Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Efter- og videreuddannelsen Fælles ansvar for skolens udvikling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Efter- og videreuddannelsen Fælles ansvar for skolens udvikling."— Præsentationens transcript:

1 Efter- og videreuddannelsen Fælles ansvar for skolens udvikling

2 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Spørgeskema til 3 kommuner Hvor mange linjefagsuddannede er der på fagene og hvordan er aldersfordelingen? Skoleleders forventninger til ansættelser i år 2009, 2010 og 2011 - fordelt på fagene 27-06-2014 side 2

3 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Prognosen bygger på Hedensted Kommune – 526 lærere (100%) Nyborg Kommune – 179 af 239 lærere (75%) Vejen Kommune – 394 af 501lærere (79%) I alt i de tre kommuner 1099 af 1266 lærere (87%) Dækker 3 af 17 kommuner – ca. 12% af de beskæftigede lærere i vores ”kerneområde” Blanding af små og store skoler. Fra 7 – 68 ansatte lærere 27-06-2014 side 3

4 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Aldersfordelingen 58 – 59 år60 år +I alt Dansk374986 Engelsk121931 Tysk7916 Fransk112 Historie16 32 Kristendom161329 Samfundsfag8412 27-06-2014 side 4

5 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Aldersfordelingen 58 – 59 år60 år +I alt Matematik22 44 Natur/teknik Fysik/kemi 3838 0707 3 15 Geografi18725 Biologi12719 Idræt81018 Musik151025 Billedkunst121628 Håndarbejde8614 Sløjd9817 Hjemkundskab6713 27-06-2014 side 5

6 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Forventede ansættelser 2009 - 2011 200920102011I alt Hedensted1923 65 (12%) Nyborg16181751 (21%) Vejen536153167 (33%) I alt8810293283 (283 x 8 = 2264) 27-06-2014 side 6

7 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Linjefagsbehov 2009 – 2011 sprog DanskEngelskTyskFransk Hedensted201090 Nyborg4210 Vejen12683 I alt36 (36 x 8 = 288) 18 (18 x 8 = 144) 18 (18 x 8 = 144) 3 (3 x 8 = 24) 27-06-2014 side 7

8 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen HistorieKristendomSamfundsfag Hedensted421 Nyborg221 Vejen482 I alt10 (10 x 8 = 80) 12 (12 x 8 = 96) 4 (4 x 8 = 32) 27-06-2014 side 8

9 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Matema- tik Natur/ teknik GeografiBiologiFysik/ kemi Hedensted 1522676 Nyborg 23112 Vejen 1473817 I alt 31 (31 x 8 = 248 32 (32 x 8 = 256) 10 (10 x 8 = 80) 16 (16 x 8 = 128) 25 (25 x 8 = 200) 27-06-2014 side 9

10 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen MusikBilled- kunst Hånd- arbejde SløjdHjem- kundsk. Hedensted 154464 Nyborg 30001 Vejen 153263 I alt 33 (33 x 8 = 264) 7 (7 X 8 = 56) 6 (6 x 8 = 48) 12 (12 x 8 = 96) 8 (8 x 8 = 64) 27-06-2014 side 10

11 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Kompetenceudvikling et fælles ansvar  Kravet om linjefagsuddannede lærere er stort  Udbuddet af linjefag i efter- og videreud- dannelsen er en vanskelig sag – få tilmeldinger, ingen aftale mellem KL og Danmarks Lærerfor- ening, stort indhug i skolens uddannelsesbudget osv.  Kan man kvalificere på andre måder?  Voksenuddannelsesstøtte til heltidsstudier fra 1 uges varighed.  Tompladsordninger på grunduddannelsen  Uddannelserne og kommunerne må tænke nyt og kreativt sammen

12 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk Efter- og videreuddannelsen Behovsafklaring er forudsætning for fælles planlægning  Skolens faglige behov, hvordan afdækker vi den?  Hvordan planlægges kompetenceudviklingen?  Skal vi imødekomme lærerens behov for nye arbejdsområder?  Skal vi motivere for at bruge de engang udviklede kompetencer?  Kommunens behov for at tænke kompetencerne sammen nødvendiggør fælles beskrivelser af skolernes behov  Uddannelsernes behov for at udbyde de ”rigtige” uddannelser nødvendiggør en øget opmærksomhed på brugernes behov


Download ppt "Efter- og videreuddannelsen Fælles ansvar for skolens udvikling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google