Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vækstmotor for danske virksomheder?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vækstmotor for danske virksomheder?"— Præsentationens transcript:

1 Vækstmotor for danske virksomheder?
TYRKIET Vækstmotor for danske virksomheder?

2 Myter og misforståelser om Tyrkiet
Skovsnegl og tørklæde Islamisk stat

3 Myter og misforståelser om Tyrkiet
Istanbul hovedstad En del af Mellemøsten ANKARA

4 Myter og misforståelser om Tyrkiet
Et bondesamfund Midnight Express

5 Historie Det Osmanniske Imperiums storhedstid i det 16. og 17. årh.
Hovedstad: Konstantinopel (Istanbul) Den Tyrkiske republik grundlagt i 1923 af Atatürk (Mustafa Kemal)

6 Gezi events-31 May 2013-? Started in Istanbul Gezi Park as an environmentalist protest and spread to whole Turkey as a search for more democracy

7 Highly criticized in the world/within Turkey because of its disproportional use of police force and main media channels ignorance of the events. The women in red becomes the symbol of the events.

8 Business as usual Not an Arab Spring but part of a democratization movement in a democratic country that will lead to further democracy Will have an impact on the upcoming local elections in March 2014

9 Who is running the country?
Gülen Movement The Government Imam Fethullah Gülen PM Recep Tayyip Erdoğan

10 Landefakta Indbyggertal: 74 millioner (15 mio. i Istanbul)
Ung befolkning - gns. 29 år – yngste gennemsnitsalder sammenlignet med EU27 Europas største TV producent 36 mio. turister i 2011 31 entreprenører inden for top 225 i verden Top 10 automobil producent i verden Verdens største producent af hasselnødder

11 Økonomi 16. største økonomi i verden (2012) – målet er 10. største i 2023 Vækstmarked: 8,9% i 2010 og 8,5% i 2011 (4% i 2013 og 3-5% i ) Tyrkiet er en af Europas hurtigst voksende økonomier En tredobling af BNP per capita de sidste 10 år: ca. $ (2012) 2023 mål: $ Forventet stigning i købekraft +40% ( ) Sunde offentlige finanser (budgetunderskud ca. 2% af BNP i 2012 og en offentlig gæld på ca. 35% af BNP + stigning i statens indtægter) Nedbringelse af arbejdsløsheden (ca. 9% i 2013) Nedbringelse af inflationen (ca. 7-8% i 2013) – pt. ca. 8 % Stærk banksektor

12 FDI FDI i 2012 var USD 12.4 mia. (9.3 = net capital inflow / 2.6 = real estate) virksomheder med udenlandsk kapital Inden for services, industrien, finans og forsikring, produktion og detail 78% fra Europa over de sidste 5 år

13 Handel Totale handelsvolume USD 389 mia. I 2012 (60% import / 40% eksport) DK eksport til Tyrkiet: DKK 4,1 mia. / Import fra Tyrkiet: DKK 5,6 mia. (2012) Medlem af G-20, OECD, OIC, WTO og NATO Toldunion med EU (1995) og en række frihandelsaftaler med 3. lande Stor samhandel med EU (ca. 57% af eksport og 40% af import) Strategisk knudepunkt – øst/vest Tyrkerne er vant til at arbejde med Europæere Bedre ift. andre EU lande på korruptions- og ”ease of doing business”-index Skøn for vareeksport i 2013: DKK 4.5 mia. +8%

14 Etablering og sourcing
Nemt af etablere virksomhed (Ltd., JV, repræsentationskontor) Elektronisk selskabsregister / digitalisering Free Trade + Industrial Zones Selskabsskat: 20 % Muligt at købe jord/ejendom (ekspropriationsbeskyttelse) Investeringsincitament (moms, told, skat, sociale ydelser, renter, jord) Veluddannet arbejdsstyrke (21 mio. studerende) Moderne produktionsfaciliteter (kvalitet) Fleksibilitet Lav mindsteløn – ca. DKK for ufaglært Hårdt arbejdende – gns. 53 timer / 4 syge dage p.a. Nærmarked til DK (direkte fly fra Aalborg, Billund og København)

15 Muligheder Øget levestandard (stort privatforbrug, krav til services, infrastruktur og miljø) EU-optagelse (tilnærmelse til EU standarder på miljø) Øget energibehov (fordobling næste 10 år) Øget privatisering og PPP (energi, infrastruktur, services) Store investeringer i infrastruktur Ambitiøse mål for vedvarende energi (20 GW vind, 3 GW sol + biomasse) RE = 30% in 2023 (USD 130 mia. investering) Eksport: USD 130 mia. til USD 500 mia. i 2023 Springbræt til Afrika, Stan-landene og Mellemøsten Forventer 70 mio. turister i 2023

