Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hård sø med vragrester (Rough Sea with Wreckage) ca

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hård sø med vragrester (Rough Sea with Wreckage) ca"— Præsentationens transcript:

1 Hård sø med vragrester (Rough Sea with Wreckage) ca 1840-50
Dette billede domineres af de enorme bølge, der rejser sig og farer fremad, som om de vil opsluge beskueren. Gennem et hul i de regntunge skyer har han highlightet sejlene på en båd i det fjerne, som kæmper mod stormen. Turner har engang fortalt, at han havde ladet sig binde fast til en skibsmast under en storm, så han kunne observere stormen i al dens brutale magt og kraft. Det kan godt være, at det var rent praleri, men det er indlysende ud fra et billede som dette, at han må have brugt mange timer på at studere de mønstre, som vand i bevægelse laver. Motivet i billedet: hav, luft, storm og bevægelse kan vi følge i hele Turners værk fra de tidligste til de sidste.

2 En klippekyst, med mænd der forsøger at redde et Stormomtumlet skib ca
En klippekyst, med mænd der forsøger at redde et Stormomtumlet skib ca Blyant og vandfarve på papir: 162 x 232 mm 40 år tidligere tegner/maler han dette billede. Billeder som dette (hans evne til at male sådan her) gjorde ham meget beundret i England i samtiden, han kom ind på kunstakademiet allerede som 14 årig – lidt af et vidunderbarn. Men det var billeder som det foregående, som han blev verdensberømt for efter sin død. Det er de sene oliemalerier, der gør ham til Englands Picasso. Mere om det senere.

3 Slaget ved Trafalgar, set fra Nelsons skib the Victory 1806-8
Det første billede er et naturbillede – kunne være fra nårsomhelst. Her ser vi en af samtidens store begivenheder skildret. Den borgerlige revolution, frihed, lighed og broderskab – og Napoleon! Og Napoleonskrigene. Den engelske sejr ved slaget ved Trafalgar d. 21. oktober 1805 bekræftede nationens maritime styrke og fjernede truslen om en invasion fra Napoleons side. Samtidig betød det Nelsons død, ramt af en fransk snigskytte, da han kæmpede på agterdækket på sit flagskib, Victory. Billedet blev udstillet i Turner's Gallery i 1806, men da en ven bedømte det som råt, ufærdigt, omarbejdede Turner det for at vise det på the British Institution i 1808.

4 The `Victory' Coming up the Channel with the Body of Nelson 1807-8
Ivrig efter at fejre slaget, tog Turner af sted for at se the Victory vende tilbage med Nelson's lig til Medway, og han tegnede rigtig mange skitser da skibet ankrede op. Her er en ud af de mange.

5 Radley Hall: Syd og østfacade, tegnet i 1789 da Turner var 14 år gammel
Poseidons tempel ved Sunium (Cape Colonna) tegnet i 1834 da Turner var 59 Topografiske motiver. Postkort fra bestemte steder i omegnen – udstillede hans far og solgte. Ligesom skibe og hav blev han ved med at tegne topografiske motiver hele sit liv.

6 Turner og Tate Tate Britain har verdens største samling af J M W Turner værker: 300 oliemalerier og omkring tegninger og akvareller/gouacher, bl.a. 300 skitsebøger Topografiske motiver – ”postkort” Vand, luft, kyster og skibe Solopgange og solnedgange - men også historiske, mytologiske og samtidige begivenheder Oliemaleri, akvarel, gouache, tegninger og grafiske tryk Turner opnåede fuldstændig professionel anerkendelse, mens han levede. I 1802 blev han valgt ind i Royal Academician og i 1807 blev han udnævnt til Professor i perspektiv for Det Kongelige Akademis skoler. Her begyndte kunstnerens udviklede trykkeprojekt, The Liber Studiorum: en serie mezzotinter, der demonstrerer seks kategorier af emner/motiver. Turner rejste rundt i Skotland i sommeren 1801, idet han producerede et stort antal energiske blyantsskitser af landskabet. Hans rejse til fastlandet i Juli 1802 tillod Turner for første gang at observere og skitsere de dramatiske scener fra Alperne. På et besøg i Paris på vej hjem fra Sweitz, studerede Turner malerier af Poussin and Titian på Louvre. Disse kunstnere gjorde et varigt indtryk på Turner og deres indflydelse kan ses i de efterfølgende værker af ham.

