Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til DCU's træneruddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til DCU's træneruddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til DCU's træneruddannelse
11 Velkommen til DCU's træneruddannelse Træneruddannelse 2 Modul 3

2 22 Mål med Træner 2 (modul 3) Deltagerne lærer om arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse og gennemgår disse ifm. Conconitest. Deltagerne skal på dette modul lære at tilpasse en traditionelt sæsonplanlægning med en/flere specialtræningsperiode(r) Deltagerne lærer at tilpasse et traditionelt træningspas med en/flere specialtræningsøvelser, således målet med specialtræningsperioden nås. Deltagerne lærer at koble den generelle styrketræningsprogram sammen med den praktiske landevejstræning Detagerne lærer om nye styrketræningsmetoder (både muskler, sener og led) og afprøver disse i praksis. Deltagerne demonstrere færdigheder i at koble teori sammen til et praktisk træningspas

3 Program Træner 2 (modul 3)
33 Program Træner 2 (modul 3) Lørdag Tid Indhold 08:30 Morgenmad og kaffe/te 09:00 Opgave fra sidst 09:30 Arbejdskravs- og kapacitetsanalyse 10:45 Konkurrenceforberedelse - Træning, herunder specialtræning i praksis 12:00 Frokost 12:30 Forsætte fra før frokost med opgave 14:00 Styrketræning + forskellige programmer(ex. PAFEI) + øvelser 14:30 Praktisk PAFEI træning 16:00 Opsummering af dagen + opgave frem til Træner II(modul 4) + Feedback og evaluering af dagen 17:00 Slut Målet med siden; Forklar dagen program og forebyg for at det er ca tider

4 Arbejdskravsanalyse Er en grundig analyse af fysiske, tekniske, taktiske og psykiske krav, kendskab fås gennem: Arbejdskravs-analyse: Observationer og målinger i konkurrence situationer. Kapacitets-analyse: Måling af den fysiske kapacitet hos udøveren - denne må forventes gennem træning at have adapteret til konkurrence-præstationen.

5 Beskrivelse af kravene
Kvantitativ arbejdskravsanalyse God benmuskulatur som er udholdende Kvalitativ arbejdskravsanalyse eks: Skal kunne træde 1200 watt de sidste meter af et cykelløb for at vinde en spurt. I en enkelstart skal drengerytteren i tørvejr kunne køre med ca. 34 km/t over de 10 km. Typisk benyttes en kombination af begge

6 Vigtigt i arbejdskravsanalysen
Alder Køn Dicipliner (bane/enkelstart/linjeløb osv.) Terræntype løbslængde Niveau (elite/motionist/drengerytter) Målsætning

7 Fysiske krav i Cykling Evnen til at udføre udholdenhedsarbejde - enten kontinuerligt eller som intervaller. Evnen til at arbejde med høj intensitet Evnen til at sprinte - kraft over tid.

8 Opgave Lav en fysisk arbejdskravsanalyse af en virtuel cykelrytter:
Hvem? alder, målsætning, niveau, diciplin, køn osv. Beskriv så mange kvalitative krav som muligt

9 Kapacitetsanalyse En simpel ligning kan opstillles:
Hvis Arbejdskravsanalyse = Kapacitetsanalyse, har rytteren de egenskaber som er nødvendige for at nå de mål som man har lagt i arbejdskravsanalysen. Derfor laver vi en kapacitetsanalyse: Differencen mellem arbejdskravene og kapaciteten er præcis det vi med træning vil stimulere til adaptation

10 Kapaciteten testes Grundig test af fysiske, tekniske, taktiske og psykiske egenskaber, kendskab fås gennem: Forskellige tests: Vi har arbejdet med: 5 min max test & 2 punkt Vi skal nu arbejde teoretisk med 3 nye: Wingate Conconi Time test

11 Wingate testens udførelse
Grundig opvarmning – 20 min + 3 x 30 sek. Interval under max med 1 min pause min rolig inden testen påbegyndes På indendørs hometræner med wattmåler køres en 30 sek. max test Normalt med fastsat kadence Vi registrerer målinger – gerne hver sekund på wattmåleren Hvis rytteren skal testes i andre tests skal Wingate altid køres først

12 Wingate testens resultater
Max power (watt) Relativ max power (max watt/vægt) Anaerob træthed: (5 sek max power – 5 sek min. Power) x = % fald i power Anaerob kapacitet over 30 sek. Gennemsnit watt over 30 sek.

13 Wingate testens validitet og brug
Før vo2max træning evt og specielt lige før og undet anaerob træning Wingate testens validitet og brug Høj grad af validitet or reliabilitet Hvornår i sæsonen vil wingate testen være god at bruge?

14 Conconi testens udførelse
Conconi testens udførelse Grundig opvarmning – 20 min. Med et min. Høj kadence – 5 min rul inden start På indendørs hometræner med wattmåler Start på 50 watt – watt er låst Hver minut øges med 20 watt Puls noteres hvert minut ved skift eller på pulsmåler Borgskala bruges til registrering af subjektiv intensitet Træner noterer antal vejrtrækninger pr. min Conconi testes udføres som regel alene eller med en wingate test først.

15 Conconi testens resultater
Primære mål ved Conconi testen er: At finde AT – der er dog stor debat og ueninghed blandt fysiologer. Uden brug af laktat måler er det svært at præcisere AT men: Ved AT på grafen vil pulsen typisk knække Vejrtrækning vil bliver hurtigere, hyperventilerende eller mere overfladisk (mindre dyb) Høj reliabilitet – lav/mellem validitet

16 Date opsamling til Conconi test
Watts Puls Perception 50 110 9 70 118 11 90 125 12 135 13 130 142 14 150 147 15 170 153 17 Ventilatorisk Tærskel 190 156 19

17 Conconi testen

18

19 Spørgmål? Hvilke fordele/ulemper ved brug af Conconi testen? 19191919
Tager rimelig lang tid pr. Rytter. Kan være præcis men AT uden blodprøver svær at bestemme. Kan bruger til at sammenligne fra gang til gang med God reliabilitet. Spørgmål? Hvilke fordele/ulemper ved brug af Conconi testen?


Download ppt "Velkommen til DCU's træneruddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google