Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bilag Repræsentantskabsmøde - VikingDanmark

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bilag Repræsentantskabsmøde - VikingDanmark"— Præsentationens transcript:

1 Bilag Repræsentantskabsmøde - VikingDanmark
2. december 2009 Velkommen til Repræsentantskabsmøde 2. december 2009 Brædstrup

2 Udvikling sidste 5 år Udvikling 1. ins. I alt + 6,2% RDM + 2,1% SDM/DH
+ 6,8% Jersey + 13,2% DRH - 2,9% Kødkvæg - 14,2%

3 Status strategi 2012 Strategiprocesen forsinket pga.
Kompetenceudvikling Øget Kundetilfredshed 50% større avlsfremgang i alle besætninger p.a. Strategiprocesen forsinket pga. Økonomisk situation Implementering af ny teknologi – prioritering af dagsaktuelle opgaver 92 % rentabel markedsandel i 2012 Overskudsgrad 0,5 – 1,0% Forbedret reproduktion 10% Komplette løsninger Produktudvikling

4 Bilag Repræsentantskabsmøde - VikingDanmark
Strategikort Viking Danmark 2. december 2009 Forbedret reproduktion 10 % 50% større Avlsfremgang i alle besætninger p.a. 92 % rentabel markedsandel i 2012 Overskudsgrad 0,5 - 1% Ejer: Ledestjerner Oms. Vækst 3% Fastholde en overskudsgrad på 0,5-1% Økonomi Flere nye produkter pr. kunder Tiltrække nye kunder Markedsandel på 92% (sæd + inseminering) Kunder Øge kundetilfredsheden Forbedret reproduktion Med 10% p.a 50% større Avlsfremgang p.a. Processer Større produktsortiment Sælge know how til udlandet Forbedre vores service & rådgivning Udvikle kunderelationer Flere strategiske partnerskaber Læring & Vækst Kompetenceudvikling Udvikling af vores samarbejde Skabe en attraktiv arbejdsplads 4

5 Bilag Repræsentantskabsmøde - VikingDanmark
Strategikort Viking Danmark 2. december 2009 50% større Avlsfremgang i alle besætninger p.a. 50% større avlsfremgang Tuning af insemineringsplaner Optimere sædanvendelsen Genomisk selektion Genomisk selekterede ungtyre GenVikPlus 5

6 Strategikort Viking Danmark
92 % rentabel markedsandel i 2012 92% rentabel markedsandel Fokus på nuværende kernekunder Godt fagligt arbejde/topgenetik Fastholde gode relationer Øget samarbejde medarbejdergrupper Fokus på flygtige kunder

7 Strategikort Viking Danmark
Overskudsgrad 0,5 - 1% Overskudsgrad Fortsat langsigtet strategi Nuværende økonomiske situation – en anden dagsorden – VikingDanmark kan acceptere mindre underskud

8 Strategikort Viking Danmark
Forbedret reproduktion 10 % Forbedret reproduktion – 10% Fastlægge nuværende status Reproduktionseffektivitet DK Køer 10.8 Kvier 17.6 Opdatering medarbejdere Fælles aktivitet rådgivere – inseminører Aktivitet i udvalgte besætninger

9 Regnskab Større aktivitet end budgetteret
Samlet resultatopgørelse 2008 Realiseret 3/4 år 2009 Budgetandel 3/4 år Budget 2009 RDM HOL JER -7.702 DRH 60.905 KØD Resultat ialt Større aktivitet end budgetteret Resultat for 2009 dårligere end budgetteret – større IT omkostninger i 4. kvartal

10 Solgte Heatime anlæg Opdateret 01.12.09 2009 = 11 mdr.
Samlet salg 723 stk.

11 Heatime - status Remmeproblemer løst, 14.000 erstatningsremme udsendt
Der sælges nu kun anlæg med ekstra remme m. spænde Ophæng på transpondere er forstærket Korrekt placering af antenner sikrer mod strømtab

12 Heatime – fordelagtig garanti – transpondere
De 2 første år 100 ombytningsgaranti År 3 betatales 30 % af nypris ( 183 kr ) År 4 betales 42,5 % af nypris ( 260 ) År 5 betales 55 % År 6 betales 67 % Herefter 80 % af nypris.

