Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBørge Winther Redigeret for ca. et år siden
1
Fej for egen dør - og spar energi hos dine kunder v/ Göran Wilke, Elsparefonden Mandag den 28. april 2008
2
Hvad er Grøn IT? Göran Wilke, Elsparefonden
3
Elsparefonden - rammerne • Uafhængig institution med egen bestyrelse under Kilma- og Energiministeriet • Formål: at fremme elbesparelser i husholdninger og den offentlige sektor • Økonomi: Finansieret via en afgift på 0,6 øre/kWh elforbrug offentlige sektor/boligsektoren, knap 100 mio. kr.
4
Elsparefondens udfordring • Elsparefonden hverken køber ind for andre eller slukker deres apparater • Elsparefonden har ingen tvangsmidler • Elsparefonden kan kun appellere til dem som udbyder, køber og bruger el-udstyr – producenter, forhandlere, indkøbere og brugere • Information, frivillige aftaler og markedspåvirkning
5
Hvad er Grøn IT? Grøn IT er lig med kunsten: • at reducere elspild og miljøbelastning i brugen af IT, og • at bruge IT til at reducere miljøbelastning i andre sektorer
6
IT og de klimamæssige udfordringer ”IT en del af problemet - men også en del af løsningen” Toleddet strategi • Feje for egen dør – minimere egen miljøbelastning • Udvikle intelligent energianvendelse i andre sektorer
7
Grøn IT Trin 1: Komme IT-sektorens eget elspild til livs
8
Elforbrugets udvikling i husholdningerne over 10 år - samlet, samt for it og forbrugerelektronik
9
IT og energieffektivisering – de fire drivkræfter • Mobilverden og batterier med begrænset kapacitet • Varmeproblemer i it-udstyr - bortskaffelsesproblemer • Elforbrug til IT - en stigende post i økonomiregnskabet • Klimaudfordring – reel bekymring eller signalværdi
10
Det personlige IT-udstyr • Vælg det rigtige udstyr til din arbejdsplads • Energieffektive PC’er og skærme • Energieffektive strømforsyninger • Elspareskinner • Behovsstyring – software det gør det du burde gøre
11
Vælg rigtigt ved indkøb – kig efter
12
Udbudssidens centrale rolle • Producenter og forhandlere bestemmer hvilke produkter som forbrugerne kan vælge imellem • Behov for grøn profil – slagtilbud på de gode produkter og konsekvent politik for at afvise de ringeste Opgave: • Gøre det enkelt, sikkert og billigt for forbrugerne at handle energirigtigt
13
Spørgsmål om de fælles IT-funktioner • Hvor effektive er institutionens fællesfaciliteter? • Er dit serverrum ”grønt” eller ”sort”? • Hvad er ”bedst” – eget serverrum eller køb af virtuel serverkraft?
14
Serverydelser – fire måder at reducere elspild • Energieffektive servere • Bedre kapacitetsudnyttelse • Bortskaffelse af varme – ”varmedræn” • UPS og strømforsyninger
15
Eget serverrum eller fælles datacentre? • Udvikling af et serverrumsindeks for serverrums samlede effektivitet: = Serverrummets IT-ydelse*/samlet elforbrug • Samarbejde med HP, IBM, Green Grid m.fl. Tilbud: Selvtjekspakke – software samt måleudstyr til låns
16
Staten – markedsdanner for serverydelser? • Beslutning om at samle statens håndtering af serverydelser i 2010 • Fantastisk mulighed for at lave en samlet strategi med fokus på økonomi, fleksibilitet, sikkerhed og elspild • Serverindeks - kortlægningsmetode og udbudskriterie • Staten som storindkøber og markedsdanner
17
IT-branchen som rollemodel • Hvad markedsføres og hvilke produkter vælges fra • Involvere sig i initiativer der går længere end blot salg • Knæk kurven-aftale og åbenhed om eget elforbrug og egne miljøforhold
18
Grøn IT Trin 2: Gøre andre sektorers energiforbrug intelligent
19
Hvilken sektor har mest brug for intelligent energianvendelse? SPØRGSMÅL: • Hvor ligger det største energiforbrug og de største besparelsesmuligheder, og • Hvor er vi dårligst til at bruge IT, og hvor er der særlig behov for fælles standarder?
