Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Struktureret Web-design

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Struktureret Web-design"— Præsentationens transcript:

1 Struktureret Web-design

2 RHS – Informationsteknologi – 2008
Hvad er web-design…? ”…det er vel bare at lave nogle hjemmesider i FrontPage…?” NEJ! Man bør skelne tydeligt mellem det at kunne designe f.eks et website, og at kunne implementere (kode) et website Man behøver ikke stor teknisk viden for at kunne lave web-design Ligesom for databaser; med et godt design, er implementation (næsten) trivielt RHS – Informationsteknologi – 2008

3 Hvad er struktureret web-design…?
Web-design som følger en veldefineret proces Processen tager mange elementer i betragtning, både overordnede og detaljerede: Formål og målgruppe Indhold, stil og temaer Opbygning, navigation, kontrol-elementer Detaljeret indhold, præsentations-elementer Komposition Farvevalg, skrifttyper, symboler, billeder Lyd, video, animation, m.v. RHS – Informationsteknologi – 2008

4 At tabe alt på 3 sekunder…
Vi – bruger af websites – danner os meget hurtigt et første indtryk af et website Hvor meget er ”meget hurtigt”…? I nogle tilfælde måske blot nogle få sekunder! Det første indtryk af en website er ekstemt vigtigt RHS – Informationsteknologi – 2008

5 RHS – Informationsteknologi – 2008
Klassisk fejl #1 Please wait while our very fancy website loads… RHS – Informationsteknologi – 2008

6 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 1 Lad os selv prøve at danne os et første indtryk af nogle websites: Vær gerne subjektiv – men ikke forudindtaget  RHS – Informationsteknologi – 2008

7 RHS – Informationsteknologi – 2008
Formål og målgruppe Definition af formålet kan lyde som en lille opgave…men kan have voldsomme konsekvenser Typiske overordnede formål Information Præsentation Kommunikation Salg RHS – Informationsteknologi – 2008

8 Formål og kompleksitet
Jo bredere formål, jo større kompleksitet Kompleksitet = penge Grundighed med definition af formål vil tjene sig mangefold ind på sigt Salg Kommunikation Præsentation Informa- tion RHS – Informationsteknologi – 2008

9 RHS – Informationsteknologi – 2008
Formål og mål Formål kan være specifikke…men svære at gøre objektive og målbare: ”Websiten skal give brugeren god information om trafiksituationen i København” ”Vores site skal øge salget af vores produkter betydeligt” ”Vores site skal være med til at fastholde vores målgruppe i at benytte vores produkter” Hvordan afgør vi, om vores web-site rent faktisk opfylder sit formål? RHS – Informationsteknologi – 2008

10 RHS – Informationsteknologi – 2008
Formål og mål Formålet bør suppleres med konkrete mål Et mål er i denne forbindelse et mere objektivt kriterie, vi objektivt kan afgøre om er nået. ”Mindst unikke besøgende om ugen” ”Forøgelse af salg på mindst 20 % i 2009” ”Mindst 40 % af omsætning i 2009 via vores site” ”En score på mindst 4,2 i vores undersøgelse af brugernes tilfredshed” Ikke altid let at definere relevante mål… RHS – Informationsteknologi – 2008

11 RHS – Informationsteknologi – 2008
Målgruppe Formål og målgruppe vil oftest gå hånd i hånd Ideelt; alle kan lide vores website Reelt; kun en specifik gruppe vil identificere sig med vores Produkt Budskab Udtryksform Etc RHS – Informationsteknologi – 2008

12 RHS – Informationsteknologi – 2008
Klassisk fejl #2 OMFG…It’s baaack!! Så er den her f… igen! Den toplirede Rollator XPS Check it out: > Ekstra brede dæk > Polyfonisk horn > Titanium-belagte bremser Få den før de andre homies på Hjemmet! Total nize!! That’s how we roll in 4000 RHS – Informationsteknologi – 2008

13 RHS – Informationsteknologi – 2008
Målgruppe Målgruppen vil ofte kunne udledes fra websitens formål ”Websiten skal styrke relationen til vores eksisterende målgruppe” ”Websiten skal være med til at introducere vores produkter til ældre borgere” ”Vi vil gerne gøre svært tilgængelige emner mere tilgængelige for almenheden” RHS – Informationsteknologi – 2008