13 Effektiv rådgivning fra Viking
Bilag Repræsentantskabsmøde - VikingDanmark 2. december 2009 Effektiv rådgivning fra Viking Rådgiverne skal kunne matche Vikings forskellige kunder Fra specialiseret rådgivning til ren salg Afbalancere besøg og anden kontakt via mail, brev, sms og telefon i forhold til kundens individuelle behov

14 Rådgiverkontakt med landmand
Insemineringsplan er vores vigtigste salgsredskab! Ny brugsplan = ny insemineringsplan 5 avlsværdivurderinger i 2010 og 3 i 2011 Løbende overgang til papirløs udsendelse Insemineringsplan findes i inseminør PDA Landmanden trækker den selv hjem via Dyreregistrering Vil fortsat kræve stor fokus fra rådgiverne Er pt. meget tidskrævende! S Ross-datter fra Sverige

15 Samarbejde fælles mål og handlingsplaner
Besætningsejer Inseminør og rådgiver skal arbejde tæt sammen om alle besætninger Den ene ”viking” skal vide, hvad den anden ”viking” laver Løbende korrespondance mellem medarbejdergrupper Rådgivere bruger inseminør som forlænget arm Specielle fokusemner kan tages op i udvalgte besætninger fx øget reproduktionsfokus Rådgiver Inseminør

16 Kursusaktivitet - Vikings inseminører
Vikings inseminører er på efteruddannelse hvert andet år (2 dages kursus) 2 formiddage på slagteri for at følge op på korrekt inseminering og diagnosticering Teoretisk undervisning i nyt inden for reproduktion, styringslister m.v.

17 Kursusaktivitet, Uddannelse af ejerinseminører
I 2009 uddannet: 61 danske ejerinseminører 20 svenske ejerinseminører Vikings kursus er det eneste der er godkendt af Fødevarestyrelsen Lovtekst: ”Kun lovligt at inseminere på eget kvæg hvis der er gennemført et kursus der er godkendt af Fødevarestyrelsen ”

18 Veterinær forlig – hvem må hvad
Ilægning af børstave – specialkursus Vi vil arbejde for at inseminørerne kan ilægge børstave

19 Medarbejdertilpasning
Vi har pt. 159 gruppe- og kredsiseminører og 28 vikarer. Medarbejderstaben er tilpasset i 2009 3 er gået på pension 3 opsagt

20 Ålestrup Avlsstation Afprøvet tyre i 2007 200 Afprøvet tyre i 2008 145
Forventet afprøvet i Forventet afprøvet 2010, min 175

21 Racefordeling af kalve på Ålestrup pt.
Limousine 62 Simmental 41 Angus 13 Charolais 12 Hereford 11 Andre racer (9) 27

22 Nyt udstyr – nye udfordringer
Skal vi kunne matche fremtidens kvægbrugere, skal vi også teknologisk følge med.

23 Nyt udstyr – nye udfordringer
Telefoni De fleste udfordringer er nu løst HandyVik Udfordringerne har været større end forventet Der arbejdes intenst med løsning af Programtilpasninger Serverkapacitet Kommunikation Forventes afsluttet januar 2010

24 Markedsføring og PR – nødvendigt?? JA
Formål: fastholde salg af produkter og ydelser Hvad er vigtigt? Dagligt solidt håndværk Dygtige kompetente rådgivere og inseminører Kvalitetsprodukter – genetik i topklasse Fleksibilitet Overholde aftaler Være synlige Avlsnyt, hjemmeside, annoncer etc. Skabe relationer Jakker, huer o. lign. Events fx Agromek bespisning

25 Tyre med ekstra god frugtbarhed
ALT tyresæd der leveres af Viking har SUPER frugtbarhed Sæden er analyseret via de mest moderne teknikker Flow cytometri  Vi ved hvad et strå indeholder Høje kvalitetskrav Antal levnede celler i strået (vitalitet) Høj bevægelighed (motilitet) Normal morfologi Hanlig frugtbarhed En mulighed på sigt Tyre med høj IO% bruges af vore konkurrenter som salgsparameter Mest varm luft…..

26 Agromek 2009 Viking ønsker og behov Kontakt til vore medlemmer
Information og PR Stand med rådgivere Afkomsgrupper God oplevelse – seminar/frokost Mødested for kvægfolk Kontakt til udenlandske kunder Aktivitet for at samle kunder Udstilling Udgangspunkt for besætningsbesøg

27 Oplevelser Agromek 2009 Viking stand med ”faglige øer”
godt besøgt – super medlemskontakt!

28 Oplevelser Agromek 2009 Afkomsgrupper et godt blikfang som supplement til avlsværditallene

29 Oplevelser Agromek 2009 Vinterskue for malkekvæg og kødkvæg
– en fornuftig aktivitet!

30 Oplevelser Agromek 2009 Miniseminar og frokostbuffet – kanonsucces
– tak til vores piger på kontorerne for forplejningen!


Download ppt "Bilag Repræsentantskabsmøde - VikingDanmark"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google