Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er alternativ kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er alternativ kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er alternativ kommunikation
Søren Vintergaard

2 Principper for vurdering af alternativ kommunikation

3 Overordnede mål At opfylde brugerens nuværende og fremtidige behov
Det gøres ved : Samle og analysere oplysninger således at brugeren af AAC og de personer som assisterer dem, kan tage beslutninger om Tilstrækkeligheden og nuværende kommunikation Nuværende og fremtidige kommunikationsbehov Hvilken AAC teknik der synes at være den mest hensigtsmæssige Hvorledes der skal gives instruktion/undervisning Hvorledes resultaterne skal evalueres

4 Modeller Kandidatmodellen 1970-80 Behovsmodellen 1980-88
Deltagermodel Tilsvarende deltagelse som jævnaldrene. Multifaseret og konsensus søgende. Vurdering med henblik på nuværende kommunikation Vurdering af fremtidig kommunikation Opfølgning

5 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN nej ja Opfølgning

6 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer

7 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning

8 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation

9 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning

10 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger

11 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Fordele/ Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel

12 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen

13 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere

14 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Fordele/ Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN ja

15 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN ja Opfølgning

16 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN nej

17 Identificere deltagelse barrierer
Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN nej ja Opfølgning

18

19 Communication Matrix

20 Level Refuse Obtain Social Information I -Expresses discomfort
Level Refuse Obtain Social Information I -Expresses discomfort -Expresses comfort -Expresses interest in other people II -Protests -Continues an action -Obtains more of something -Attracts attention III -Refuses or rejects something -Requests more of an action -Requests a new action -Requests more of an object -Makes choices -Requests a new object -Requests attention -Shows affection IV -Greets people -Offers things or shares -Directs someone's attention to something -Uses polite social forms -Answers "Yes" and "No" questions -Asks questions V -Requests objects that are absent -Names things or people -Makes comments VI VII

21 Design and Organization of the Communication Matrix
Seven Levels of Communication Level I. Pre-Intentional Behavior Level II. Intentional Behavior Level III. Unconventional Communication Level IV. Conventional Communication Level V. Concrete Symbols Level VI. Abstract Symbols Level VII. Language

22

23

24

25

26 Design and Organization of the Communication Matrix
Seven Levels of Communication 1. Level I. Pre-Intentional Behavior 2. Level II. Intentional Behavior 3. Level III. Unconventional Communication 4. Level IV. Conventional Communication 5. Level V. Concrete Symbols 6. Level VI. Abstract Symbols 7. Level VII. Language Level I. Pre-Intentional Behavior Behavior is not under the individual's own control, but it reflects his general state (such as comfortable, uncomfortable, hungry or sleepy). Caregivers interpret the individual's state from behaviors such as body movements, facial expressions and sounds. In typically developing children, this stage occurs between 0 and 3 months of age. Back to Top Level II. Intentional Behavior Behavior is under the individual's control, but it is not yet used to communicate intentionally. Caregivers interpret the individual's needs and desires from behaviors such as body movements, facial expressions, vocalizations and eye gaze. In typically developing children, this stage occurs between 3 and 8 months of age. Level III. Unconventional Communication INTENTIONAL COMMUNICATION BEGINS HERE, AT LEVEL III Unconventional pre-symbolic behaviors are used intentionally to communicate. Communicative behaviors are pre-symbolic because they do not involve any sort of symbol; they are unconventional because they are not socially acceptable for us to use as we grow older. Communicative behaviors include body movements, vocalizations, facial expressions and simple gestures (such as tugging on people). In typically developing children, this stage occurs between 6 and 12 months of age. Level IV. Conventional Communication Conventional pre-symbolic behaviors are used intentionally to communicate. Communicative behaviors are pre-symbolic because they do not involve any sort of symbol; they are conventional because they are socially acceptable and we continue to use them to accompany our language as we mature. The meanings of some gestures may be unique to the culture in which they are used. Communicative behaviors include pointing, nodding or shaking the head, waving, hugging, and looking from a person to a desired object. Note that many of these gestures (and especially pointing) require good visual skills and may not be useful for individuals with severe vision impairment. Some vocal intonations may also be used at this stage. In typically developing children, this stage occurs between 12 and 18 months of age. Level V. Concrete Symbols SYMBOLIC COMMUNICATION STARTS HERE, AT LEVEL V (symbols represent, or stand for, something else) Concrete symbols that physically resemble what they represent, are used to communicate. Concrete symbols look like, feel like, move like or sound like what they represent. Concrete symbols include pictures, objects (such as a shoelace to represent shoe), iconic gestures (such as patting a chair to say sit down) and sounds (such as making a buzzing sound to mean bee). Most individuals skip this stage and go directly to Level VI. For some individuals concrete symbols may be the only type of symbol that makes sense to them; for others they may serve as a bridge to using abstract symbols. Typically developing children use concrete symbols in conjunction with gestures and words, generally between 12 and 24 months of age, but not as a separate stage. Level VI. Abstract Symbols Abstract symbols such as speech, manual signs, Brailled or printed words are used to communicate. These symbols are abstract because they are NOT physically similar to what they represent. They are used one at a time. In typically developing children, this stage occurs between 12 and 24 months of age. Level VII. Language Symbols (concrete or abstract) are combined into two- or three-symbol combinations ('want juice', 'me go out'), according to grammatical rules. The individual understands that the meaning of symbol combinations may differ depending upon how the symbols are ordered. In typically developing children, this stage begins around 24 months of age.