7 Joseph Mallord William Turner
Joseph Mallord William Turner blev født i Covent Garden, London, 1775 Turner døde i sit hjem i Chelsea i Han er begravet i krypten i St. Paul's Cathedral Han blev altså 76 år, som han altovervejende brugte til tegning og maleri Romantikkens tid – napoleonskrigene osv. Han levede længe nok til at opleve nogle af de store og revolutionerende teknologiske nybrud i det 19.århundrede, og som efterhånden i og med det moderne gennembrud kom til at betyde et brud med romantikken.

8 Selvportræt 24 år gammel malet i 1799
Turner malede sandsynligvis dette selvportræt i 1799, da han var 24 år. Det var i det år han blev medlem af det Kongelige Akademi, den yngst tilladte alder. Turner var søn af en Covent Garden frisør, men trods denne arbejderklasseudgangspunkt iscenesætter han sig her på maleriet som en velklædt ung gentleman. Samme år flyttede han til en fashionabel del af London – for ligesom at konsolidere sin succes: Harley Street. Frontaliteten i portrættet understreger intensiteten i Turner's beslutsomme blik. Men – så vidt vi ved – var dette alligevel det sidste selvportræt han malede i sit liv. Ser han godt ud? Eller i det mindste almindelig ud? Han var selv meget utilfreds med sit udseende –især et bestemt ansigtstræk var han træt af. Hvad man ikke kan se, fordi man ikke ser ham i profil, er at han havde en ret stor næse. Han var lille, kun 5 for og 4 tommer, hviælket man ved fra Turners skrædders buksemønster. Han blev beskrevet som en lille, robust sømandslignende ung fyr. Hans sømandslook kom sig sikkert af at han brugte så meget tid på skibe. Han blev beskrevet som lignende en engelsk bonde, sort tøj, plump/tyk, store sko og hård kold opførsel af den franske kollega Delacroix, som traf ham i 1829 eller 1832. Portrait of JMW Turner The Fallacy of Hope 1851 Engraved by T Hogarth Litho. Published in 1851.

9 Biografi – privat liv ’Hans korte skikkelse var blevet korpulent – hans ansigt var som regel rødt og tilbøjeligt til at få pletter. Han bar som oftest en sort frakke, som kunne have været børstet bedre – ærmerne var for det meste for lange og lå ned over hans fede og ikke alt for rene hænder’. (Richard Redgrave, 1830) Turner blev født 23 april 1775 i Maiden Lane, Covent Garden, i London, som søn af en frisør. Fra denne arbejderklassestart opnåede han stor rigdom, om end han i sin alderdom levede i nogen elendighed. Han dyrkede anonymitet og forsøgte så godt han kunne at omgærde sit privatliv med mystik, i sine sidste år forsøgte han at skjule sin adresse og levede under et påtaget navn. Self Portrait, ca 1799 Tate, London 2002 Det eneste selvportræt, der eksisterer. Han var meget utilfreds med sit udseende og ville helst ikke have, at andre skulle portrættere ham. Han var nærmest besat af privathed, og han ville absolut heller ikke giftes og danne normal familie – det har man sat i forbindelse med hans mors sindssygdom. Hun blev sendt til Bethlehem Hospital i 1800, da Turner var 25, og hun døde der 4 år senere. Turner så havet for første gang i sine tidlige teenageår, da han blev sendt til Margate til en moster. Senere i livet besøgte han jævnligt Margate, hvor han fra et hus kunne se ud over havet. Hans viceværtinde, Mrs. Booth, bliv hans elskerinde. Turner giftede sig aldrig, men havde 2 børn med hans første elskerinde, Sarah Danby. Turners helbred begyndte at svigte i 1845, da han var 70, men han døde altså først, da han var 76 – i sit hjem i Chelsea.