14 Målgruppe – detaljer og konsekvenser
Når målgruppen er fastlagt, vil det have konsekvenser for mange design-elementer, måske også nogle man ikke lige overvejer… ”Børn 6-10 år”: Visuelt, lyd, bruges uden at kunne læse, forældrevejledning ”Ældre 60+”: Afdæmpet design, stor skrift, sikkerhed, stor vægt på hjælpefunktioner ”Voksne med lavt uddannelsesniveau”: Lavt LIX-tal, grafik, lave krav til hardware/forbindelse RHS – Informationsteknologi – 2008

15 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 2 Se på disse websites: Overvej hvem målgruppen er, og hvor klart det fremgår af websiten Bemærk: Husk lyd, og tillad pop-ups. RHS – Informationsteknologi – 2008

16 Elementer i Web-design
Når vi har styr på formål, målgruppe med videre, kan vi gå mere i detaljer med design Overordnede ”temaer” i design er oftest tæt forbundet med formål og målgruppen Seriøst, informativt, cool, legende, ungdommeligt, festligt, pålideligt.... Hvordan kobles sådanne temaer sammen med konkrete design-elementer...? RHS – Informationsteknologi – 2008

17 Konkrete design-elementer
I det konkrete design indgår elementer som Farvevalg Skrift (typografi) Ordvalg Billeder Lyd Navigation (struktur og kontrol-elementer)‏ Komposition RHS – Informationsteknologi – 2008

18 RHS – Informationsteknologi – 2008
Farvevalg Synssansen er vores ”kraftigste” sans, derfor er farvevalg et meget vigtig element i design Ikke alene valg af enkelte farver, men også kontraster mellem farver Lav kontrast kan nemt gøre det svært at skelne tekst m.v. på en website. RHS – Informationsteknologi – 2008

19 RHS – Informationsteknologi – 2008
Dette er nemt at læse Dette er svært at læse RHS – Informationsteknologi – 2008

20 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opfattelse af farver Alle har vel forskellige opfattelser af farver, men der er generelle trends: Fare Stands Pas På Temperament Forsigtig Varsom Mulig fare Rolig Tryg Natur Alt i orden Dyster Cool Maskulin Ren Uskyldig Feminin Neutral Kølig Himmel og Hav RHS – Informationsteknologi – 2008

21 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opfattelse af farver ...men farveopfattelse er også kulturelt betinget Kina: Glæde Kina: Maskulin Kina: Venlig Kina: Feminin Kina: Elegance Indien: Sorg Kina: Feminin RHS – Informationsteknologi – 2008

22 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opfattelse af farver Vi kan let forvirre en bruger ved at anvende ”forkerte” farver ADVARSEL: vil du virkelig slette din harddisk? NEJ JA RHS – Informationsteknologi – 2008

23 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opfattelse af farver Farver spiller en betydelig rolle i vores opfattelse af en website Vælg farver med omhu – både de enkelte farver, samt samspillet mellem dem (kontrast)‏ Vær opmærksom på forskelle i farve-opfattelse mellem f.eks kulturer Brug farver konsistent! Vil altid være subjektivt i nogen grad – men brugeren har altid ret :-)‏ RHS – Informationsteknologi – 2008

24 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 3 Se på disse websites: Overvej, hvem målgruppen er, og bedøm hvor godt dette understreges af farvevalg på sitet RHS – Informationsteknologi – 2008

25 RHS – Informationsteknologi – 2008
Skrift (typografi)‏ Det var meget nemmere i gamle dage... RHS – Informationsteknologi – 2008

26 RHS – Informationsteknologi – 2008
Skrift (typografi)‏ I dag kan vi vise stort set hvilken som helst skrifttype på hvilken som helst skærm To hovedgrupper af skrifttyper: Antikva: Skrifttyper med ”fødder” (seriffer)‏ Grotesk: Skrifttyper uden ”fødder” (seriffer)‏ Times Roman er en Antikva skrifttype Arial er en Grotesk skrifttype RHS – Informationsteknologi – 2008

27 RHS – Informationsteknologi – 2008
Skrift (typografi)‏ De kloge siger... ”Antikva (med fødder) er godt på papir, ikke så godt på skærmen...” ”Grotesk (uden fødder) er godt på skærmen, ikke så godt på papir...” Muligvis ikke så vigtigt længere, med nutidens kvalitet af skærme Begræns brugen af forskellige fonte RHS – Informationsteknologi – 2008

