Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Beretning 2009. Omverdenen 2009 •Fortsat ekstremt mange boliger til salg – ca. 70.000 •Prisfald •Lav rente •Sværere for køberne at låne penge •Fortsat.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Beretning 2009. Omverdenen 2009 •Fortsat ekstremt mange boliger til salg – ca. 70.000 •Prisfald •Lav rente •Sværere for køberne at låne penge •Fortsat."— Præsentationens transcript:

1 Beretning 2009

2 Omverdenen 2009 •Fortsat ekstremt mange boliger til salg – ca. 70.000 •Prisfald •Lav rente •Sværere for køberne at låne penge •Fortsat lavt antal handler på årsbasis (55.000 ?) •Stadig flere ejendomsmæglere indgår aftale med sælgerne om at forestå berigtigelsen •Ejendomsmæglere stiller det ofte som et ufravigeligt krav i købsaftalen, at de skal berigtige •Flere andelsboliger sælges gennem ejendomsmægler •Ejendosmmæglerne er presset på økonomien •Fortsat øget fokus på at bankrådgiverne er sælgere •Implementeringen af digital tinglysning 8/9

3 DBA - Medlemsstatus •Medlemsantal uændret ift. udgangen af 2008 •1/1-2010: 210 medlemmer

4 DBA – medlemmernes opfattelse af udviklingen Følgende supplerende svar er modtaget fra 102 firmaer i forbindelse med omsætningsindberetning Salærstørrelsen er: Stigende: 12 Status quo: 52 Faldende: 38 Antal handler er: Stigende: 17 Status quo: 29 Faldende: 56 Markedsandelen er: Stigende:11 Status quo: 59 Faldende: 32 Ændring i omsætning fra 2007 til 2009 – et fald på ca. 33 % Beregnet som : Indberettet omsætning vedr. 2007 i forhold til indberettet omsætning vedr. 2009 fra de firmaer, der har været medlemmer i hele perioden

5 Markedsføring/PR 2009 - forår •Tematiseret markedsføring fortsat fra 2008 •4 temaer: –Skimmelsvamp –Tilstandsrapporter –Forurening –Finansiering •Underbygget af facts •Formål at synliggøre nogle af de problemstillinger, der er forbundet med bolighandler

6 Markedsføring/PR 2009 - efterår •Stor kampagne i samarbejde med Danske Advokater i anledning af implementeringen af digital tinglysning

7 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning Mål for kampagnen •At gøre boligkøbere opmærksom på, at de skal tage kontakt til en advokat tidligt i forløbet • At gøre boligkøbere opmærksom på mulighederne i et advokatforbehold • At sikre, at advokatforbeholdet bliver anvendt korrekt • At gøre det tydeligt for boligkøbere, at der ikke ligger nogen sikkerhed for, at vilkårene er i orden, selv om skødet kan tinglys es

8 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - TV 88% af målgruppen 25-60 år så reklamen 8,4 gange Der blev disponeret ca. 600 TRP*. Vi opnåede i alt 736 TRP Det korte TV spot gav flere TRP end forventet 2/3 af alle TRP er hentet i primetime •* TRP = Target Rating Points = 1TRP = 1% af den definerede målgruppe

9 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Biograf •52% af biografgængerne* kunne huske biografspottet. Blandt disse syntes 47% godt om spottet. •Antal biografgængere, som har set spottet - Estimat for hele perioden (september frem til årsskiftet) er 8.000.000 •4.160.000 biografgængere kunne huske spottet (opgjort ultimo november)

10 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Aviser •Indledningsvist blev der indrykket helsides- annoncer. Efter et stykke tid gik man ned på hhv. halvsides og bundannoncer. •De valgte medier var: Berlingske Bolig, Jyllands Posten Living, Politiken Lørdagsliv, Ekstra Bladet, Metro Express •70,4% af hele Danmarks befolkning over 12 år så annoncen

11 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Pixi-bog Udsendt til samtlige medlemmer af Danske BOLIGadvokater og Danske Advokater samt til: biblioteker og borgerservicekontorer

12 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Busser •77 busser i København kørte med kampagnebudskabet ugerne 38+39 og 42+43. Rådhuspladsen blev besøgt hvert 2. minut

13 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - Kampagne-website www.derforadvokat.nu Over 200.000 besøgende i perioden 70 % brugte mere end 5 minutter (flot!)