10 Kunstnerisk karriere Turners første job var som assistent for en arkitekt. Da han blev 14 besluttede han, at han ville være kunstner og begyndte at studere ved The Royal Academis skoler. Hans tidlige værker består af tegninger og akvareller på papir. Det var først nogle år senere, han begyndte at male oliemalerier. Da han var 21, udstillede han sit første oliemaleri: Fiskere på havet, 1796. Succes’en kom hurtigt, og i 1803, da han var 27, begyndte han at arbejde på et stort galleri i sit hus i Harley Street, - hvor hans malerier tog sig meget bedre ud end på de tætpakkede vægge i det store udstillingsrum på Det Kongelige Akademi. Ikke desto mindre fortsatte han at udstille på RA, og i modsætning til mange af sine kolleger havde han tilknytning til RA i hele sin karriere. Han blev i en ret ung alder, i 1802, fuldt medlem, udnævnt som professor i perspektiv i 1811, og præsident i 1845. I slutningen af sit liv begyndte han at sende ufærdige lærreder til Akademiets udstillinger. Dem beskriver en af hans samtidige som værende ’uden form og tomme, som kaos før skabelsen'. Han ville så fuldføre dem i udstillingsrummet på ferniseringsdagen, en form for show off, en virtuos forestilling, som man talte meget om dengang.

11 Den gyldne gren, udstillet i 1834 , oliemaleri Motivet stammer fra Virgils heltedigt Æneiden. Hovedpersonen Æneas er her i gang med at spørge sibyllen om fremtiden. Hun fortæller ham, at han kun kan stige ned i underverdenen for at møde sin fars ånd, hvis han forærer Proserpine en gylden gren skåret fra et helligt træ. Turner viser Sibyllen, der holder en frisk afskåret gren, foran Lake Avernus, den legendariske port til underverdenen. De dansende figurer er skæbner. Ligesom slangen i forgrunden hentyder de til død og underverdenens mysterier, lige midt i landskabets skønhed.

12 Mytologi – Dido og Æneas
Dido and Aeneas udstillet i 1814, olie på lærred. Historien stammer fra den gamle romerske digter Vergils epos ”Æneiden”, der handler om helten Æneas, der var en prins, der flygtede fra Troja ved slutningen af den trojanske krig og led skibbrud i Cartago på nordafrikas kyst. Her blev han forelsket i Dronningen, Dido. Selv om han var blevet spået, at det var hans skæbne at blive Roms grundlægger, fik hans kærlighed til Dido ham til at udsætte sin rejse til Italien. Turners billede viser dem, mens de er mest forelskede på vej på en jagttur i skoven. Da Æneas endelig forlader Cartago, knuses Didos hjerte, og hun begår selvmord.

13 Rejsen til Italien - Neapel
Naples: Monte St Angelo and Capri Pencil and watercolour on paper support: 255 x 404 mm on paper, unique

14 Rom: Colosseum 1819 Gouache, blyant og vandfarve på papir: 231 x 369 mm

15 Rom, fra Aventinerhøjen 1828-9 Blyant på papir
Mange lighedspunkter med Andersen: Ydmyg herkomst, oplevelsen af egen ”dårlige dannelse”, kunstnerisk genialitet – som bliver værdsat i levende live, dyb interesse for ny teknologi, kærlighed til rejser, ugift etc…..Tidstypiske i mange henseender – og særlinge!

16 Turners interesse for videnskab
Industri, naturvidenskab og teknologi. De nye opfindelser interesserede Turner sig voldsomt for. Han var fascineret af den måde tingene fungerede eller var lavet på, og af de folk, der lavede dem, og af den effekt som videnskab og teknologi mere og mere fik på verden og samfundet omkring ham. Videnskabsfolk og kunstnere respekterede hinanden og hinandens opfindelser og opdagelser. Kunst og videnskab var ikke modsætninger. Det lå i tiden. Tænk på H.C. Ørsteds Ånden i naturen, elektromagnetisme. Og tænk på H.C. Andersen, som var vild med damplokomotivet. Dampmaskinen, kameraet og kemiske farver var nogle af de nye opfindelser, der fik betydning i praksis for Turner som kunstner.

