Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af model Modul 13

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af model Modul 13"— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af model Modul 13
Implementering Præsentation af model Modul 13 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

2 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
The Advancing Research and Clinical Practice Through Close Collaboration Model: (ARCC) A Model for systemwide implementation and sustainability of evidence-based practice Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

3 Fostering Evidence-Based Practice to Improve Nurse and Cost Outcomes in a Community Health Setting: A Pilot Test of the Advancing Research and Clinical Practice Through Close Collaboration Model. Levin, Rona; PhD, RN; Fineout-Overholt, Ellen; PhD, RN; FNAP, FAAN; Melnyk, Bernadette; Mazurek PhD, RN; PMHNP, FNAP; Barnes, Michael; Vetter, Mary; Jo MS, RN Nursing Administration Quarterly. 35(1):21-33, January/March 2011. DOI: /NAQ.0b013e ff ARCC modellen Figure 1 . Melnyk and Fineout-Overholt's Advancing Research and Clinical practice through close Collaboration (ARCC) model. EBP indicates evidence-based practice. © 2011 Lippincott Williams & Wilkins, Inc. Published by Lippincott Williams & Wilkins, Inc. 2

4 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
4

5 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

6 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
ARCC Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

7 Hvad gør EBP mentorerne?
løbende vurdering af kapaciteten til at vedligeholde en EBP kultur opbygger viden og kompetencer i personalegruppen gennem interaktive workshops og en til en mentoring stimulerer, faciliterer og uddanner praktikere til en EBP kultur med fokus på at overkomme barrierer Er rollemodeller i forbindelse med EBP – anvende evidens til at fostre bedste praksis gennemføre strategier der styrker EBP – fx journal clubs, nyhedsbreve, websider, fellowship-programmer samarbejde med personalet i generering af intern evidens fx i form af kvalitetssikringsdata gennem implementering- og evalueringsprojekter fremme personalets deltagelse i generering af ekstern evidens såsom forskning samarbejde interdisciplinært med at fremme og vedligeholde EBP Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

8 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
ARCC modellen har indsamlet evidens, som underbygger følgende hypoteser Der er positiv sammenhæng mellem EBP kultur, klinikeres EBP overbevisninger og deres implementering af EBP Der er positiv sammenhæng mellem klinikeres EBP overbevisninger og deres implementering af EBP Der er positiv sammenhæng mellem klinikeres EBP overbevisninger, implementering af EBP og rolle tilfredshed samt sammenhold Sundhedsorganisationer der implementerer ARCC inkl. EBP mentorer vil have stærkere EBP kulturer, større implementering af EBP, højere job tilfredshed og mindre frafald Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

9 ARCC modellen kan altså…
Fostre organisatorisk og individuel implementering og vedligeholdelse af EBP Inkorporere data omkring organisationens parathed til og kultur omkring EBP i strategisk planlægning omkring integration af EBP Inkorporere klinikeres overbevisninger omkring og implementering af EBP i implementerings strategier der styrker samme i dagligdagspraksis Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

10 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Fortsat… Forberede sygeplejersker til at fungere som EBP mentorer og fastholde dagligdagspraksis baseret på EBP Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

11 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Center for the Advancement of Evidence-Based Practice at Arizona State University Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

12 Når vi snakker implementering af en KR-
Snakker vi også fastholdelse… - Via monitorering Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

13 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Monitorering For hver anbefaling udarbejdes der kvalitetsmål (standarder og indikatorer) Standard: er en tærskelværdi og en standard for kvalitet i en konkret situation Indikator: er en målbar variabel, som anvendes til at belyse i hvilken grad et kvalitetsniveau er opfyldt Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

14 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Eksempel Rygere som skal have foretaget et elektivt kirurgisk indgreb mindre end 4 uger efter henvisningstidspunkt bør informeres om risikoen ved rygning i relation til kirurgi samt i forhold til udvikling af rygerelaterede sygdomme såvel som der tilbydes støtte til rygestop. (Ib, A, 29). At 70% af patienterne er blevet tilbudt hjælp til rygestop og har accepteret dette (standard) Andel af patienter som er blevet tilbudt hjælp til rygestop og har accepteret dette (indiaktor). Stikprøve (audit) årligt ved gennemgang af journaler og/eller relevant sygeplejedokumentation (tjeklister med mere). Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

15 Eksempel på implementering af sundhedsfaglig viden
”Impact of oral hygiene on prevention of ventilator- associated pneumonia in neuroscience patients” Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011 15

16 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Baggrund og formål Incidens for respirator relateret pneumoni fra 10 – 65% 2,2 – 4,3 gange højere risiko for død Dødelighedsrater mellem 13-71% Øget antal dage i respirator Øget indlæggelsestid Øget hospitalsudgifter At evaluere effekten af mundhygiejne i sammenhæng med andre tiltag i forebyggelse af respirator relateret pneumoni hos den neurologiske patient Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011 16

17 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Intervention Dannelse af et ”multidisciplinary ventilator management program team” Teamet havde ansvar for implementering af evidensbaseret praksis der ville forbedre resultaterne for patientgruppen Målet var at nedsætte incidensen af respirator relateret pneumoni En blandt mange tiltag var implementering af mundpleje Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011 17

18 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Evaluering Incidensen for respirator relateret pneumoni blev nedsat Men på trods af en compliance på > 90% blandt personalet, var der fortsat 1-2 tilfælde af denne pneumoni / mdr Man fandt behov for at undersøge andre metoder for forebyggelse Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011 18

19 Yderligere intervention
man valgte at implementere en mere aggressiv tilgang til mundpleje, som bestod af følgende: Anvendelse af antiseptisk mundskyllevæske til - tandbørstning hver 12 time - swap hver 4 time - dyb sygning af patientens mund hver 12 time og før patientens seng blev vandret lejret for udførelse af procedurer Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

20 Evaluering (pneumonia rates)
Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011 20

21 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Pneumoni rates by year Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011 21

22 Implementeringstrategi
Århus Universitetshospital Skejby Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

23 Fra klinisk retningslinjer til daglig dokumentation
Århus Universitetshospital Skejby Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

24 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Sammenhængen mellem den kliniske retningslinje og den daglige dokumentation med anvendelse af en fortrykt plejeplan som bygger på sygeplejeprocessen Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011

25 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011
Referencer Melnyk, B.M. & Fineout-Overholt, E., 2011 “ARCC (Advancing Research and Clinical practice through close Collaboration), I: Rycroft-Malone J. & Bucknall T. (red), Models and frameworks for Implementing Evidence-Based Practice: Linking Evidence to Action, Wiley-Blackwell Ciliska, D. m.fl. 2011, “Models to Guide Implementation of Evidence-Based Practice” I:Melnyk B.M. & Fineout-Overholt E. (red.) , Evidence-based practice in Nursing & Healthcare – A guide to best practice, Lippincott Williams & Wilkins, 2 udgave, s Powers J. & Brower A., 2007, “Impact of oral hygiene on prevention of ventilator-associated pneumonia in neuroscience patients” I: Journal of nursing care quality, vol 22, nr. 4, s Brahe, L. & Finderup, J Fra klinisk retningslinje til daglig dokumentation. Nyhedsbrev Center for Kliniske Retningslinjer, årgang 2, nr. 4 Udarbejdet af Lea D. Nielsen, Adjunkt, UC Syddanmark 2011


Download ppt "Præsentation af model Modul 13"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google