14 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - internet-annoncering Google-annoncering i kampagneperioden + bannerannoncering på udvalgte portaler i en afgrænset periode Generelt kunne det pr. 1. december konstateres, at kampagnen havde betydet, at ”advokatforbehold” var rykket op på listen over ord, der søges på, fra plads nr. 60 til plads nr. 17

15 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - presse Temaer frem til december: •Advokater og mæglere i kamp •Advokater på gaden •Boligkøber tager mod råd fra de forkerte -ejendomsmæglerne •Kaos i tinglysningen •Mæglerne mudrer priserne (med Forbrugerrådet) •Boligannoncering på nettet kan gøres gratis •Bøvl med tinglysningen

16 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - presse Presse fordelt på medier:

17 Markedsføring/PR – digital tinglysning - presse (2010) Medietyper Grafen viser omtale af foreningen fordelt på de forskellige medietyper. 78% af al omtale er eksponeret gennem landsdækkende medier.

18 Markedsføring/PR – digital tinglysning - presse (2010) MedietypeAntal omtale/artiklerBruttolæsereMedieværdi Total11219.007.7293.934.288 kr. Grafen viser top10-liste over medier, der har bragt omtale af DBA

19 Markedsføring/PR 2009 – digital tinglysning - lokale kampagneelementer •Radiospot •Avisannoncer •Busser •Kampagnevogn •Diverse annoncer, tryksager, reklame- gimmicks Blev kun anvendt i begrænset omfang

20 Markedsføring/PR 2009 (total for året) Året hovedemner har været: • Digital tinglysning • Tvangsauktioner • Andelsboliger • Valg af rådgiver ved boligkøb • ”Skimmelsvamp” • ”Vand i kælderen” FebruarMartsAugustOktoberDecember 7163874038 Tabellen viser mængden af omtale i de måneder, hvor der har været mest omtalte af DBA. Total har DBA været omtalt 374 gange, hvilket er det højeste i foreningens historie. Omtale i forbindelse med biografspot ”Skimmelsvamp” og ”Vand i kælderen” har begge gange være omtalt i såvel landsdækkende som regionale medier. I forhold til tidligere år er omtalen i de trykte medier jævnt fordelt over hele landet, og der er dermed ikke regioner som er underdækket.

21 Markedsføring/PR 2009 (total for året) MedietypeRadioLandsdækk ende dagblade TVRegionale dagblade WebFagblade og Magasiner Lokale ugeaviser Bruttolæsere393.000342.000334.000236.000105.00071.00031.000 Grafen viser omtale af foreningen fordelt på de forskellige medietyper. 28% af al omtale er eksponeret gennem landsdækkende medier med meget stor læserdækning Tabellen viser hvor mange bruttolæsere en enkelt omtale inden for de enkelte mediegrupper udløser Med den nuværende fordeling opnår DBA en samlet bruttolæserdækning på 64 mio danskere.

22 Markedsføring/PR 2009 (total for året) MedietypeAntal omtale/artiklerBruttolæsereMedieværdi Total37463.677.12110.925.289 kr. * I den totale opgørelse indgår der ikke en opgørelse af medieværdien for webTV som i 2008 udgjorde 3 mio kr. Grafen viser TOP10 listen over medier der har bragt omtale af DBA På TV-siden er det TV2 som har bragt flest indslag med Henrik Høpner i sin egenskab af formand for DBA Et TV-indslag har en gennemsnitlig medieværdi på 218.000 kr mens et Radio-indslag har en gennemsnitlig medieværdi på 85.300 kr Der har i 2009 været bragt 14 TV- indslag og 20 radio-indslag med DBA’s formand, til en samlet medieværdi af 4,76 mio kr.

23 DBA-website •Nyt samarbejde om Boligemner •Moderniseret website

24 Lidt statistik….. Pænt besøgsantal – men faldet - formentlig som følge af markedsføringen af særligt kampagnewebsite og dermed manglende særskilt markedsføring

25 Samarbejder generelt •Codan – adgang til on-line tegning af ejerskifteforsikring og husforsikring. •Samarbejde med Klub Bolius er ophørt, da Klub Bolius har ændret konceptet •Flyttemagasinet – fast samarbejdspartner •Den Blå Avis – fast samarbejdspartner

26 Brevkassesamarbejde med boligejer.dk/borger.dk Brevkassesamarbejde med Erhvervs- og Byggestyrelsen på www.boligejer.dk og borger.dk fortsatte med stor succes Stor tak til de BOLIG- advokater, som gør en indsats for foreningen som eksperter i brevkassen! (Flere frivillige er velkomne!)

