Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
HVAD INDAD TABES, SKAL UDAD VINDES
Biologien bag livslang læring DGS Årsmøde 2009 Henning Kirk Forfatter, læge dr.med.
2
MEMORY-SPIL VERSUS VIDEN OG ERFARING
3
ALDRING OG NEURONTAB Tab af kapacitet - eller overkapacitet?
4
HJERNENS LIVSLANGE BYGGEPROJEKT
5
KOGNITIV UDVIKLING Viden Erfaring Håndelag Ekspertise Overblik
6
MENTAL MODENHED Relativistisk tænkning Dialektisk tænkning
Systematisk tænkning Gene D. Cohen 2005
7
KOGNITION OG EMOTION DET PRÆMATURE BYGGEPROJEKT
Hippocampus og amygdala Stor båndbredde - og umodenhed
8
ALDRING OG KOGNITION NEURAL UDVIKLINGSAKSE
Fra Hippocampus til Præfrontale cortex (øvre laterale)
9
ALDRING OG MENTAL MODENHED NEURAL UDVIKLINGSAKSE
Fra amygdala til præfrontale cortex (øjennære)
10
MODNE BYGGEPROJEKTER I AMYGDALA OG HIPPOCAMPUS
Nedrivning og ombygning i amygdala: Beherskelse af følelses-mæssige reaktioner Bilateralisering i hippocampus: Autobiografisk bidrag til indlæring og hukommelse
11
MENTAL MODENHED OG PRÆFRONTALE ÆNDRINGER
Samspil mellem øvre laterale og øjennære områder af præfront. cortex Aldersrelateret reduktion af øvre laterale – ikke af øjennære områder
12
TO HALVDELE BEDRE END EN HEL BILATERALISERING
Brug af begge hemisfærer til løsning af opgaver som tidlig-ere blev løst med én
13
VISDOMMENS DIMENSIONER
Sociale ressourcer Psykiske ressourcer Biologiske ressourcer
14
VISDOMMENS DIMENSIONER
Kognitive Affektive Refleksive (Monika Ardelt)
15
ANBEFALET LITTERATUR Gene D. Cohen (2005): The Mature Mind. The positive power of the aging brain. Louis Cozolino (2008). The healthy aging brain. Sustaining attachment, attaining wisdom.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.