Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gratis GIS og ”Godter” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gratis GIS og ”Godter” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008"— Præsentationens transcript:

1 Gratis GIS og ”Godter” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008
”There’s no such thing as a free lunch” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008

2 OPLÆG TIL DISPOSITION A. Oplæg med diskussion om følgende emner:
Kort om baggrunden for at benytte GIS Opvarmning: Faglig skattejagt via. Google Earth. Eksempler på GIS med Google Earth Hvordan får vi fat i data? Hvordan får vi data ind i Google Earth Andre gratis GIS-programmer B. Eksempel på gratis remote sensing C. Workshop efter eget valg

3 Hvorfor bruge GIS? ”Kortet er for geografen hvad noderne er for musikeren” Nogle faglige mål fra lærerplanerne for Naturgeografi: identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge udskille, analysere og fortolke væsentlige naturfaglige enkeltfænomener og delprocesser i naturen og menneskets omgivelser og sætte dem ind i overskuelige sammenhænge Anvende geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer og billeder. indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag Definition af GIS fra WIKIPEDIA: GIS er et IT-værktøj, der som analyse- og visualiseringsredskab kan give overblik over data med en geografisk relation: Når data kobles til digitale kort, bliver det muligt at afdække geografiske sammenhænge i data. Hidtil ukendte mønstre kan dermed fremtræde klarere og fremme kommunikationen, fordi alle kan forstå, hvad de ser på et kort. DISKUSSIONSSPØRGSMÅL: Hvor adskiller GIS sig fra div. Atlasopslag?

4

5 Hvorfor bruge GIS? – jo fordi:
Med GIS i undervisningen kan man: komme tættere på at vise eleverne sammenhæng imellem teori og data i nogle geofaglige sammenhænge. introducere flere induktive, elevaktiverende og analyserende elementer i undervisningen. gøre eleverne i stand til at identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge. Målet må være at udvikle undervisningseksempler hvor principperne for GIS kan introduceres for eleverne således at ”luppen ikke skygger for det som vi kigger på” – altså må det være den faglige problemstilling frem for det faglige computerprogram der er det væsentligste. Vi skal således være i stand til at minimere barrierer for anvendelsen af GIS således at der kan sættes fokus på den faglige problemstilling som GIS benyttes til at undersøge. Min Pointe er: GIS skal tænkes meget bredt. Google Earth er et fantastisk værktøj som kan benyttes til en bred vifte af funktioner gående fra ”næsten” ægte GIS til elektronisk atlas Google Earth kan benyttes til elevernes analyse, men eleverne kan også præsentere deres arbejde gennem Google Earth. Google Earth kan være med til at træne elevernes forståelse for geografiske mønstre samt deres globale bevidsthed

6 Hvordan får vi fat i data?
FOR GREVE OMRÅDET: GIS Køge Kommune: GIS Region Sjælland: FOR DANMARK Areal info Skolegis: EDUGIS: Danmarks arealinformation: GODE RÅD OG ANDRE LINKS: GOGIS: (ikke gratis). Søg på grundkort Eksempler på andre regioner: Scan kort ind og georeferer dem i ArcMap Find data udenfor Danmark:

7 Hvordan får vi data ind i Google Earth?
ArcGIS : Vektordata: Kml (gratis) Vektordata og rasterdata: Arc2Earth (250$) Google Earth: Image overlay Fotos Placemarks

8 Andre gratis GIS-programmer
ArcGIS Explorer ArcVoyager Special Edition Worldwind: Quantum GIS: (Frederiksborg gymnasium, Jan) Andre forslag:

9 Mine råd: Udvikl nogle få gode cases. Start med den faglige problemstilling og undersøg så hvilke data der kræves. Globale cases med rumlige mønstre som eks. pladetektonik Lokale cases med elevobservationer og præsentationer som eks. bykartering eller landskabsanalyse Brug Google Earth som elevernes værktøj og anskaf ArcGIS til jer selv. Eksporter data som anvist og læg disse data på jeres netværk. Gerne så eleverne kan få fat i dem hjemmefra. Benyt desuden Google Earth som et værktøj til at understrege ”oplevelerne” og det æstetiske element.

10 Gratis remote sensing data
Download Landsat og MODIS billeder gratis: Meteosat billeder med mere

11 Behandling af satellitbilleder
Gratis program MULTISPEC: Øvelse: IS, albedo og klima (naturvidenskabeligt grundforløb):


Download ppt "Gratis GIS og ”Godter” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google