Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AIBO : lad os lege Sidsel Jensen Foredraget kan findes på

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AIBO : lad os lege Sidsel Jensen Foredraget kan findes på"— Præsentationens transcript:

1 AIBO : lad os lege Sidsel Jensen (purps@diku.dk)purps@diku.dk Foredraget kan findes på www.hamster.dk/~purple/robot/aibo.ppt

2 Din yndlings robot ?  R2D2 & C3PO  Kubricks HAL2000  Replicants fra Blade Runner  Terminator  Robocop  Teddy fra AI  Se mere på : http://www.androidworld.com/

3 Ordet robot ?  The word 'robot' was coined by the Czech playwright Karel Capek (pronounced "chop'ek") from the Czech word for forced labor or serf. The use of the word Robot was introduced into his play R.U.R. (Rossum's Universal Robots) which opened in Prague in January 1921.

4 Laws of Robotics  Law Zero: A robot may not injure humanity, or, through inaction, allow humanity to come to harm.  Law One: A robot may not injure a human being, or, through inaction, allow a human being to come to harm, unless this would violate a higher order law.  Law Two: A robot must obey orders given it by human beings, except where such orders would conflict with a higher order law.  Law Three: A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with a higher order law. - Asimov

5 AI Kategorier  Expert and Knowledge Systems  Natural Language Processings  Sensory Capabilities and Digital Processing  Robotics  Artificial Neural Networks  Data Mining  Machine Learning in General Se http://www.generation5.org for mere infohttp://www.generation5.org

6 Tidslinie  1992: Apertos / Aperios (SONYs Real-Time OS udvikles)  ca. 1993 : SONYs Digital Creatures Laboratory start working on commercial entertainment robot  Jun 1998 : Announcement of entertainment robot architecture OPEN-R  Maj 1999 : 1.generations AIBO (18 DOF): ERS-110  Nov 1999 : relancering af 1.generations AIBO : ERS-111  Okt 2000 : 2. generations AIBO (20 DOF): ERS-210  Nov 2000: Small Biped Entertainment Robot (24 DOF) SDR-3X  Sep 2001 : 3. generations AIBO (15 DOF) : ERS-311 / ERS-312 LATTE & MACARON  Nov 2001 : 4. Generations AIBO (16 DOF): ERS-220

7 AIBO familien

8 AIBO Explorer - ny

9 SONY Dream Robot - SDR

10 Hvad er AIBO ? AIBO står for "Artificial Intelligence RObot" - tilfældigvis betyder det også ven på japansk AIBO's ydre blev designet af den japanske kunstner Sorayama Hagime AIBO var den første af sin slags – ihvertfald kommercielt

11 AIBO før design !

12 Sorayama Hagimes stil

13 Hvad er AIBO ? (fortsat)  AIBO er designet til at interagere med mennesker.  ”After the Gold Rush of Internet and cyberspace, people will eagerly seek real objects to play with and touch. Robot Entertainment provides tangible physical agents and an undoubted sense of reality.”  ”Robot Entertainment requires that motions and behaviors of a robot must be complex and unexpected so that people keep an interest in watching or taking care.” (1997) Masahiro Fujita & Koji Kageyama

14 AIBOs hardware  64-bit RISC processor  16Mb main memory & 8Mb program memory  Aperios operating system  Open-R architecture with learning and growth capabilities  250 programmed movements  180,000-pixel colour CCD camera  stereo microphone (both ears)  heat sensor  infra-red range finder & spatial acceleration finder  touch sensors (head and each leg)  dimensions 156x266x274mm (not including tail), weight 1.6kg,  powered by two Lithium-ion batteries, giving a maximum waking time of three hours

15 Hvad kan AIBO ?  AIBO gennemgår 5 udviklings stadier :  - newborn  - baby  - child 2 varianter : lazy eller rumble  - young 3 varianter : lazy, bad eller good  - adult 4 varianter : lazy/rumble cat eller lazy/rumble dog  Disse påvirkes selvfølgelig ved interaktion med AIBO og kvalitetstid.

16 AIBOs farvesans  AIBO kan opdage 5 forskellige farve intervaller, og kan reagere på 3 forskellige måder. De 5 farver er :  ORANGEAIBOs hade farve  PINK boldens farve - vil prøve at sparke til lyserødt  YELLOW tolkes på samme måde som pink  BLUE er typisk AIBOs yndlings farve  GREEN bliver ikke rigtig brugt - neutral - kan hænge sammen med at fodboldbanen i RoboCup er grøn !  De 3 reaktioner er : "BALL", "FAV" og "UNFAV".

17 AIBOs farvesans (fortsat)

18 AIBOs følelser Instincts:  Exercise  Affection  Appetite  Curiosity Emotions:  Joy (Happiness)  Sadness  Anger  Surprise  Disgust / (Discontent)  Fear

19 AIBOs opdragelse  AIBOs karakter bliver påvirket af positiv og negativ feedback  – en reinforcement teori  Du kan klappe AIBO  Du kan afstraffe AIBO

20 Kort om RoboCup  The Robot World Cup Initiative Iværksat i 1994 Af Hiroaki Kitano (fra SONY) m.fl.  Vision : ”By the year 2050, develop a team of fully autonomous humanoid robots that can win against the human world soccer champions.”  2002 er første gang der er en humanoid league!

21 The future ?  Tja, det aner jeg ikke, men jeg kan da vise en video af introduktionen af SDR-3X på Robodex...  SDR-3X har tale syntese og kan gå 15 meter i minuttet ! Desuden har den et indbygget realtime balance system.


Download ppt "AIBO : lad os lege Sidsel Jensen Foredraget kan findes på"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google