Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobilshopping – et nyt marked?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobilshopping – et nyt marked?"— Præsentationens transcript:

1 Mobilshopping – et nyt marked?

2 Program: 17.30: Det mobile marked og app stores v/Springfeed 18.15: Pause 18.30: Sikkerhed og lovkrav v/DIBS 19.00: Ny case: E-takeaway 19.30: Q & A 19.45: Networking DIBS Wi-Fi: SSID: Key:

3 Springfeed Konsulenthus med fokus på mobiludvikling
Etableret i sommeren 2010 Erfarne konsulenter med international erfaring fra firmaer som Zyb, Vodafone mm. Rådgivning og udvikling indenfor alle mobilteknologier og mobilplatforme Native apps, Mobile web, HTML5 etc

4 Det mobile marked og app stores
Mobilbetaling - markedet Metoder indenfor mobilbetaling SMS indholdstaksering Mobilpenge Kreditkort App Store betaling NFC og fremtiden Camillas noter: Monetazing, muligheder at tjene via apps, DIBS er eksterne mobilbetalinger, Nets, (gateways) NFC In-app purchase vs Match.com blev afvist hos apple pga deres regler, må ikke sælge fysiske services. Løsninger med cases med app vs webbaseret Agenda: Er mobilbetaling det nye sorte? Cases og stats Hvad er mobilbetaling egentligt? Nye og gamle metoder SMS, Credit card (DIBS), Mobile Penge (Nets), 2 bankløsninger (?), App store (regular payment, in-app, subscription, og en mere jeg ikke kan huske) App stores, regler og guidelines Hvilken løsning bør man vælge? Pros and cons på de forskellige metoder

5 A. Mobilbetaling - markedet

6 Hvorfor shopper folk via mobilen?
Årsag til at folk shopper via mobilen fremfor online eller in-person Kilde: comScore Custom Mobile Retail Advisor Survey, Sep-2011, U.S. Comscore: -Fokus på ”on the go”-convenience hvilket er det vi gør med Etakeaway

7 Hvor mange shopper via mobilen?
Vækst i mobil salgsaktivitet for smartphone-brugere og almindelige mobilbrugere Kilde: comScore MobiLens, May-2011, EU5 E-commerce revenues via mobiles ” …survey of more than 400 online retailers globally shows the majority of them (80%) do not have a mobile commerce strategy in place. ” ” By 2015, Coda predicts m-commerce sales will skyrocket to $23.8 billion, representing 8.5% of all e-commerce revenues in the country. ” ( Growth in Mobile retail activity penetration among total mobile… “The smartphone retail revolution is upon us, as the bottom three rows show, particularly in the UK. Visits to shopping guides, retailer and auction sites have all doubled in the quarter ending May 31st.” (

8 Hvor mange shopper via mobilen?
Prognose for vækst indenfor e-handel via mobilenheder Kilde: Coda Research Consultancy

9 First movers… Domino’s Pizza eBay
Mobilbetaling udgør 10 % af eBays UK’s online salg : 65 mio. brugere shoppede for $5 mia. Domino’s Pizza Mobilbetaling udgør 13 % af online salg Udvider nu med Windows Phone app EBAY: Sales through mobile now account for more than 10 per cent of all purchases on eBay. ( CEO: ” eBay’s mobile app now boasts 65 million users that did $5 billion in business in ” Domino’s: - 13% af al online salg (udvider nu med Windows Phone app) Starbucks: - Starbucks Card Mobile, like the option to reload your Starbucks Card, track your Stars in the My Starbucks Rewards program and scan your barcode on your iPhone at the register.

10 Det danske marked SuperBest Sticks’n’sushi
”Mobil shopsite”, ikke en native app men en web app. Sticks’n’sushi iPhone App. ”Bestil din take-away nemt og hurtigt” SuperBest Mobile website: Sticks’n Sushi Net-a-porter, iPhone app. Bestil din take away mad nemt og hurtigt.

11 B. Metoder indenfor mobilbetaling
SMS indholdstaksering Mobilpenge Kreditkort App Store betaling NFC og andre alternativer

12 SMS indholdstaksering
Der er et max forbrug per kunde per dag (75-250kr) Max per applikationskode, ikke per service Forskellige max grænser afhængigt af typen af service 14 dages fortrydelsesret, men kan afskrives Regler findes på Eksempel: Trafikselskaberne i hovedstadens SMS billet løsning til 1415 (Betaler via telefonregning) SMS indholdstaksering (i branchen kalder man det ”indholdstaksering” og ikke ”overtaksering” som har en negativ klang) -Regler vedr indholdstaksering findes i som er en brancheaftale indgået imellem teleoperatørerne i DK -Der er et max forbrug per kunder per dag -Maks forbrug er per applikationskode, ikke per service -Der er en lang række beløbsgrænser afhængigt hvilken service der udbydes -Fortrydelsesretten er 14 dage men kan kræves aktivt fravalgt Eksempler: Trafikselskaberne i hovedstadens SMS billet løsning til 1415 (ikke 8415 som er mobilpenge løsningen)

