Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til forældremøde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til forældremøde"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til forældremøde
Torsdag den KL

2 Program: KL. 19.00 - 19.15: Velkomst sang
KL : Gymnastiksalen Fælles viden og oplæg Dialog ved bordene KL – 20.10: Pause KL – 21.20: Forældremøde i grupperne KL – 21.30: Farvel og på gensyn Afslutning i grupperne

3 Sensommervisen Æbler lyser rødt på træernes grene, høsten går ind. Går gennem skoven alene, stille i sind. Gyldne farver og sensommerbrise fylder hjertet med vemodig musik- går og nynner en sensommervise fjernt fra byens larmende trafik.

4 Vers 2 Sommerbrisen danner krusning på søen, mystisk og sort. Stæreflokke svæver højt over øen- snart ta´r de bort.. Gyldne farver og sensommerbrise fylder hjertet med vemodig musik- går og nynner en sensommervise fjernt fra byens larmende trafik.

5 Vers 3 Duft af brænderøg blandt brunlige bregner, blåsorte bær. Stille summen mellem blade, som blegner- aft´nen er nær. Gyldne farver... Gyldne farver og sensommerbrise fylder hjertet med vemodig musik- går og nynner en sensommervise fjernt fra byens larmende trafik.

6 Vers 4 Modne rønnebær bag dybgrønne grene rødt titter frem- Går igennem skoven alene- nu må jeg hjem! Gyldne farver og sensommerbrise fylder hjertet med vemodig musik- går og nynner en sensommervise fjernt fra byens larmende trafik.

7 Skolebestyrelsen 2010 Præsentation af medlemmerne
Kvalitetssikring – skolebestyrelsens hovedopgave Indflydelse skoleplanen Indflydelse på undervisningens organisering Indflydelse på SFO`en Indflydelse på elevernes trivsel Indflydelse på Skole/hjem samarbejdet Indflydelse på budget og regnskaber Indflydelse på personalesammensætningen

8 Kvalitetssikring Skoleplanen er på skolens hjemmeside Kvalitetsrapporten fra 2008/2009 Kvalitetsrapporten fra 2009/2010 (udkommer efter godkendelse af det politiske udvalg)

9 Musik Spil dansk dag: I oktober er der spil dansk dag, som er blevet en årlig fast tradition, hvor dansk musik fejres over hele landet. Her skal vi bl.a. synge de fællessange, som på denne dag også bliver sunget i resten af landet på div. skoler og institutioner. Mange af musiktimerne i september og oktober vil bruges på at forberede Spil dansk dagen, som vi i fællesskab vil fejre på skolen d.28/10.

10 Skolekoncerter Skolekoncerter:
En gang om året kommer klasserne tiI skolekoncert, som foregår på forskellige skoler rundt i kommunen. Skolekoncerterne har til hensigt at give børnene en musikalsk oplevelse med dygtige musikere indenfor forskellige musikalske genrer, instrumenter og kulturer. Den 22/9 skal børnene fra rød, hvid og blå således til skolekoncert med titlen ”Den rullende opera”. I oktober er det således gul og grøns tur. De skal på en musikalsk tidsrejse med titlen ”Fra Djembe til computer”. Som optakt til dette vil vi også i musiktimerne arbejde med det materiale, der er udsendt hertil.

11 JULEKOR Vi vil ligesom forrige år forsøge at skabe et julekor, som skal synge ved Landsbyhaven og skolens juleafslutning i kirken samt evt. andre arrangementer. Skolen og kirkens sognemedhjælper Trine Kronborg vil samarbejde om dette. Det er vores ønske, at julekoret skal bestå af unge såvel som gamle, der sammen skal opleve glæden ved at synge og få fælles oplevelser. Derfor indbydes både børnehavebørn, skolebørn, forældre, bedsteforældre til at deltage i skolens julekor. Vi skal sammen lære at synge 2-3 julesange. Der bliver afsat timer til øvning i skoletiden. Vi opfordrer til, at I allerede nu overvejer om det kunne være noget for jeres barn eller jer selv.

12 Juleafslutningen 2009

13 Fælles skoleaktiviteter

14 Materialekasser og trailere

15 Skolekultur Inkluderende læringsmiljø med mere plads til alle
Hvorfor skal skolen være inkluderende? Hvad forstår vi ved inklusion? Hvordan kommer vi derhen ? Hvem skal gøre arbejdet ?

