Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forførende webkommunikation ITU, 7. marts 08 Lars Ylander

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forførende webkommunikation ITU, 7. marts 08 Lars Ylander"— Præsentationens transcript:

1 Forførende webkommunikation ITU, 7. marts 08 Lars Ylander lars@deepcharms.com

2 2 koncepter LoveConcern - B2C DeepCharms - B2B Logisk forførerproblem med DCs hjemmeside

3 Overskrifter Hvad er forførelse? Kan man forføre på en skærm?

4 Hvad er forførelse? Forførelsens begreb - seductio Forførelsens logik - kairos Fraværets magi - l’absence magique Fylde/overskud vs. mangel/underskud

5 Forførelsens begreb - seductio Seductio: sed-duco - en adskillende, tilsideførende bevægelse Forårsager détournement -> indifferens, åbenhed Eksempel: på biblioteket

6 Forførelsens logik Mario Perniola: “Forførelsens logik” (i Implosion og forførelse, Det kongelige danske Kunstakademi København 1984) 2 former for forførelse don Juan: et dominant subjekt overfører sin vilje på et offer, der - halvt skyldigt - giver efter. kairos (den passende lejlighed, situationen): mindre klare roller idet begge parter er “forførte” af den aktuelle lejlighed, der byder nogle muligheder til, som det gælder om at (have mod til at) gribe.

7 Fraværets magi Maurice Olender: “Une magie de l’absence” (i La séduction, Paris 1980) Præsentation af idealiseringer: forhold, kvinder, mænd, guder, dimser - der glimrer og glimter ved deres fravær (fraværet er så nærværende, at det skaber begær) - le séduisant/det forførende Evnen til at skabe tilstedeværelse af fravær og styrke fornemmelsen og begæret efter det fraværende - le séducteur/forføreren...hos den således forførte - le séduit

8 Fylde vs. mangel Ludwig Klages: Vom kosmogonischen Eros, 1921 Forført af behov og ønsket om at tilfredsstille det - mangel/underskud Forført af lyst på baggrund af evne til at lade sig beruse (Rauschfähigkeit) - fylde/overskud

9 Kan man forføre på skærm? Er det computeren, der forfører, eller ved hjælp af computeren, man forfører? Kan computerskærmen forføre i overensstemmelse med seductio-begrebet? Kan den forføre kairotisk, altså udnytte en passende lejlighed? Kan den formidle fornemmelsen af fravær af noget, der magisk skaber et begær efter det? Kan den både forføre ved at iscenesætte en fylde/et overskud og en mangel/et underskud?

10 En forførende netdatingprofil?

11 Inspiration/expiration Hvilke tanker gør I jer i praksis, når I skal vurdere, hvad der ”virker bedst” på modtageren? Hvad vil det for jer sige, at noget virker bedre end andet – overbeviser, forfører, influerer? Har foredraget været inspirerende? Hvad har I eventuelt kunnet bruge? Noget der manglede eller med fordel kunne være blevet uddybet? Mail: lars@deepcharms.com


Download ppt "Forførende webkommunikation ITU, 7. marts 08 Lars Ylander"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google