28 RHS – Informationsteknologi – 2008
Skrift (typografi)‏ Vi kan også fremhæve skrift på flere forskellige måder: Fed skrift (godt til overskrifter, eller til at fremhæve noget vigtigt)‏ Kursiv (kan være svært at læse)‏ Understregning (bør undgås, er standard for at fremhæve et link)‏ Ændre størrelse eller font (yrkkk!)‏ Igen er konsistent – og moderat – brug vigtigt! RHS – Informationsteknologi – 2008

29 RHS – Informationsteknologi – 2008
Ordvalg Emnet for websiten vil – selvfølgelig – præge ordvalget, men vi bør have formål og målgruppen i tankerne Er websiten Introducerende eller indforstået Rettet mod ”specielle” grupper (børn, ældre, lavt uddannede, etniske grupper, osv)‏ I berøring med følsomme emner Uhhh...What? RHS – Informationsteknologi – 2008

30 RHS – Informationsteknologi – 2008
Ordvalg Men almindelig ”god skik og brug” gælder jo også på websites... Undgå indviklede sætninger Undgå overdreven indforståethed Undgå tvetydighed Giv brugeren mulighed for at få hjælp Er du sikker på, at du vil fortryde ikke at slette din harddisk? Fortryd Fortsæt RHS – Informationsteknologi – 2008

31 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 4 Se på disse websites: Overvej, hvem målgruppen er, og bedøm hvor godt dette understreges af ordvalg og typografi på sitet RHS – Informationsteknologi – 2008

32 Opbygning og navigation
Langt de fleste websites består af mange sider Hvordan kommer vi rundt mellem siderne? Grundlæggende typer af opbygning: Lineær Hierarkisk (flad) Hierarkisk (dyb) RHS – Informationsteknologi – 2008

33 RHS – Informationsteknologi – 2008
Lineær navigation Brugeren ”tvinges” til at følge én bestemt vej gennem siderne på web-sitet Side 1 Side 2 Side 3 Side 4 Velegnet til Brugsanvisninger og instruktioner (uddannelse) Undersøgelser (spørgeskemaer…) Betaling/tilmelding RHS – Informationsteknologi – 2008

34 Hierarkisk navigation (flad)
Mere fri struktur, men kort afstand til ”bunden” af websiten (sider hvorfra man ikke kan komme til nye sider) Min lille hjemmeside Om mig Min familie Min hund CV Side 2.1 Side 2.2 Side 1 Side 2.3 Side 2.4 RHS – Informationsteknologi – 2008

35 Hierarkisk navigation (dyb)
Fri struktur, men lang afstand til ”bunden” af websiten (træ-struktur) Og så videre… Side 3.1 Side 4.1 Side 2.1 Side 3.2 Side 4.2 Side 2.2 Side 4.3 Side 1 Side 2.3 Side 3.3 Side 2.4 Side 3.4 RHS – Informationsteknologi – 2008

36 RHS – Informationsteknologi – 2008
…og kombinationer Man kan selvfølgelig sagtens kombinere disse grundformer på samme web-site Web-site med salg: Præsen- tation typisk hierarkisk, salgsforløb typisk lineært Cykliske strukturer: navigation ”baglæns” i strukturen, f.eks tilbage til forsiden Søgning! RHS – Informationsteknologi – 2008

37 RHS – Informationsteknologi – 2008
Hvad er så bedst…? Afhænger meget af typen af website MEN – generelt godt hvis sitens vigtigste information kan findes med få klik Hvad er ”få”…? Maksimalt 3… Valg vil altid være et kompromis Fladt hierarki Dybt hierarki Max klik Mange Links pr. side RHS – Informationsteknologi – 2008

38 RHS – Informationsteknologi – 2008
Indgang til web-siten Vi kan ikke forvente, at en bruger altid kommer frem til web-siten via forsiden Brugeren kan måske komme til siten via en søgning (Google), og lande på en underside Brugeren har måske bookmarket en underside Altid en god ide, hvis man nemt kan navigere tilbage til forsiden, fra alle undersider Typisk link til forside: Logo, som også er et link RHS – Informationsteknologi – 2008