20
Hvilken sektor har mest brug for intelligent energianvendelse? SVAR: • Bygninger, herunder boliger – i alt 40 pct. af Danmarks energiforbrug • Kan spare 6 mia. kr. alene ved behovsstyring
21
Det afgørende spørgsmål: - hvordan tænker forbrugerne ? • Forbrugerne ser sin bolig som ét bestemt billede - en plantegning! • Forbrugerne har travlt, men har et – naivt – håb om at være tjekket, have styr på det hele, opføre sig ordentligt i forhold til privatøkonomi, miljø, m.v.
22
Det afgørende spørgsmål - hvordan tænker forbrugerne ? (2) • Forbrugerne vil stå frit - ikke bindes til én udbyder • Forbrugerne lytter særligt på ikke-kommercielle aktører som ikke skal sælge dem noget • Forbrugerne ønsker værktøjer som har ”værdi” her-og-nu, og som favner langt bredere end blot el og energi
23
Min Bolig – Det Intelligente Hjem
24
Min Bolig - Det Intelligente Hjem www.elsparefonden.dk/minbolig • Forbrugernes ”E-box” med plantegning, fotos og adgang til offentlige registre – uden bindinger til energileverandører og Internetudbydere. • Energisignatur og spareråd for el og varme – ud fra egne oplysninger om boligen, dine apparater og udstyr, samt dine vaner • Forenkler og minimerer kontaktomkostningerne ifm. rådgivning og tilbud om arbejder og serviceydelser – på kundens præmisser • Håndterer intelligente målere for både el- og varme og sikrer at disse kan give både energibesparelser og fleksibelt energiforbrug • Sikrer indeklima (lys, varme og ventilation), og bane vej for overvågning og styring af boligen – det intelligente hjem.
25
ELSPAREFONDEN.ORG/MYHOME
26
My Home – My Personal Start Page
27
My Home – Floor Planning and Layout
28
My Home – Furnishing and Interior
29
My Home – Electrical devices – the big picture
30
My Home – Electrical devices – Advise and guidance
31
My Home – Metering and Charting
32
My Home – Heating
33
Fælles standard for trådløs kommunikation inde i huset
34
Intelligente boliger og fælles standarder • En række gevinster – energi, sikkerhed, overvågning, bekvemmelighed, uddelegering af driftsopgaver osv. • Synergi - Værdifuldt for en række interessenter at få adgang til oplysninger om boligen og tilbyde services • Grundlag for ”sammenskudsgilde”, fælles infrastruktur, arbejdsdeling og markedsplads på kundens betingelser • Fælles standarder med fokus på kundens behov
35
New standard for communication between gateway and WEB-platform Home Automation Using the XML-concept by The Danish Electrcity Saving Trust
36
My Home – The technical setup – XML communication with residential gateways My Home User PC My Home Web & Application Server Web access via HTTP Web Access Via HTTP Z-wave External Communication Servers XML Simple or no residental gateway SMS Allert XML Web Access Via HTTP Z-wave External Communication Servers XML SMS Allert XML External Communication Servers Simple or no residential gateway Slaves Masters
37
Products recommendations – Quality products get an official OK! • Labeled with Z-wave logo • Save power in a simple way • Be relevant to general public • Compatible gateways • Automatic upgradeable gateways
38
My Home – Device Management and Monitoring – Access your residential gateway and smart devices • Drag and place smart devices • Connect and configure
39
My Home – Device Management and Monitoring – Access your residential gateway and smart devices • Devices status feed back • Direct device control and configuration
40
My Home – Device Management and Monitoring – Access your residential gateway and smart devices • Automate your home • Define rules and relations • Setup interfacing with handheld devices
41
My Home – Device Management and Monitoring – Access your residential gateway and smart devices • Automate your home • Define rules and relations • Setup interfacing with handheld devices
42
Udfordring og målsætning Danmark som foregangsland for intelligente hjem • Klimatopmøde i København 09 - udstillingsvindue for intelligent energianvendelse • Danmark foregangsland for intelligente hjem - ikke en vision men noget vi viser i praksis i 09
43
Få mere at vide: Se en video om det intelligente hjem og læs mere på: www.elsparefonden.dk/nyheder Besøg Min Bolig og opret dit eget hjem: www.elsparefonden.dk/minbolig
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.