17 J.M.W.Turner: Regn, damp og fart, 1844
Rain, Steam and speed – the great western railway, 1844, 90,8 x 121,9 cm ”Impressionisme før impressionisme” Formere udviskes og flyder sammen i en hidtil uset malerisk stil.

18 J.M.W.Turner: Snestorm, 1842 Snestorm – Dampskib ved Harbour’s Mouth Olie på lærred 91,4 x 121,9 cm Det er ret svært at se hvad der foregår på dette maleri. Hvad kan man kan se i havnen? Hvor kommer det hvide lys fra? Mon Turner udvisker formeren for at få os til at føle forvirring og angst ligesom folkene ombord på skibet? Det er tvivlsomt at selv Turner ville have kastet sig ud i frivilligt at lade sig binde til en mast – taget i betragtning at han var et ret gammel mand på det her tidspunkt. Hvorfor fortæller han så sådan en histoeir? Måske antyder hans brug af ordet ”forfatter” giver et praj: Han fortæller os historien for at få os til at leve os ind i billedet. Her er igen et af de billeder, hvor man kan se impressionisme før impressionisterne!

19 Farvediagram Farvediagram ca Blyant og vandfarve på papir. Turner var en af de første teoretikere, der opdagede forskelle og relationer mellem ‘aerial’ farver, som i lys, and ‘material’ farver, som i pigmenter. I sine lektioner forklarede han, hvordan farver som lys blandes og skaber hvidt, mens en blanding af fysiske farver skaber sort.

20 Landskabet Det centrale i Turners kunstneriske fortjeneste er, at han skabte en ny opfattelse af landskabet: Dels gennem sit syn på menneskets skrøbelighed over for naturens magt = romantiker Dels gennem sin helt nye måde at skildre lys og atmosfære = før-impressionist I det første er han romantiker og i det sidste peger han fremad mod impressionisternes opfattelse af lys og farver

21 J.M.W.Turner: Norham Slot, solopgang, 1835-40
The unfinished paintings which we admire so much today were not seen by anyone while Turner lived. They are the best-preserved of all: through them we can see almost exactly what Turner intended to paint.

22 Impression, soleil levant 1872 Claude Monet
About the Impression, Sunrise Painting The view of this painting looks over the Le Havre harbor in France. Sunrise is thought of as an important painting of the impressionist movement as art critics used this painting to deride the exhibition. Louis Leroy called the group of painters from the 1874 exhibition, where Sunrise was exhibited, the Impressionists. The term stuck and has since become the name of the movement.

23 The Burning of the Houses of Parliament1834-5
Watercolour and gouache on paper

24 Monet:House of the Parliament
Monet og Pissaro flygtede til London fra den fransk-preussiske krig i og opdagede Turners atmosfæiske billeder Camille Pissaro: Pear Trees in Bloom at Eragny, Morning 1886

25 The Scarlet Sunset,  ca Watercolour and gouache on paper support: 134 x 189 mm  A few weeks before his death in 1851, a bed-ridden and semi-conscious Turner is said to have uttered the oft-quoted phrase 'the sun is God'. Certainly, hundreds of works throughout his career were devoted to the study of sunlight and the effects of light on landscape. This selection demonstrates the artist's ability to record the dramatic and beautiful effects of sunrise and sunset in a variety of media. It is also astonishing to see how the transient effects captured by Turner were successfully translated into black and white by the engraver as works in their own right.

26 Claude Monet. Gare Saint Lazare, Paris. 1877
Sammenlign med damptog og dampskib

27 Ufærdige oliemalerier
Sunrise, a Castle on a Bay: `Solitude' ca Interrupted Visions: Oil Sketches 1820s-1840s (T8)   From the later 1820s Turner began sending his pictures to the annual exhibitions in an incomplete state. Both the Royal Academy and the British Institution allowed artists two or three days after the works had been hung to retouch, or varnish their canvases – hence the name ‘Varnishing Days’. In typically eccentric fashion, Turner went much further, and seized this hiatus before the public was admitted to transform his pictures from apparently empty canvases into more fully resolved images. In the process he often also heightened his colours to ensure that his works outshone those around them. For Turner, the exhibited paintings represented his truly complete public statements. He and his contemporaries would be amazed to find a room like this, devoted to paintings in which the act of creation has been interrupted. In fact, it was not until 1906 that the canvases shown here began to be publicly displayed. Some are perhaps the beginnings of designs that Turner hoped to complete for exhibition. Others are more private meditations, particularly those that seem to have resulted from his visits to the coastal towns of Kent, which focus on the raw power of the sea and the elements.

