener at de godt kan samles under to punkter. For hvad er definitionsforskellen på New og Recent releases (og måske derfor også tage Comming soon med under dette punkt)? Og forskellen på blowout specials og $9.99 speciels - altså måske bortset fra prisen. Gør dog tingene enkle for brugeren…

13 Registrering og analyse XII
Indholdet i de to cirkler er ens, bortset at beskrivelserne er større til venstre. Skær dog det overflødige væk og brug pladsen til noget bedre. DVD-siden – Videoflicks.com Som på DVD-online præsenteres filmen bl.a. ved filmplakaten

14 Registrering og analyse XIII
Produktionpræsentation – Videoflicks.com Igen optræder filmplakaten som visuelt salgsargument… Sitets design er lige pludselig ikke længere eksisterende. Der ikke længere mulighed for navigation tilbage (med mindre man vil tilbage til startsiden).

15 Registrering og analyse XIV
Produktionpræsentation – Videoflicks.com Desværre fortsætter det lidt uheldige design. Hvis varen skal puttes i indkøbskurven skal brugerne i gang med scrollbaren. Med den mængde information der i øvrigt er på siden burde det hele kunne være på et skærmbillede.

16 Registrering og analyse XV
Indkøbskurv – Videoflicks.com Også på denne side er designet ikke eksisterende. Det giver efter min mening et rodet og uprofessionelt indtryk af siden. Og det er jo ikke videre smart hvis man skal have folk til at handle. Hvorfor skal indkøbskurven i øvrigt altid findes på en side for sig selv??? Her er en fejl jeg mener er katastrofal på et e-commerce site. Betyder Secure vs. Standard at standard ikke er sikkert? Jeg tror ikke jeg ville give dem mit creditcard nummer…

17 Registrering og analyse XVI
Problemer der skal undgåes: Forvirring mellem hvad der er gennemgående og hvad der skifter fra side til side. Dårlig ”indkøbskurv” – hvorfor skal man altid klikke sig frem til den? Menu’er der skifter for meget. Dominerende søgefunktion Gentagende funktioner på samme side Gode ting som evt. kan bruges på Angel Films e-commerce site: Ensartet design – tingene skal hænge sammen. Gennemgående navigering Altid synlig indkøbskurv Information på siderne – ikke kun links. En god og funktionel søgefunktion. Den skal helst ikke være for dominerende, men heller ikke usynlig.

18 Flowchart Sitet har ikke en særligt logisk struktur, da det er tanken at det skal bygges op som et database site. Det betyder at de enkelte sider genereres når en side efterspørges, og med informationer på siden der ønskes. Derfor det ikke særligt fuldendte flowchart, som gerne skulle illustrere fleksibiliteten. Dette giver også mulighed for en ikke-teknisk opdateringsløsning. Mere om det senere. De stiplede linjer i flowchartet skal illustrere, at et link fører et andet sted hen i sitet.

19 Ideer og storyboard I Startside – model 1
Navigations menuen skal var gennem gående på alle sitets sider. Det letter ganske enkelt navigationen. Det samme gæler placeringen af logo. Konsekvens skaber identitet på sitet.

20 Ideer og storyboard II Startside – model 1
På sitet skal der altid være mulighed for at søge efter produkter, skuespillere etc. Og så min personlige kæphest: Jeg vil kunne se min indkøbskurv. Men det må ikke være for dominerende… Derfor: Model 2 på næste side. Der skal altid være information på en side. På denne centrale plads er der god mulighed for at promovere aktuelle nyheder, sladder eller Angel Films egne produktioner

21 Ideer og storyboard III
startside – model 2 Fokus på navigationsbaren: Næste side I model 2 er søgningen og indkøbskurven placeret nederst på siden. Da øjet normalt vil læse fra øverst til venstre og nedad mod højre hjørne, har jeg her placeret indkøbskurven til sidst i øjet læsebane, og informationen øverst.

22 Ideer og storyboard IV Navigationmenuen I
Navigationsmenuens vigtigste punkter sammen med Top ti film Baren indeholder her: Nyheder og filmverden Nye film Titler fra Amagedon til Åndernes Hus Skuespillere fra Abraham til Zippo Marx Hurtig navigation til de hotteste, populæreste, hippeste film

23 Ideer og storyboard V Navigationmenuen II
De mindre vigtige direkte links: Angel produktioner Typer: Video ell. DVD Games Merchandise Mindre vigtige forstået på den måde at tanken jo er at man skal finde de forskellige produkttyper i forbindelse med en bestemt film, og ikke den anden vej rundt. Muligheden skal dog være til sted for brugeren. Se ’Produktpræsentation’ Enkelt, men funktionel søgefunktion

24 Ideer og storyboard VI Produktpræsentation I
Filmplakat og titel er placeret først på siden. Det er gjort med den bagtanke, at det jeg husker ved en film (jeg ikke har set) er netop disse to ting Mulighed for se filmens trailer som download eller streaming video

25 Ideer og storyboard VII
Produktpræsentation II Sideprodukter (men sideprodukter med stor handelsværdi) vises og kan puttes indkøbskurven Filmens historie og facts om den er vigtige elementer til at gøre siderne underholdende og informative

26 Ideer og storyboard VIII
Indkøbskurven I Varerne er listet op i mens man leder efter andre varer Filmen og/eller merchandise kan puttes i indkøbskurven

27 Ideer og storyboard IX Indkøbskurven II - betalingside
Igen en liste med dine indkøb. Her findes naturligvis også en mulighed for at fjerne varerne Hvis man har handlet på sitet før kan man nøjes med at logge ind ellers må man indtaste sit navn og adresse, vælge betalings form m.m.

28 Formsprog og metaforer
Sproget på Angel Films e-commerce site må nødvendigvis henvende sig til brugeren, d.v.s. helt almindelige mennesker der surfer på nettet. Min opfattelse er dog at brugere vil tages seriøst – også i sproget sitet henvender sig på. Et besøg på sitet bør altid foregå ud fra devisen: ’Jeg tager min tid (også underholdningstid) seriøst, derfor vil jeg behandles seriøst…’ Derfor forsøger jeg på sitet at undgå for mange fagudtryk, men i et sobert sprog. Metaforer er oplagte at bruge, da brugeren ofte vil associere ordene på sitet med dagligdagsord. Lagt de fleste e-commerce sites bruger da også udtryk som indkøbskurv/vogn, bogpakke etc. Der kan dog ikke være tvivl om at en god tekstforfatter vil gøre underværker i sitets nuværende udformning, netop for finde et seriøst, men ikke for fagligt sprog .

29 Opdateringsgrænseflade I
Eftersom sitets skal kunne opdateres uden teknikerbistand må grænsefladen til personerne der skal udføre opdateringer være enkel og funktionel. Da sitet i forvejen er tænkt som et databasesite, vil opdatering kunne gøres på en nem måde. Titlen indsættes. Formatet er ligegyldigt, da databasen er konstrueret således at al tekst i dette felt har en bestemt font og størrelse. Det samme er gældende for de øvrige tekstfeltet Her indsættes et billede af produktet. Det kan f.eks. være en filmplakat eller et billede af skuespilleren ell. lign.

30 Opdateringsgrænseflade II
Denne indtastnings metode forenkler opdateringen, da de mange forskellige måder informationerne kan vises på ikke kræver at der opdateres andre steder end i et skema lignende det foreslåede. Facts tastes ind og facttype defineres Øvrige varetyper tastes ind og varetype defineres Produktets pris indtastes


Download ppt "Opgave 3 – Angel Films e-commerce"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google