13 SMS indholdstaksering
Fordele: Nemt at sætte op og integrere Er en almenkendt og udbredt teknologi Kan benyttes bredt på alle mobiler og i online/trykt materiale Beløbet trækkes direkte igennem operatøren Ulemper: SMS protokollen er langsom Lav max betaling (75-250kr) Komplekst nationalt regelsæt Operatørerne/betalingsgateways tager typisk 10-40% Fordele: -Nemt at sætte op og integrere -Kan benyttes bredt i og udenfor andre mobile løsninger, f.eks. trykt materiale -Mange har allerede en indholdstakseret løsning som kan integreres i en mobil løsning, typisk donationer -Brugerne er vant til løsningen og er trygge ved den Ulemper: -SMS protokollen er upålidelig og langsom -Lav max betaling -Operatørerne og betalingsgateways tager sig godt betalt typisk 10-40% (needs confirmation)

14 2. Mobilpenge Ny måde at handle på, hvor du betaler fra din mobiltelefon via din bank Tilknyt dit mobiltelefonnummer til Mobilpenge via din bank, så kan du handle i de forretninger, der modtager Mobilpenge som betaling SMS eller apps Eksempel: Trafikselskaberne i hovedstadens SMS billet løsning til 8415 Mobilpenge Ny måde at handle på, hvor du betaler via din mobiltelefon. Når du har tilmeldt dit mobiltelefonnummer til Mobilpenge, kan du handle i de forretninger, der modtager Mobilpenge som betaling SMS eller app og Eksempler: Trafikselskaberne i hovedstadens SMS billet løsning til 8415 (ikke 1415 som er den alm indholdstakserede løsning) (samme som sms 1415, men du betaler med mobilpenge)

15 2. Mobilpenge Fordele: Højere max beløb end SMS indholdstaksering
Køres uden om operatørerne Muligt at tilmelde flere abonnementer til én konto Ulemper: Max på 1500kr per dag 7% af købssummen i gebyr Skal aktiveres i banken først og kan således ikke ‘stå alene’ Samme ulemper som SMS i form af begrænset integration Fordele: -Højere max beløb end SMS -Køres uden om operatørerne, hvilket er en fordel for arbejdsgiverbetalte telefoner -Det er muligt at tilmelde flere abonnementer til samme konto Ulemper: -Max på 1500 kr per dag -7% af købssummen i gebyr -Skal aktiveres i banken først -Samme ulemper som SMS i form af integration (skal verificeres da jeg ikke kan finde nogen info om app integration)

16 3. Kreditkort Betaling sker med kreditkort, på samme måde som normal online e-handel. Kreditkort: Visa/Dankort MasterCard Diners Club AMEX etc. Eksempler: Financial Times, Amazon, Ebay Indtast: Kortnummer Udløbs Måned Udløbs År CVC kode Beskrivelse Fungerer på samme måde som var den enhver anden online betaling med kreditkort som f.eks. VISA eller Dankort. Eksempler: Vis billede af ”card.io” og en kortlæser som du fandt, det vil folk finde interessant. Det vil understrege problematikken ved at indtaste kortnumre på telefonen. iZettle

17 3. Kreditkort Fordele: Minimalt gebyr
Nem integration bl.a. med DIBS Android og iPhone moduler Samme sikkerhed og samme muligheder som på web Ulemper: Kræver indtastning af kortoplysninger for hver løsning, dog er det muligt at lave scan af kort Ikke tilladt i Apple App Store, med mindre det er køb af fysiske produkter Fordele: -Minimalt gebyr om noget (needs verification on how much) -Nem integration bl.a. med DIBS Android og iPhone moduler -Samme sikkerhed og samme muligheder som på web Ulemper: -Kræver indtastning af kortoplysninger for hver løsning, dog er det muligt at lave scan af kort for at gøre det nemmere ( -Ikke tilladt for services i f.eks. Apple App Store, men kræves for fysiske produkter

18 3. Kreditkort Fjern forhindringer ved køb med kreditkort
Gem kreditkortoplysninger ved gentagne køb Fokus på usability Fortæl og vis at det er sikkert Brug evt scannere som Square, iZettle eller card.io -En af de største barrierer siger statistikkerne er at brugerne ikke føler sig sikre på at det er sikkert

19 4. App store betaling Betaling igennem app stores På downloadtidspunkt
Ved køb af services (in-app purchase) Abonnement f.eks. adgang på månedsbasis Af indhold f.eks. dagens avis Eksempler: Bold.dk, Politiken, Angry Birds m.fl. Betal for app’en Ofte har brugeren ikke noget valg. Fysiske produkter = kreditkort/SMS/mobile penge eller skal man vælge betaling igennem app store. Eksempler: Politiken, Angry Birds etc.