28 Solopgang, med en båd mellem 2 odder, ca. 1840-5
Solopgang, med en båd mellem 2 odder, ca De enkle indelukkede former, der er synlige i dette ufærdige oliemaleri, virker som et ekko af de smeltende lysende afvaskninger fra Turner's akvarelteknik. I midten af 1840’erne forsøgte Turner at overføre en serie af sine nyeste akvareller af sweiziske scener til olie i stort format. Synsvinklen i dette maleri er relateret til udsigten fra Brunnen, ned mod Uri kysten ved Lucerne søen, et motiv han gentog ved mange lejligheder.

29 The Sun of Venice Going to Sea 1843
Turner besøgte første gang Venedig i Byen blev et tilbagevendende tema i hans senere værk. Venedig sammenfatter det samtidige Italiens forfald. Den havde mistet sin rigdom, sit handelsemperium og endda sin uafhængighed, først til Napoleon og så til Østrig. For en romantisk forestilling syntes sådan et skæbneskift at være en del af en historisk cyklus. For englænderne, hvis rigdom og emperium var i sin opgang, gav det advarsler om fremtiden. Fiskerbåden sætter fra land fra Venedig ved solnedgang og er tilsyneladende lykkelig nok. Men Turners titel hentyder til sunkne rigdomme, antyder en synkende lykke. Han skrev: ‘the demon in grim repose/Expects his evening prey’.

30 Udskibning/landgang af Louis-Philippe at Portsmouth, 8 Oktober 1844 , ca Dette uafsluttede værk synes at vise en veneziansk scene med klynger af gondoler og andre skibe. Lærredet er i Turners standard udstillingsstørrelse, som han brugte i størsteparten af sin karriere. Dog synes dette maleri at være fra midten af 1840’erne, på den tid, hvor han eksperimenterede med forskellige formater til udstillede venetianske motiver. Måske er det derfor, han kasserede billedet her.

31 St Benedetto, Looking towards Fusina – udstillet 1843
Turners beundrer, John Ruskin, syntes denne solnedgang var Turners bedste Venedig-billede. Det manglede ‘one single accurate detail’, men var alligevel ‘the likest thing to what it is meant for’.Ikke mindst unøjagtig er titlen: der er nemlig ingen kirke S Benedetto her. Turner kan simpelthen have været forvirret. Men han kunne også have haft til hensigt at vise synet af solen oplevet ved St. Benedict of Norcia i slutningen af sit liv. Dette ville stemme overens med hans association mellem solnedgang og Veneziansk forfald, og hans egen oplevelse af byen sent i livet.

32 Yacht Approaching the Coast  ca 1840-5

33 Sun Setting over a Lake  ca 1840 At first glance, this mysterious image seems to be a study of the final rays of the declining sun, as reflected on a wide expanse of water. Some of Turner's late images use sunsets to invoke ideas of mortality. However, closer examination of this canvas suggests that the cooler passages of paint on the right may in fact represent snowy alpine peaks. These may be the mountains around Lake Lucerne, which Turner visited frequently in the 1840s. We have tried to show all the unfinished works in this display without their frames. However, this painting could not be unframed for conservation reasons.

34 Solen er Gud Turner havde et helt særligt kærlighedsforhold til solen. Han var nærmest soltilbeder af den gamle skole. Han var i hvert fald vild med solen og kaldte den for hovedkilden til liv og munterhed og det smukkeste af alt. Om det ligefrem var et religiøst forhold er et åbent spørgsmål. Som maler, var Turner afhængig af solen for at kunne opdage og gengive naturens farver og skønhed. Hans veneration for solen kan simpelthen skyldes dette.

35


Download ppt "Hård sø med vragrester (Rough Sea with Wreckage) ca"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google