Download præsentationen
Offentliggjort afAlbert Brodersen Redigeret for ca. et år siden
1
Strategi, partnerskab og værdikædeinnovation i et oplevelsesøkonomisk perspektiv
Jens Friis Jensen Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse Center for Oplevelsesforskning Roskilde Universitet
2
3 perspektiver på måling og vækst
Lang vej til anerkendelse Strategiske udfordringer Vækst via værdikædeinnovation – en metode?
3
4-cifre Måling vejen til anerkendelse – bidrag til BNP?
The Meetings Industry – an extension of the TSA PROPOSED STEPS Decide scope of industry and meeting participants Identify data requirements on supply and demand sides Develop data collection methods Use national statistical offices as the surveying organizations Incorporate the data into the Tourism Satellite Account alongside tourism and tourism characteristic industries, meetings and meetings characteristic industries Results should show the demand side value resulting from the meeting and how much the meeting contributed to a country’s Gross Value Added and/or GDP
4
Okanagan Wine Festivals
Stratetisk udfordring: Ungt ukendt vinområde Strategi: Markedsføre Okanagan vin gennem festivaler Skabe oplevelser, der giver lokal omsætning og markedsføring Kvalitetsudvikle vinproduktionen - Awards Resultat – 1 festival ja, men
5
Strategisk skift: Partnerskab, der fik det til at rykke konstant vækst 2002 - 2010
Vin, vinfestival og kultur og turisme Thompson Okanagan Tourism Association Okanagan Wine Festivals Society British Colombia Wine Institute Okanagan Cultural Corridor Resultater: 4 årlige festivaler 50 – 165 events Belægning øget med over 10% Nøgleord: Strategisk alliance = synergi – mere interessant produkt – kvalitetsstyring - stærkere markedsføring
6
Strategiske udfordringer
Tegn på vigende efterspørgsel Toppen af livscyklus? Stigende konkurrence fra andre festivals/begivenheder Vinindustriens interne strategi: Behov for skifte: Sårbar pga afhængighed af turismen?
7
Fra sponsorat til partnerskab til værdikædeinnovation?
8
Udvidet værdikædeinnovation Ny måde at tænke og organisere innovationsaktiviteter
Traditionel værdikæde = input > output Udvidet værdikæde = model, der beskriver den sociale dimension – de sociale interaktioner - med alle de aktører, der bidrager til værdiskabelsen –
9
Værdikædeinnovation – funktionelt perspektiv New food and experience concept at a café
Raw material Processing to raw product Refines processing Distribution Service Farming Diary Food industry Wholesaler Café Public knowledge institution Packing industry Music, Atmosphere Café web sites Pac-king Knowledge Experience Marketing
10
Værdikædeinnovation – socialt perspektiv New food and experience concept at a café
Raw material Processing to raw product Refines processing Distribution Service A farmer Managing director Food industry Market manager Café owner University department Technology agent Waiters Designer Marketing manager Pac-king Knowledge Experience Marketing
11
Succes faktorer Hurtig og effektiv innovationsproces
Alle relevante aktører er involveret i gruppen Alle elementer er samlet (materielle, service og oplevelsen) Entrepreneurship (fælles) Markedsperspektivet med fra begyndelsen Tekniske udfordringer kan løses effektivt Sammensætningen af innovationsgruppen Facilitator Organisatorisk læring Inkrementelle innovationer
12
Festivaler og værdikædeinnovation?
Mødested Det midlertidige Laboratorium Kompleks social proces
13
3 perspektiver på måling og vækst
Lang vej til anerkendelse Strategiske udfordringer Vækst via værdikædeinnovation
14
Hvorfor er oplevelser komplicerede?
Sociale miljø Andre festivalgæster Service interface (personale, teknologi, interaktion) Atmosfære (design, dufte..) Udvalg Pris Supplerende kanaler (sociale medier etc) Brand Faktorer, der påvirker situationen: klima, beliggenhed, konjunkturer, kultur, Festivalgæsten – motivation, indstilling, type
15
Festivalgæstens oplevelse
Kognitive Affective Social Physical Rationelle – emotionelle – sansemæssige - fysiske, åndelige Som samskabes i en proces – co-creation Det er komplekst, lidt kaotisk – en række elementer er udenfor arrangørens kontrol Før under efter
16
Potentialet Mindeværdige oplevelser gør noget ved menneskets selvforståelse
17
Potentialet
18
Okanagan Wine Festivals
Okanagan Wine Festival is an experience for all who love fabulous wine accompanied by great food and unique events. Okanagan Wine Country is the perfect match to any season. The Fall Wine Festival is the only wine festival in North America that takes place during the heart of grape harvest.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.