39 RHS – Informationsteknologi – 2008
Design af navigation Al navigation på web-sites er via links Logisk set er et link altid ”bare” en reference til en anden side Et link kan præsenteres på mange måder Klassisk, eksplicit link (f.eks: gå til Link som tekst (f.eks: gå til mere information) Link som element i menu Link som grafik Sidste er eksempel på brug af metaforer i navigation mellem sider RHS – Informationsteknologi – 2008

40 Navigation via metaforer
Hvad er en metafor…? Metafor (af græsk: metafora, meta = hen til, phorein = at bevæge) er et sprogligt billede, hvor karakteristika ved et objekt overføres på et andet objekt, der som oftest er urelateret. Typisk bliver et objekt beskrevet som lig med et andet objekt I denne sammenhæng; en ”indpakning” af et link i grafik eller lignende Skulle gerne gøre navigationen på sitet mere intuitiv for brugeren RHS – Informationsteknologi – 2008

41 Navigation via metaforer
Simpel metafor på et lineært site: Vi bruger metaforen, fordi vi forventer brugeren kender tilsvarende symboler fra en anden sammenhæng (f.eks en CD-afspiller) Vi skal være opmærksomme på, om metaforen giver mening for en bruger i målgruppen RHS – Informationsteknologi – 2008

42 Navigation via metaforer
Fordele ved metaforer: Gør (forhåbentlig) navigation mere intuitiv Kan gøre design mere konsistent Kan udvide målgruppen, f.eks brugere som ikke kan/vil læse Ulemper ved metaforer Vi gør antagelser om, hvordan brugeren foretager associationer Kan gøre det sværere at finde ud af, hvordan man navigerer RHS – Informationsteknologi – 2008

43 Navigation via metaforer
Hvis vi benytter metaforer, bør vi hjælpe brugeren på vej Konsistent stil i brug af metaforer Grafisk indikation af link (skift af muse-cursor, lyd, grafisk reaktion) Hjælpetekst i tooltip …og naturligvis bør vi teste vores web-site, ved at lade brugere i målgruppen prøve den! RHS – Informationsteknologi – 2008

44 RHS – Informationsteknologi – 2008
Navigation via menuer Ofte vil det være mere naturligt at benytte en ”gammeldags” menu til navigation Metaforer er ikke automatisk bedre end menuer til navigation Mange er vant til at bruge menuer fra andre programmer Menuer er ret eksplicitte – svære at misforstå RHS – Informationsteknologi – 2008

45 RHS – Informationsteknologi – 2008
Navigation via menuer Hvor skal menuen være…? Naturligt for læseretning Bruges i programmer ? RHS – Informationsteknologi – 2008

46 RHS – Informationsteknologi – 2008
Navigation via menuer Vi kan også kombinere elementer fra metaforer med menuer (grafisk indikation m.v) Kan bruge menuer til overordnet navigation, kombineret med metaforer for detaljeret navigation For eksempel en web-site med produkt- præsentation og salg Overordnet navigation via menuer Detaljer om produkter; klik på billede af produkt RHS – Informationsteknologi – 2008

47 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 5 Se på disse websites: (find køreplan for H-linie fra Frederikssund) (find den lokale vejrudsigt for Roskilde) (hvornår havde 3.hh sidste skoledag i 2008?) (hvad kan jeg få i SU?) (beregn korteste rute fra dit hjem til RHS) Er de opbygget hensigtsmæsigt, i forhold til at finde den information, der er angivet som eksempel? Hvordan navigerer man på disse web-sites, og er navigationen effektiv? RHS – Informationsteknologi – 2008

48 RHS – Informationsteknologi – 2008
Komposition Vi skulle nu have rimeligt styr på, hvilke elemen- ter vi medtager på siderne på vores web-site Hvordan sættes det hele sammen…? Komposition omhandler, hvordan elementerne placeres og sammensættes på en side. Hvad vil vi opnå? Brugervenlighed Ensartethed, konsistens, genkendelighed Positiv helhedsoplevelse RHS – Informationsteknologi – 2008

49 RHS – Informationsteknologi – 2008
Gestaltlove Hvad betyder ”gestalt”? Ikke noget godt dansk ord… noget a la ”Hvad vi oplever som helhed, ud fra et antal enkeltdele” I denne sammenhæng; hvordan enkeltdele bør organiseres, for at give den rette helhedsoplevelse RHS – Informationsteknologi – 2008

