Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOle Sørensen Redigeret for ca. et år siden
1
Med en sindslidelse i den professionelle forskers bagage..... http://knudramian.pbwiki.com/BrugerPerspektivet
2
Indhold Erfaringerne fra BREVA-projektet Opgaver Kompetencer Organisation Roller Er de prisen værd? Udenlandske erfaringer Den store verden Involv i England
3
Når kufferten springer op hele tiden..... Da vi er henvist til det kollektive gods af fordomme om det normale, som vi selv er en del af, vælger de fleste at holde deres afvigelser for sig selv. Vi er nogle, der ikke har det valg og som løbende må forhandle sig til den bedst mulige placering i feltet af afvigere. Da normaliteten også er til forhandling, dukker der hele tiden nye positioner op.
4
Starten Psykiatriplanen og CEPS 1993 Brugerpolitiken Brugernes synspunkter inddrages i forhold til evalueringen af forskellige tilbud Brugerne skal også have indflydelse på selve evalueringsdesignet, derfor knytte en gruppe brugere som sparringspartnere og til selv at foretage evalueringsopgaver Arbejdsgruppen Uddannelsesprojektet 1999 Annoncering med 26 ansøgere – 10 udvælges 2000 6 gennemfører årskursus
5
BREVA - projektets formål at støtte brugerinddragelses-politikken ved at kvalificere brugere af psykiatrien til at udføre professionelle evalueringsopgaver, set ud fra et brugerperspektiv. at udvikle arbejdspladser til ikke-indlagte mennesker med en sindslidelse.
6
BREVA-spørgsmål Er der opgaver at løse? Kan det lade sig gøre? Findes de rigtige folk? Kan det organiseres? Er der et marked?
7
Projektfasen 2000-3 Uddannelser 2 økonomer, 1 cand. phil. historie, 1 cand. mag i dansk, 1 jurist, 3 studerende Ansættelsesformer kontraktbaseret frivillig medarbejder flexjob skånejob almindelig overenskomstansættelse Breva-gruppen
8
Eksempler fra BREVA Brugerinddragelsen i Brugertilfredsheds- undersøgelserne, Jens Erik Thygesen 2005 Hvad siger brugerne om CAN? 15-levende dilemmaer om bruger- indflydelsens træghed, Jens Erik Thygesen 2005 Evaluering af Krydderen, Aktivcentret, Bjerggade, Johannes Hages Hus http://www.ceps.suite.dk/breva.html
9
Er der et brugerperspektiv? Brugertilfredshedsundersøgelser- mere kritiske informationer Se forskningsspørgsmålenes relevans for borgerne Indlevelsesevne Involvering i designs og Egen forskning
10
Dilemmaerne Medarbejder eller (for)bruger? Skånehensyn eller lige kvalitetskrav? Samme pris eller billigere arbejdskraft? Er der et brugerperspektiv? En del af systemet – eller kritisk udenforstående? Alle synes det er rigtigt, men ingen vil betale for det. Den interne pris Den eksterne pris
11
Organisatoriske erfaringer En særlig kvalificering og kompetenceudvikling En særlig BREVA- gruppe En særlig BREVA- rolle En særlig BREVA- baggrund
12
Menneskelige erfaringer Uddannelsen Kvalifikation eller fravælgelse og yderligere nederlag Projektet Erhvervelse af brugbare kompetencer Rolleafklaring eller dilemmaforvaltning Sårbar position fondsfinansiering Efter projektet Ansættelsesmuligheder som evaluator Færdiggørelse af uddannelse og nye job
13
Rolleflimmer uden facit Advokat Medlidende Medlevende ’Bruger’ ’Medarbejder’
14
Efter projektet 2003 Overgang til driftsmodellen 2004 Bogstøtten 2 studerende 200-6 Kommunalreformen 2008 3 ansatte forskellige steder KVU Evaluering af brugerlæreruddannelsen i Danmark, Erik Møller Knudsen, 2008 Medicin på Socialpsykiatriske botilbud, 2008 Brugerevaluering, Erik Møller Knudsen, 2008
15
Muligheder Brugere i forskning Brugere i evaluering Brugere i kvalitetsudvikling
16
Brugerlæreruddannelsen i Danmark Lærerne Stort fagligt udbytte af udd. De kan lide rollen, de gør nytte og får det bedre. Rekvirenterne Er glade for en udbytterig undervisning Organiseringen Svag Investorerne Fraværende
17
Svarene Det er nyttigt Det er ønskeligt Det er muligt - men, det kan næsten ikke lade sig gøre Hvad er følgen af, at udsætte mennesker for forsøg uden fremtid?