20 4. App store betaling Fordele: Nemt at foretage en betaling
Abonnementsbetalinger og in-app betalinger Brugere er vant til app store betalinger Ulemper: Stor forskel på de forskellige app stores, nogle er restriktive! Kun native apps! Brugeren skal have tilmeldt sit kreditkort først Typisk må man ikke tage betaling for fysiske produkter App stores tager typisk mellem 20-30% Fordele: -Det er nemt at foretage en betaling -Det er muligt at lave abonnements betalinger og in-app betalinger -Brugerne er vant til app store betalinger Ulemper: -Stor forskel på de forskellige app stores -Kun native apps! -Enkelte app stores er yderst restriktive -Brugeren skal have tilmeldt sit kreditkort først -Typisk må man ikke tage betaling for fysiske produkter -App stores tager typisk mellem 20-30% (skal verificeres)

21 Apple App Store Apple afviser apps, hvor man køber indhold uden om Apples egen løsning. Eksempel: Riidr, dansk e-bogshop Linkede til ekstern betaling IKKE fysisk produkt Blev afvist 2 gange Løsning: Apples in-app via iTunes (30% til Apple) Regler: Apple afviser apps, hvor man kan købe indhold uden om Apples egen løsning for in app-køb. Alle iOS-applikationer skal bruge Apples eget in-app betalingssystem til at sælge indhold. Guidelines (Romain?) Riidr: Apple har afvist to versioner af Riidrs app til iPhone og iPad, fordi den bruger et andet system end Apples eget In App Purchase API til at købe indhold.

22 Apple App Store Apple afviser apps, hvor man køber indhold uden om Apples egen løsning. Eksempel: Match.com, international datingsite Abonnement via eksternt link IKKE fysisk produkt Løsning: Apples in-app via iTunes (30% til Apple) Apple has removed Match.com‘s iOS app because it allowed the lonely to pay for Match subscriptions with a credit card through an external link rather than using the in-app purchases system.

23 Apple app store Regler:
Alle iOS apps skal bruge Apples in-app purchase system til salg af services, indhold og funktioner Man må dog godt overføre et abonnement (login eller kode) Fysiske varer skal betales via eksterne betalingsgateways såsom f.eks. DIBS “Apps can read or play approved content that is subscribed to or purchased outside of the app, as long as there is no button or external link in the app to purchase the approved content.”

24 App stores Apple App Store og Android Market er de to største pt.
BlackBerry App World, Nokia Ovi Store, Windows Phone Marketplace 60+, se mere på

25

26 Hvilken mobilbetaling kan man vælge?
Web App App store betaling + - App store In-app betaling App store abonnement SMS indholdstaksering + (kun fysiske produkter og donationer) + (kun fysiske produkter og services) Kreditkort + (kun fysiske produkter) Mobilpenge OVI, BB og til dels Android kræver ikke at man downloader igennem deres app stores! Android market: Paid and Free Applications Developers charging for applications and downloads from Android Market must do so by using an authorized Payment Processor. Developers offering additional content, goods, or services for an application downloaded from Android Market must offer an authorized Payment Processor as the payment option. The following are exceptions for the two requirements above: Where payment is primarily for a physical good or service (e.g. buying movie tickets; e.g. buying a newspaper app where the price also includes a hard copy subscription) Where payment is for digital content or goods that may be consumed outside of the application itself (e.g. buying songs that can be played on other music players) Developers should not use the exceptions above as an alternative means to an authorized Payment Processor to collect payment for usage of applications. Developers must not mislead users about the applications they are selling nor about any in-app services, goods, content or functionality they are selling.

27 5. NFC og fremtiden NFC Netværksteknologi som virker trådløst i afstanden 4-20 cm Kan bruges til udveksling af data imellem 2 NFC enheder eller imellem en NFC enhed og en ‘læser’ Har mange anvendelsesmuligheder, deriblandt mobilbetaling Eksempler: Google Wallet, en elektronisk pung Wal-mart og Target arbejder i USA på egen NFC løsning 7-Eleven i USA, Australien og New Zealand indfører NFC McDonalds UK tester NFC løsninger Starbucks UK indfører NFC i foråret 2012 NFC Wal-mart: ” Wal-Mart Stores Inc. and Target Corp. are among roughly two dozen retailers working together to develop a mobile-payments system to compete with similar products from Google Inc. and big cellphone companies” 7 eleven: McDonald’s ” McDonald’s and Visa have teamed up to bring NFC technology to 1,200 McDonald’s locations in the UK” Starbucks: ” The Starbucks announcement follows an earlier announcement by McDonald’s, in January, that the fast-food chain would accept contactless payment at its 1,200 restaurants throughout the United Kingdom” ” …more than 50,000 merchant location accept payWave and PayPass in the United Kingdom, according to Barclaycard, though few of them are part of large chains.”

28 Tak for jeres tid! Find slides på: http://bit.ly/sf_dibs
NFC Billede:


Download ppt "Mobilshopping – et nyt marked?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google