50 RHS – Informationsteknologi – 2008
Gestaltlove Loven om Figur og Baggrund Loven om Nærhed Loven om Lighed Loven om Lukkethed Loven om Forbundethed RHS – Informationsteknologi – 2008

51 Loven om Figur og Baggrund
"Den mindste, afgrænsede figur på arealet vil først blive opfattet som figuren." Hvad betyder det? Hvis forgrund og baggrund ikke er klart adskilt, kan brugeren blive forvirret RHS – Informationsteknologi – 2008

52 Loven om Figur og Baggrund
Hvilke virkemidler kan bruges for at sikre en tydelig afgrænsning af en figur? Typisk bruges kontrast, mere specifikt Farve-kontrast Figur-kontrast RHS – Informationsteknologi – 2008

53 RHS – Informationsteknologi – 2008
Farve-kontrast Der findes flere typer af farve-kontrast Komplementær kontrast Varme-kulde kontrast Styrke kontrast Mæthedskontrast Sort/hvid-farvekontrast RHS – Informationsteknologi – 2008

54 Komplementær kontrast
Den ”klassiske” type kontrast, hvor man anvender farver der indbyrdes har høj kontrast Man kan bruge en farvecirkel som guide – farver bør ligge langt fra hinanden for at skabe kontrast MEN alt med måde! Grøn tekst på rød baggrund er måske ikke så smart… RHS – Informationsteknologi – 2008

55 RHS – Informationsteknologi – 2008
Varme/kulde kontrast Visse farver opfattes som varme, andre farver opfattes som kolde Traditionelt opfattes røde farver som varme, og blå farver som kølige Igen skal man huske, at denne type kontrast er mere egnet til grafik end for tekst Ikke sandt…? RHS – Informationsteknologi – 2008

56 RHS – Informationsteknologi – 2008
Styrke-kontrast Styrke-kontrast bruges ofte i forbindelse med tekst og typografi Vigtigt Almindeligt Knap så vigtigt Maksimal kontrast – f.eks helt sort på helt hvidt – kan være anstrengende at læse Bedre at anvende f.eks mørkegrå på hvid, eller sort på lysegrå RHS – Informationsteknologi – 2008

57 RHS – Informationsteknologi – 2008
Styrke-kontrast …og at læse hvid skrift på sort baggrund kan se meget sjovt ud, men i længden bliver det ret anstrengende at læse… Så lad være med at skrive en hel roman på denne måde… RHS – Informationsteknologi – 2008

58 RHS – Informationsteknologi – 2008
Mætheds-kontrast Farvemætning beskriver, hvor kraftig en farve op- fattes at være Samme farve kan være ”mættet” i varierende grad, hvilket kan anven- des til at give kontrast Forskellige grader af farvemætning giver et forskelligt indtryk RHS – Informationsteknologi – 2008

59 Sort/hvid-farve kontrast
På en side holdt i sort og hvid, vil et element i farver blive meget tydeligt Kan bruges til at fremhæve noget vigtigt, både grafisk og i tekst Men skal ikke overdrives i tekst… Når alt andet er i sort og hvidt, behøves ikke en meget stærk farve for at fange blikket RHS – Informationsteknologi – 2008

60 RHS – Informationsteknologi – 2008
Figur-kontrast Der er ligeledes flere forskellige typer form- kontrast Størrelseskontrast Formkontrast Placeringskontrast Disse typer kontrast kan bruges i forhold til både tekst og grafik RHS – Informationsteknologi – 2008

61 RHS – Informationsteknologi – 2008
Størrelseskontrast Kender vi alle i forbindelse med tekst Vigtigt Almindeligt Ikke så vigtigt Vigtigste elementer på en web- site kan fremhæves med en tilsvarende stor figur, f.eks en tegning, logo med videre RHS – Informationsteknologi – 2008

62 RHS – Informationsteknologi – 2008
Formkontrast Mennesker er meget hurtige til at opdage en form, som skiller sig ud Gælder – igen – også for tekst Seriøs skrifttype…? Gammeldags skrifttype…? Festlig skrifttype…? Formkontrast kan fremhæve elementer med særlig funktion eller vigtighed RHS – Informationsteknologi – 2008

