Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEmma Juhl Redigeret for ca. et år siden
1
Efter- og videreuddannelsen Fælles ansvar for skolens udvikling
2
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Spørgeskema til 3 kommuner Hvor mange linjefagsuddannede er der på fagene og hvordan er aldersfordelingen? Skoleleders forventninger til ansættelser i år 2009, 2010 og 2011 - fordelt på fagene 27-06-2014 side 2
3
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Prognosen bygger på Hedensted Kommune – 526 lærere (100%) Nyborg Kommune – 179 af 239 lærere (75%) Vejen Kommune – 394 af 501lærere (79%) I alt i de tre kommuner 1099 af 1266 lærere (87%) Dækker 3 af 17 kommuner – ca. 12% af de beskæftigede lærere i vores ”kerneområde” Blanding af små og store skoler. Fra 7 – 68 ansatte lærere 27-06-2014 side 3
4
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Aldersfordelingen 58 – 59 år60 år +I alt Dansk374986 Engelsk121931 Tysk7916 Fransk112 Historie16 32 Kristendom161329 Samfundsfag8412 27-06-2014 side 4
5
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Aldersfordelingen 58 – 59 år60 år +I alt Matematik22 44 Natur/teknik Fysik/kemi 3838 0707 3 15 Geografi18725 Biologi12719 Idræt81018 Musik151025 Billedkunst121628 Håndarbejde8614 Sløjd9817 Hjemkundskab6713 27-06-2014 side 5
6
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Forventede ansættelser 2009 - 2011 200920102011I alt Hedensted1923 65 (12%) Nyborg16181751 (21%) Vejen536153167 (33%) I alt8810293283 (283 x 8 = 2264) 27-06-2014 side 6
7
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Linjefagsbehov 2009 – 2011 sprog DanskEngelskTyskFransk Hedensted201090 Nyborg4210 Vejen12683 I alt36 (36 x 8 = 288) 18 (18 x 8 = 144) 18 (18 x 8 = 144) 3 (3 x 8 = 24) 27-06-2014 side 7
8
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen HistorieKristendomSamfundsfag Hedensted421 Nyborg221 Vejen482 I alt10 (10 x 8 = 80) 12 (12 x 8 = 96) 4 (4 x 8 = 32) 27-06-2014 side 8
9
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Matema- tik Natur/ teknik GeografiBiologiFysik/ kemi Hedensted 1522676 Nyborg 23112 Vejen 1473817 I alt 31 (31 x 8 = 248 32 (32 x 8 = 256) 10 (10 x 8 = 80) 16 (16 x 8 = 128) 25 (25 x 8 = 200) 27-06-2014 side 9
10
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen MusikBilled- kunst Hånd- arbejde SløjdHjem- kundsk. Hedensted 154464 Nyborg 30001 Vejen 153263 I alt 33 (33 x 8 = 264) 7 (7 X 8 = 56) 6 (6 x 8 = 48) 12 (12 x 8 = 96) 8 (8 x 8 = 64) 27-06-2014 side 10
11
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Kompetenceudvikling et fælles ansvar Kravet om linjefagsuddannede lærere er stort Udbuddet af linjefag i efter- og videreud- dannelsen er en vanskelig sag – få tilmeldinger, ingen aftale mellem KL og Danmarks Lærerfor- ening, stort indhug i skolens uddannelsesbudget osv. Kan man kvalificere på andre måder? Voksenuddannelsesstøtte til heltidsstudier fra 1 uges varighed. Tompladsordninger på grunduddannelsen Uddannelserne og kommunerne må tænke nyt og kreativt sammen
12
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Behovsafklaring er forudsætning for fælles planlægning Skolens faglige behov, hvordan afdækker vi den? Hvordan planlægges kompetenceudviklingen? Skal vi imødekomme lærerens behov for nye arbejdsområder? Skal vi motivere for at bruge de engang udviklede kompetencer? Kommunens behov for at tænke kompetencerne sammen nødvendiggør fælles beskrivelser af skolernes behov Uddannelsernes behov for at udbyde de ”rigtige” uddannelser nødvendiggør en øget opmærksomhed på brugernes behov
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.