18
Internationalt SURE – Diana Rose, London Centre for Citizen Participation - Peter Beresford, London Center for Psychiatric Rehabilitation, Boston University Patricia Deegan & Associates, USA CRU Depression & Anxiety Consumer Research Unit, Kathy Grifffiths Self-Help Connection, Canada Health Services Consumer Research, New Zealand
19
DEFINING PUBLIC INVOLVEMENT INVOLVE definition of ‘involvement’ ‘An active partnership between the public and researchers in the research process…’ Research ‘with’ or ‘by’ the public Research ‘to’, ‘about’ or ‘for’ the public
20
Involvering fører til forskning, der er Mere relevant for menneskers behov og problemer Mere pålidelig Mere brugbar = INVOLV (NHS) improve the way that research is prioritised, commissioned, undertaken, communicated and used
21
Hvad er aktiv involvering? Forskning med borgerne og ikke om dem Direkte involvering I forskningsprocessen Sikrer at sundheds-og socialforskning er relevant og nyttig for borgerne.
22
Hvad bidrager involvering til Stiller forskeren spørgsmål, der tilgodeser brugerne. Holder øje med forskningen så den forbliver relevant Sikrer at brugerne bliver behandlet ordentligt I forskningen. Forbedrer kvaliteten i forskningsprojekter ved at tilføje et særligt perspektiv
23
NIVEUAER USER CONTROL Locus of power, initiative & decision making is with service users PARTNERSHIP/COLLABORATION Active collaboration between ‘professionals’ and lay people CONSULTATION Lay views used to inform decision-making http://www.invo.org.uk/What_extent_to_involve_public.asp
24
Positioner Mental Health User Consultant Independent Survivor Consultant Survivor Researcher Co-Director Service User Research Enterprise Service User/Carer
25
Områder Children and young people Ethics Health promotion Learning disabilities Mental health NHS Older people Public health Researching public involvement Social care Training
26
JOBBESKRIVELSER Person spec. Experience Knowledge Personal qualities Duties and responsibilities Level of involvement Training requirements Hours of work, and project duration Payment Methods of payment Expenses covered Additional support available
27
MEKANISMER } } CONSULTATION COLLABORATION Committees Steering groups Team membership Diary reflection (evaluation) Consultation meeting with sampling frame Workshops Surveys Outreach interviews Focus groups
28
Eksempler fra England Kontinuitet i behandlingen Holdningsændringer i befolkningen Genombaseret behandling af depression og skizofreni Effekt af diskrimination Vold i hjemmet Tvangsbehandling Oplevelse af evidensbaseret behandling Effekt af kriseplaner
29
BRUFO Alle forskningsprogrammer bør ledsages af en brugerperspektiv Alle forsøg bør underlægges en uafhængig brugerevaluering Kvalitetsudvikling skal have et brugerperspektiv Brugertilfredshedsundersøgelser bør differentieres for at generere ny viden Der bør være kvalificerede folk med brugerbaggrund til at varetage disse opgaver.
30
Vejen frem.... Et politisk vindue skal åbne sig for en national strategi for alle grupper af servicebrugere og sundhedsydelser efter engelsk model
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.