Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGrethe Carstensen Redigeret for ca. et år siden
2
Brugerne og fælleskatalogerne (bibliotek.dk og DanBib) Kirsten Larsen Afdelingschef DBC kl@dbc.dk
3
Brugeradfærd og katalogdesign Hvad ved vi om brugerne? - adfærd (statistik, logs…) - ønsker (henvendelser, brugerundersøgelser, fokusgrupper…) Og hvad bruger vi det så til? Og hvorfor giver det så ikke altid ”den rigtige løsning”?
4
kilder katalog data systemer brugeren behov kommunikatio n Arbejdsfelter: data – kommunikation - system
5
Fra brugerundersøgelse bibliotek.dk sept. 2006
6
Henrik Byager om it-brugerne Superbrugere: Ved alt, hele tiden. Indflydelse, deltagelse, engagement Kodeord: Dialog Mega-Ignoranter: Ved ikke, orker ikke. Afmagt, apati og underholdning Kodeord: Opråb Multizappere: Tilfældig viden, altid søgende. Historie-shoppere Kodeord: Historiefortælling
7
Brugerne – fælles udfordringer Meget stor forskel i deres informations- og IT-kompetence For nogle er det svært at hitte ud af hvor de er henne hvor de er henne Hos nogle en meget kort lunte og store kravkort lunte og store krav Vaner og behov er meget forskellige Udstyr er forskelligt
8
Jeg har skrevet det før, men sedlen kom aldrig op. Men det drejer sig om en reol til bøger og cd,ere man kan købe. Når de står på vognene kan man ikke nå ned til de nederste.
9
Ikke brugervenligt nok! Nå jeg har svært ved at bestille noget - hvad har den "almindelige" bruger så? Jeg bliver irriterer over det, hver gang jeg vil bestille noget, fordi det ikke virker ordentligt eller slet ikke....og jeg er i det sidste år som Multimediedesigner! Yderst frustrerende når man ikke kan hjemlåne et materiale - og at det kun kan læses på et bibliotek, som f.eks. ligger i københavn og man selv bor i Støvring
10
Adfærd – hvilket udstyr har de? – hvad foretager de sig? Systemet bag Gallup: TNS Metrix Eget system Webtrends Logfiler Mange resultater publicerer vi på danbib.dk danbib.dk
11
Hvordan bruges systemerne? Besøg: hvor mange besøg og besøgende, hvor tit, hvornår, dags-, uge og årsmønstre, hvor længe Hvilke sider, hvor stopper de, hvor længe er de der… Udstyr: styresystem, browser, skærmopløsning Hvor kommer de fra
12
Brug af fast bibliotek i bibliotek.dk
13
Brugerønsker Hotline-henvendelser (og Biblioteksvagthenvendelser) Brugerundersøgelser – kvantitative – kvalitative (se på danbib.dk) Fokusgrupper o.l.
14
Kvalitative -kvantitativ Der skal kun én bruger til at påpege nogle fejl eller foreslå en indlysende forbedring Der skal kvantitative undersøgelser til at vurdere samlet nytte – givebaggrund for at lave prioriteringer – vurdere et problems omfang – vurdere behovet for ændringer
15
Hvad kan man bruge den viden til? – og hvad ikke Brugerne kan ikke hjælpe med alle beslutninger Brugerne ved ikke altid hvad der er bedst. De kan især fortælle hvad der ikke duer – desværre er de ikke altid enige Principper for brugergrænseflader er stadig nødvendige Der er sjældent én rigtig løsning: ”Google og Amazon” er ikke en trylleformular Prøv af og lav om og ret til…
16
En moderne katalog Søgesystem – hurtigere, bedre, mere hjælp Visning, sortering, rankering, afgrænsning, personalisering, forståelighed, overskuelighed Enkel bestilling og fuldtekstadgang Integration af forskellige typer (artikler, netdokumenter, specialsamlinger, fjernadgang…) i én katalog Integration til andre kilder (Internet, købemuligheder…
18
Arbejdsområder fx Hvad skal der default søges i Hvordan skal der søges (et/flere felter/registre) Søgesyntaks Visformater Homogenisering eller forbedring af data Katalogiseringsregler og – praksis - sprogbrug Hvilke funktioner skal vises default Navigation Sprogbrug Visuelt udtryk Hvilke styresystemer, browsere, skærmopløsning
19
Hjælp til søgning og bestilling i bibliotek.dk Forbedring af match Sortering Litteratur om forfatteren Noget der ligner Simpel rangordning efter emne Automatisk viderebladring i skan Henvisning til Biblioteksvagten Emnehierarki Værkvisning Licensadgange vises ”Kulørte lamper” på favoritbiblioteker Værkbestil – i arbejde Stavehjælp – i arbejde Best match – på planen Mellemresultater – på planen
20
De lette ”Småting... men at det ikke sagde "boing" (som når man gør noget forkert) når man trykkede enter istedet for at klikke med musen på søg, for at sætte søgningen igang.” ”Jeg er historiker. Ønsker at man kan søge specifikke årstal før 1981.” ”Dernæst ville det være dejligt, hvis I, næste gang I opdaterer startsiden, vil fjerne Clinton’s navn. Der er næppe tvivl om, hvem folk først og fremmest tænker på, og det er ikke ligefrem en person, jeg, som skatteyder, ønsker, at det danske biblioteksvæsen skal associeres med. Hvad med Bohr eller Kierkegaard eller Blixen eller andre danske kulturpersonligheder i stedet?”
21
De noget vanskeligere ”jeg har forsøgt at finde bøger på arabisk og det er fileme svært!” ”jeg vil gerne at i har de nyeste kunstbøger tidliger end 1 år efter de er udgivet. jeg vil også gerne have udlanske kunstbøger med auktions priser feks. fra usa-tyskland-england-frankrig osv.” ”Hvad er det for noget med de "netdokumenter"? Så vidt jeg kan forstå, er mange af dem noget, almindelige dødelige ikke har adgang til. hvorfor skal de så med i søgeresultatet? Eksempel:"1001 ways to make more money as a speaker, consultant, or trainer" kan jeg kun få at se, hvis jeg er ansat eller studerende ved Århus universitet. Hvorfor skal den så med i mit søgeresultat? Jeg kan jo ikke fravælge den, men den er ikke relevant for mig. ”
22
…der skal højere magter til ”At kunne søge udelukkende efter en nærmere bestemt person, fx den Arne Sørensen der levede 1906 til 1973 (kirkeminister, medlem af frihedsrådet) og ikke alle mulige andre, der også hedder Arne og Sørensen (fx Nils Arne Sørensen), og kun materialer, hvor Arne Sørensen faktisk er forfatteren.” ”Adgang til info-media”
23
Eksempler Bibliotek.dk – værkvisning og bestilling Netpunkt – gem oplysninger i cookie eller på login
26
Mine erfaringer Gode data er (stadig) afgørende i bibliografiske baser Brug systemerne selv – hyppigt Se hvad andre laver – men tænk selv Målet er de løsninger som flest muligt brugere er tilfredse med Dilemmaer: - brugeren vælger selv > < mange muligheder eksponeres - både den lejlighedsvise og intensive bruger prioriteres Prioritér arbejdet med katalogen
27
Jens Nielsen (1937-92) Designchef, DSB "Skilte findes overalt, de kan ikke helt undværes, selv om arkitekterne prøver at gøre funktionerne selvforklarende. Ordentlig beskiltning kendes paa sin forstaaelighed, men ogsaa paa sin stil."
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.