16 Muligheder Istanbul som marked
Største by i Tyrkiet (ca % af økonomien i TR) Finansielt centrum Kommunen er i top 50 over verdens største ”virksomheder” Økonomien større end EU lande >100 shopping malls Kontorareal fordobles i løbet af 3 år til 5 mio. m2 Solgt flere Ferrari 'er end i Italien per år 4-5. plads over byer med USD milliardærer Metropol – vestligt orienteret - eliten

17 Tekstilindustrien Tekstilproduktion tilbage i det Osmanske rige i det 17. århundred USD 13,5 mia. eksport i 2011 (ready-to-wear) 46% eksport til EU (#2 efter Kina) God adgang til råvarer (7. største bomulds-producent) Moderne produktion, fleksibel og højkvalitet Økologi og bæredygtig produktion i vækst Alle de store brands får produceret i Tyrkiet inkl. flere danske

18 Tekstilindustrien Tyrkerne kan også selv….

19 Muligheder - detailindustrien
Ung befolkning som gerne bruger mere end de har Forventet consumer spending i 2014 = USD ,- per capita 10. største detailindustri i verden og 7. største i Europa 327 shoppings malls i Tyrkiet (46 i 2000, forventer +500 i 2023) Shopping mall sektor vækstet med 10 mia. til 60 mia. TRY i 2013 27% vækst for ready-to-wear i 2010 16% vækst for sko & accessories i 2010 Alle større internationale brands er i Tyrkiet Via distributør, franchise eller eget selskab

20 Case – Hummel Turkey Deniz Erda havde stor erfaring fra Mavi Jeans
Åbnede først butik i Istanbul i marts 2010 I dag 36 mono stores shop in shop Solgte 1. mio. stk. ved udgangen af 2012 Forventer en omsætning på DKK mio. I 2014 Hummel #1 antal solgte sko i Tyrkiet 3 elementer i deres succes: Høj kvalitet Stærk marketing Detail-erfarring

21 Største sektorer Byggeri & anlæg Bilproduktion
IT & Elektronik, Maskiner Tekstil Landbrug Turisme Turisme: 20 mio turister om året, danske turister i 2010

22 Udfordringer - økonomien
Underskud på betalingsbalancen er 8% af BNP (2012) – USD 100 mia. I 2013 Vækst finansieret ved udenlandsk låntagning og drevet af indenlandsk forbrug Svag indenlandsk opsparing – afhængighed af udenlandsk låntagning og FDI Inflation på ca. 10% i en længere årrække (forventet ca. 8-9 % for 2014) Arbejdsløshed Skæv indkomstfordeling Svækket tyrkisk lira Afhængighed af EU (57 % af eksporten / ca. 75 % af FDI) Krav om strukturelle reformer for at virkeliggøre vækstpotentiale (arbejdsmarkeds-, uddannelses- og skattereformer)

23 Udfordringer - handel Sprogbarrierer Bureaukrati
Beskyttelse af egen produktion Relationer og netværk Overholdelse af IPR

24 Tyrkiet – kulturelle forskelle
Relationer kontra netværk Formel kontra uformel X Factor-loven kontra jantelov Status kontra kvalitet Hierarkisk kontra flad struktur Anarki kontra regelret Kort kontra lang tidshorisont Hofstede’s 4 dimensioner (DK/TR): Power distance (18 vs. 66) Individualism (74 vs. 46) Masculinity (16 vs. 45) Uncertainty (23 vs. 85)

25 TC’S SERVICES Markedsundersøgelser Market Monitoring
Partner- & leverandøridentifikation Sourcing Etablering af virksomhed Virksomhedsbesøg samt udarbejdelse af mødeprogrammer "Væksthus" – Dit kontor i Tyrkiet Lobbyvirksomhed og PR rådgivning Fælles Export Promotion Events Deltagelse i messer Information om told, eksport og import Personalerekruttering

26 Danske virksomheder i Tyrkiet
Ca. 530 Men mange ”one man bands” i turist områderne De fleste har tyrkisk ledelse og kun få danskere ansat

27 Danske virksomheder i Tyrkiet

28 Hop om bord på væksttoget før det er for sent…..
Tyrkiet - vækstmotor Hop om bord på væksttoget før det er for sent…..

29 Kontakt… Søren Robenhagen Consul General / Trade Commissioner Royal Danish Consulate General Phone: Trump Towers Büyükdere Cad. No:1 Kule 2 Kat 14 Daire Şişli, Istanbul Turkey


Download ppt "Vækstmotor for danske virksomheder?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google