Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Social forretningsinnovation i en digital tid...…....……….…………….……………………………………....…. Nye Holdninger. Nye teknologier. Nye muligheder. Nye forretningskoncepter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Social forretningsinnovation i en digital tid...…....……….…………….……………………………………....…. Nye Holdninger. Nye teknologier. Nye muligheder. Nye forretningskoncepter."— Præsentationens transcript:

1 Social forretningsinnovation i en digital tid...…....……….…………….……………………………………....…. Nye Holdninger. Nye teknologier. Nye muligheder. Nye forretningskoncepter ………..…................................................................................…. Talere: Mads Ellegaard, stiftere af ENGODSAG.DK, dir. 1to1 Internet Marketing, konsulent Projektzone.dk Tid og sted: Center for Entrepreneurship, Århus, 27. oktober 2005 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

2 2 Indhold 1.Nye holdninger Danmark i en global verden 2.Nye teknologier Medier/kanaler: Internet, telefon, tryk, spil 3. Nye muligheder og forretningskoncepter ENGODSAG.DK: Iværksætteri og innovation ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

3 3 Dagens pointe herfra…. ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk ”Vi har optimale muligheder for at udvikle de sociale designløsninger der er bedst for verden.”

4 4 1.Nye holdninger Danmark i en global verden Konkurrenceevne– Verdens nr. 4 WEF GCR 2005-8 Offentlige institutioner – Verden nr. 2 WEF GCR 2005-8 Teknologi – Verdens nr. 5 WEF GCR 2005-8 Makroøkonomisk ramme – Verdens nr. 3 WEF GCR 2005-8 Korruption- blandt verdens mindst korrupte Velgørenhed- bland de mest nationalt velgørende (endnu) ”Unik kombination af vækst og reformvilje”, Mandag Morgen ”Vi skal satse på IT og biotech”, statsministeren ”Vi kan umuligt udpege morgendagens vindere eller brancher”, H. Dyrmose Men hvis ikke vi kan pege på fremtidens vindere hvad kan vi så? ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk Danmarks status – status for Danmark

5 5 1.Nye holdninger Danmark i en global verden Demokrati – Grundlov og andelsforeninger Arbejdsomhed, uddannelse og fællesskab – Grundtvig og højskole Frivillighed – Verdens nr 1? Organisationsdannelse – Alt og alle har en forening Lighed – Kvinder og velfærd Respekt for naturen – Vindmøller og H2 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk Vi kan tage afsæt i vores kultur

6 6 1.Nye holdninger Danmark i en global verden Lego - konstruktion og leg Falck- private sociale ydelser Nielsen- father of usability B&O- design Mærsk- logistik Newsbooster- Nyhedsformidling (dømt ulovlig) Kazaa- Fildelingsteknologi demokratisk (måske ulovlig) Skype- Internettelefoni H2 Logic- Brintpillen IO Interactive- Spil Chefdesignere hos BMW, Disney m.fl. Designe verdens bedste professionelle sociale løsninger …afsæt i vores professionelle kernekompetencer hos lokale helte

7 7 2.Nye teknologier Medier/kanaler: internet, telefon, spil Lego - Co-creating value, architechture of participation Lilly, InnoCentive- 80.000 selvudvalgte problemknusere i 173 lande Yahoo Radio- Music that listens to you Amazon- andre har valgt og anbefaler (social gesture is an economic product) Linden Lab- 6000 arbejdstimer pr. dag via 25000 spillere Skype- 41 mio brugere Linux- 52% er skiftet fra windows til linux eBay- 61 mio. registrerede brugere Marketocrcy- 70.000 daytrayders online skaber præcedens Filesharing- 1 mia. sange Google- fra gratis til betalt Kilde: Business week, juni 2005 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

8 8...…....………………………………....…. e-business, marketing og velgørenhed …….…....et godt partnerskab........…. ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk 3. Nye muligheder og forretningskoncepter ENGODSAG.DK: Iværksætteri & innovation,

9 9 Usikre på hvordan man skal inddrage CSR og CRM i forhold til virksomhedens strategier. Usikre på hvordan man både tager ansvaret for – og kommunikerer at man vil skabe en god verden. Usikre på hvordan man aktiverer og markedsfører den konkrete sociale indsats. (vi er ikke bare verdens bedste - men vi er det bedste for verden!) Virksomhedernes usikkerhed ved ”CRM” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

10 10 72% af danskerne er positive eller meget positive overfor sociale sponsorater (SponsorTrends - godt 1000 adspurgte) Forbrugerne ved godt, at virksomhederne gør det for også selv at få noget ud af det. Især dem under 25 er meget positive overfor sociale sponsorater (En af de grupper der er sværest at få i tale i markedsføringen)...men forbrugerne er ikke i tvivl om ”CRM” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

