Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Systemudvikling metode

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Systemudvikling metode"— Præsentationens transcript:

1 Systemudvikling metode
3’ semester efterår 2012 1 dag

2 agenda Curriculum Jørgen Curriculum kurset
Systemudvikling metode materiale (intranet) Dagens program Kvalitet og Usability Product Film Test selv

3 Jørgen Schou Erhvervserfaring
ATP, Codan, Toms Chokolade: IT systemudvikling. 28 år primært som programmør. Carlsberg: To år i afdeling for Salgsledelse og salgsprisfastsættelse. Intern underviser i regnskab og bogføring. Ændringskonsulent ved indførsel af ny teknologi. PBS: Tre år systemudvikling. Et år i ”Nye Ydelser”, en opfinderafdeling for nye produkter. Temp Team Vikarservice Fra Hovedkontor og en Valby filial til kraftig vækst (1980 – 1982). Undervisning Niels Brock: Regnskab, IT og programmering IT Universitetet: Programmering

4

5 curriculum Distribuerede systemer Eksperimenter Kvalitet
Projekt ledelse Moderne metoder (agile) Intern eksamen efter fjerde semster baseret på projekt.

6 Hvordan studere Studér.
Kender du nogen fra det virkelige liv ? Spørg gerne”eksperter” Fordyb dig gerne

7

8

9

10 Quality: Usability Ten usability heuristics assignment

11 Quality: Usability Heuristic evaluation assignment

12 RHS – Informationsteknologi – 2010
Skrift (typografi)‏ De kloge siger... ”Antikva (med fødder) er godt på papir, ikke så godt på skærmen...” ”Grotesk (uden fødder) er godt på skærmen, ikke så godt på papir...” Muligvis ikke så vigtigt længere, med nutidens kvalitet af skærme Begræns brugen af forskellige fonte RHS – Informationsteknologi – 2010

13 RHS – Informationsteknologi – 2010
Gestaltlove Loven om Figur og Baggrund Loven om Nærhed Loven om Lighed Loven om Lukkethed Loven om Forbundethed RHS – Informationsteknologi – 2010

14 RHS – Informationsteknologi – 2010
Loven om Nærhed "Symboler, der er anbragt nær hinanden, opfattes som hørende sammen." Hvad betyder det? Nærhed er relativt, så vi har også brug for luft på en side Fylder vi en side op med information, bliver alt tæt på alt… RHS – Informationsteknologi – 2010

15 RHS – Informationsteknologi – 2010
Loven om Nærhed Også i forhold til tekst er det godt at sørge for luft mellem forskellige grupper af tekst Lange, ubrudte passager af tekst kræver meget af brugeren Brug af ekstra linieskift, tabulering og listeform kan medvirke til at give mere luft i en tekst RHS – Informationsteknologi – 2010

16 RHS – Informationsteknologi – 2010
Loven om Lighed "Symboler, der ligner hinanden, opfattes som hørende sammen." Elementer med samme type funktion bør have samme udseende – og man bør vælge et andet udseende til andre typer funktionalitet A B C D + - ? ! @ RHS – Informationsteknologi – 2010

17 RHS – Informationsteknologi – 2010
Loven om Lighed I tekst anvendes loven om lighed også i meget stor udstrækning Kapitel Underkapitel Fodnote Fremhævning Det vil nemt forvirre læseren, hvis vi f.eks skifter mellem forskellige skrifttyper i identiske situa-tioner, f.eks en kapitel-overskrift RHS – Informationsteknologi – 2010

18 RHS – Informationsteknologi – 2010
Loven om Lukkethed "Symboler, der står i samme ramme, opfattes som hørende sammen." Rammer er et effektivt redskab til at understrege gruppering – kan gøre det muligt at komme mere information ind på en side. RHS – Informationsteknologi – 2010

19 Kvalitet: I et agilt perspektiv
Ved at indbygge kvalitet i processen mindsker man spildt tid (og penge).

20 Agil Wiki.dk: ”Agile er en fællesbetegnelse for metodikker til softwareudvikling, hvor vægten ligger på løbende at levere værdi til kunden gennem iterativ udvikling.” Wiki.org: ”Agile software development is a group of software development methodologies based on iterative and incremental development, where requirements and solutions evolve through collaboration between self-organizing, cross-functional teams.”

21 Kvalitet: I et agilt perspektiv
Spild inden for software er: Fejl Usability problemer Uanvendt funktionalitet

22 Quality: an agile point of view
Agile tilgange til at forbedre kvaliteten: Korte release cyklusser Testdrevet udvikling Accepttest drevet udvikling Kunden i udviklingsmiljø eller udviklerne i kundemiljø. ‘the only way to go fast is working in high quality’

23 Important issues Important issues Herustikker Paper prototyping
Low fidelity (paper / handwritten High fidelity (skærmbilled på papir) Devise Hardware Gestalt

24 Important issues from today
Nævn nogle usability test metoder: Gangstermetoden Ekspertvurdering (Heuristikker) Kortsortering Eyetracking Tilgængelighedstest Brugertest (Usability test, paper prototype eller ikke-virkende prototype på skærm) Paper prototyping. Essens fra 60 minutters film af Jakob Nielsen. Low fidelity (håndskrevne paper / handwritten) High fidelity (skærmbillede på papir) Hvad: It systemer. ”Devices” dvs. telefoner, remote kontroller og lign. Hardware. Dvs. vaskemaskiner, billetautomater og lign. Nævn nogle gestaltlove du har brugt i dit projekt Nærhed, chunking, lukkethed, lighed, figur og baggrund, farve, hierarki, allignment

25 Næste gang: Kvalitet Sommerville chaper 27 - slides
Process Improvement Sommerville chaper 28 - slides


Download ppt "Systemudvikling metode"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google