27

28 Definitioner AAC Augmentative and Alternativ Communication
ASK Alternativ og Supplerende/Støttende kommunikation

29 Hvem har brug for det Nedsættelse af talefunktionen på grund af.
Lammelser af taleorganerne medfødt/erhvervet. Spasticitet, dysartri.dyspraksi Dårlig åndedrætsfunktion. Neurologiske lidelser

30 Hvem har brug for det Medfødte nedsatte sprogfunktioner.
Kognitive funktionsnedsættelser. Udviklingsmæssige forstyrrelser. Kromosomfejl. Div. Syndromer. Multiple handicap.

31 Hvem har brug for det Erhvervede sproglige funktionsnedsættelser.
Erhvervede hjerneskader. Blodpropper. Hjerneblødninger. Traumatiske hjerneskader. Misbrug. Alkohol. Narkotika. Forgiftninger og iltmangel

32 Vanskeligheder Talevanskeligheder: Kan ikke producere tale
Kan godt forstå alt Har alm. Sprogfunktion Normalt skriftsprog Evt motoriske vanskeligheder Sproglige vanskeligheder: Kan ikke producere relevante udsagn Forståelsesmæssige vanskeligheder Varierende læsevanskeligheder Ofte store stavevanskeligheder Evt motoriske vanskeligheder

33 Mennesker med kommunikationsvanskeligheder
Partner Afhængige kommunikatorer Uafhængige kommunikatorer

34 Partner Afhængige kommunikatorer
Begyndende kommunikatorer - Brug af AAC til grundlæggende færdigheder Kontekstuelle kommunikatorer - Brug af AAC til deltagelse i samtale Overgangs kommunikatorer - Brug af AAC, når nedbrud sker

35 Begyndende kommunikatorer
Dårlig forståelse uden visuel eller personlig sammenhæng Usikker eller ikke-eksisterende signal for "ja" eller "nej” Kan vise ny bevidsthed om daglige rutine, men er let forvirret ved ændringer i rutine eller nye begivenheder Ingen funktionel tale eller fagter Øget opmærksomhed for håndgribelige objekter (f.eks tøj), personlige fotos, eller erindrings emner Nye evne til at demonstrere (nonverbale) accept eller afvisning af et konkret valg Ser op, når der hilses Tager objekter og returnerer dem

36 Kontekstuelle kommunikatorer
Tale eller fagter er minimalt forståelig Generer kun lidt information selv Indleder sjældent selv, kommunikation ved at pege eller stemmelyde Dårlig forståelse af ikke kontekst mundtlige informationer fx kommandoer, spørgsmål, der ikke vedrører begivenheder i de nuværende og / eller personligt relevante oplysninger Nogle forsøger at kommunikere via naturlige metoder Kan klart angive et svar eller præference ved at pege på et valg af genstande, billeder, eller store skrevne ord Kan deltage i ”turn-taking samtaler der er partner understøttet med strategier f.eks skrevet valg, ja-nej spørgsmål, støttet forståelse. Bekræfter eller vælger emner af interesse Klart opmærksomhed på daglige rutine (f.eks, forsøger for at få sko på før terapi eller lign.) Partner input og støtte øger forståelsen.