11 11 ….og det virker ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk = Sympati= Købelyst Sammenhæng mellem typer af sponsorat, sympati og købelyst MediaWise – sponsoranalyse 2002

12 12 Visionen for ENGODSAG.DK ”ENGODSAG.DK skaber en bedre verden ved at gøre det attraktivt for individer og virksomheder i flest mulige digitale sammenhænge og størst muligt omfang at støtte en god sag.” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

13 13 Hvad er ENGODSAG.DK? •ENGODSAG.DK er et samarbejde mellem mere end 70 anerkendte hjælpeorganisationer og flere end 220 e-butikker •Forbrugerne støtter et godt formål, når de handler via os •Vi har skabt donationer til organisationerne på over 400.000 kr. •Vi har skabt omsætning til e-butikkerne på over 2,5 mio. kr. •Alt sammen er skabt på ét år online! ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk

14 14 Sådan foregår det: Forbrugerens PC ENGODSAG.DK •ENGODSAG.DK •Valg af organisation •Valg af din e-butik •ENGODSAG.DK •Valg af organisation •Valg af din e-butik ENGODSAG.DK registrerer selve e-handlen.  Din Internetbutik  Din e-butik leverer varen til kunden og opkræver prisen Organisation Din e-butik faktureres og betaler en aftalt procentdel eller et fast beløb pr. ordre skabt via ENGODSAG.DK. 75% af ENGODSAG.DKs omsætning doneres til organisationerne. ENGODSAG.DK beholder 25% til drift. Din e-butik bekræfter ordren

15 ENGODSAG.DK - Møllestien 63 - 8000 Århus C - www.engodsag.dk Nogle af de +70 organisationer i ENGODSAG.DK ……..…....……….…………………………...............................……………….… – yderligere 30 er ved at indgå tilsvarende aftaler. ……..…………..………………..….................................................................….

16 ENGODSAG.DK - Møllestien 63 - 8000 Århus C - www.engodsag.dk Nogle af de 225 e-butikker i ENGODSAG.DK

17 17

18 18

19 19

20 20

21 21

22 22

23 23

24 24 ENGODSAG.DKs sociale ansvar For ENGODSAG.DK • CSR = eksistensberettigelse og forretningsgrundlag • 75% af OMSÆTNINGEN tjent via e-handel gives væk • 100% af OMSÆTNINGEN af auktioner gives væk • Nøje kriterier for organisationer og butikker • Stram intern styring af samarbejdsgrundlag For interessenterne • Vished for relationerne • Samarbejde med de seriøse i klassen • Branding med ENGODSAG.DK som ”buffer” ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

25 25 ENGODSAG.DKs Cause Related Marketing • e-shopping der hjælper • Auktioner • Indsamling for Asien • Ferrari for en god sag • Hangarfestival • Tænd et lys for Asien •Verdens Største Børnekor •50.000 CDer …. Og der er mere i vente ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

26 26 Organisationernes resultater via ENGODSAG.DK • + 400.000 kr. i nye donationer på et år • Ny markedsorientering – et paradigmeskift? • Ny og gratis adgang til nye medier og midler • Ny dialog med nye og gamle målgrupper • Tæt og kontrolleret samarbejde • Bestyrelsesinvolvering via ISOBRO ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

27 27 ENGODSAG.DKs egne resultater ENGODSAG.DK har på et år opnået: •300 artikler • 10 TV indslag • ca. 50.000 omtaler på nettet • +225 e-butikker • +70 organisationer •+10.000 abonnenter på nyhedsbrevet •Kendte ambassadører og partnere •Vækst i alle succesparametre •Grundlag for ekspansion til UK og SE. ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

28 28 E-butikkernes resultater via ENGODSAG.DK • +2,5 mio. kr. i omsætning • Billige eksterne eksponeringer • Gratis strøm af besøgende til websitet • Gratis tilmeldinger, bestillinger og respons fra besøgende • Procentuel afregning i forhold til salg • Branding med de bedste efter forbrugerens valg ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

29 29 Fremtiden for Social Entrepreneurship •Flere markedsdrevne marketingfolk i organisationerne •Flere følende medarbejdere •Mere bevidste forbrugere •Bedre muligheder for branding •Højere prioritering af det sociale •Behov for validering og blåstempling •Flere og mere komplekse kampagner = Godkendt ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

30 30 ENGODSAG.DK Møllestien 63 8000 Århus C www.engodsag.dk mads@engodsag.dk Tlf.: 51 50 06 76 Tak for din tid

31 31 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk

32 32 ENGODSAG.DK – Møllestien 63 – 8000 Århus C – www.engodsag.dk – mads@engodsag.dk


Download ppt "Social forretningsinnovation i en digital tid...…....……….…………….……………………………………....…. Nye Holdninger. Nye teknologier. Nye muligheder. Nye forretningskoncepter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google