63 RHS – Informationsteknologi – 2008
Placeringskontrast Elementer placeret på en ”atypisk” måde kan også give kontrast Elementer med relaterede funktioner kan samles i visse områder på skærmen Også i tekst, f.eks centrering, venstre/højre-justering P.S: Hvorfor ser man mørke pletter ved E’s hjørner…? A B C D E F G H I Z RHS – Informationsteknologi – 2008

64 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 6 Se på disse websites: Vurdér, hvordan disse sites benytter sig af forskellige former for kontrast RHS – Informationsteknologi – 2008

65 RHS – Informationsteknologi – 2008
Loven om Nærhed "Symboler, der er anbragt nær hinanden, opfattes som hørende sammen." Hvad betyder det? Nærhed er relativt, så vi har også brug for luft på en side Fylder vi en side op med information, bliver alt tæt på alt… RHS – Informationsteknologi – 2008

66 RHS – Informationsteknologi – 2008
Loven om Nærhed Også i forhold til tekst er det godt at sørge for luft mellem forskellige grupper af tekst Lange, ubrudte passager af tekst kræver meget af brugeren Brug af ekstra linieskift, tabulering og listeform kan medvirke til at give mere luft i en tekst RHS – Informationsteknologi – 2008

67 RHS – Informationsteknologi – 2008
Loven om Lighed "Symboler, der ligner hinanden, opfattes som hørende sammen." Elementer med samme type funktion bør have samme udseende – og man bør vælge et andet udseende til andre typer funktionalitet A B C D + - ? ! @ RHS – Informationsteknologi – 2008

68 RHS – Informationsteknologi – 2008
Loven om Lighed I tekst anvendes loven om lighed også i meget stor udstrækning Kapitel Underkapitel Fodnote Fremhævning Det vil nemt forvirre læseren, hvis vi f.eks skifter mellem forskellige skrifttyper i identiske situa- tioner, f.eks en kapitel-overskrift RHS – Informationsteknologi – 2008

69 RHS – Informationsteknologi – 2008
Loven om Lukkethed "Symboler, der står i samme ramme, opfattes som hørende sammen." Rammer er et effektivt redskab til at understrege gruppering – kan gøre det muligt at komme mere information ind på en side. RHS – Informationsteknologi – 2008

70 RHS – Informationsteknologi – 2008
Loven om Forbundethed "Symboler, der er forbundet, opfattes som hørende sammen." Man kan forbinde elementer med linier, farver eller overlapninger A1 A B C A2 A3 B1 C1 C2 RHS – Informationsteknologi – 2008

71 …og kombinationer (igen)
Vi vil ofte bruge flere af lovene på samme tid, til at gruppere forskellige typer elementer Pas på ikke at fokusere for meget på én lov frem for alle de andre – brug mere lovene som en checkliste for dit design I sidste ende er målet stadig at optimere brugervenligheden og brugeroplevelsen. RHS – Informationsteknologi – 2008

72 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 7 Se på disse websites: Vurdér, hvilke gestaltlove disse sites benytter – og hvilke de eventuelt overtræder. RHS – Informationsteknologi – 2008

73 RHS – Informationsteknologi – 2008
Resumé Web-design og web-programmering er to forskellige discipliner Web-design er en kreativ disciplin, som ikke involverer stor teknologisk viden Web-design handler om formidling af information til en slutbruger Målet er at give brugeren den ønskede informa- tion med mindst mulig anstrengelse Mange overvejelser at gøre sig, inden selve udviklingen påbegyndes. RHS – Informationsteknologi – 2008

74 RHS – Informationsteknologi – 2008
Opgave 8 Website om brug af DVD-optager En ældre person i din familie (Søren) har købt en DVD-optager med harddisk, mest for at kunne optage serier m.v., som bliver sendt sent om aftenen. Søren er dog ikke så god til det med teknik, og orker ikke at læse den lange manual igennem, som i øvrigt er på dårligt engelsk…. Søren kunne godt tænke sig en web-site, der på enkel vis kunne informere om de vigtigste funktioner i sådan en maskine, på en måde som gjorde det let at forstå for ældre mennesker, som ikke har så meget forstand på teknik Du har fået til opgave at designe en prototype af sådan en website, altså ikke lave hele websiten. Overvej elementer som målgruppe, design, indhold, struktur, navigation, m.v., og lav skitser til et par af siderne, gerne på papir, i et tegneprogram eller måske PowerPoint RHS – Informationsteknologi – 2008


Download ppt "Struktureret Web-design"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google