16 Forskellighed gør stærk
Vi rykker når vi møder andre synspunkter end dem vi selv tænker Det styrker alle elevernes kompetencer, derfor vedrører inklusion alle eleverne Inkludering indebærer, at alle deltager i processerne medarbejdere, børn og forældre

17 Det gode læringsmiljø Børn gør det rigtige, hvis de kan
Børn er ressourcepersoner, der skal lære færdigheder Alle har gode intentioner led efter dem Alle har ret til at lære ligeværdigt Børnene hjælpes til vækst gennem en anerkendende pædagogik.

18 Eksempel fra hverdagen
dum & forkert tilligemed Anerkendt for sine følelser og hjulpet og opmuntret til at komme videre. Eks.: "Hold nu op med det piberi, det er da ikke så svært, du skal tage dig sammen" Eks.: "Du er forvirret og sidder lidt fast i det. Skal jeg vise dig, hvordan du kan komme videre?" - "Nemlig, det klarede du fint. Du kalder bare, hvis jeg skal hjælpe dig igen."

19 Fælles skolekultur Negativ cirkel Positiv cirkel Underkender
Taler ned til Truer Forbyder Påbyder Siger: "du skal" - "du er" Benytter ironi Anvender sarkasme Misbilliger Udviser foragt Taler "om barnet" Lader som om Overser Er ligegyldig Ignorere Bekræfter ressourcer Handler ligeværdigt Opmuntrer Tilbyder Ønsker Siger: "jeg synes - "jeg vil have" Viser indføling Udtrykker respekt Værdsætter Tager barnet alvorligt Taler "med barnet" Er ærlig Udviser opmærksomhed Viser interesse Er nærværende

20 Fælles skolekultur  ET BARN SOM KRITISERES LÆRER AT FORDØMME
 Et barn som mødes med tolerance lærer tålmodighed

21 Anerkendende og værdsættende praksis
”UDFORDRE MIG UDEN AT KNÆGTE MIG” at udvikle ”SE MIG SOM DEN JEG ER" at udvikle ud fra lærte færdigheder ”VIS MIG HVEM JEG KAN BLIVE” at udvikle færdigheden samhørighed & fællesskab "LAD MIG VÆRE SOM DIG” Idealer, mål & værdier (90/10)

22 Sporvognen, hvor er den, og er den på skinnerne ? 
Vognen mangler endnu, men arbejdet gøres Byggeproces Midlertidig fysiske foranstaltninger Ombygning af ”lejligheden”

23 Alle børn gør det rigtige
Sporvognen Hvordan kommer man i Sporvognen?  IT-læse/skrivestøtte Motorik og indlæring AKT — adfærd, kontakt og trivsel Samarbejdsbaseret problemløsning Alle børn gør det rigtige - hvis de kan

24 Hvordan kommer man i sporvognen?
Visiteringen til Sporvognen foretages bl.a. på baggrund af læsetest, LUS-test, Chip-test, Nordisk skema til vurdering af børns udvikling og adfærd, observationer i skolen og hjemmet og AMFUP skema (Analyse af manglende færdigheder og uløste problemer).  Høj grad af forældreinddragelse

25 Procedure for arbejdet i Sporvognen
1. Afdækning 2. Udvælgelse af fokusområde-udviklingsområde 3. Handleplan 4. Metodeudvælgelse 5. Evaluering og udvikling 6. Forældreinddragelse og orientering

26 Mange spor at sætte Sporvognen spænder således vidt.
Alt arbejde i Sporvognen har det overordnede mål at fastholde og styrke det inkluderende skolemiljø. Ved selv den længste rejse skal det første skridt tages…..vi er et par skridt fremme.

27 Dialogmøde for voksne Alle i gruppen vælger et dilemmakort
Se dilemmaet og tænk over, hvor udfordringer er i forhold til at være i den positive cirkel . Herefter fremlægger I på skift for hinanden i gruppen : Hver gruppe har en bunke dilemmaer Læs dilemmaet højt for de øvrige i gruppen Fortæl om dine overvejelser Lad de andre i gruppen snakke med

28 Forældremøde i grupperne
Rød gruppe:Linda og Rikke Hvid/Blå gruppe: Maria, Jeannette og Brian Gul/grøn gruppe: Anne Mette, Susanne, Asmus og Tove Rie deltager på tværs af grupperne

29 Afslutning i grupperne
Farvel og på gensyn KL:21.20 Afslutning i grupperne


Download ppt "Velkommen til forældremøde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google