37 Overgangs kommunikatorer
Kræver konstant støtte for at huske at bruge gemte meddelelser Kræver konstant støtte for at bruge supplerende kommunikationsformer Er ikke i stand til at reparere samtale-nedbrud Kan ikke tage initiativ til spørgsmål, men til anmodninger om fysisk behov eller kommentarer Bruger tale automatisk , hvis der findes nogen Kan støtte anvende direkte tilgængelige beskeder på tavle eller system Kan støtte skift modalitet Kan tage initiativ til en enkelt besked og i kontekst baseret sammenhænge, men kræver støtte til at kommunikere en komplet besked Kan bede om noget ved at pege eller lyde Kan hilse, ved at producerer gestisk eller talte ord automatiske sociale sammenhæng

38 Uafhængige kommunikatorer
Deltage i beskrivelse af særlige situationer, historier, eller kommunikationsrutiner (f.eks, restaurant, ferie, familie historier, bank, returnerer en vare til en butik, spørger ægtefælle ud på en date) Deltage i udvælgelsen og lagring af specifikke ordforråd for hver situation Øvelse adgang ordforråd i strukturerede rollespil (i terapi) Øvelse kommunikere i real-life situationer og evaluering af: Effektivitet-fik jeg mit budskab på tværs? Effektivitet-var partner støt eller ubehagelig til mode? Hvor mange sammenbrud i kommunikationen havde jeg? Nødvendige ændringer- var der noget, jeg kunne have gjort for at gøre dette samspil bedre? Vurdere fordele og ulemper ved high-tech versus low-tech og foretage et kvalificeret valg , og udvikle det endelige system sammen med behandleren Efterhånden bruger systemet i mere krævende situationer, som f.eks returnerer en vare i en butik

39 ”At gøre fælles” Pege på Naturlige tegn Tegnsprog
Kommunikationssystemer Enkelt ”billeder”

40 Symboler Kop

41 ”At gøre fælles” Pege på Naturlige tegn og gejster. Tegnsprog
Kommunikationssystemer Enkelt ”billeder” Tavler og bøger Kommunikations-maskiner Skriftsprog

42 Kaffe

43 Varm

44 vokabularium

45 Hvornår er det relevant at lave et vokabularium ?
I de situationer hvor mennesker har et sprog der er repræsenteret ved symboler Når udsagnene skal placeres på en talemaskine eller en computer. Når der skal fremstilles kommunikationstavler eller bøger

46 Nu er det os selv: Skriv de 7 udsagn ned du selv vil bruge til at kommunikere med de næste 3 dage. Det må være enkelt ord eller sætninger.

47 MARSLOW 'S BEHOVSPYRAMIDE
Behov for selv realisation Behov for selvrespekt og anderkendelse Sociale behov Følelsesmæssige behov og behov for sikkerhed Organiske og psykologiske behov

48 MARSLOW 'S BEHOVSPYRAMIDE

49 MARSLOW 'S BEHOVSPYRAMIDE
“ Jeg vil studere “ På vegne af beboerne “ “ Hyggeligt at snakke med dig “ “ Hjælp mig med… “ Jeg er sulten “ Mere og mere generelt vokabularium Mere og mere personligt vokabularium

50 Struktur kan være en hjælp; en anden måde at gøre det på.
Ved at bruge dagsstrukturen kan vi tydeliggøre de situationer hvor det er mest relevant at kommunikere. Vågne God morgen Har du sovet godt Vaske sig Tage tøj på Skjorte, Bluse, sko, bukser farver mv Spise morgenmad Kaffe, mælk, brød ost, juice grød Sige farvel ”Hav det godt” God fornøjelse Tage afsted

51 Forudsætninger for kommunikation
Vilje til kommunikation Et sprogligt niveau En forståelse af symbolsproget Talesprog foto Billedsymboler Skriftsprog En betjening af mediet Accept i omgivelserne.

52 Eksempler fra værktøjskassen


Download ppt "Hvad er alternativ kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google