Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye læreplaner Nye læreplaner

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye læreplaner Nye læreplaner"— Præsentationens transcript:

1 Nye læreplaner Nye læreplaner
Nye læseplaner fra 1. klasse i folkeskolen til sluttrinet i de gymnasiale uddannelser ALLE læseplaner har samme struktur August 2011: 1. – 8. klassetrin i folkeskolen August 2012: 9. klassetrin August 2013: 10 klassetrin og 1. klasserne i ungdomsuddannelserne Overordnet formål med reformering af læseplanerne: Omlægning fra pensum til kompetencemål Klare mål for visse klassetrin Tydelig progression mellem klassetrinene Sammenhæng i læreplanerne i hele uddannelsessystemet Gylden mulighed for at modernisere eksaminerne i forbindelse med iværksættelse af de nye læseplaner – herunder at digitalisere de skriftlige eksaminer Nye læreplaner

2 Læreplanernes tilblivelse
Inspiration fra især Norge og Danmark i strukturering af læreplanerne Mentamálaráðið nedsatte læreplansudvalg i alle fag Læreplansudvalgene havde for manges vedkommende repræsentanter for alle uddannelser Forslag til læreplaner blev sendt Mentamálaráðið í 2009 Mentamálaráðið ansatte siden en person, der skulle redigere samtlige læreplaner Alle læreplaner i folkeskolen er ved at have fået den endelige udformning. Der mangler endnu nogle få på 9. og 10. klasses niveau Det næste store tag er redigering af alle læreplanerne i de gymnasiale uddannelser og siden i de yrkesfagkige uddannelser Læreplanerne til de gymnasiale uddannelser skal være færdige til 1. august 2013 Nye læreplaner

3 Læseplanernes struktur
Identitet Formål Trin og timetal Områder Det talte sprog Det skrevne sprog Sammensatte tekster Sprogbeherskelse Supplerende område/r Kompetencemål Grundkompetence At udvise respekt At kommunikere At undersøge At skabe Faglig kompetence Evalueringer og eksaminer Nye læreplaner

4 Læseplanernes struktur
5. Kompetencemål Grundkompetencer Faglige kompetencer det talte sprog det skrevne sprog sammensatte tekster sprogbeherskelse 6. Evalueringer og eksamen Evalueringer Eksamenformer Skriftlig eksamen Mundtlig eksamen Bedømmelsesgrundlag Nye læreplaner

5 Læseplanernes struktur
Har været et ganske omfattende arbejde Oprettede en hjemmeside for at holde alle interesserede parter orienteret om processen Kunne på hjemmesiden skrive bemærkninger til læseplanerne Hjemmesiden: gennemgang af siden Ikke et Sysofos-arbejde, men alligevel et stadigt pågående arbejde På et tidspunkt må vi evaluere, hvordan og hvorledes de nye læreplaner forhåbentligt har flyttet undervisningen og læringstilprocessen Nye læreplaner

6 Eksempel på karakterfastsætelse – mundtligt i 9. klasse
Próvtal Heiti Lýsing 12 Framúr gott Munnliga framløgan er greið, samanhangandi og væl skipað, og næmingurin vísir, at hann hevur gott innlit í tilfarið, sum próvtøkan er grundað á. Málið í framløguni er fjølbroytt, gott og neyvt, tulkingin er sera væl grundað við neyvum og greinandi eygleiðingum. Næmingurin brúkar trygt og sjálvstøðugt tey amboð, ið natúrliga eru knýtt at lærugreinini. Sjónarmiðini eru væl lýst og vísa gott innlit í lærugreinina. Framløgan er væl skipað. Fá og týdningarleys lýti kunnu koma fyri 7 Gott Munnliga framløgan er samanhangandi og væl skipað. Málið í framløguni er skilligt og fjølbroytt. Tulkingin er góð, við greinandi eygleiðingum. Næmingurin brúkar tey amboð, ið natúrliga eru knýtt at føroysklærugreinini, og er virkin í fakligu samrøðuni. Sjónarmiðini eru týðilig, og meting næmingsins av próvtilfarinum er væl grundað. Framsetingin er hóskandi skipað. Onkur lýti koma fyri. 02 Nøktandi Munnliga framløgan er heldur trilvandi og hongur ikki væl saman. Framløgan er so dánt væl skipað, skillig, men  málsliga veik. Greiningin er veik og tulkingin ógreið. Evnini at síggja sambond millum mál, innihald og tekstslag eru veik. Næmingurin er við í fakligu samrøðuni. Týðandi lýti koma fyri. Munnligt 9. floksstig Nye læreplaner


Download ppt "Nye læreplaner Nye læreplaner"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google