27 Samarbejde med Danske Advokater Samarbejdet er blevet udbygget i det forløbne år blandt andet gennem det nære samarbejde – markedsføringsmæssigt og politisk - om kampagnen vedr. digital tinglysning. DBA er fagudvalg for Danske Advokater på boligområdet Reduktion i administrationshonorar

28 Medlemsanalyse primo 2010 •Medlemsanalyse fra 2004, 2005, 2007 og 2008 gentaget primo 2010 •Desværre lidt lavere svarprocent end tidligere år! •Mange gode input – en stor hjælp i planlægningen!

29 Kurser 2009 31 godkendte kurser herunder følgende kurser gratis/til særligt favorable DBA-kursusgebyrer •Generalforsamling med fagligt indhold (4 lektioner) •Kick-off-kurser (digital tinglysning) 3 steder i landet (á 3 lektioner) •Andelsboligkøb-/salg (7 lektioner) •Erhvervelse af mindre landbrug (7 lektioner) •Tvangsauktioner (7 lektioner) •Forhandling af pris og vilkår (4 lektioner) •Finansieringsrådgivning og bolighandler – i en krisetid (aflyst – for få tilmeldte) •Boligrådgivning ved nybyggeri (aflyst – for få tilmeldte)

30 Informationer 2009 •48 nyhedsmails udsendt til medlemmerne i 2009

31 Audit 2009 •Knap 40 besøg gennemført

32 Kundetilfredshed Klageantallet er fortsat meget lavt. I 2009 således kun 1 klage.

33 DBA repræsenteret i diverse udvalg o.l. i 2009 •Udvalg vedrørende huseftersynsordningen – nedsat af Justitsministeriet •Følgegruppen for huseftersyn (på vegne Advokatrådet) •Udvalget vedr. digital tinglysning (på vegne Advokatrådet) •Referencegruppe for boligejer.dk/borger.dk nu Domænebestyrelsen for bygninger, boliger og forsyning •(på vegne DBA + Danske Advokater) •Indgår som eksperter i forskellige sammenhænge (Advokatrådet) •Kontaktudvalget (På vegne DBA + Danske Advokater) - underudvalg vedr. sælgerpantebreve - andelsboliger - tvangsauktioner

34 DBA repræsenteret i diverse udvalg o.l. i 2009 •Danske Advokaters repræsentantskab •Danske Advokaters udvalg vedr.retssikkerhed for advokater •Danske Advokaters udvalg vedr. salærer

35 Politik - 2009 Digital tinglysning har været i fokus hele året •Foreningen har gennem hele perioden arbejdet på at påvirke lovgivning m.v. omkring digital tinglysning •Har aktivt forsøgt at bistå Tinglysningsretten med at rette op på børnesygdommene •Taler ”tinglysningsofrenes” sag •Politisk løsning på erstatningsspørgsmålet – alternativt et gruppesøgsmål, hvis bestyrelsen bemyndiges hertil!

36 Politik - 2009 Diverse høringssvar i samarbejde med Danske Advokater som led i arbejdet som fagudvalg

37 Ståsted er fortsat fundamentet i 2010

38 Mål for foreningen – som hidtil At blive den mest attraktive forening for advokater, der ønsker at specialisere sig i boligskift At blive opfattet som den mest professionelle af specialforeningerne At blive opfattet som de mest professionelle rådgivere på boligmarkedet At opbygge størst præference på markedet At gøre det attraktivt at være medlem af DBA

39 Fremtid •Fortsat mange opgaver relateret til digital tinglysning •Evt. gruppesøgsmål •Markedsføring og strategi behandles på bestyrelsesseminar primo april


Download ppt "Beretning 2009. Omverdenen 2009 •Fortsat ekstremt mange boliger til salg – ca. 70.000 •Prisfald •Lav rente •Sværere for køberne at låne penge •Fortsat."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google